Gå til innhold

Jordfeilbryter kobler ut


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et problem med at jordfeilbryteren på badet kobler ut ganske ofte. Som regel skjer det 2-3 ganger i måneden, men denne vinteren har det skjedd oftere, opptil daglig på det verste. Men det skjer med ujevne mellomrom.

 

Har forsøkt å slå av / koble ut det som lar seg gjøre, og det er ingenting som har vært påslått alle gangene jordfeilbryteren har slått ut. Spotene i taket og varmekablene i gulvet kan ikke kobles ut (ingen stikkontakter å koble ut). Har varmtvannsbereder på badet, men denne går på en annen kurs.

 

Har forsøkt å måle spenningsforskjell mellom jord og "ordentlig jord" (vannrør). Målte max 1,8V. Har også målt spenningsforskjell mellom fasene og jord, fikk 130 og 140V (235V mellom fasene). På de andre kursene fikk jeg 135V og 140V.

 

Jeg kan ikke se at det er noe som tyder på at jordfeilbryteren skal koble seg ut så ofte som den gjør. Tenker at det kanskje kan være jordfeilbryteren det er noe galt med...?

 

Er det noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går ikke å koble ut varmekablene?

Det er jo bare å slå av termostaten eller på egen bryter om det er det.

Jo, har slått dem av. Men jeg vet ikke om bryteren bryter begge polene; hvis ikke kan det vel kanskje fortsatt være en feilkilde? Har ikke så veldig peiling på dette :-)

Lenke til kommentar
Om det er en 1 polt termostat skal det i tillegg være en 2 polt bryter forran eller etter termostaten for gulvvarme skal ha mulighet for 2 polt bryting.

 

Kommer an på om det er forskriftsmessig gjort det ;D

Termostaten heter Nobø T32, og har i følge Nobø innebygd 2-polig bryter i tillegg til termostaten. Så da er vel den også renvasket for all skyld, i og med at den har vært avslått når jordfeilbryteren har gått.

 

Takker for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Så du har altså slått av varmekablene og jordfeilbrytaren har framleis slått ut? Så det er kun lyset som har vore i drift og likevel har den slått ut?

Lyset har vært tilkoblet men avslått. Men glemte å skrive at også vaskemaskin / tørketrommel har vært tilkoblet, men jeg koblet fra disse for noen dager siden, og jfb har ikke gått siden, så det er mulig at det er en av disse som er problemet (selv om jeg ikke så noen endringer i spenningene mellom polene og jord når jeg koblet dem inn, eller slo dem på).

Lenke til kommentar
Så du har altså slått av varmekablene og jordfeilbrytaren har framleis slått ut? Så det er kun lyset som har vore i drift og likevel har den slått ut?

Lyset har vært tilkoblet men avslått. Men glemte å skrive at også vaskemaskin / tørketrommel har vært tilkoblet, men jeg koblet fra disse for noen dager siden, og jfb har ikke gått siden, så det er mulig at det er en av disse som er problemet (selv om jeg ikke så noen endringer i spenningene mellom polene og jord når jeg koblet dem inn, eller slo dem på).

 

Hadde du målt vesentlig forskjell hadde vel også jordfeilbryteren slått ut umiddelbart ved tilkobling. Feilen der er vel typisk fuktighetsrelatert og for å gjøre det verre er det jo også mye bevegelse i slike aparater. Det ikke mye fantasi til får å tenke seg mange mulige vakkelfeil som gir tilfeldig utkopling av jordfeilbryter pga fukt og bevegelse.

Lenke til kommentar
Så du har altså slått av varmekablene og jordfeilbrytaren har framleis slått ut? Så det er kun lyset som har vore i drift og likevel har den slått ut?

Lyset har vært tilkoblet men avslått. Men glemte å skrive at også vaskemaskin / tørketrommel har vært tilkoblet, men jeg koblet fra disse for noen dager siden, og jfb har ikke gått siden, så det er mulig at det er en av disse som er problemet (selv om jeg ikke så noen endringer i spenningene mellom polene og jord når jeg koblet dem inn, eller slo dem på).

 

Typisk vaskemaskin / tørketrommel problem. Det kan også være at feilen kommer utenfra ( altså fra naboen ). Kommer det utenfra må kraftlage sette på en logger hos deg. Om du har problemet kan det være fukt som driver fra trommelen til elektronikken inne i vaskemaskinen. Hvis du tar av toppdekselet og ser noen steder for det har irret / rustet så er dette ofte feilstedet.

 

Spenningsendring mellom fase/jord oppstår som oftest bare ved ekstreme jordfeil. Som oftest må man megge anlegget for å finne feil hjemme. Gjør du dette må du megge varmekabel sløyfene individuelt. Altså koble fra termostaten.

