Gå til innhold

Den nye "supersiten"


Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-01-20 00:49, Cooler skrev:

Vis jeg kommet til NRK sitt forum/program/diskusjon og tar opp att det har åpnet en ny TVkanal så kaller dere vel ikke reklame men enn objektiv diskusjon om denne TVkanalen, og som jeg har skjønt er dette ett åpent diskusjonsforum om data , og denne saken gjelder jo data.

slik er tingene bare.

accsept it or be stupid !


 

Og det har hva med kopiering av åndsverk å gjøre ??

 

Det er stor forskjell fra å reklamere avtalt, og reklamere uten varsel til eier av "konkurrent". Et strålende eksempel er IRC, hvor fort blir du ikke kastet ut dersom du reklamerer for en annen kanal ? Her dreier det seg ikke om penger eller kommersialisering, men derimot moral og etikk.

 

Likte spesielt dette uttrykket ditt "accsept it or be stupid !", fra dette stråler det ikke akkurat modenhet og livserfaring, du kan ikke være gamle karen, hvor gammel er du ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke noen krig mellom 2 nettsider, og i å med att hardware.no lever av bannerinntekter så vil ikke vi være noen konnkuranse på det planet da vår side ble "offentliggjort" HER på forumet. Og vis man slutter og se på oss som konnkurenter og heller som venner så vil ikke noen gå "dit" og noen gå "hit" og ingen vil tape på det i anntall treff på bannere da

alle vil bruke begge sidene til info og annet nyttig,

så please skjønn nå hva jeg mener.

Det var tross alt her den ble "offentligjort.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-20 02:24, Cooler skrev:

Dette er ikke noen krig mellom 2 nettsider, og i å med att hardware.no lever av bannerinntekter så vil ikke vi være noen konnkuranse på det planet da vår side ble "offentliggjort" HER på forumet. Og vis man slutter og se på oss som konnkurenter og heller som venner så vil ikke noen gå "dit" og noen gå "hit" og ingen vil tape på det i anntall treff på bannere da

alle vil bruke begge sidene til info og annet nyttig,

så please skjønn nå hva jeg mener.

Det var tross alt her den ble "offentligjort.


 

Var det poeng her også, eller kommer det senere ?

Lenke til kommentar

Hvis det dere skriver er gode tekster og dere er venner av hardware.no så er jeg sikker på at de ikke har noe imot flere artikelskrivere og testere.

 

Det er hardt å arbeide med en nettside tro meg. Selv med mange hits så kan det bli hardt. Blir dere noen gang store så trenger dere bedre servere, bedre linjer og det koster penger.

 

Blir dere ikke store så tviler jeg på at dere orker å bruke mange timer på å skrive en artikel som 20-100 stk leser.

 

Det er spendene med en nytt prosjekt, man har mot og lyst men det blir fort kjedelig. Jeg er også en av dem som ikke tror at dere holder ut året. Blir kanskje på størelse som http://www.moddingzone.com/ .

 

Ellers må jeg si at fargesammensetningen er dårlig. Selv om jeg spår at dere ikke greier dere så ønsker jeg dere lykke til.

Lenke til kommentar

Da jeg postet dette innlegget kom jeg hit til hardware.no helt "uskjyldig"(og smilende) og skulle bare fortelle om denne siden jeg er med på, og kanskje prøve og få noen tilbakemeldinger om siden,

og jeg må si att jeg aldri tenkte "konkuranse" eller negative tanker om mitt innlegg i begynnelsen, men det jeg opplever er jo att enkelte individer her skjeller oss ut og ikke prøver være objektiv.

som sagt hadde jeg vist og tenkt det skulle bli så mye negativt så hadde jeg aldri postet denne posten.

Att konnkuranseinnstinktet skulle ta så vannvittig hadde jeg aldri trodd :sad:

Så jeg sier bare en ting til alle , glemm att jeg skrev denne posten,(bare ta den vekk dere på hardware.no) hadde jeg bare vist hva jeg nå vet hadde jeg aldri funnet på dette.

foresten takker for att det er noen som skjønner og som kan se att jeg ikke er ett "grådig dyr" men ett menneske som kom hit på forumet (som vanlig) og bare skrev innlegget i min uskjyldiget.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-20 15:04, Cooler skrev:

Da jeg postet dette innlegget kom jeg hit til hardware.no helt "uskjyldig"(og smilende) og skulle bare fortelle om denne siden jeg er med på, og kanskje prøve og få noen tilbakemeldinger om siden,

og jeg må si att jeg aldri tenkte "konkuranse" eller negative tanker om mitt innlegg i begynnelsen, men det jeg opplever er jo att enkelte individer her skjeller oss ut og ikke prøver være objektiv.

som sagt hadde jeg vist og tenkt det skulle bli så mye negativt så hadde jeg aldri postet denne posten.

Att konnkuranseinnstinktet skulle ta så vannvittig hadde jeg aldri trodd :sad:

Så jeg sier bare en ting til alle , glemm att jeg skrev denne posten,(bare ta den vekk dere på hardware.no) hadde jeg bare vist hva jeg nå vet hadde jeg aldri funnet på dette.

foresten takker for att det er noen som skjønner og som kan se att jeg ikke er ett "grådig dyr" men ett menneske som kom hit på forumet (som vanlig) og bare skrev innlegget i min uskjyldiget.


 

Uavhengig av postingen din, så har du kopiert en hjemmeside. Og det er et faktum som ikke lar seg "glemme", det har ingenting med konkurranse å gjøre, det har noe med etikk og moral å gjøre, som sagt tidligere. Når du unngår dette, og begrunner det med at dere har felles mål, og ikke komersielle hensikter, må du bare pent infinne deg i kritikk og også utskjelling. At du ikke forstår dette, får være din sak og ditt problem. Det har heller ikke noe med at vi etter din mening er subjektive, noe vi langt ifra er. Det er heller ingen her som har sagt at du er et "grådig dyr", hvor du får det fra er for meg et mysterium.

 

Du er bare en vanlig uskyldig gutt som har brutt normen om at man ikke kopierer en annens verk. Hvis du ikke ser paradokset her, bør du sørge for råd fra f.eks. en advokat som ser til at regler blir etterfulgt i fremtidige prosjekt.

 

Forøvrig vil jeg premiere deg for å ha tanken på et prosjekt, og faktisk gjør en innsats for å få satt den til livs.

Lenke til kommentar

LYKKE TIL

DRIT I ALL KRITIKKEN

 

håper dere blir mye bedre enn hardware.no (det er det rom for !) som egentlig ikke er noe annet enn en tynn side vi leser fordi det ikke finnes noe annet norsk alternativ, og pga forumet, som vi selv lager.

 

folk her sier et par av de bak hardware.no tjener svært gode penger. dette synes jeg er nesten direkte irriterende fodi det eneeste som blir gort er jo igrunnen å briefe gjennom endel engelske hardwaresider for dagen, omskrive litt fra disse. artiklene er dessuten svært dårlige og tynne som oftest. det eneste de gjør er å montere en vifte eller to og kjøre 3dmark. teste noen vifter og komme med noen merkelige resultater.

 

nå kommer jeg sikert til å få masse kritikk for dette, men jeg tror mangen er enige faktisk. Dessuten skrev jeg litt hardt her for å bevisst få litt bensin på båler :lol:

Lenke til kommentar

Maggum:

 

Hehe :wink: har overhode ingenting med http://www.hardware.no å gjøre - har aldri hatt det heller.

Tror progressum kan skrive under på dette (hehe).

Når det gjelder min stilling som cofounder i #hardware.no så gidder jeg ikke diskutere det mer - det har vi allerede diskutert i flere poster her i forumet allerede.

Hadde jeg derimot vært en representant for http://www.hardware.no - hadde jeg nok valgt ordbruken min med litt større omhu.

 

Ellers er jeg 100 % enig i hva du sier.

