Gå til innhold

Htc touch reklamsjon, samme problem 3 ganger.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en HTC Touch som har vært veldig ustabil, telefonen ble kjøpt for ca 6mnd tilbake og har blitt levert inn på service med samme feil 2. ganger, nå om dagen skjedde det samma igjen, telefonen fryser seg, som igjen gjør at jeg ikke klarer å motta samtaler før noen forteller meg at når de prøver å ringe får de bare beskjed om at abonnenten har slått av telefonen, uansett, nå er jeg fryktelig lei, telefonen ble kjøpt hos Elkjøp.

 

Service 1 (problem: telefonen fryser seg):

Telefonen ble oppdatert med nyeste programvare

 

Service 2 (problem: telefonen fryser seg igjen)

Telefonens hovedkort ble skiftet

 

Jeg lurer nå på, når jeg leverer inn telefonen igjen hvilke rettigheter har jeg som forbuker, må jeg vente enda 2 uker på at de skal finne ut at telefonen fryser seg, eller kan jeg rett og slett bare heve kjøpet eller må jeg vente til de godkjenner at det er samme feil som har oppstått gjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er som følger: Synkroniserer du eposten din? Hvis så, så er det en kjent sak at disse telefonene mens de synkroniserer ikke kan ta i mot samtaler.

 

Jeg har hatt 3 forskjellige HTC'er og alle med samme problemet. Jeg kjøpte meg en Nokia N82 til slutt og måtte sette ned synkroniseringsraten for å ikke plaget med det samme på denne telefonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Du må nok forvente at telefonen sendes på service for at de skal få bekreftet at det er samme feil.

 

Teoretisk er det nok tilstrekkelig at du viser til tidligere servicerapporter og demonsterer for selger at feilen er den samme som tidligere. Det er antatt at det med "samme mangel" i fkjl. §30 menes identiske mangelsymptomer, ikke identiske elektroniske kretser med feil e.l. I praksis må dog selger forholde seg til leverandører etc. for kreditering, så verkstedbesøk må i de fleste tilfeller regnes med - om man ønsker at selgerens tone skal forbli hyggelig. :)

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Når du skriver at den "fryser", låser da hele telefonen seg eller er det kun at de som ringer deg får beskjed om at telefonen er avskrudd eller utenfor dekning?

 

Jeg har nemlig samme problem med min SE K610 og min mor hadde problemet med sin gamle Nokia 6111. SMS mottar jeg heller ikke før jeg skrur telefonen av og på. Det skjer kun innimellom, og uten forvarsel.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har lurt på om det være problem med Telenor/djuice da både min mor og jeg har djuice-abonnement, men vidt forskjellige telefoner og fremdeles samme symptomer.

Lenke til kommentar

telefon virker fint den, og alt virker som det skal utenom at jeg klarer å ringe eller å motta samtaler, de som ringer meg derimot får beskjed om at "mobil abonnenten har slått av eller befinner seg på et område uten dekning"....

 

har heller ikke telenor, har onecall (netcom/network norway)

 

men konklusjonen er mer eller mindre at den må inn på verksted engang til og de må konkludere med at det er samme feil som sist før jeg eventuelt kan heve kjøpet eller få noe nytt eller tilsvarende?...

Lenke til kommentar
telefon virker fint den, og alt virker som det skal utenom at jeg klarer å ringe eller å motta samtaler, de som ringer meg derimot får beskjed om at "mobil abonnenten har slått av eller befinner seg på et område uten dekning"....

 

har heller ikke telenor, har onecall (netcom/network norway)

 

men konklusjonen er mer eller mindre at den må inn på verksted engang til og de må konkludere med at det er samme feil som sist før jeg eventuelt kan heve kjøpet eller få noe nytt eller tilsvarende?...