Om kursen til badet er helt tett kan det være vaskemaskinen eller tørketrommelen som er problemet. Disse om du ofte åpne opp for å se noen feil på.

 

 

Har du sjekket utendørs stikkontakter, hadde noen her på huset som var koblet opp av elektriker, men allikavel hadde det kommet vann inn i de som førte til jordfeil.

 

bad_outlet.jpg

 

 

Dette er de gamle elko sine stikker. Ikke elektrikkeren sin feil men elko som har hatt problemer med plasten som brukes på disse utestikkene. Plasten er nemmelig ikke tett.. hehe

Lenke til kommentar
Har du sjekket utendørs stikkontakter, hadde noen her på huset som var koblet opp av elektriker, men allikavel hadde det kommet vann inn i de som førte til jordfeil.

 

bad_outlet.jpg

Har et par utendørs stikkontakter, men disse mener jeg går på andre kurser. Får dobbeltsjekke når jeg kommer hjem.

 

Hadde du målt vesentlig forskjell hadde vel også jordfeilbryteren slått ut umiddelbart ved tilkobling. Feilen der er vel typisk fuktighetsrelatert og for å gjøre det verre er det jo også mye bevegelse i slike aparater. Det ikke mye fantasi til får å tenke seg mange mulige vakkelfeil som gir tilfeldig utkopling av jordfeilbryter pga fukt og bevegelse.

Det er vel kanskje ikke utenkelig. De er relativt nye, men det har kanskje ikke så mye å si. Det kan nok være at det er tørketrommelen som kan være synderen; problemene startet vel egentlig ikke lenge etter at den ble kjøpt inn.

 

Typisk vaskemaskin / tørketrommel problem. Det kan også være at feilen kommer utenfra ( altså fra naboen ). Kommer det utenfra må kraftlage sette på en logger hos deg. Om du har problemet kan det være fukt som driver fra trommelen til elektronikken inne i vaskemaskinen. Hvis du tar av toppdekselet og ser noen steder for det har irret / rustet så er dette ofte feilstedet.

Skal se hva jeg får sjekket når jeg kommer hjem til neste helg. Dersom feilen hadde kommet utenfra, ville den vel kanskje slått ut flere jordfeilbrytere (er seperate jordfeilbrytere for hver kurs)?

Spenningsendring mellom fase/jord oppstår som oftest bare ved ekstreme jordfeil. Som oftest må man megge anlegget for å finne feil hjemme. Gjør du dette må du megge varmekabel sløyfene individuelt. Altså koble fra termostaten.

Om kursen til badet er helt tett kan det være vaskemaskinen eller tørketrommelen som er problemet. Disse om du ofte åpne opp for å se noen feil på.

Tror nok jeg får forsøke på det, ja. Når det gjelder evt. megging, så tror jeg at jeg overlater det til profesjonelle, da jeg ikke aner hva det er engang :)

Lenke til kommentar

Og akkurat i det jeg nesten hadde slått meg til ro med at vaskemaskin / tørketrommel var synderen, så gikk jordfeilbryteren igjen, uten at noen av disse var tilkoblet. Kun varmekabler og muligens et lys (avslått med ?-polig bryter) som var tilkoblet. Varmekablene har altså vært avslått med 2-polig bryter en tidligere gang hvor jordfeilbryteren har gått...

Lenke til kommentar

Skulle gjerne vist hva slags jordfeilbryter dette er og hvor mange mA den er på.

Har vært hos kunder hvor det er satt opp 10mA brytere og denne falt ut ofte. Byttet til 30mA og har ikke vært problemer siden. Et gjentagende problem med vaskemaskiner og tørketromler er elektronikken i disse. Man bør bruke en bryter av type (f.eks Merlin Gerin SI.) Dette gjelder også kurser hvor det er mye switchet power altså pc. Disse takler firkantede sinuskurver.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vedlagt følger bilde av den aktuelle sikringen/jordfeilbryteren (nr 14) samt hele sikringsskapet (minus hovedmåleren). Ser for meg ut til at det er 30ma (står 0,03A på den).

 

Det hender forresten enkelte ganger at nr 15 går samtidig. Vet ikke om det er til stor hjelp, men... Tror nok jeg må få noen til å komme og se på det.

 

Edit: Har lagt ved forklaring på kursene

post-136-1209648030_thumb.jpg

post-136-1209656964_thumb.jpg

post-136-1209760879_thumb.jpg

Endret av Flex
Lenke til kommentar

Jeg har bare et svar og det er at jordfeilen kommer utenfra... Uten det svaret må du nesten ta deg råd til en elektrikker som kan megge over anlegget og eventuelt finne feilen.

 

Et dyrt alternativ slik du nå har tavlen er og skaffe en jordfeilbryter med GA karakteristikk. Vannskeligt og sette seg teknisk ned i dette men dette er da en jordfeilbryter som er tregere enn de andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...