Janerikn Skrevet 22. april 2008 Skrevet 22. april 2008 (endret) Her kan dere diskutere rollespill-serier, rollespill, og alt som har med rollespill å gjøre. Hvilket er deres favorittspill innen rollespill? Endret 24. april 2008 av Janerikn
r88 Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Nå la du jo ikke akkurat opp til en god diskusjon da. Blir som å sparke en fotball uten luft i veggen. Den kommer ikke tilbake. Jeg synes rollespill er litt kjedelige jeg. Men det er et provokativt utsagt, så det skal vi ikke lage en diskusjon av, siden det utvilsomt finnes mange både gode og vellagde rollespill der ute.
vikingkylling Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 *fyller opp fotballen og sikter på en folkemengde* Diablo II er ikke et rollespill.
Kharan Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Det er få rollespillelementer i Diablo II. Noen kommer til å være uenige med dette, men Diablo er 98% action og 2% karakterutvikling.
vikingkylling Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Nesten, men ikke helt. Det er 98% action, 1.5% historie og 0.5% karakterutvikling.
Janerikn Skrevet 23. april 2008 Forfatter Skrevet 23. april 2008 Er seriøst håpløst å lage tråder på diskusjon.no som blir godt mottatt. (Nå venter jeg på personangripende kommentarer til denne posten).
RogueAlien Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Baldur's Gate serien er vel noe av det beste etter min mening. Etter det kommer Neverwinter Nights 1 & 2, Fallout 1 & 2, The Witcher, Vampire the Masquerade: Bloodlines, Divine Divinity og The Elder Scrolls med mods. For ikke å glemme Icewind Dale men de har jeg ikke spillt så mye, det er i hvertfall lenge siden.
Bear^ Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Om man skal pusle i definisjoner er Diablo 2 mer et hack'n slash spill enn et rollespill. Baldur's Gate, Neverwinter Night og D&D, det er rollespill. Diablo 2 er bare steikanes morsomt
krize Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Eye of the beholder 1 og 2 .. Ultimate classikere for meg.. Sjekk dem ut: http://members.tripod.com/~stanislavs/games/eob1.htm http://members.tripod.com/~stanislavs/games/eob2.htm
Slikape Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 jeg spilte diablo2 for karakterutviklingen, så 0,5% karakterutvikling kan det ikke ha vært
Janerikn Skrevet 23. april 2008 Forfatter Skrevet 23. april 2008 jeg spilte diablo2 for karakterutviklingen, så 0,5% karakterutvikling kan det ikke ha vært Er ganske enig med deg.
Pebble Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 FFVII Serien er tidenes beste rollespill.. Crisis Core rocker det av.. Så gjør det av orginalen.. Aldri tenkt over at Aerith har møtt Zack før jeg spilte det.. Men, hun sier det jo ganske tidlig på en måte, at hun vet masse om soldier og slikt.. Helt rått..
Monkeyboy Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Jepp, fin tråd. Litt synd at den starter med krangling om hva som er RPG eller ikke. Nu vel. Jeg liker både JRPG, med Final Fantasy VI som favoritten, og de vestlige RPGene med Elderscrolls III: Morrowind som favoritten der. Har spilt RPG på data siden jeg spilte Champions of Krynn på Amiga. Er jo veldig glad i mange av de spillene som er basert på AD&D, som Baldurs Gate, Icewind dale, Neverwinter Nights og Buck Rogers (noen som husker den?)
Kuroneko Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Jeg har alltid sett på hack&slash som en undersjanger av rollespill snarere enn en egen kategori. For meg var karakterutviklingen hovedattraksjonen i diablo(2), med historien på annenplass. Action og ferdighetselementer er jo ikke akkurat dyptpløyende. Det sjangeren dog mangler, særlig i forhold til "ekte" crpg-er, er valgfrihet i forhold til historien, dialog, og sekvenser hvor vold ikke alene er fokus for handlingen. Favorittdatarollespillet mitt er Deus Ex. Karakterutviklingselementene her er små, men i tillegg til å ha en vidunderlig setting og en ekstremt velskreven historie gir spillet deg både vesentlig reell valgfrihet i forhold til hvordan utfordringer skal løses, og enorm illusjon av frihet i forhold til historien. Strengt tatt er den ikke mindre linjær enn i de fleste spill, men små detaljer hele veien minner deg på valgene du har gjort tidligere i spillet, og lurer deg til å tro at du faktisk har en innvirkning på historien. Elder scrolls serien er også moro, men jeg liker Daggerfall best. Mye galt og forferdelig vanskelig å orientere seg i dungeons, men friheten spillet tilbyr på alle områder overgår begge oppfølgerne en lang gang. Troika spillene, både Arcanum (med verdens beste spillmusikk, kanskje, og en vidunderlig setting), bloodlines (uferdig men vidunderlig), og Temple of Elemental Evil (litt begrenset, men den beste implementasjonen av D&D 3.5 reglene i noe dataspill noensinne) er pliktkjøp og -gjennomspillinger. Jeg var neppe alene om å felle noen tårer når dette studioet døde. Baldurs gate, i alle fall II er fantastisk, og her har utviklerne rett og slett skapt enorme mengder innhold for å gi spilleren illusjon om frihet... dvs, her kan det jo diskuteres i hvor stor grad det er en illusjon. Når det kombineres med en fantastisk storyline sitter man igjen med en vinner. Neverwinter nights hadde jeg aldri sansen for, noe med at det visuelt ikke tiltalte meg, at det var en gedigen skuffelse etter baldurs gate. Spillet hadde hverken den sterke historien, friheten eller dybden fra BG-spillene, og det manglet det raske gameplayet som gjør hackingen og slashingen i hack&slash-spill moro. NwN2 var litt bedre på frihet, mye bedre på grafikk og historie, og bittelittegrann bedre på gameplayfart, men jeg synes fortsatt BG2 er morsommere. ...hva er det de sier? Det var mine 0.02$?
