Gå til innhold

BK - Ingierstrand Bad - tatt med Pinhole


Esp0r

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at the World Pinhole Day er en drøy uke unna tenkte jeg å presentere pinholefotografering for Bildekritikken. Bildet er tatt på ingierstrand bad en kald fin dag i mars. Kameraet som er brukt har en brennvidde på 17 mm og en fast blender på F90. Det bruker mellomformatfilm; og i dette tilfellet har jeg brukt Ilford FP4+. Eksponeringen husker jeg ikke; men tipper den var på 1-2 sekunder. Håper det faller i smak.

 

post-85303-1208604478_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke si noe på teknikken som er brukt. Men jeg likte komposisjonen veldig godt. Føler liksom at jeg blir dradd inn i bildet. Må kanskje prøve dette selv. Jeg ville ha skarpet opp det litt.. Dette er det jeg fikk til med en low-res version:

 

post-94759-1208611544_thumb.jpg

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
Jeg skal ikke si noe på teknikken som er brukt. Men jeg likte komposisjonen veldig godt. Føler liksom at jeg blir dradd inn i bildet. Må kanskje prøve dette selv. Jeg ville ha skarpet opp det litt.. Dette er det jeg fikk til med en low-res version:

 

post-94759-1208611544_thumb.jpg

 

Hei Aak: takk for hyggelig tilbakemelding og en interessant versjon av bildet. For meg dreier pinhole seg mye om å få en litt drømmeaktig look; men jeg ser jo at andre søker andre uttrykk. Oppskarping av pinhole går gjerne på bekostning av at man får mer korn i bildet; men det er en smaksak :)

Lenke til kommentar
Veldig fint bilde. Oppskarpningen ødela pinholde feelen for min del, og tok vekk litt av poenget.

 

Hva slags kamera brukte du? Hvordan gjorde du det? 'Eg blei nyfiken' :wee:

 

Det står jo i første post, F90, så regner med at det er Nikon F90

 

hehe, jeg svarer her for å rette opp i eventuelle misforståelser. Det er blenderåpningen som er på F/90 :) Det er snakk om et litt spesielt kamera. Et 8banners MA. Jeg liker å bygge kameraer selv; men denne brennvidden er så kort at jeg hittil ikke har klart å finne noe bra design. Filmplanet er 17 mm fra hullet, derav brennvidde på 17 mm.

Endret av Esp0r
Lenke til kommentar
Er mulig å få f/90 med pinhole, ja. Tok et kjapt søk på Google og fant denne. Ut ifra formelen som sto der, blir regnestykket 90=17mm/x. X=0,189 (mm?).

 

Det er mao. et veldig lite hull lagd av en nål, etter hva jeg kan skjønne. Kan dette stemme?

 

Heisann. Alt du skriver stemmer :) hullet lages tradisjonelt av en nål; men noen bruker også laserhull. poenget er at hullet skal passe til brennvidden. det finnes haugevis av kalkulatorer på nett hvor man kan regne ut slikt

Lenke til kommentar

Alle laserhull jeg har studert under lupe suger rompe. De er nesten firkantete, og et godt hull skal være (så og si) 100% sirkulært. "Blenderåpningen" på det kameraet som jeg har brukt er ca f/256, og brennvidden er i hvertfall ikke lengre enn 10mm ekv, kanskje enda mer. Det er fordi jeg kun har brukt storformatfilm av typen 4"x5". Eksponering ved overskyet dagslys blir ca 20 sekunder ved bruk av sorthvittfilm (som heller skal overeksponeres i steden for undereksponeres).

 

Det er verdt å huske på at historiens mest kjente fotogruppe (ikke byrå) het Group f/64. Hvorfor? Fordi de brukte storfomat (fieldcamera), og da må man ned i f/64 for å få den riktige dybdeskarpheten til landskap. f/64 og iso 25. Lukkertid passet dårlig for håndholdt kamera, kan man si. Det er jo faktisk ikke laget så mange kjente storformatkameraer får håndholding uansett. De jeg vet om (av store seriøse modeller) er Speed Graphlex, Speed Graphics og Gowlandflex (som Amund hadde en gang i tiden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...