Gå til innhold

Innsikt: Derfor vinner mp3-mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
telenor tilbyr drm fri musikk nå...

 

og den mest populære dap-en har ikke minnekortmulighet...

Hvis du sikter til iPod, så stemmer dette. Men så har iPod Classic 160GiB lagringsplass, noe en mobiltelefon skal slite hardt for å klare å matche ...

 

Jeg ser på Telenor sine nettsider og tolker det som at ikke alle låtene er DRM-frie. Og selv om det du kjøper over internett har en bitrate på 256kbps, så er det du kjøper over mobil på bare 96kbps. Man kan selvsagt velge å bruke mobiltelefonen sin råtne browser (dette inkluderer OGSÅ opera) og laste ned sangen, men da er ikke datatrafikken inkludert i kjøpet og i de fleste tilfeller, treffer man fort "maksprisen" for datatrafikk.

 

Just for the record, DAP er vel Digital Audio Player.

Ja, det er ikke korrekt å kalle det en MP3-spiller, selv om det blir få misforståelser når man bruker begrepet. Jeg mener det passer bedre å bruke begrepet DAP, siden de fleste slike musikkavspillere støtter dekoding av flere formater enn MP3.

Lenke til kommentar

Jeg skal absolutt ikke gå tom for batterier og miste de aller viktigste funksjonene - telefon og GPS - på fjellet fordi jeg absolutt har lyst å høre på musikk. Heller ikke viktige samtaler mens jeg er hjemme, for den saks skyld. Det er mye bedre å ta med seg to lette ting som fungerer, enn én ting med hundrevis av funksjoner som kunne vært nyttige dersom batteriet ikke var utladet.

 

Regner med at strømproblemene kommer til å forsvinne med nyere teknologi, men det er stor fare for at produsentene i mange år fremover kommer til å bruke enhver batteriforbedring til å legge inn flere "fancy" ting i mobilen i steded for å øke brukstiden. Ellers kommer nok skikkelig lyd etterhvert, og minnekapasitet er vel ikke noe problem lengre når både mobil og DAP kan bruke minnekort.

 

Mini-PC med mobilfunksjonalitet som egentlig er det som beskrives i artikkelen kommer sikker til å vinne i fremtiden. Men det er mange år frem til jeg bytter ut flere enheter med én.

Lenke til kommentar
telenor tilbyr drm fri musikk nå...

 

og den mest populære dap-en har ikke minnekortmulighet...

Hvis du sikter til iPod, så stemmer dette. Men så har iPod Classic 160GiB lagringsplass, noe en mobiltelefon skal slite hardt for å klare å matche ...

 

med dertil matchende størrelse...

 

Jeg ser på Telenor sine nettsider og tolker det som at ikke alle låtene er DRM-frie. Og selv om det du kjøper over internett har en bitrate på 256kbps, så er det du kjøper over mobil på bare 96kbps. Man kan selvsagt velge å bruke mobiltelefonen sin råtne browser (dette inkluderer OGSÅ opera) og laste ned sangen, men da er ikke datatrafikken inkludert i kjøpet og i de fleste tilfeller, treffer man fort "maksprisen" for datatrafikk.

 

husk nå at vi snakker om 256 mp3 vs 96 aac. forskjellige formater utnytter bitrate forskjellig...

 

og ja, ikke all musikk er drm-fri. men dette har nok mer med avtaler ovenfor plateselskaper og slikt å gjøre, den noe telenor har gjort bevist.

tror planen er å tilby så mye musikk som mulig drm-fri fremover...

 

forresten så blir musikken du kjøper tilgjengelig for nedlasting i begge formater, så en trenger ikke betale for musikken to ganger om en skal ha den i ett spesifikk format.

en kan med andre ord laste ned aac filen der og da, og laste ned mp3-fila når har tilgang på pc seinere...

Lenke til kommentar

Litt skuffa over denne artikkelen, for meg verkar det som skribenten har svært lite innsikt i kva ein mp3-spelar kan tilby per dags dato kontra ein musikkmobil.

