Gå til innhold

[Undersøkelse] Hvorfor spiller du WoW?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

I annledning muntlig foredrag om dataspill, har jeg noen spørsmål til dere som spiller World of Warcraft;

1. Hvorfor spiller du det?. For å være med guilden, fordi det er underholdende eller fordi du ikke har annet å gjøre på fritiden?

2. Hvor stor underholdningsverdi har WoW?

3. Mange har sikkert negative fordommer mot dataspill generellt. Er det noe positivt i WoW?

4. Hva er WoW for deg?. Tidsfordriv?. Underholdende? Livet ditt?

5. Ser du noe negativt i WoW, eller spilling generellt?. Evt. hva? Utdyp gjerne

Forventer noen saklige svar, selv om sp.målene kanskje er litt sære.

På forhånd takk :)

Endret av Dalh
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

1. Ikke noe annet å gjøre og det er underholdende.

2. Enorm til tider, men hender at man kjeder seg.

3. Ja, det er et moro spill... <.<

4. Tidsfordriv og underholdende...

Edit: Og for å svare på siste linjen i innlegget ditt: På bakhånd værse god. :)

... :errrm:

Endret av Moonshield
Skrevet

1. Hvorfor spiller du det? Fordi det er gøy og sosialt (spiller omtrent bare med folk jeg kjenner). Dessuten er det utfordrende og til tider krevende.

2. Hvor stor underholdningsverdi har WoW? Stor. Det er alltid noe å gjøre, og alltid områder man kan bli bedre på.

3. Mange har sikkert negative fordommer mot dataspill generelt. Er det noe positivt i WoW? Sosialt (til dels), utfordrende, internasjonalt.

4. Hva er WoW for deg? Tidsfordriv, underholdning og kommunikasjonsmiddel.

Lykke til med foredraget.

Skrevet (endret)
1. Hvorfor spiller du det?. For å være med guilden, fordi det er underholdende eller fordi du ikke har annet å gjøre på fritiden?

3. Mange har sikkert negative fordommer mot dataspill generellt. Er det noe positivt i WoW?

1. Jeg spiller fordi jeg har flere kamerater som spiller, og vi har det gøy sammen. Gjerne på Ventrilo/Skype som gjør det hele mer sosialt og morsommere. Spiller også hardcore på en annen server (det som kalles raiding) hvor jeg "raider" det vanskeligste i spillet for øyeblikket, noe som er "the thing" med WoW for meg, men kan bli mye i lengden.

2. Til tider stor, utrolig stor! Men som med alt annet kan det bli kjedelig i lengden. La merke til at en annen skrev at det alltid er noe å gjøre, noe som i og for seg er rett, men det er ikke mye morsomt å gjøre en normal instance (5 man, krever mindre koordinasjon enn "raid") når det er din 254. tur dit, og det er ingenting du trenger derfra - Blir mye hopping og AFK'ing i hovedbyene for min del i allefall.

3. Det er selvfølgelig positive ting med WoW, akkuratt som det er negative ting. Selvom det er de negative tingene som kommer i pressen (altså, avhengighet til spillet, ikke at en unge fikk 6'er på engelsk eksamen fordi han spilte online spill å lærte masse engelsk). Jeg liker selv raid, følelsen av å drepe en ny boss sammen med 24 kamerater er moro! De siste 2-3-4% før bossen faller. :love: Også PvP (player versus player) liker jeg godt. Er moro å måle ferdighet en mot en.

4. Livet mitt. Gjør ingenting annet, har ikke sett dagslys på snart 3 uker. <<<<<.<<<<<

WoW er forsåvidt et tidsfordriv. Som sagt over, raider (raidet) jeg mye, men jeg sluttet for å fokusere på skole fremover, så nå spiller jeg mest PvP og instancer med venner når jeg har tid til det.

5. Det må vel forsåvidt bli spillavhengighet. Enten det, eller at man sier nei til venner for ofte, slik at de slutter å spørre, og setter deg i en sosial krise. Innser selv at jeg har gjort det for ofte, men prøver hardt å snu på det nå, og jeg merker konsekvensene ganske hardt. Venner spør meg aldri med ut (de få jeg har igjen) og jeg lever vel ikke ungdomstiden slik jeg skulle ønsket det, men nå kommer sommeren og jeg skal utnytte den for alt den er verdt!

Uansett, det negative med WoW er vel at det er så tidskrevende. Blir lett sittendes 10 timer uten å merke at det har gått så fort (snakker helga nå, ikke hverdag). Selv har jeg fått en hel dag uten å spise noe fra frokost til sent på kvelden fordi jeg var "opphengt" i WoW, det skjedde alltid noe som krevde litt oppmerksomhet, så glemte man at man var sulten. Selvfølgelig har dette med selvbeherskelse å gjøre og det skal sies at dette ikke er vanlig, men har skjedd 1 eller 2 ganger. (Er en frisk og opplagt gutt, har ikke anoreksi e.l)

PS: Vet ikke om du spiller WoW fra før av, så slang inn noen paranteser i tilfelle du var usikker på hva de evt. var. :)

Endret av Guka
Skrevet

1. Hvorfor spiller du det?

- Det er utfordrende, og krever ikke nødvendigvis syke reaksjoner etc som skytespill som CS, battlefield etc. Det har aldri vært min sterke side :p

- Spiller hovedsakelig fordi det er gøy, så ja, det har stor underholdningsverdi.

- Teamwork og kommunikasjon er viktig for å lykkes både i pve og pvp, ergo så trener man på de tingene. Det krever også en del lesing å forstå alle andre klasser og game mechanics så det stimulerer til å lese og lære.

4. Hva er WoW for deg?.

- En blanding av alle tre? :p I perioder blir det dog for mye wow, men går aldri utover lekser, og sjelden det sosiale.

Skrevet

1. Underholdnende, sosialt, utfordrende og artig

2. Større en TV for eksempel. Hvis TV har en underholdningsverdi på 1, så ligger WoW på 3.

3. Definitivt, samspill med andre (Irl venner)spillere er ett godt tidsfordriv.

4. WoW er for meg et spill. I WoW blir jeg utfordret, jeg må selv tenke og utføre en handling for å bli underholdt. Hvis du ser på TV sitter du der og sløver mens de små grå svinner hen. Slik er det ikke i WoW.

Skrevet (endret)

1: Fordi det er sinnsykt god underholdning.

2: Underholdningsverdien er ekstremt høy

3: Mye posisivt med WoW (eller MMO-spill generelt). For meg er det en underholdningsform som slår det meste. For å virkelig "lykkes" i et MMO må man være god til å samarbeide, tålmodig og ha sosial intelligens bare for å nevne noen. Dette er positive egenskaper man kan utvikle ved å spille WoW eller andre MMO-spill.

4: WoW er først og fremst underholding for meg. Men siden jeg bruker såpass mye fritid på WoW er det helt klart en del av livet mitt. Sammen med jobb, venner, samboer, trening osv.

5: Som med mye annet, er det alltid personer som overdriver bruken. Dette er også et problem med MMO-spill, men hvis man ser på den totale brukermassen av WoW eller andre MMO-spill, er det kun en liten andel som faller i denne kategorien.

Endret av orjanos3.16
Skrevet

1. Det er enormt gøyt, skikkelig bra underholdning.

2. Det er veldig bra underholdningsverdi, men kan være kjipt til tider. Men for det meste er det ekstremt bra underholdning.

3. Det som er positivt er vel at det er vanskelig å bli lei, det er så stort. Også er det jo veldig gøy og mange venner som spiller det. Jeg og mine venner har ofte LAN og lignende.

4. Wow er bra underholdning. Jeg spiller det ofte, men ikke for ofte. Det er vel en "sideunderholdning"

5. Det eneste er at mange blir avhengig, men jeg klarer meg selv ganske fint.

Lykke til!

Skrevet (endret)
Hei

I annledning muntlig foredrag om dataspill, har jeg noen spørsmål til dere som spiller World of Warcraft;

1. For å være best ( høres litt elitist ut men ja, er derfor )

2. For meg har det kjempegod underholdningsverdi.

3. Spørs helt hva du driver med innenfor spillet, men om du spiller arena ( på høy nok rating ) eller PvE-raiding på endgame-nivå ( siste bosser i Black Temple, Hyjal eller raider i Sunwell ) vil du etterhvert utvikle en veldig god evne til å tenke selv samt høre etter ting som blir fortalt til deg, har merka dette selv utenom spillet.

4. Vil kalle det for en hobby.

5. Absolutt.. For mange blir spillet en alt for stor del av livet ( inkludert mitt eget for rundt et år siden ) og det kan bli vanskelig å følge med i utdanning og jobb, så vil si at mange absolutt ikke har godt av å spille, men dette er jo ikke spillets feil.

