Gå til innhold

Espen56's trenings dagbok (Akkurat startet)


Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 14 år (Blir 15 i år) som har tenkt til å starte med serriøs trening.

Jeg er ca 170 høy.

Har egentlig ikke peiling på hvor mye jeg veier, men noe rundt 60kg (Har ikke vekt her men skal få veid meg snart)

 

Har nå fått treningsbenk/multigym (Pro-Form 680G)som har disse øvelsene:

- Benkpress

- Knebøy

- Nedtrekk

- Benvippe

+ at jeg har et sett med manualer.

+ en trimsykkel.

 

Jeg har aldri trent serriøst før men vil starte med det nå. Har sett litt på dette programmet, hva syns dere om det?.

 

Kosthold:

Vet ikke om det er et bra eller veldig dårlig kosthold, men er vel ikke noe stort problem å endre litt på det :p .

 

Frokost: 2 brødskiver med som oftest Ost og syltetøy + et glass melk

Lunsj/Skole: 3 brødskiver med litt forskjellig pålegg + ca et glass Sjokomelk.

Etter skolen tar jeg ofte en Yoghurt hvis vi har.

Middag: Alt mulig egentlig. Fra Fisk til pizza/pølser. Ganske variert egentlig + litt Saft / vann.

Kveldsmat: 2 brødskiver / Noe kornblanding med melk. spørs litt hva som frister mest + melk/Juice :p

______________________________________________________________________________________

 

17.4.08

 

I dag startet jeg på treningsprogrammet.

 

Dette var det som ble gjort i dag

 

Squat 5x5 20kg

Bench Press 5x5 20kg

Barbell Row 5x5 30kg

Dips 3xF (Fikk ikke gjort dette, hva kan brukes til å ta dips på?, for det er vel dette som er dips? )

 

Ellerså syns jeg det gikk ganske greit, det eneste er at jeg fikk litt vondt i ryggen av "Barbell row" , Men det kan jo være at jeg har heelt feil teknik. Det forbedres kanskje etterhvert?.

 

Har også noen spm:

 

- Hvor mye vann burde jeg drikke i løpet av en dag?

- Hva burde jeg gjøre for å forbrenne mest mulig fett? har litt fett på magen som jeg vil få bort.

- Hva burde jeg spise etter den trening økta som er lettvint å lage.

og hva burde jeg ikke spise?

- Hvis jeg følger programmet akkurat sånn det står der, vil jeg bli mye større etter de 10 ukene programmet er på?

Endret av Espen56
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer, du har funnet frem til et veldig bra program der! :thumbup:

 

Når det gjelder kostholdet, må du prøve å få i deg mer protein. (tunfisk, annen fisk, kylling, karbonadedeig osv osv). Ellers må du få i deg nok essensielle fettsyrer (tran, olivenolje osv). Målet ditt er vel å bli større, altså gå opp i vekt, så du må prøve deg litt frem når det gjelder kosten. En vektoppgang på omlag 1kg i uka burde være greit her.

 

Ellers finnes det veldig mye bra spesifikk informasjon om kosthold og hvordan man bør spise for å oppnå det man er ute etter hvis du søker litt. :)

 

Good luck!

Lenke til kommentar

Okei :), Så jeg burde kjøpe tran eller noe sånt da?

og en ting til, sånn protein pulver?, er det bra, burde jeg kjøpe det?

Skal få kjøpt en vekt til uka også så jeg får veid meg, og få lagt inn litt mer info her om vekt, høyde, (kanskje bilder?) osv..

 

Så da er det bare å sette i gang med det programmet der? :D

Lenke til kommentar

Mindre brød, mer salat og kjøtt/kylling/fisk :) Ellers ser det bra ut. Ser du er født i '93. Husk å terpe MASSE på teknikken.

Noen spesiell grunn til at du kjøper en treningsbenk istedetfor et abbonnement på treningsstudio? De treningsbenkene fra intersport o.l. har en tendens til å ikke tåle særlig høye vekter...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mjølk! Mitt tips er å drikke 1-3 Liter om dagen, det perfekte måltid :)

 

 

- Hvor mye vann burde jeg drikke i løpet av en dag?

3 Liter + -, Men erstatt minst 1,5 med mjølk! :)

- Hva burde jeg gjøre for å forbrenne mest mulig fett? har litt fett på magen som jeg vil få bort.

Vel, kardio og diett. Men siden du er såpass ung vil eg heller anbefalle å trene bra, spise vel og bra, og heller legge inn ein joggetur i ny og ned. Men, framgangen i muskelbygging og styrke på bulk I forhold til diett er enorm.

 

Så du bør nesten prioritere. Muskler og styrke eller tynn og liten :p

 

- Hva burde jeg spise etter den trening økta som er lettvint å lage.

og hva burde jeg ikke spise?

Tja. 1 Liter lett / Extra lett mjølk

2+ egg

Havregryn

Proteinshake

Tunfisk /annet av fisk

Relativt magert kjøtt, altså ikkje for mykje av vanleg kjøtteig, men gjerne kyllinkjøtteig eller karbonadedeig.

 

Ikkje nødvendigvis alt på ein kveld, men det der er nokre bra tips :)

 

- Hvis jeg følger programmet akkurat sånn det står der, vil jeg bli mye større etter de 10 ukene programmet er på?

Er det samme opplegg kvar dag?

Det kjem veldig an på ulike faktorer. Det første vil vere kostholdet, spiser du "rett" vil du hvertfall auke ein i styrke og volum. Har du planer om å gå ned i fettprosent, lite sansynlig. Å både bygge muskler og miste fett på samme tid, tar lang tid og meget, meget bra kosthold.

Lenke til kommentar

Oida, trodde jeg ikke kom til å få noe serlig med svar på denne tråden så gadd ikke å oppdatere den, men kan jo begynne å gjøre det fra nå av :)

Trenginga har egentlig gått veldig bra nå men var en uke jeg droppa treninga pga hadde ikke tid, men har tatt igjen den uka nå.

Nå ligger jeg også noen dager etter skjema, men skal prøve å få rettet opp i det :)

 

Jeg kan jo slenge på en ganske stor update nå så kan jeg jo vise hva jeg har fått gjort :p

 

19.05.08

Squat 5x5 - 20kg

Benk 5x5 - 20kg

Barbell 5x5 - 30kg

 

21.05.08

Squat 5x5 - 22kg

Overhead 5x5 - 20

Deadlift 1x5 - 40kg

 

23.05.08

Squat 5x5 - 25kg

Benk 5x5 - 22kg

Barbell 5x5 - 32kg

 

26.05.08

Squat 5x5 - 27kg

Overhead 5x5 - 22kg

Deadlift 1x5 - 45kg

 

30.05.08

Squat 5x5 - 30kg

Benk 5x5 - 25kg

Brbell 5x5 - 35kg

 

30.05.08

Squat 5x5 - 32kg

Overhead 3x5 - 25kg

Overhead 2x5 - 20kg

Deadlift 1x5 - 50kg

 

02.06.08

Squat 5x5 - 35kg

Benk 5x5 - 30kg

Barbell 5x5 - 37kg

 

04.06.08

Squat 5x5 - 37kg

Overhead 3x5 - 25kg

Overhead 2x5 - 20kg

Deadlift 1x5 - 55kg

06.06.08

 

Squat 5x5 - 40kg

Benk 5x5 - 30kg

Barbell 5x5 - 30kg

Jeg valgte å ta heller 30kg på barbell row og da klare å utføre øvelsen mye bedre.

 

Vet ikke om datoene stemmer 100% men har hvertfall utført de øvelsene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...