 

Hadde cooler tenkt litt mere over hva han startet innlegget med, så hadde nok denne saken i ikke blitt hva den er.

 

Mvh

 

S][eridan - @#hardware.no - Come visite us at #hardware.no - efnet

 

 

 

Quote:


On 2002-01-20 00:17, maggun skrev:

S][heridan er op på #hardware.no, så han har nok visse følelser i denne saken vil jeg tro, enten han jobber for
eller ikke. Om han er en eksemplarisk op kan diskuteres, men det blir en annen sak.. :wink:


Kommersielt eller ikke, siden altomdata.no likner veldig på hardware.no sin. elementer, tiltenkt innhold, ide osv. Det at dere hentet innhold fra hardware.no for å "teste" hvordan det ville se ut med artikler, forteller mye i seg selv.


Det var jo i sin tid en "forfatter" som skrev en artikkel for hardware.no, som hadde laget en BIOS guide, som senere viste seg å være kopiert fra en annen hjemmeside. Det ble selvfølgelig mye stå hei grunnet dette, og forfatteren trakk artikkelen ganske så fort da dette ble avdekket, og beklaget det hele ovenfor publikum og eier av den orginale BIOS guiden. Kansje dere har noe å lære her ? Avviser dere totalt at siden deres på flere områder likner hardware.no sine ?


Summa sumarum:

Hjemmesiden deres er på grensen til plagiat, hvis den ikke kvalifiserer til det. Det må jo samtidig være rett og slett flaut å presentere noe som åpenbart etterlikner en "konkurrent" ?




Lenke til kommentar

Quote:


normal skrev (2002-01-20 16:23):

folk her sier et par av de bak hardware.no tjener svært gode penger.


 

Hehe. Hvem som helst kan jo ta en søk på skattelikningen og se at akkurat DET ikke stemmer :smile:

 

Quote:


det eneeste som blir gort er jo igrunnen å briefe gjennom endel engelske hardwaresider for dagen, omskrive litt fra disse.


 

Så hvorfor ikke starte med noe liknende selv? Så lenge det er så veldig enkelt og man tjener "svært gode på penger" på det? :smile:

 

Quote:


artiklene er dessuten svært dårlige og tynne som oftest.


 

Tilbakemeldinger er alltid bra, men vi setter pris på at disse er noe mer konstruktive enn "dårlige artikler". Uansett tas dette til etteretning.

 

Quote:


det eneste de gjør er å montere en vifte eller to og kjøre 3dmark. teste noen vifter og komme med noen merkelige resultater


 

HW.no har vel aldri testet en eneste vifte, CPU-kjøler eller noe i den retningen. Slike ting tar Overklokking.no seg av. Hvis du mener at HW.no kun benytter 3DMark som måleprogram i tester er det selvsagt helt feil.

Lenke til kommentar

Dette ser i sannhet ut som en side uten så mye fremtid. Og hvis man ser på nivået på hva som skrives både der og her på forumet fra "opphavsmennene" er det vanskelig å se hvem over 17 som gidder bruke tid på siden.

 

Hvorfor offentliggjøre en uferdig side helt uten innhold uansett? Er redd det er å ødelegge for seg selv. I informasjonsmangfoldet på internett er det ikke mange som er villige til å "gi en ny sjanse".

Men all ære til den som prøver osv.

 

 

Når det er sagt så må jeg reagere på at folk kritiserer fargesammensetningen. Akkurat den er faktisk ganske så (penere enn denne!), men husk at sideveis scrolling er lite populært blant brukere.

Vi er mange som bruker 17"-skjerm og som foretrekker 800*600 i oppløsning.

 

Menylinje til høyre ("spesialsider") og reklame til venstre er vel også litt uortodokst. I tillegg bør det vurdereres å gjøre som hw.no, legge teksten rundt bildene i stedet for under. Jeg digger ihvertfall ikke at det ligger så lite informasjon per skjerm, slik at jeg må scrolle som en gal.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-20 16:38, Cooler skrev:

maggun Vi har IKKE kopiert noen hjemmeside.