RogueAlien Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Jeg har i hvertfall bestilt meg "3 IN A BOX" pakka av Icewind Dale nå. Med både de første og andre spillene pluss ekspansjonen. Samme opplegg som Baldur's Gate "4 IN A BOX". De er noe billige fordi de ikke har noen spesielt bra cover og heller ikke noe fysisk manual men det å ha alle spilla på DVD-rom er veldig kjekt. Jeg har lurt på å kjøpe disse store collector's edition versjonene men jeg kan tenke meg at de er det litt vanskeligere å få tak i og da er det vel drøssevis med CD-rom-plater..
Sverre. Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Er enig med Kuroneko angående deus ex. Var fantastisk morro når eg spillte det for 1-2 år siden. Følte det var eit veldig fritt spill, du kunne velge kva faction du ville følge og dermed endra historien i spillet seg ettersom tiden gikk. Sjølv velgte eg The Order, lenge siden eg spillte det men eg tror det var dei "snille"
vikingkylling Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 (endret) *Avsnitt slettet av moderator* Men til poenget. Et av mine favorittspill gjennom tidene er Neverwinter Nights, selv om jeg kun gikk gjennom historien én gang uten å bry meg noe særlig om hva som skjedde. Jeg foretrakk å bruke editoren til å gå litt berserk og lage mine egne små eventyr. NWN2 ble en stor skuffelse for meg, så jeg håper virkelig vi får en ny editor i Dragon Age. Men et lite spørsmål, om dere ikke har noe imot det. Jeg spilte gjennom Final Fantasy VII og synes det var meget bra, men hvorfor er det så mange som sier det er det beste spillet i serien? Så bra synes jeg ikke det var. Jeg synes Final Fantasy IV, V, IX, X og X-2 (seriøst!) var mye bedre. Jobbsystemet i FFV og X-2 er utrolig genialt, og jeg likte stilen og humoren i IV og V. Greit de ser dårlig ut i forhold til dagens standard, men det er noe med disse to spillene ingen spill senere har klart å gjenskape. Resten ble for seriøse for meg. Endret 24. april 2008 av Aasgaard
Pebble Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Men et lite spørsmål, om dere ikke har noe imot det. Jeg spilte gjennom Final Fantasy VII og synes det var meget bra, men hvorfor er det så mange som sier det er det beste spillet i serien? Så bra synes jeg ikke det var. Jeg synes Final Fantasy IV, V, IX, X og X-2 (seriøst!) var mye bedre. Jobbsystemet i FFV og X-2 er utrolig genialt, og jeg likte stilen og humoren i IV og V. Greit de ser dårlig ut i forhold til dagens standard, men det er noe med disse to spillene ingen spill senere har klart å gjenskape. Resten ble for seriøse for meg. FFVII for meg var i alle fall det første RPG spillet jeg spilte, og har dermed fått nostalgiske grunner til å elske det.. Mulig vi har det likt der med IV og V som jeg har med FFVII... I de siste årene har jeg fullført FFVII 2 ganger, og startet akkuratt på den 3 nå etter å ha spilt CC.. Jeg elsker slosssystemet til 7'rn.. Det er noe med materia og oppbygning av det som gjør det spesielt og morsomt.. Og alle side-qustene som finnes med gold-chocobo og weapons som er å ta.. FFIX er min neste favoritt, og jeg synes ikke de er så ulike på en måte.. X-2 har jeg ikke fullført og kommer aldri til å gjøre det heller.. Siden jeg hatet det! Ble kjøpt på en tid hvor jeg fullførte ALLE spill jeg kjøpte, men ble fortsatt ikke noe mer enn 20timer eller noe før jeg ga opp.. V har jeg ikke prøvd, men jeg skal kaste meg over det etter jeg har fullført FFVII nå.. PSP er tingen!
Aasgaard Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Er moderatoren fornøyd nå? Flott. Sletter alle poster og kommentarer om saken, så tråden blir litt ryddigere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå