Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Fly forbanna- hvordan sette seg i respekt?


Gjest Guest_FORBANNA_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_FORBANNA_*

Det har seg sånn at jeg skal egentlig gjøre lekser nå, men jeg er for forbanna til å greie å begynne...

 

Jeg er en 18år gammel gutt, ansett som kjekk og grei, går i 2.gym.

 

Jeg har alltid hatt god selvtillit, og jeg har alltid vært en ledende figur i mine vennegjenger. Har vært rimelig dominant gjennom ungdomsskolen, men samtidig "åpen for alle", "alle er like mye verdt"-prinsippet.

 

Det siste halve året har jeg imidlertidig mista litt sjøltillit, ettersom skole og andre aktiviteter ikke har gått helt min vei. Har stoppa litt opp og prøvd å finne ut meningen med livet kan du si.

 

Jeg får høre det fra mamma og pappa og venner. Mer negativ feedback enn noen gang før.

Føler jeg har mista grepet litt. Synes folk behandler meg med mindre respekt enn før. Eksempelvis har noen venner av meg begynt å gå innover de kroppslige grensene mine, som å knipe meg i kinnet "du er så søt du etc".Og det er her greien er...

 

På skolen idag står jeg uti friminutt og henger med noen kompiser. En kompis, som jeg har kjent i 10 år og kjenner rimelig godt, kommer bort til meg og gir meg plutselig ei flat hand i fjeset.

 

det var litt sånn småhardt.

 

Jeg bare: WTF? hva i helvete driver du med?

For det første, en smekk med flat hand i fjeset er noe av det mest irriterende jeg vet. For det andre, han er en fyr som jeg anser meg sterkere og bedre enn. Ikke for å være selvgod eller noe, men jeg synes, og alle vet, at jeg er et lite nivå over han kan du si.

 

Jeg reagerer med noen gloser på hvorfor han gjorde det, og snur meg en annen vei.

 

2min. Pang. Jeg får et klaps til. Litt hardere. Fy faen jeg knaker i sinne. Det buldrer faen meg.

 

Jeg spør hva i helvete han driver med. Han sier han er rastløs, folk ler. jeg dytter han hardt vekk fra meg og be han holde seg unna. Har faen aldri opplevd noe sånt fra han.

 

Så kommer vi inn i klasserommet. Fyren kommer bak meg, og slår meg enda en gang. Jeg klikker, fyker opp, slår han hardt i siden og roper ut hva i helvete han driver med.

På dette tidspunktet gir han seg, men jeg hører han sitte bak med sin bestekompis(som jeg også anser som lavere på rangsstigen enn meg) å småflire.

Hele klassen begynte å le og syntes det hele var morsomt at jeg skulle klikke så mye for ei lita hand...da de ikke hadde sett slagene på forhånd. Jeg følte meg dum og visste ikke hva jeg skulle gjøre, jeg smilte ikke men beholdt det alvorlige utrykket.

 

Problemet mitt er altså; hvordan skal jeg ekstremt klart og tydelig vise at jeg ikke tolererer sånn oppførsel?

Merkelig situasjon, for jeg følte meg helt maktesløs. Har så og si aldri blitt "angrepet" slik.

 

Jeg er også kjent for å han en "lav terskel" for folk. Aka snakker jeg mye med folk og er mye med folk som ligger "lengre ned" enn meg på den sosiale rangstigen. En kan vel si at jeg tolerer veldig mye og har vanskelig for å sette grenser og sette meg selv i respekt.

 

Hvis det er noen her inne som virkelig har peiling på hva som er det beste å gjøre i en slik situasjon, aka folk med evolusjonsteori-peiling. Hva ville "lederen i klanen" ha gjort i en sånn situasjon?

 

Hvordan skal jeg sette grenser, og standarder for hvordan folk skal være mot meg? Hvordan kommuniserer jeg "det er eksklusivt å være i mitt selskap"? Skjønner tegninga?

 

Jeg er fly forbanna nå. Alt jeg krever er respekt. Det har jeg stort sett alltid fått. Men nå må jeg gjøre noen grep her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe lignende skjedde med en klassekamerat av meg (ungdomskolen). Det endte opp med at alle hatet han.

 

Og nå i det siste (5 år siden ungdomskolen) gir det ikke noe respekt av at han stjeler på sjappa der han jobbet over ganske så lang tid. Han kom godt over 100k av verdier som Røyk osv.

