Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Fly forbanna- hvordan sette seg i respekt?


Gjest Guest_FORBANNA_*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det har seg sånn at jeg skal egentlig gjøre lekser nå, men jeg er for forbanna til å greie å begynne...

 

Jeg er en 18år gammel gutt, ansett som kjekk og grei, går i 2.gym.

 

Jeg har alltid hatt god selvtillit, og jeg har alltid vært en ledende figur i mine vennegjenger. Har vært rimelig dominant gjennom ungdomsskolen, men samtidig "åpen for alle", "alle er like mye verdt"-prinsippet.

 

Du sier at du har et "alle er like mye verdt prinsipp". Det er jo bra. Men så kan vi ta en titt på hva du sier etterpå:

 

På skolen idag står jeg uti friminutt og henger med noen kompiser. En kompis, som jeg har kjent i 10 år og kjenner rimelig godt, kommer bort til meg og gir meg plutselig ei flat hand i fjeset.

 

det var litt sånn småhardt.

 

Jeg bare: WTF? hva i helvete driver du med?

For det første, en smekk med flat hand i fjeset er noe av det mest irriterende jeg vet. For det andre, han er en fyr som jeg anser meg sterkere og bedre enn. Ikke for å være selvgod eller noe, men jeg synes, og alle vet, at jeg er et lite nivå over han kan du si.

 

Problemet mitt er altså; hvordan skal jeg ekstremt klart og tydelig vise at jeg ikke tolererer sånn oppførsel?

Merkelig situasjon, for jeg følte meg helt maktesløs. Har så og si aldri blitt "angrepet" slik.

 

Jeg er også kjent for å han en "lav terskel" for folk. Aka snakker jeg mye med folk og er mye med folk som ligger "lengre ned" enn meg på den sosiale rangstigen. En kan vel si at jeg tolerer veldig mye og har vanskelig for å sette grenser og sette meg selv i respekt.

 

Men her påpeker du gang på gang at du er bedre enn denne kompisen din. Hvor i all verden ble det av "like mye verdt" prinsippet ditt ?

 

DU har visst hatt en solskinnsoppvekst du eller, siden du reagerer så fryktelig mye på 1 situasjon ? Hvis ikke du takler at folk kødder med deg, da bør du ta deg sammen, synes jeg. Greit, hvis slaget til han kompisen din var så fryktelig hardt, da burde du rolig be han om å ikke gjøre det mer. Det er klart han synes det er mye morsommere når du klikker så til de grader i vinkel!

Lenke til kommentar

Høres ut som en utspekulert, cocky liten jævel denne kameraten din, utifra din beskrivelse av saken. Han prøver å dumme deg ut? Mitt take på dette her:

 

Er du fysisk sterkere enn fyren? Eller i det minste jevnsterk og har høyere status så han ikke tør å gjøre seg uvenn med deg. Isåfall er jo løsningen enkel. Kødde/Tool'e ham kraftig tilbake mens du selv ler (han er opptatt/distrahert med å sprelle seg når du gjør det mot han). Nøkkelen her er jo at du drar det hakket lengre og over lengre tid, uten å tråkke over streken så det blir slossing, bare ubehagelig for ham. Ta f.eks å le litt av han og si "åhåhåå se så morsomt du, se så morsomt vi kan ha det, NAVN" mens du gjør en av nedestående.

 

-Ta hodet i lås og knø han litt med knytteneven på skallen.

 

-Eller kanskje stikk fingrene hardt inn i magen (kiler sykt) så han fekter for å forsvare seg, så løfter du ham opp og slipper ham ned elns.

 

-Eller du kan gjøre andre småknep som ble nevnt her; knipe han godt i hånden elns en god stund så han skjønner tegningen; at du ikke klikker for ingenting, men hvis han virkelig vil kødde (så mye som han gjorde, at du oppfatter det over streken) skal han værsågod få sin porsjon med kasko og renter, ihvertfall hvis han går enda lengre enn dette...

 

Da gir han nok seg fort siden han skjønner at han taper mest på å begynne med noe sånt tull, for da får du han til å se dum ut x10 tilbake. Alt mens du ler sist.

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter
Det er noe rart med holdningen din, som sier meg at disse fikene er helt fortjent...

 

Hva da? Kan du nevne en god grunn til at jeg fortjener å bli fiket i trynet gjentatte ganger?

 

Jeg mener, det er litt forskjell på oss. Selv om vi har kjent hverandre lenge osv er vi ikke så mye sammen. Han er dermed ikke kompis på "det" nivået.

 

Hva kan jeg si? Vi er like verdifulle! Han går med mindre kule folk enn meg. Jeg er alltid grei med han. Det betyr ikke at jeg fortjener å bli slått. Er ikke sånn at jeg går rundt å prøve å være kulere enn han eller noen andre. Jeg bare er det. Er vel noen her som mener jeg høres ut som en egoistjævel som tror han er tøff nå...men noen skjønner vel hva jeg mener.

 

Desto mer irriterende er det han han ypper seg. Blir litt som om lillebroren min skal yppe seg. Selv om det ikke er helt i samme gate...

 

Men her påpeker du gang på gang at du er bedre enn denne kompisen din. Hvor i all verden ble det av "like mye verdt" prinsippet ditt ?