Endret av Smeagoldfish
Skrevet (endret)

1. Fordi jeg er en Gamer og det å spille spill er en del av min hobby. Spiller mer konsoll en WoW faktisk.

2. Medium, noen ganger er det mer morro å se på at gresset gror, andre ganger er det medium interesangt. Men aldri noe slikt at jeg blir sittende om der er noe annet å gjøre, noe slik underholdningsverdi er WoW blottet for for min del.

3. Slik sett, bare det sosiale. Men selv det er på vei nedover med trenden som nå har plassert WoW under "super dupert elite viktig" blant mange spillere. Det å spille for morro skyld er som å bannes i kirken samtidig som du napper i løken.

4. Tidsfordriv med en liten nøyanse underholdning.

5. Negative i WoW er at folk tar det for seriøst. Mange spiller i dagesvis for å få den nye superkule rustninga med glødene krystaller og noen tall som er bedre enn den "lame" rustninga de har. Alt dette for å tilfredsstille en gjeng på andre siden av kloden de ikke kjenner men vet de må være bedre enn.

Endret av Bear^
Skrevet (endret)
Hei

5. Ser du noe negativt i WoW, eller spilling generellt?. Evt. hva? Utdyp gjerne.

1 - Spiller fordi det er g0y innimellom.

2 - Underholdningsverdien ligger like over de fleste (men ikke alle) TV-programmer.

3 - Egentlig ikke, men noen finner sikkert noe positivt med det.

4 - For meg er det en grei maate aa holde kontakt med venner som bor langt unna.

5 - De negative sidene med dataspill blir tydelige naar man sitter for mye med dem, det er ikke bra.

Er ikke helt sikker paa hva det er som blir relevant for foredraget ditt, men grunnen til at folk spiller spill som WoW er i all hovedsak at de 0nsker aa vise at de er flinke og dyktige. De 0nsker bekreftelse fra andre paa at de har lykkes til i alle fall noe, og antagelsen er omtrent noe i de baner at hvis du er vellykket i spillet da fortjener du respekt for det du har oppnaadd. Det er en viss sammenheng mellom at de som ikke faar nok skryt i det virkelige liv s0ker aa oppnaa dette behovet i spill istedenfor for aa fylle tomrommet og holde egoet sterkt.

WoW er for min del f0rste spillet hvor jeg overhodet ikke 0nsker aa vinne, aa vinne en konkurranse i aa spille mest er ikke en bragd jeg ville skrytt av.

Endret av Pycnopodia
Skrevet

1. Fordi jeg synes det er underholdenes, og morsomt :)

2. Det spørs på de som har liker det eller ikke, men jeg synes det er ganske morro og spille!

3. Vel JEG synes det er noe positivt, man lærer god engelsk ! Og man lærer seg å sette opp strategier! :) Selvom det kan være avhengihetsdannede(langt ord :S) Så er ikke jeg det.

4. Underholdning. :D Jeg elsker RPG spill, så dette er helmax for meg!

5. Jeg ser ikke noe negativt i WoW nei, men i generelt så synes jeg at jeg har gått for langt. Jeg har ikke mye venner igjen, og jeg sitter inne hele dagen dersom det ikke er noe spesielt ute. Men det har ikke noe og si med WoW, det er bare slik jeg har blitt, har sitti på pcen siden jeg var 4 (er 15 nå) så jeg har fått interessen for og si det slik :p

Bare spør om det er noe mer ;)

Skrevet

1. Spiller det fordi det har en ok underholdningsverdi, men det er vel mest pga. at det fornyes hele tiden og man blir strengt talt aldri "ferdig" med det. Det er også et sosialt aspekt ved det (venner for min del) som gjør at man kan spille sammen, enten i party, bare i guildet eller henge i orgrimmar. Når man kan spille sammen blir det automatisk enda artigere.

2. Underholdningsverdien er en av tingene som er fascinerende med wow. Det kan være dritkjett (grinding), det kan være kanonbra (raiding av nytt content for min egen del). Alså, det blir hva du gjør det til. Og med nye ting som kommer hele tiden vedlikeholdes underholdningsverdien over en slags minimumgrense. Er jo derfor wow har fått en sånn enorm spillermasse. Fordi det aldri er så likt og kjedelig at man heller vil spille et annet spill.