 

At musikkmobilane om nokre år kan tilby det markedets beste mp3-spelarar kan i dag kan godt være, men om nokon finn ein musikkmobil som kan slå ein Cowon D2 på eit einaste punkt som har med musikk og lyd å gjere så blir eg imponert. Tenker ikkje på ein telefon til 10 000 då, men nokre få tusen, ein D2 kostar rundt 1500,-

 

Å samanlikne med iPod er endå eit teikn på dårleg innsikt sidan Apple sine mp3-spelarar på ingen måte bør være noko samanlikningsgrunnlag. At det vil dekke behova til ein del av befolkningen er nok riktig, men det er for dårleg å ikkje i det minste nevne ein av dei betre mp3-spelarane og fordelane du har med dei.

 

Dessutan stilles det og krav til ein mobiltelefon frå mi side, eg hoppar ikkje på ein toppmodell som kan spele av musikk, eg har mange preferanser å gå etter, og havnar normalt langt frå den beste telefonen.

 

Å nei du, mp3-spelaren kjem til å vare lenge, dei blir stadig mindre og får betre kapasitet, å lage ein musikkmobil som er like liten som enkelte av dagens spelarar er rett og slett umogeleg.

 

For å summere opp nokre punkter der mp3-spelaren er best: Lagringskapasitet, lydkvalitet, funksjonalitet, brukarvennlighet, størrelse. Det nevnes at du kan laste ned musikk direkte på telefonen. Vel, eg tvilar på det er FLAC-kvalitet. Ikkje at eg har behov for lossless på ein bærbar spelar, men eg har ikkje tenkt å kjøpe ein versjon med FLAC til PC-en og ein i mp3 til telefonen. Å laste ned på telefonen er per i dag totalt uaktuelt. Eg klarer meg meir enn godt nok med å rippe CD-er, eventuelt laste ned i lossless.

Lenke til kommentar
telenor tilbyr drm fri musikk nå...

 

og den mest populære dap-en har ikke minnekortmulighet...

Hvis du sikter til iPod, så stemmer dette. Men så har iPod Classic 160GiB lagringsplass, noe en mobiltelefon skal slite hardt for å klare å matche ...

 

med dertil matchende størrelse...

Egentlig ikke. De fleste smartmobiler er smale i bredden, og svært tykke dybdemessig. iPod Classic er tynn og bred, noe som er en mye mer praktisk størrelse i min bok. Ingen kan påstå at Nokia N95 er mer behagelig å ha i lomma enn iPod Classic...

 

For de fleste så er derimot Flash-spillere, og den lagringsplassen de kan tilby, tilstrekkelig. En mobiltelefon sliter med å matche størrelsen på f.eks Cowon D2. Eller iPod nano for den saks skyld, men sistnevnte kan ikke bruke minnekort.

 

 

husk nå at vi snakker om 256 mp3 vs 96 aac. forskjellige formater utnytter bitrate forskjellig...

 

og ja, ikke all musikk er drm-fri. men dette har nok mer med avtaler ovenfor plateselskaper og slikt å gjøre, den noe telenor har gjort bevist.

tror planen er å tilby så mye musikk som mulig drm-fri fremover...

 

forresten så blir musikken du kjøper tilgjengelig for nedlasting i begge formater, så en trenger ikke betale for musikken to ganger om en skal ha den i ett spesifikk format.

en kan med andre ord laste ned aac filen der og da, og laste ned mp3-fila når har tilgang på pc seinere...

Jeg er klar over at det er AAC som brukes. Det jeg gikk glipp av var at man kunne laste ned låten på nytt, i 256kbps AAC. Da vil jeg si at Telenor sin løsning ikke er så ille.

Lenke til kommentar

Rimelig tullete artikkel som drar forhastede og bombastiske konklusjoner. Pr. dags dato er det ingen musikkmobil som matcher gode "mp3 spillere" som f.eks iRiver. Interfacet på samtlige musikkmobiler inklusive Walkman-serien fra SE er så grellt at jeg får grøssninger. Nå skal det sies at iPhone retter på dette, men den er for stor og verdifull for å bruke på treningsøkter.

