Gå til innhold

Mushkin XP2 8000 - Justering av timings


severinM

Anbefalte innlegg

Hei, :)

 

har akkurat skaffet meg 4GB Mushkin ram. De er montert, og kjører på Vista Ultimate 64 bit.

Brikkene skal kunne kjøre på 1000mhz, 5, 5, 5, 15 - på 2.1V.

 

Problemet er at jeg ikke får kjørt de på de timingsene jeg vil. Jeg har sett flere steder at de som har testet brikkene kjører de på 800mhz, og med timings rundt 4, 4, 4, 10 o.l.

 

Jeg kjører nå på 800mhz, og 5, 5, 5, 15. Hvis jeg prøver å justere ned timings, så fryser systemet enten før jeg får starta windows, eller rett etter at skrivebordet kommer fram. Jeg kan uten problemer klokke CPU høyere, og maskinen har kjørt stabilt i over et år nå.

 

Er det noen spesielle instillinger som kan påvirke at man ikke får kjørt på lavere timings? :hmm:

 

Asus P5B-e Plus - nyeste bios(fra mars 2008)

Core2Duo E6600 - klokket til 3.2Ghz

Mushkin Redline 4GB XP2 8000

Windows Vista 64bit

post-114050-1207848676_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Eller kan du prøve denne utregningen: cas + trcd + 2 for å stille Tras-en. Så ifølge den vil det gi 5-5-5-12.
Systemet virker helt stabilt på 5-5-5-15, så da virker det som om det ikke er det som er problemet? Kan evt. justere Tras ned og sjekke om det fortsatt er stabilt på 12.

 

Jeg skal gjøre som du skriver å justere en og en verdi, og se om jeg finner ut hvilken verdi(hvis det er en bestemt), som gjør at systemet rebooter :)

Lenke til kommentar

5-5-5-15 ->OK (Det jeg kjører til daglig)

4-5-5-15 ->Blåskjerm

5-4-5-15 ->OK

5-5-4-15 ->OK

5-5-5-12 ->OK

5-4-4-12 ->OK

 

Skal teste videre med flere kombinasjoner.

 

Kan jo komme med et annet spørsmål mens jeg er igang her da :)

 

Er det utelukkende om å gjøre å ha lavest mulig timings, eller kan en bestemt kombinasjon være bedre, selv om den har slakkere timings? At brikkene "jobber bedre" i det tempoet eller noe?

Endret av severin20
Lenke til kommentar

Kanskje du har fått defekte brikker? Jeg kjøpte nytt par med ballistix 8500 for 3 uker siden. De klarer ikke å kjøre på standard fart som er 5-5-5-15 1066mhz 2.2v. Selfølgelig så var jeg så uheldig og fikk den "single side" versjonen av brikkene (8FE5)

 

Det første paret kjørte lett på 5-5-5-15 1200mhz 2.2v.

 

Uansett, har bestilt disse brikkene.. Håper de duger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...