 

Personlig så hadde jeg nok gitt den "kameraten" din litt deng, men da går du bare til hans nivå. Men det har jeg gitt blaffen i.

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

Neste gang han kommer og gir deg en slik klapp på trynet, så gir du han en knyttneve i magen eller i trynet, kompis eller ikke, slik oppførsel skal du ikke tolerere. Når han gjør det gang på gang, fortjener han det. Dere begge er voksne mennesker, han burde vite bedre.

Lenke til kommentar

Er helt enig med alle svarene som hittill er kommet i denne tråden :) Av erfaring vet jeg at jeg hadde reagert helt likt som deg, men jeg hadde sikkert smelt godt til fyren. Jeg takler bare ikke slikt, og når jeg først blir skikkelig forbanna har jeg ikke så altfor god kontroll at det gjør noe.

Lenke til kommentar
Jeg er også kjent for å han en "lav terskel" for folk. Aka snakker jeg mye med folk og er mye med folk som ligger "lengre ned" enn meg på den sosiale rangstigen. En kan vel si at jeg tolerer veldig mye og har vanskelig for å sette grenser og sette meg selv i respekt.

Du er kjent for det? Hahhaaha, hvordan vet du det? Har folk virkelig sagt til deg/har du hørt noen si om deg "Åh, du/han er så god, han tør å snakke med folk som er lenger nede på den sosiale rangstigen". Om du hadde tolerert at han slo deg hadde du ikke trengt å lage denne tråden ...

 

Hvis det er noen her inne som virkelig har peiling på hva som er det beste å gjøre i en slik situasjon, aka folk med evolusjonsteori-peiling. Hva ville "lederen i klanen" ha gjort i en sånn situasjon?

Ledd av han.

 

Hvordan skal jeg sette grenser, og standarder for hvordan folk skal være mot meg? Hvordan kommuniserer jeg "det er eksklusivt å være i mitt selskap"? Skjønner tegninga?

Trodde du var så tolerant jeg? I så fall ville man vel ikke kunne kalle ditt selskap eksklusivt? Oppfør deg som folk og kommenter når andre ikke gjør det. Ikke klikk helt, lær å kontrolere deg, raserianfall var søtt når du var seks, ikke 18.

 

Jeg er fly forbanna nå. Alt jeg krever er respekt. Det har jeg stort sett alltid fått. Men nå må jeg gjøre noen grep her...

Lykke til.

Lenke til kommentar

Dette rangstige-snakket virker som en temmelig ape-aktig måte å tenke på. Hvis du tror samfunnet er en slags apeflokk der du skal være sjefen, så burde du kanskje prøve å tenke på folk som dine medmennesker og handle deretter for å få respekt. Hvis du prøver å vinne respekt ved å oppføre deg som en gorilla, så kan det kanskje virke som folk respekterer deg fordi de vil unngå gorilla-oppførselen, men det blir garantert snakking bak ryggen din.

Lenke til kommentar

Jeg ville klemt fingeren hans mellom leddet på tommelen og pekefingeren. Dette høres sikkert jævlig dumt ut, men er du sterk i fingrene kan det gjøre vondt som faen. Greia er at du må klemme rett på beinet på fingeren. Med mindre han er uhorvelig feit skulle ikke dette være noe problem.

 

Noe lingnende skjedde med meg for noen måneder side. En kamerat la ting i håret mitt da jeg spilte kort med noen venner. Jeg ber han slutte, men han fortsetter. Da reiser jeg meg å tar tak i handen hans og klemmer fingeren hans. Han viker fra meg, men jeg holder grepet i ca. 20 sekunder for å understreke at jeg mener alvor. Han ender opp på gulvet, og jeg setter meg igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_FORBANNA_*
Neste gang han kommer og gir deg en slik klapp på trynet, så gir du han en knyttneve i magen eller i trynet, kompis eller ikke, slik oppførsel skal du ikke tolerere. Når han gjør det gang på gang, fortjener han det. Dere begge er voksne mennesker, han burde vite bedre.

 

Det er det jeg egentlig også mener, etter tre ganger bør det være nok liksom. Men -

 

ignorer det, eller le av det, fysisk vold lar deg ihvertfall ikke klatre oppover på den sosiale rangstigen din.

 

Er det noe bra å ta igjen med vold, tenker jeg. Le av det ja, ikke så jævlig lett liksom. Ignorer det, ikke så JÆVLIG lett det heller. Men jeg føler meg bare dum når jeg må ty til vold mot en kompis kan du si.

