Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spille over nettverk på en "virtuell PC"


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om denne er postet riktig, men jeg fyrer løs:

 

Jeg sliter litt med teknologien i hjemmet mitt, spesiellt med konevennligheten.. :whistle:

 

Saken er den at jeg har lyst til å bygge meg en HTPC, men av plassmangel i racket ved TVen, kan ikke denne være stort høyere enn 8cm. Dette begrenser både kabinetter og deler jeg kan bruke, noe som gjør at en slik HTPC ikke blir særlig spillevennlig...

 

Hvis jeg derimot kabler nettverk fra en annen PC (som står et helt annet sted hvor konevennligheten ikke har stor betydning) til HTPCen i stua, og setter opp en virtuell PC på denne ---> Kan jeg da spille i stua med ytelse tilsvarende det jeg har på den stasjonære PCen som er stæsjet unna?

 

Slik jeg tenker, så trenger jeg bare å overføre data nok til et skjermbilde, og så lenge jeg kabler et Gbnett så burde det ikke stå på båndbredden...

 

Noen synspunkter eller ideer her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor blander du virtuel pc inn bildet? Det du egentlig trenger, som du selv påpeker, er å overføre skjermbilde samt mus og tastatur over nettverket. Dersom du bruker fjernstyringsprogrammer/protokoller som RDP, LogMeIn, PCAnywhere eller lignende så vil ikke disse kunne gi høy nok hastighet til at du kan spille med de.

 

Det eg vil anbefale i dette tilfellet er å bruke såkaldt KVM over nettverk. Da får du to bokser. En boks du kobler til datamaskinen du skal styre og til nettverk, og en boks du kobler til mus, tastatur og skjerm. Kabelen i mellom er da nettverkskabel. Eg har ikke testet dette til spilling selv, men til mye annet fungerer det ypperlig. Langt raskere en fjernstyring.

Lenke til kommentar
Hvorfor blander du virtuel pc inn bildet? Det du egentlig trenger, som du selv påpeker, er å overføre skjermbilde samt mus og tastatur over nettverket. Dersom du bruker fjernstyringsprogrammer/protokoller som RDP, LogMeIn, PCAnywhere eller lignende så vil ikke disse kunne gi høy nok hastighet til at du kan spille med de.

 

Det eg vil anbefale i dette tilfellet er å bruke såkaldt KVM over nettverk. Da får du to bokser. En boks du kobler til datamaskinen du skal styre og til nettverk, og en boks du kobler til mus, tastatur og skjerm. Kabelen i mellom er da nettverkskabel. Eg har ikke testet dette til spilling selv, men til mye annet fungerer det ypperlig. Langt raskere en fjernstyring.

 

At jeg sier virtuell PC avslører egentlig at jeg ikke har helt peiling på dette :innocent:

 

Synes den KVM løsningen ser interessant ut, men hvordan fungerer denne hvis jeg har en switch i mellom?

 

Hadde egentlig foretrukket å ha en løsning som på en eller annen måte knyttes mot HTPCen i stua, slik at jeg slipper koblingsrot mellom ulike tastatur og tilkoblinger.. Slik jeg tolker KVM løsningen, så får jeg en (liten?) boks ekstra i stua som mus, tastatur og skjem kobles til.. På HTPCen vil jeg ha bluetooth tastatur og mus, men dette går vel ikke på en KVM boks? Vanlig trådløst mus/tastatur vil kanskje ha begrenset rekkevidde hvis jeg skal sitte i godstolen to-tre meter unna..?

 

Så mye jeg lurer på... :whistle:

Lenke til kommentar

Hvis du har switch i mellom må du ha KVM over IP.

Det er generelt dritdyrt.

Det "vanlige" er KVM over Cat5 kabel. Da må da ha en egen nettverkskabel som går fra kvm-boksen i stua til kvm-boksen på "kontoret"

For å slippe å ha to sett med tastatur/mus , evt kobleom hver gang, kan du ha en KVM switch.

Da kan du velge om du vil styre htpc eller spillPCen.

Dette er da den fysiske løsningen.

 

Alternativet er software, som f.eks. remote desktop eller vnc.

Remote desktop er hvert fall for treigt. VNC er nok noe bedre men googling tyder på at det ikke holder.

http://www.google.no/search?hl=no&rls=...3%B8k&meta=

 

Bluetooth blir nok vanskelig men trådløst bør funke veldig bra. Det trådløse jeg hadde fungerte fint opp til rundt 8 meter.

Lenke til kommentar

Takker for alle tilbakemeldinger, men jeg tror jeg må i tenkeboksen igjen.. Jeg har cat5 kabling mellom kontoret og stua, men kun en til en for å ha en Gb båndbredde. Dermed vil jeg være avhengig av en switch for å ha alle enheter på kablet nett.

 

Alternativet er å strekke en kabel til, men da blir det ikke så konevennlig lengre.. det er fullt nok av kabler over gulvlistene som det er :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...