 

Alt til sitt behov!

Lenke til kommentar
Jeg er klar over at det er AAC som brukes. Det jeg gikk glipp av var at man kunne laste ned låten på nytt, i 256kbps AAC. Da vil jeg si at Telenor sin løsning ikke er så ille.

 

256 aac er nok ikke tilgjengelig. det står mellom 96aac og 256mp3. og en eller annen form for wma for den delen som fortsatt har drm...

 

Rimelig tullete artikkel som drar forhastede og bombastiske konklusjoner. Pr. dags dato er det ingen musikkmobil som matcher gode "mp3 spillere" som f.eks iRiver. Interfacet på samtlige musikkmobiler inklusive Walkman-serien fra SE er så grellt at jeg får grøssninger. Nå skal det sies at iPhone retter på dette, men den er for stor og verdifull for å bruke på treningsøkter.

 

Alt til sitt behov!

 

den siste kommentaren der har mer innhold den resten av posten ;)

 

spørsmålet er om artikkelen snakker om ola nordmann, eller ola musikkinteressert.

 

sistnevnte vil nok aldri ta til takke med en mobiltelefon. men førstnevnte?

 

husk nå at vi snakker om 256 mp3 vs 96 aac. forskjellige formater utnytter bitrate forskjellig...

 

Hehe, men ikke på langt nær så forskjellig at 96aac har samme kvalitet som 256 mp3, om man antar begge er lagd med fornuftige innsitllinger.

 

AtW

 

godt mulig det. jeg er ikke så kravstor at det bryr meg mye uansett...

Lenke til kommentar

Her var det mange som drar alle mobiler under en kam! De beste musikkmobilene på markede står ikke tilbake for hverken lydkvalitet, brukervennliget eller interface i forhold til dedikerte spillere.

 

Størrelses argumentet faller i fisk så snart du finner ut at du må ha med deg både mobil og mp3-spiller dersom du ønsker en dedikert løsning. Og lagringskapasitet? Get real. Mobiler med microSD støtte kan nå få opp til 12gb. Snart 16. De stiller ikke noe dårligere enn andre flash-baserte spillere.

 

Jeg skjønner at folk vil ha en liten og lett spiller på trening, men personlig så har jeg med meg mobilen på trening også, og da syns jeg det er mer praktisk å slippe den irriterende ledningen med et trådløst headset. Den muligheten har du ikke med en dedikert spiller.

 

Det eneste som er dårligere på mobilene er batterilevetiden, men selv de mobilene med dårligst batteri varer i 10 timer med kontinuerlig musikkavstpilling. Altså en hel dag. På lengere turer har jeg med meg ekstra batteri, men vet du hva? Jeg har aldri brukt det.

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar

Og hvis denne ene dingsen går istykker, så mister man altomfattende funksjonalitet man har bruk for?

 

Det, sammens med en mobilprodusentbransje som er i harnisk over at produktene skal vare i mer enn to år, faktisk hele fem, lover ikke godt.

 

Selv har jeg f.eks. hatt W580i. Var storfornøyd da jeg fikk den, kjøpte til 4G minnekort og brydde meg ikke om at menyene ble litt sluggish med så mye minne. Vel, trekvart år senere har den gått ad undas og jeg sitter med en billig dritt-tlf mens jeg venter og venter på å få vite om den blir reparert eller om jeg plutselig må betale 500+ kr fordi verkstedet mener at jeg selv er skyld i det Og musikken? Den er borte gitt. Ingenting å høre på.

 

Så, det å være så ekstremt positivt innstillt til at Mer! Mer! Mer! er bedre, det er NAIVT.