 

Jeg er også kjent for å han en "lav terskel" for folk. Aka snakker jeg mye med folk og er mye med folk som ligger "lengre ned" enn meg på den sosiale rangstigen. En kan vel si at jeg tolerer veldig mye og har vanskelig for å sette grenser og sette meg selv i respekt.

Du er kjent for det? Hahhaaha, hvordan vet du det? Har folk virkelig sagt til deg/har du hørt noen si om deg "Åh, du/han er så god, han tør å snakke med folk som er lenger nede på den sosiale rangstigen". Om du hadde tolerert at han slo deg hadde du ikke trengt å lage denne tråden ...

 

Akkurat det har jeg fått høre fra både nye og gamle venner, at jeg snakker med alle og er veldig lett å snakke med, samtidig er det noen som sier at jeg "er flink til å holde ut" med de og de. Altså folk som ikke er så kule...selv syns jeg ikke det er noe problem men å snakke med disse, selv om det ikke er like spennende.

 

Hvis det er noen her inne som virkelig har peiling på hva som er det beste å gjøre i en slik situasjon, aka folk med evolusjonsteori-peiling. Hva ville "lederen i klanen" ha gjort i en sånn situasjon?

Ledd av han.

 

Litt vanskelig det hvis han fiker deg i trynet hele tiden...

 

Hvordan skal jeg sette grenser, og standarder for hvordan folk skal være mot meg? Hvordan kommuniserer jeg "det er eksklusivt å være i mitt selskap"? Skjønner tegninga?

Trodde du var så tolerant jeg? I så fall ville man vel ikke kunne kalle ditt selskap eksklusivt? Oppfør deg som folk og kommenter når andre ikke gjør det. Ikke klikk helt, lær å kontrolere deg, raserianfall var søtt når du var seks, ikke 18.

 

Greit det gamlemor. Poenget mitt er at jeg kunne ønske jeg greide å sette høyere standarder. Jeg mener at høye standarder skaper bedre kommunikasjon. Med lav terskel kan kommunikasjonen ofte bli dødskjedelig. Men det gidder jeg ikke å utdype nå.

 

Og det er det som er greia, jeg har ikke lyst å klikke! Jeg kan jo ikke stå å bli slått i trynet heller. Alt jeg vil er å finne den beste måten å takle en sånn situasjon på.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_FORBANNA_*
Dette rangstige-snakket virker som en temmelig ape-aktig måte å tenke på. Hvis du tror samfunnet er en slags apeflokk der du skal være sjefen, så burde du kanskje prøve å tenke på folk som dine medmennesker og handle deretter for å få respekt. Hvis du prøver å vinne respekt ved å oppføre deg som en gorilla, så kan det kanskje virke som folk respekterer deg fordi de vil unngå gorilla-oppførselen, men det blir garantert snakking bak ryggen din.

 

Ja jeg var redd for at folk skulle bli sure på at jeg skrev det sånn. Men så gjør jeg nå engang det.

 

Jeg prøvde å få frem et poeng; dette er en kompis som jeg har kjent lenge, som jeg alltid har vært "kulere" enn, for å si det på en enda teitere måte. Vårt forhold er veldig definert, og jeg syntes det var desto mer overraskende at han skulle fike meg. ye? :-)

 

Gorilla-oppførsel? jeje. Sorry men dette er min måte å tenke seg samfunnet på. Noen er sterkere enn andre. Noen er mer mektig enn andre. Verden er urettferdig. Jeg gir likevel penger til nødhjelp. Det er ikke sånn at jeg oppfører meg som et egoistisk monster bare fordi jeg mener at sånn er det.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_FORBANNA_*
Ja, om du hadde ledd av han og kommentert hvor tåpelig han var ville du ikke lagd denne tråden.

Jeg gjorde dette til å begynne med ja. Men han ga seg ikke.

 

Da må det jo faen sterkere lut til.

Lenke til kommentar

Du må klikke, vise at nok er nok. Dette har skjedd meg på ungdomskolen, det var to av dem som dreiv med dette og hadde null respekt for meg, men samtidig ville være helt kamerat. Så en dag, når de kom med moppen som lå i klasserommet så snappa det i huet mitt, jeg rev av den skitne kluten og tok tak i moppen for så og røske den ut av hendene dems. Så satt jeg på kluten igjen og jagde dem inn i et hjørne for så be dem om å slutte umiddelbart eller så kommer jeg til å begynne å ta igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...