Gå til innhold

Dual C3 hovedkort.


KjellV

Anbefalte innlegg

Vurderer å lage meg en 100% støyfri maskin men hater at det går seint. Derfor tenkte jeg at en dual C3 1000MHz maskin var tingen. Dualkortene jeg ser på støtter P3 og det står ingenting om C3. Hvordan går det da om jeg stapper to C3 prosessorer i soklene? Noen som vet om dual-kort som støtter C3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar fra VIA som jeg fikk for en stund siden:

 

As the C3 doesn't support dual processing, it cannot be used on the CUV4X-D card. We are planning, at some stage in the near future, to release a C3 with dual processing support.

 

Mulig at den nye 1 GHz-prosessoren har fått SMP-støtte, men det har i så fall gått meg hus forbi.

Lenke til kommentar

Kjøper du den dyreste og feteste luftkjøle-vifta og bruker en celeron vil harddiskene, også seagate sine, være det som bråker mest. Prosessoren kan du også klokke ned og sette ned spenninga på hvis du har et bra hovedkort.

 

Jeg tror tingen er masse skumgummi inni eller utenpå kabinettet kombinert med vifter på 5 volt er tingen.

Lenke til kommentar
Svar fra VIA som jeg fikk for en stund siden:

 

As the C3 doesn't support dual processing, it cannot be used on the CUV4X-D card. We are planning, at some stage in the near future, to release a C3 with dual processing support.

 

Mulig at den nye 1 GHz-prosessoren har fått SMP-støtte, men det har i så fall gått meg hus forbi.

 

C3 med "Nehemiah" core har dual søtte tror jeg, har selv temkt å bygge en lydløs dual maskin.

Lenke til kommentar

Du kan ikke gå å se på hovedkortspesifikasjonene og se at det står C3 som støttet prosessor. Dette gjelder kun om hovedkortet brukes med EN cpu.

 

Jeg har lest gjennom noen whitepapers på via's sider og det står eksplisitt at nåværende C3 ikke støtter dualoperasjon.

 

Og til den som sa at VP6 kortet hans støttet dual C3 så har jeg mine tvil:

 

http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/engl...rix+III+CPUs%3F

 

Det er fra FAQ'en til VP6 på abits sider og der står det at de ikke støtter de overhodet, kan heller ikke se at det er noen biosoppgraderinger der som legger til støtte for den.

Lenke til kommentar
Mener å ha lest at Nemiah @ 1000Mhz vil utvikle noe i størrelsesorden 15W. Stemmer dette, så er det bye-bye stille-pc. De MÅ ha vifte (eller spitzy heatpipe-løsning). Og med vifter, forsvinner jo heeele poenget med C3 ...

 

15 watt er veldig lite og det skulle gå fint uten vifter da.

Lenke til kommentar
Du kan ikke gå å se på hovedkortspesifikasjonene og se at det står C3 som støttet prosessor. Dette gjelder kun om hovedkortet brukes med EN cpu.

 

Jeg har lest gjennom noen whitepapers på via's sider og det står eksplisitt at nåværende C3 ikke støtter dualoperasjon.

 

.

 

Den nye c3 coren skal støtte dual se fekshttp://www.viatech.com/en/viac3/c3.jsp

 

Ser ut som det er en fremtidig versjon av prosessoren som får dual støtte

Lenke til kommentar
Har alle C3 1GHz Nehemiah core?

Opp til 15 watt. Må man da ha vifte?

 

Nei, de 1Ghz'ene som er å få tak i Norge nå er Erza-T. Det tar vel et par måneder igjen til Nehemiah kommer, ihvertfall hit til lands. Og ja, med 15W bør man så absolutt ha vifte. Erza-T 1Ghz når i de fleste tester 50grader+ med passiv kjøler og her er varmeutviklinga langt lavere enn 10W. Videre så er 15W noe i nærheten av det en P3-667 utvikler (17,5W) og disse hadde ingen nøla med å sette vifte på. Watt er watt, uavhengig av hvilken produsent kjerna kommer fra.

 

 

Ser ut som det er en fremtidig versjon av prosessoren som får dual støtte

 

VIA har nevnt at det er MULIG å implemetere SMP-støtte i Nehemiah. Ikke noe om AT de kommer til å gjøre det. Å kalle dette "se ut til" er vel noe drøyt?

Lenke til kommentar
Og ja, med 15W bør man så absolutt ha vifte. Erza-T 1Ghz når i de fleste tester 50grader+ med passiv kjøler og her er varmeutviklinga langt lavere enn 10W. Videre så er 15W noe i nærheten av det en P3-667 utvikler (17,5W) og disse hadde ingen nøla med å sette vifte på. Watt er watt, uavhengig av hvilken produsent kjerna kommer fra.

Her kjørte de den uten vifte. Gikk strøkent. Det kommer ikke an på hvilken produsent kjernen kommer fra men det kommer an på hvordan kjernen er laget. En P4 2,6GHz produserer mer varme enn en XP2600+ men pga større core får man mer effektivt bort varmen og dermed holder den lavere temperatur på core.

 

EDIT: P4 2,6GHz produserer 63 watt mens XP2600+ produserer 68 watt. :oops: Men P4 er kjøligere i forhold til watt pga fysisk større core

 

VIA har nevnt at det er MULIG å implemetere SMP-støtte i Nehemiah. Ikke noe om AT de kommer til å gjøre det. Å kalle dette "se ut til" er vel noe drøyt?

 

Via[/url]"]IO/APIC support in future versions

Dual processing support

 

Tolker dette som at det kommer.

Lenke til kommentar
Har alle C3 1GHz Nehemiah core?

Opp til 15 watt. Må man da ha vifte?

 

Nei, de 1Ghz'ene som er å få tak i Norge nå er Erza-T. Det tar vel et par måneder igjen til Nehemiah kommer, ihvertfall hit til lands. Og ja, med 15W bør man så absolutt ha vifte. Erza-T 1Ghz når i de fleste tester 50grader+ med passiv kjøler og her er varmeutviklinga langt lavere enn 10W. Videre så er 15W noe i nærheten av det en P3-667 utvikler (17,5W) og disse hadde ingen nøla med å sette vifte på. Watt er watt, uavhengig av hvilken produsent kjerna kommer fra.

 

 

Ser ut som det er en fremtidig versjon av prosessoren som får dual støtte

 

VIA har nevnt at det er MULIG å implemetere SMP-støtte i Nehemiah. Ikke noe om AT de kommer til å gjøre det. Å kalle dette "se ut til" er vel noe drøyt?

 

Det står forklar på via sine sider , det har noe med hvordan varme utviklingen er mer fordelt på en via prosessor, at det kommer dual er helt sikkert det er bare når.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...