Vår side er lagd fra scrætsj, noe jeg ha poengtert flere ganger på denne tråden.


 

Jeg har også programmert en teksteditor fra Scratch. Den ble tilfeldigvis nøyaktig lik notepad med akkurat samme funksjoner, bare litt forskjellige farger.

 

Kopiere og "lage fra scratch" er ikke synonymer, men dette betyr ikke at resultatet blir forskjellig. Det er lett å "lage fra scratch" så lenge man har en kilde.

 

Lykke til med site'n.

 

mvh.

Jan Aril

 

[ Denne Melding var redigert av: int20h på 2002-01-20 23:36 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-14 08:32, Cooler skrev:

Så alt i alt så er jeg meget skuffet over denne "offenligjørelsen" og forsøket på "latterligjørelsen" enkelte av dere her på hardware.no prøver og lage til , istedet for og være objektiv og se på altomdata som ett ærlig forsøk på og lage en god side for folk som er intresert i data og datarelaterte saker :sad:


 

 

 

Quote:


On 2002-01-19 16:05, Cooler skrev:

og vi blir ikke sure vis dere på hardware.no rapper noen ideer fra oss :smile:

hehehehehe


 

 

Gratulerer med "supersite", men det er faktisk bare deg selv du gjør til latter. Personlig mener jeg at dersom du ikke klarer å gjøre noe ærlig bedre enn dette, så bør du heller la være.

 

Men for all del, stå på :smile:

 

mvh.

Jan Aril

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-20 16:38, Cooler skrev:

maggun Vi har IKKE kopiert noen hjemmeside.

Vår side er lagd fra scrætsj, noe jeg ha poengtert flere ganger på denne tråden.


 

int20h besvarte dette fint, selvom du ikke har kopiert alt til punkt og prikke, er du ikke fritt til å gjøre som du vil. Det ville blitt for enkelt hvis du kunne ta et åndsverk, gjort noen mindre modifikasjoner, og presentert det. Det er fler elementer i bildet en bare utseende. Ta f.eks ide, layout, organisering og også artikler som dere brukte for "testing". Om du da har laget det fra "scratch", hjelper det pent lite, det er helt irrelevant.

 

Det er synd dere må kopiere for å drive dette prosjektet, hva med å være litt mer nyskapende ? Annet konsept og løsninger, hvorfor skal folk velge deres site som bare blir en klone av hw.no ? Greit nok at fargene er forskjellig, men det er nok ikke tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

maggun som tidligere sagt vi har ikke kopiert noe vesentlig fra andre sider (kun noen nyheter fra hardware som ble forandret til tullnyheter på forsiden vår da siden kun foreløbig er ett testoppsett og vi ville se åsen den ble med "nyheter",pluss att vi har hentet noen bannere fra andre slik att vi får prøvd siden med bannere og det skulle jo være greit det. ja selfølgelig har vi hentet ideer fra andre sider ,blant annet hardware.no da denne siden er den beste siden på data/hardware i norge , men jeg kan garanere deg att siden har vi bygd opp selv , ja vi har hold på i ca 4 uker bare med oppbyggningen. så designet er vårt eget :smile:

men men vi stiller jo også oss selv litt får hugg ,i å med denne tråden her på harware.no og likheten med denne siden, men som jeg skrev tidligere var dette noe jeg ærlig talt ikke tenkte på når jeg i min overivrighet startet denne posten.

jepp jepp thats the case.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-21 02:10, Cooler skrev:

maggun som tidligere sagt vi har ikke kopiert noe vesentlig fra andre sider (kun noen nyheter fra hardware som ble forandret til tullnyheter på forsiden vår da siden kun foreløbig er ett testoppsett og vi ville se åsen den ble med "nyheter",pluss att vi har hentet noen bannere fra andre slik att vi får prøvd siden med bannere og det skulle jo være greit det. ja selfølgelig har vi hentet ideer fra andre sider ,blant annet hardware.no da denne siden er den beste siden på data/hardware i norge , men jeg kan garanere deg att siden har vi bygd opp selv , ja vi har hold på i ca 4 uker bare med oppbyggningen. så designet er vårt eget :smile:

men men vi stiller jo også oss selv litt får hugg ,i å med denne tråden her på harware.no og likheten med denne siden, men som jeg skrev tidligere var dette noe jeg ærlig talt ikke tenkte på når jeg i min overivrighet startet denne posten.

jepp jepp thats the case.