Lenke til kommentar

Argumentet om å kjøpe musikk rett fra mobilen synes jeg er dårlig. Er du en ekte musikkelsker, så finner du fort ut at kvaliteten på de låtene er altfor komprimert og dårlig. Hva som avgjør om en mp3-spiller eller en mobil er best som musikkspiller, er eieren selv. Med andre ord, om du er en musikkelsker eller bare en som liker musikk. En person som gir faen i kamera, kan holde ut lenge med et okey mobilkamera. Men for en kameraentusiast, er ingenting okey før det er snakk om et speilrefleks. På samme måte kan man tolke mp3-spillere/musikkmobiler.

Endret av apegutt_90
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Her var det mange som drar alle mobiler under en kam! De beste musikkmobilene på markede står ikke tilbake for hverken lydkvalitet, brukervennliget eller interface i forhold til dedikerte spillere.

 

Størrelses argumentet faller i fisk så snart du finner ut at du må ha med deg både mobil og mp3-spiller dersom du ønsker en dedikert løsning. Og lagringskapasitet? Get real. Mobiler med microSD støtte kan nå få opp til 12gb. Snart 16. De stiller ikke noe dårligere enn andre flash-baserte spillere.

 

Jeg skjønner at folk vil ha en liten og lett spiller på trening, men personlig så har jeg med meg mobilen på trening også, og da syns jeg det er mer praktisk å slippe den irriterende ledningen med et trådløst headset. Den muligheten har du ikke med en dedikert spiller.

 

Det eneste som er dårligere på mobilene er batterilevetiden, men selv de mobilene med dårligst batteri varer i 10 timer med kontinuerlig musikkavstpilling. Altså en hel dag. På lengere turer har jeg med meg ekstra batteri, men vet du hva? Jeg har aldri brukt det.

 

Her må man sammenligne mobiler og mp3 spillere på generelt basis. Jeg liker f.eks ikke alle typer mobiler, skal jeg da kjøpe en av de beste musikk mobilene for å så bruke den som kun mp3 spiller? Og det var jo ikke lenge siden amobil testet en av se walkman mobil, w960i(?)(tidligere flaggskip?) som fikk kritikk nettopp pga. lydkvalitet!

 

Trådløse headsett koster x2 prisen av de med kabel, og er alikevel ikke i nærheten av å være like god. Dette er fakta og er vist gang på gang i tester. Alikevel, muligheten er der, det er jo positivt, men jeg kan ikke se fordelen i det enda da teknologien ikke er god nok foreløpig og er for dyr.

 

Min nokia N82 holder ikke i 10 timer. Og hvis den under tvil skulle gjøre det på en meget god dag så har jeg jo ikke mulighet til å bruke den til noe annet samme dag.. Da blir jeg nødt til å ha backup batteri eller lader, og hvor er da argumentet med besparelse av plass?

 

Jeg lette etter en mobil som hadde god lydkvalitet, men den enste jeg fant som amobil anbefalte med god lydkvalitet var en klapp tlf som jeg ikke likte i det hele tatt. Nokia N82 har også god kvalitet på lyd, men hva hjelper det når kvaliteten på mobilen er dårlig samt dårlig batteritid. Jeg kan også nevne at N82 er så stor at en "vanlig" mobil og en mp3 spiller faktisk ikke tar større plass i forhold til en N82. Fordelen med dette er at mp3 spilleren kan ligge i en lomme, mobilen i en annen, og vips så føles ikke noen av lommene særlig store eller følelsen av å ha en liten miniatyr utgave av en teglstein i lommen.

 

Jeg gleder meg til den dagen mobiler med mp3 spillere faktisk èr like god som mp3 spillere (på alle måter), og utvalget på gode musikk mobiler er større enn i dag. Da skal jeg kaste mp3 spilleren for godt, inntil da bruker jeg heller mp3 spilleren selv om jeg hører på musikk bare ett par timer i uka.

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
jeg undres, fokuseres det ikke litt mye på "storforbrukeren" her inne?

 

Hva kjennetegner en storforbruker vs en som ikke er stor da?

 

Jeg har ca 4 gb med musikk totalt på hele PC-en. Jeg hører på musikk ett par timer i uka og setter pris på god musikk. Er jeg en storforbruker eller ikke? :)

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...