Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selvforsvar, hva sier loven?


Herr Brun

Anbefalte innlegg

Sett at jeg er en ivrig jeger, og sitter og pusser hagla hjemme i forkant av jaktsesongen. Jeg hører at et vindu blir knust og at bikkja gjør, sent på kvelden. Jeg vet at det har vært mange innbrudd i nabolaget i det siste. Så jeg lader hagla og setter meg og venter. Inn døra kommer det en innbruddstyv med en lang kniv i hånda. Hvis denne mannen nekter å høre på fornuft, og bestemmer seg for å storme mot meg. Hva har jeg lov til å gjøre? Enn om vedkommende har et skytevåpen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du opplever episoden som et trussel mot ditt eget liv, så har du lov til å forsvare deg selv. Du trenger nødvendigvis ikke skyte han i huet, om det er mulighet for å skade han inntil politiet kommer så kan det være lurt, men om han også har et skytevåpen, så er det fritt fram å plaffe han ned.

Lenke til kommentar

Du har lov til å gå de nødvendige steg for å beskytte ditt eget liv. Retten vil være instansen som avgjør om du gikk for langt eller ei. That's it..

 

Du skal aldri gå for langt. Jeg vil si at å skyte mannen i foten eller liknende tolkes som nødvendig nødverge om en mann med kniv angriper deg :)

Lenke til kommentar

med kniv = foten eller no for å sørge for at han ikke kan komme mot deg med våpenet

 

har han også skytevåpen, skyt for å uskadeliggjøre ham helt. (i.e. han ikke kan skyte deg mens han ligger nede med fotskade f.eks.) - I praksis vil jeg si at det er snakk om å skyte for å drepe. (kanskje ikke hodet da, men overkroppen i alle fall)

Lenke til kommentar

Ville kanskje vurdert et varselsskudd, men hadde jeg følt at livet mitt var i stor fare ville jeg ha skutt, rettslig forfølging eller ei.

 

EDIT: Hvis man er i sitt eget hjem, vil det ha noe å si for saken? Tenker på om man går ute på gaten og havner i fare vs å være truet i hjemmet?

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Det er vanskelig å falle tilbake på nødverge hvis du ikke har forsøkt å løpe først. Hvis noen kommer og vil ha bråk med deg skal du altså først gjøre alt du kan for å komme deg vekk før du slipper straff for eventuelle skader du påfører andre.

 

Jeg fristes til å gjengi et klassisk sitat:

 

Flugt er det motsatte av forsvar, og til feighet er man ikke forpligtet

 

Det er slett ikke slik at man har plikt til å stikke av. Men fluktmuligheter kan spille inn i forholdsmessighetsvurderingen som skal foretas for å vurdere om det er tale om en nødvergehandling.

 

Trådstarter: Hvis fyren løper mot deg med en kniv til tross for advarsler, kan du skyte ham. Det vil avhenge av situasjonen hvorvidt du kan skyte for å drepe. Hvis du har mulighet til det, må du nok skyte for å uskadeliggjøre, men man er gitt et ganske vesentlig spillerom i en slik situasjon (naturlig nok). Dette fremgår av ordlyden i strl. § 48 - "ubetinget utilbørligt".

Lenke til kommentar

Slik trådstarter beskriver problemstillingen er det jo et klart tilfelle av overlagt drap. Han planlegger (!) at dersom det kommer noen inn døra så skal han skytes

Det neste er vel å la døra stå opp for å oppmuntre innbruddstyven til å komme inn....

 

En normal person, vil hvis man hører en lyd ute, feks slå på utelyset slik at eventuelle uvedkommende stikker av, eller slå på flere lys inne slik at man ser at boligen er bebodd. Og dermed har man med 99,9% sannsynlighet avverget hele situasjonen.

Lenke til kommentar

KS: Selvfølgelig prøver man å unngå en situasjon, men det er ikke alltid situasjoner lar seg avverge. Om du bor i fjerde etasje og har 1 inngang, og innbruddstyven er i gangen, hva skal du gjøre? Og om du bor i et hus, skal du bare la tyven forsyne seg? Selvfølgelig skrur du på lys, og om det ikke hjelper bråker du, og etter hvert ber du vedkommende pelle seg til helvete vekk, men om det ikke funker? Om vedkommende er bevæpnet og dopa?

Lenke til kommentar

Det er noe som heter at forsvaret alltid skal stå til angrepet. Som det er kommentert flere steder her i forumet, at dersom vedkommende kommer mot deg med en kniv, så vil det kanskje være "over the top" å skyte for å drepe. Men å skyte i foten eller lignende for å uskadeliggjøre, vil nok komme inn under selvforsvar.