3. Svært lite som er possitivt i wow. Folk skriver at man lærer språk, dette er helt feil. Man lærer ikke språk av å se på chattespråk. Sorry. Å hente kunnskap fra slike steder er destruktivt for språket ditt. Det er et greit tidsfordriv, men det tar for mye tid noen ganger.

Det eneste som kan ansees for å være positivt er de sosiale sidene ved spillet. Man da kan man jo spørre seg hvor bra det er at den sosiale omgangen du har utspiller seg i et dataspill? Skal dog nevnes at de sosiale sidene har hjulpet mange personer som sliter i virkeligheten :)

4. WoW var det jeg kalte et tidsfordriv, men som ofte ble mer enn det. Det er underholdende, men langt ifra livet mitt. Er dog på kanten til å slutte nå, ettersom GTA og AoC kommer :) Men det har uten tvil vært det jeg har brukt desidert mest tid på etter det kom ut i 2005 eller når det var? :thumbdown: Dette gjelder ikke bare meg, og det er skummelt!

5. WoW tar dessverre alt for mye tid fra alt for mange. Alle vil si at de "har kontroll over spillingen sin" og alt det der. Men det man blir blind for er at man forkaster så utrolig mange ting som man ikke er klar over før det har gått en alt for lang tid. Da snakker jeg om trening, sosiale ting med andre mennesker, skole/utdanning, familie osv. Man kan si hva man vil, alle har eller gjør dette. Sykt men sant.

Wow har dessverre den "tidsfordrivfaktoren" som gjør at man bruker ALT for mye tid på det, fordi det er alltid noe å gjøre, alltid noen å gjøre det med.

Spilling er generelt nedbrytende, enten det er på kropp og sjel, sosiale antenner, adferd og selve kroppsfunksjoner. Helt sant faktisk :p Hjernecellene blir treigere og alt det der. "Verdens beste gamer" - Fatality (eller noe) - MÅ DRIVE MED IDRETT PÅ SIDEN AV GAMINGEN SIN FOR Å IKKE BLIR FOR SLØV TIL Å IKKE KLARE Å VÆRE VERDENS BESTE GAMER. Kan poengtere at spesielt reaksjonsevnen nedsettes her.

Klarer man å bruke spill i moderate mengder derimot, er det et flott sosialt tidsfordriv :)

Skrevet

1. Chillern noen kvelder med guild raids. Morsomt å gjøre fremgang med andre samt bygge karakteren sin.

2. Kunne klart meg uten.

3. Positive fordommer? What?

4. Noe jeg chillern med slik som andre ser på TV.

5. Det eneste jeg ikke liker med spillet er at raids er repeterende og det tar tid å bygge karakteren. dessverre er spillet bygget slik at jeg ikke får tid til å spille flere karakterer om gangen. Da får 1 holde i lange baner.

Skrevet

1. Alle tre egentlig. Jeg har et veldig godt forhold med de i guilden, og har spilt sammen med de fleste av de i over ett år. Raiding er ekstremt underholdende, spesielt progress. Og jeg har egentlig ikke noe annet å gjøre på fritiden. Torsdag, fredag og lørdag er jeg med venner, kanskje søndag også om vi orker det etter lørdagen. Men tandag, tirsdag og onsdag har jeg ikke en verdens ting å gjøre, bortsett fra å raide.

2. Veldig stor. Jeg har aldri spilt et spill så lenge uten å gå lei. Fortsatt like morsomt som første gang jeg spilte det. Nei, faktisk enda morsommere enn første gang jeg spilte det.

3. Selvfølgelig! Det er veldig mye positivt i WoW. I hovedsak er det underholdende, slik som dataspill skal være. I tillegg er det sosialt og lærerikt.

4. Underholdende, uten tvil. Jeg spiller ikke WoW for å drepe tid, jeg spiller det for å utnytte tiden. WoW er kjempemorsomt, og jeg prøver å dytte så mye moro inn i en ellers travel hverdag med jobb/studier.

