Gå til innhold

Lyd fra PC kan ødelegge forsterker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå plugger jeg ikke inn og ut kablene mer enn et par ganger i halvåret, men har aldri hatt disse problemene. For meg høres det ut som om de vil skremme forbrukerne.

 

Jeg skrur hvertfall aldri av datamaskinen når jeg holder på, og det eneste jeg har hørt av høytalerne er den summingen/knitringen som kommer når kabelen er løs. Ingen smell og ingen ødelagte deler.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Kjenner folk som har klart og svi både forsterker og pc på dette viset. Men selv har jeg ikke hatt noen problemer (sålangt)

 

Har kjørt pc tilkoblet forsterker i en rekke år nå, men skal sies at jeg har lydkort med rca utganger (ikke minijack( hvis det skal ha noe og si.

 

Der jeg bor nå så merker jeg at det kommer små smell i høyttalerne mine når f.eks kjøleskapet skrur seg av. Har testet med strømfilter og da ble jeg faktisk kvitt det problemet samt at alt overraskende nok låt bedre, noe jeg ikke hadde forventet. Så det står på ønskelista mi nå.

 

Skilletrafoen som hifiklubben selger virker også smart, men vet ikke om den kanskje vil redusere lydkvaliteten noe?

 

Det optimale er vel uansett og kjøre lydsignalet digitalt fra PC-en via en ekstern DA-konverter og til forsterker.

Lenke til kommentar
Les artikkelen.

Kunne du ikke i det minste sakset hvor i artikkelen det sto? Jeg har lest artikkelen, og kan ikke huske at det var noe informasjon om hvordan dette kunne gå til. Hva er det som blir svidd dersom du kobler minijack fra forsterkeren til lydkortet? Hovedkortet, harddisk eller strømforsyner?

Lenke til kommentar
Planen min var å kjøre lyd og bilde via HDMI til forsterker/receiver.

Ser her at de anbefaler å kjøre lyd optisk for å ha et galvanisk skille.

 

Hvis de anbefaler optisk så er jo hele poenget med HDMI borte...

HDMI har ikke så mye for seg på pc-fronten helt enda. Når man får HDMI 1,3 og støtte for Dolby True-HD og DTS HD derimot så blir det andre boller. Selv har jeg bare stereoforsterker så driver ikke med sånt. :wee:

 

Hvordan er det mulig å ødelegge en pc på grunn av minijack i lydkortet? Forbløffende...

 

Nøyaktig hva som skjedde vet jeg ikke, men hun klarte å kortslutte PC-en når hun skulle koble til anlegget. Jeg trodde faktisk selv at det ikke skulle være mulig frem til denne frøkna klarte det.. :fun:

 

edit: Internt lydkort, så jeg regner med det var hovedkortet som blåste noe.

Endret av phax
Lenke til kommentar
Les artikkelen.

Kunne du ikke i det minste sakset hvor i artikkelen det sto? Jeg har lest artikkelen, og kan ikke huske at det var noe informasjon om hvordan dette kunne gå til. Hva er det som blir svidd dersom du kobler minijack fra forsterkeren til lydkortet? Hovedkortet, harddisk eller strømforsyner?

 

Point taken!

 

Står som følger:

 

Det er mange potensielle problemer når datamaskinen brukes som lydkilde. Her er noen av dem:

Ufiltrerede, uønskede og nesten uhørbare signaler over 10-20 kHz. Disse signalene kan f.eks. oppstå som restprodukter fra samplingen eller via digital støy fra strømforsyningen, prossessoren og de utallige andre digitale kretsløp i datamaskinen.

 

Elektriske spenningsforskjeller mellom datamaskinen og anlegget. Det kan oppstå jordingssløyfer og enorme smell fra høyttalerne hvis du pirker på tilkoblingene mens forsterkeren er tent. Særlig hvis lydkortet ditt har minijack-tilkobling (hvilket veldig mange har).

 

Risiko for å skade forsterkerens inngang hvis datamaskinen din er koblet til strømnettet når du plugger tilkoblingen i forsterkeren.

 

Opplagret statisk elektrisitet (f.eks. fra den roterende harddisken) kan utløses når kabelen kommer borti forsterkeren. Dette lille blå lynet kan være mer enn nok til å ta livet av fintfølende elektroniske kretsløp. Det samme gjelder forøvrig hvis du kobler datamaskinen til TVen, uansett om det er med en standard VGA-monitorkabel eller via DVI/HDMI.

 

Hvis du slår av PC’en når forsterkeren står på, kan du oppleve et kraftig smell i høyttalerne gjennom forsterkeren, da du kan risikere en kraftig spenningspuls idet datamaskinen slår seg av. Dette kan i verste fall ta livet av et eller flere elementer i høyttalerne, eller inngangstrinnet i forsterkeren.

 

Jeg antar at hvis forsterkeren kan få seg en smell, så kan også PCen få det.

Det er nok av komponenter i både forsterker og PC som er ømfintlige for statiske utladninger.

Endret av janvisc
Lenke til kommentar
Svidde av et hovedkort med integrert lyd og nad forsterkeren min pga dette en gang.

Så det er absolutt et problem som kan oppstå.

Synes å huske at skjermkortet tok kvelden en stund etterpå også :(

 

Surt!

Skjedde dette sånn helt uten videre, eller fiklet du med kontaktene mens de var slått på?

Lenke til kommentar
HDMI har ikke så mye for seg på pc-fronten helt enda. Når man får HDMI 1,3 og støtte for Dolby True-HD og DTS HD derimot så blir det andre boller.

 

Det er sant, men selv når HDMI 1.3 kommer vil problemet fremdeles være relevant om man kobler til en forsterker.

Lenke til kommentar

Har selv ødelagt både forsterker og lyd-kort selv.

 

Sist det skjedde var det pga en løs jordingskabel i en koblingsboks.

Så når jeg da kobla PC-en (som var jordet) til en forsterker (som da ikke var jordet) så smalt det.

Da gikk det innebygde lydkortet i PC-en min-

 

Så jeg svarer: Ja! man kan ødelegge en forsterker.

Men om man har god jording, og helst ikke kobler mens utsyret står på skal det gå bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...