 

Kommer vedkommende mot deg med en pistol og er truende, så vil det så klart være mest ønskelig å kunne uskadeliggjøre personen uten å drepe vedkommende, men hvis det er eneste mulighet, så har du lov til å gjøre det som skal til for å forsvare deg og dine.

Lenke til kommentar

Det er en ting til jeg gjerne vil kommentere her: Mange drar referanser til at det er ok å skyte i foten eller i beinet men ikke et direkte skudd mot vitale kroppsfunksjoner. Er det ikke litt vesensforskjell mellom å være en en god gammel jeger, som er vant til å skyte et dyr som aner fred og ingen fare og det å være i en panikkartet situsajon og skyte en inntrenger som truer deg? Jo det vil jeg tro. Med mindre du tilhører en spesialtrent gruppe i militæret eller forsvaret vil du ikke være trent til å håndtere en slik situsjon raskt nok til å komme avlever et skudd dit du ønsker. Av dette konkludere jeg at en normal person som bevæpner seg i frykt for inntrengere gjør det med en vilje til å ta liv. Det er ikke greit i min bok.

Lenke til kommentar
KS: Selvfølgelig prøver man å unngå en situasjon, men det er ikke alltid situasjoner lar seg avverge. Om du bor i fjerde etasje og har 1 inngang, og innbruddstyven er i gangen, hva skal du gjøre?

Vel du trenger ikke å rette et potensielt dødlig skudd mot han i allefall.

 

Og om du bor i et hus, skal du bare la tyven forsyne seg?

 

Tja, bedre enn å bli en morder.

 

Selvfølgelig skrur du på lys, og om det ikke hjelper bråker du, og etter hvert ber du vedkommende pelle seg til helvete vekk, men om det ikke funker?

Nå begynner det å ligne noe.

 

 

Om vedkommende er bevæpnet og dopa?

Flott, kom deg ut så fort du kan.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det beste er å skyte for å uskadeliggjøre, men så vidt jeg vet blir f.eks. politiet trent til å drepe når det gjelder fordi man aldri vet hva som skal til for å uskadeliggjøre.

 

En politimann jeg kjenner hadde lagt en mistenkt i bakken da skurken plutselig trakk ev våpen. Politimannen tråkket til på hånda som holdt våpenet, men han var så dopet at han allikevel klarte å skyte en annen politimann i nærheten. Da er spørsmålet: hvis noen klarer å avfyre et skudd mens noen legger kroppsvekta si på hånda deres og mest sannsynlig knekker noen bein i hånda samtidig, hvordan skal man da vite hva som er et uskadeliggjørende skudd?

 

Når det er sagt er det viktig å huske på en viktig regel om våpen man lærer både i politiet og forsvaret: i det man trekker et våpen må man være forberedt på at det kan eskalere situasjonen. Trekk aldri et våpen for å skremme noen uten å ha tenkt igjennom hva du skal gjøre dersom vedkommende ikke reagerer som du ønsker. Det er selvfølgelig ikke alltid man har tid til å tenke, men la oss være ærlige: hvor mange av oss kommer noen gang til å komme opp i en situasjon der vi sitter med et ladd våpen og plutselig blir overfalt/ranet? ;)

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk lyst til å komme med et spørsmål, hva gjør man hvis man har pakistanergjeng på 30 utafor døra?

 

Ringer du til politiet er du heldig hvis de kommer, og hvis de kommer kan ikke pakistanerne bli tiltalt.

 

Å løpe fra sitt eget hus fungerer heller ikke, da de trolig vil brenne ned hele dritten før du kommer tilbake.

 

I huset har du et balltre, et knivsett, og et sverd til disposisjon.

Hva gjør man i et slikt tilfelle?

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar

Hva hvis jeg blir angrepet av 27 ninjaer med uzi?

 

Dette lukter trolling, men for å svare på spørsmålet ditt. Vet du at disse 30 pakistanerene har til hensikt å skade deg? I så fall: kan du bruke balltreet, knivene eller sverdet godt nok til å drepe/uskadeliggjøre/skremme vekk 30 personer? Hvis ikke må du være forberedt på å flykte.

 

Når det gjelder det lovlige, så tror jeg ikke du har loven på din side dersom du foretar det første voldelige trekket eller ikke kan bevise at du hadde en legitim grunn til å bruke vold for å forsvare deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...