 

Har selv Network Norway og det var et problem sammen med HTC over natta så ble mobilen unåbar uten at den sa noe til meg. Flere på jobben som har samme problem med HTC og vi lurer på om det er et Network Norway problem, fikk nytt simkort som hjalp litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
men konklusjonen er mer eller mindre at den må inn på verksted engang til og de må konkludere med at det er samme feil som sist før jeg eventuelt kan heve kjøpet eller få noe nytt eller tilsvarende?...

Ja.

 

Du har rett til å heve kjøpet (få kjøpesummen tilbakebetalt - jeg ser ikke at butikken her kan kreve bruksvederlag) og behøver ikke la deg avspise med å måtte velge en ny telefon.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg fått telefonen tilbake igjen, nå har den vært inne på service 3.ganger med samme feil, jeg sa til han som ekspederte meg at jeg helst bare ville heve kjøpet nå, da telefonen hadde blitt levert inn 2.ganger tidligere, men han var ikke helt sikker på hva han skulle gjøre, og ba meg komme tilbake imorgen da sjefen han var tilstede.

Han snakket også om at nå var så og si alt av komponenter på telefonen inkludert hovedkort skiftet, dermed MÅTTE problemet være fikset.

 

Greit nok det, men denne telefonen har vært inne på service nesten konstant siden januar i år. jeg har nå kjøpt meg ny telefon og det eneste jeg kunne tenke meg er pengene tilbake.

 

Her er en kort oppsumering av hva som er gjort:

 

Service 1:

 

Problem: Telefonen fryser seg til tiden, plutselig er det ingen mottak, kunde legger ikke merke til dette før noen prøver å ringe, da signalet står på fullt.

 

Utført arbeid: Oppgradert ROM. test OK

 

Service 2:

 

Problem: Kunde sier at han sliter med de samme problemene som ved sist service, telefonen klikker og låser seg, så må den restartes og slåes av og på.

 

Utført arbeid: Byttet hovedkort, test OK

 

Service 3:

 

Problem: Jeg sier til han bak disken at jeg helst vil heve kjøpet, han sier: ta vare på alle kvitteringer og om verkstedet kan bekrefte at det er samme feil, så kan eventuelt dette være aktuelt.

 

Dette blir skrevet på service lappen: Henger sef periodisk. samme feil som forige gang, Kunde har prøvd å bytte simkort, grundig sjekk av telefon. skjer etter et par timer etter at den er slått på.

 

Utført arbeid: Byttet hovedkort, test OK

 

OK, hva sier egentlig forbrukerkjøpsloven i mitt tilfelle og selv om telefonen nå kanskje er i orden, jeg har ikke testet den enda, så har den jo vært inne på service 3.ganger med samme feil, hvilke rettigheter har jeg?

Endret av nirosan
Lenke til kommentar

OK, ringte forbrukerrådet idag, de sa at selv om telefonen hadde vært inne på service 3.ganger med samme feil, så hadde fortsatt selger mulighet til å si at NÅ er problemet fikset, skulle det alikevel oppstå samme problem igjen, altså 4.gang så har man rett til å heve kjøpet p.g.a kontraktsbrudd, det står ingenting om 4.gangs reparasjon i forbrukerkjøpsloven.

 

dermed hvis selger kan garantere at telefonen er forbedret etter 3.gang så har man altså i teorien ikke helt lov til å heve kjøpet....

Lenke til kommentar

Sa forbrukerrådet det? Ny rekord. På godt norsk: PISSPREIK. Oppstår samme feil for 3. gang har du krav på heving av kjøp.

 

30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg snakked med de, det de kom opp med nå var at teknikkeren deres hadde sett på feilen som 2 forskjellige feil p.g.a jeg ikke skrev i den andre servicen at det var samme som den første, dermed gikk de ut ifra at det var service 2 og service 3 som var samme feil, mens service 1 var en annen feil. han sa derfor at hvis problemet skulle oppstå igjen og de fikk sendt den inn til delta service og bekreftet at det var samme feil, hadde jeg krav på å heve kjøpet.

 

så nå har jeg telefonen, har enda ikke testet den, men håper den er bra nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...