 

Jeg, ingen andre heller etter hva jeg har lest, har benektet det faktum at dere selv har laget hjemmesiden. Når vi sier dere har kopiert, betyr ikke det nødvendigvis et speilbilde av den andre parten, det må du forstå. Det tror jeg faktisk du gjør også, du sier jo selv "...i å med denne tråden her på harware.no og likheten med denne siden...". Dette sier meg og alle andre, at dere har laget en hjemmeside, og vært fullstendig bevisst over likheten. Dere har jo bla. tatt dere til rette, og hentet bannere og artikler, som den største selvfølge. Og ikke minst reklamert i liten skala, i dems eget diskusjons forum. Noe som sterkt indikerer stor tilknytning mellom dere og dermed hjemmesiden deres, til hw.no. Jeg tror ikke du har vært fullstendig kjent med åndsverk loven, og dens implikasjoner. Du trenger forøvrig ikke å ha noen større innsikt for å forstå at deres handlinger til en viss grad er moralsk forkastelig. Påstander om plagiat kommer derfor ikke uberettiget, du får ta det til deg, ikke vri saken til noe som aldri har vært tema.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ditt syn i saken , men jeg i min definisjoner vil ikke kalle og "kopiere" noen nyheter som vi skrev om til "tull" nyheter og hente noen bannere for moralsk forkastelig da vi gjorde det pga testing av sidens utseeende, og deretter som jeg gjorde i min overivrighet "rushe" hit på forumet for og få litt tilbakemeldinger om sidens utseende.

 

selfølgelig kunne jeg ha skrevet bla bla bla bla,

men i å med att jeg skrev disse nyhetene om til "humor" så trodde/tror jeg att slikt var innenfor rammene av det som blir noramlt akseptert.

 

Desuten er jo dette forumet er tross alt ett forum for og om data, og som sagt så "tenkte" jeg ikke mere enn det ,

 

så vis noen skulle syntes dette er forkastelig så beklager jeg det , mem men jeg var som sagt "uskjyldig" i min overivrighet,og vil til en viss grad forsvare meg i dette forumets objektive form , da man burde kunne ta opp "alle" datarelaterte saker her uten og bli "korsfestet"

 

og pga denne "hetsingen" har jeg tidl i denne tråden også bedt hardware.no om og avslutte hele tråden, da jeg ikke hadde forventet slike kraftige reaksjoner.

men men jeg overlever vel forde :smile: uansett så blir vi vist ikke helt enig, så jeg foreslår att man avslutter denne tråden da den ser ut til og skape litt for "heavye" reasjoner.

Lenke til kommentar

On 2002-01-21 13:33, Cooler skrev:

Jeg skjønner ditt syn i saken , men jeg i min definisjoner vil ikke kalle og "kopiere" noen nyheter som vi skrev om til "tull" nyheter og hente noen bannere for moralsk forkastelig da vi gjorde det pga testing av sidens utseeende, og deretter som jeg gjorde i min overivrighet "rushe" hit på forumet for og få litt tilbakemeldinger om sidens utseende.

 

Nå er det slik at man ikke kan lage sine egne definisjoner på hva som er rett og hva som er galt, det er det man har lover til. Det er ikke bare snakk om bannere og artikler som sagt, det er snakk om hele konseptet, layout, ide på alle plan nær sagt, utenom fargene, så er siden deres slående lik hw.no sin. Det er det som ikke er i tråd med almenne normer.. punktum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...