5. Nei, jeg ser ikke noe negativt i WoW eller andre dataspill.

Skrevet (endret)

Jeg er mye alene hjemme - mann som jobber mye og er borte. Jeg har barn selv, så jeg kan ikke gå ut om kveldene. Jeg har spilt andre mmo spill sammen med de jeg spiller wow med nå. Og det er ett veldig underholdende spill! (de jeg spiller mest med har jeg spilt med i 4-5 år, Anarchy Online før WoW)

Mye mer enn TV/Dvd/andre spill. Jeg kan ikke fordra TV, og ser bare filmer jeg enten har sett før, eller som jeg har store forhåpninger til at er gode. Så på kveldstid er WoW > det mest for underholdning/tidsfordriv

Min største chatclient? Jeg spiller også noe sammen med ungene i nabolaget - og det er jo morsomt :D Ellers så tror jeg at jeg svarte på dette i punkt 5. Det er både positive og negative ting kanskje.. Det er en snodig greie med mange rare folk. Jeg bruker ventrilo en del også, og jeg liker å snakke med folk - så jeg har i alle fall blitt mye bedre i engelsk :)

Jeg ville savnet det veldig dersom jeg sluttet, ikke så mye selve spillet kanskje, selv om nytt raidcontent, highest dps etc er morsomme ting å strebe etter, men jeg ville savnet de jeg spiller sammen med. Så uansett om jeg jobber mye eller har andre ting å gjøre er jeg online litt hver dag, i allefall logger jeg på når det er raidtid.

Tja.. for noen kan det kanskje ta for mye tid - ser noen i min guild er online hele tiden, tror nesten aldri de sover jeg.. Men det kan være mange grunner til det. Jeg spilte en gang sammen med en som satt i rullestol RL, og for han var det en verden hvor han ble sett opp til og respektert samt han kunne gjøre alt han ikke kunne RL. Tror det er mange "tapte" sjeler som finner et miljø og et nettverk i online spill som de mangler RL. Men jeg tror ikke det er noe spesielt for WoW, men mmo games generelt. Om det er positivt eller negativt vet jeg ikke. Men jeg har også truffet flere som er helt fantastiske personer, og som jeg har en del kontakt med utenom spillet også - og forholdsvis nyttig siden de jobber med det samme som meg :D

Det som er negativt i WoW må vel være alt gullet man må ut med for en epic flying mount :p

Endret av Aachel
Skrevet (endret)

Jeg spiller WoW fordi jeg har egentlig ikke noe annet aa gjoore, og jeg venter paa "det neste spillet". Eneste artige naa er aa gjoore progress i raids.

Jeg vil si at det har ganske LITE underholdningsverdi, siden eneste jeg gjoor naa for tiden er dailies og raider. Men for en nybegynner er det stort og artig =)

Du leerer Engelsk (sitter paa engelsk tastatur btw) det er en maate aa kommunisere paa omverdenen paa, moote nye folk. Vet at mange av de som gamer (inkl. meg selv, men liker aa veere alene, fins sikkert flere slike) er ikke seerlig oppegaaende paa den sosiale fronten saa gagner sikkert mange det og.

Tidsfordriv. Ble nettopp hacka, og jeg brydde meg ikke seerlig mye, saa det er nok ikke mer.

"Grindingen" har blitt saa ekstrem del av spillet at det gjorde meg kvalm paa aa spille det i hele tatt, derfor maatte jeg ty til en BOT som gjorde det for meg. Dette er da den eneste grunnen til at jeg fortsatt spiller, hvis jeg maatte grindet selv hadde jeg slutta for lengst.

Endret av TronDoZY
Skrevet

Mest på grunn av at jeg finner det svært underholdende + at jeg har sluttet med idrett, noe som gjør at jeg har god tid til å spille

Tja, jeg synes det er grei underholdning, kan bli litt ensformig med kun dailies og raids, ellers var det ganske fett i levlefasen og oppleve ny spillverden

Dybden er lagt til rette, og man behøver ikke være redd for at man kan runde spillet (dette kan også være negativt). Ellers et veldig godt spill på grunn av selve gameplayet og hvor stort egentlig spillet er.

Tidsfordriv nr.1. Er kjempe deilig å vite at man har noe å gjøre isteden for å sitte å kjede seg, det gjør jeg nesten aldri med WoW. Underholdene, selvfølgelig, er enda ikke ferdig med alle raids ++ så det skal bli gøy å få sett. Livet mitt, tja, er iværtfall en del av livet mitt, men vil ikke si at dette er det jeg "driver med". Det er mange andre ting jeg setter langt foran WoW.

Spillet slutter aldri, svært avhengighetsskapende, koster mye penger.

Håper svarene kom iværtfall sånn halvveis til fornuft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...