 

DU har visst hatt en solskinnsoppvekst du eller, siden du reagerer så fryktelig mye på 1 situasjon ? Hvis ikke du takler at folk kødder med deg, da bør du ta deg sammen, synes jeg. Greit, hvis slaget til han kompisen din var så fryktelig hardt, da burde du rolig be han om å ikke gjøre det mer. Det er klart han synes det er mye morsommere når du klikker så til de grader i vinkel!

 

Har aldri sagt at alle ikke er like mye verdt. Jeg bare sier at jeg er kulere. Ja, det høres vel teit ut men hva skal jeg si da? Det er forskjell på folk. En betegnelse på det må jeg vel bruke.

 

Jeg lover deg, du hadde klikket vinkel i denne situasjonen. Mulig jeg ikke har forklart den godt nok.

 

Uansett så ignorerte jeg han totalt hele skoledagen idag. Vekslet ikke et ord med han og så han ikke i øynene. Snakket derimot med kompisene hans.

Når vi går hjemover derimot, gir jeg han en klapp på skulderen, snakker litt og gir han en stille tilgivelse kan du si. Han var full i respekt idag.

 

Likevel følte jeg jeg var litt kjapp. Er godt mulig at han begynner igjen hvis kompisene hans er tilstede. Syns ikke jeg ga klar nok beskjed. Men nå får vi se... :thumbup:

Lenke til kommentar
Dette rangstige-snakket virker som en temmelig ape-aktig måte å tenke på. Hvis du tror samfunnet er en slags apeflokk der du skal være sjefen, så burde du kanskje prøve å tenke på folk som dine medmennesker og handle deretter for å få respekt. Hvis du prøver å vinne respekt ved å oppføre deg som en gorilla, så kan det kanskje virke som folk respekterer deg fordi de vil unngå gorilla-oppførselen, men det blir garantert snakking bak ryggen din.

 

Enig med Bellicus her.

Dette innlegget var sikkert unødvendig, men jeg må bare understreke at det er flere enn Bellecius som mener det samme.

Lenke til kommentar

At man er klar over at det er en rangstige er bare tegn på sosial intelligens. Og hvorfor skal man automatisk ha "mistet kontrollen" om man tar igjen? Å la det ligge, ignorere eller liksom-le det bort er mobbeoffer-oppførsel som bare vil føre til at man blir attraktiv å plukke på. Målet må være å gjøre det ubehagelig nok for tullekuken til at han ikke gjør det igjen, vold eller ikke.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Noen som så mitt svar eller?

 

Greien er at du ikke lar deg bli paralysert/vippet av pinnen når noe slikt skjer, men umiddelbart følger opp med passende hevn. Og som sagt trenger du ikke å knivstikke han eller skalle han ned; gjør det ubehagelig for han en stund (lenge nok, ikke et lite "stikk" sånn at han bare tar igjen så går det frem og tilbake) så han skjønner KLART hvor landet ligger, og hvis du gjør det riktig er det du som snur situasjonen til at han driter seg ut, ikke du.

Lenke til kommentar

Er nok bare i amerikanske filmer veien til respekt er å se på segselv som overlegen og brukte makt/vold mot dem såkalte underståtte. Å gi respekt er en god begynnelse. Ikke gidd å hiss deg opp, det er jo det han prøver, og det er derfor folk ler av deg. Hold deg heller rolig og be han heller gå og plage noen andre, fordi du gidder ikke barnslighetene hans.

Du kan ta litt tak i han da, men da må du gjøre noe gøy utav det også. Om dem ler og du tar han på en alvorlig måte vil du være en sippete showstopper for folka rundt. Om du derimot gir dem mer underholdning og lar dem le litt av han også så er det bedre :)

Virker som om du mangler litt selvironi egentlig og tar degselv litt for høytidlig, ta det med et smil og slapp av

Lenke til kommentar
Dette rangstige-snakket virker som en temmelig ape-aktig måte å tenke på. Hvis du tror samfunnet er en slags apeflokk der du skal være sjefen, så burde du kanskje prøve å tenke på folk som dine medmennesker og handle deretter for å få respekt. Hvis du prøver å vinne respekt ved å oppføre deg som en gorilla, så kan det kanskje virke som folk respekterer deg fordi de vil unngå gorilla-oppførselen, men det blir garantert snakking bak ryggen din.

Agreed.

Lenke til kommentar

hvis han kommer og ypper med deg og tester grensene dine så må du si ifra der og da ved å drite han ut mildt. du kan si noe sånt som 'fælt a mye pjokken ypper i dag a' elns uten å bry deg noe videre. snakk med noen andre, gjør noe annet. vil du beholde sosial verdien din må du være rolig og kontrollert uansett hva som skjer. i en kort periode etterpå gir du han lite oppmerksomhet og gir han kanskje et par små korte kommentarer elns som viser at du har høyere sosial verdi akkurat der og da, men husk å gjøre det når du er opptatt enten ved å snakke med noen andre eller gjøre noe annet. ved å yppe og mislykkes med å vippe deg av pinnen blir automatisk hans sosialverdi litt mindre, og derfor skal du handle utifra det akkurat der og da den dagen slik at han husker det og ikke gjentar det.

 

dagen etter behandler du han med respekt og later som om saken er glemt. hvis han gjør det samme igjen tar du samme teknikken.

 

denne 'teknikken' forutsetter at du allerede har høy sosial verdi i miljøet ditt.

Lenke til kommentar
Dette rangstige-snakket virker som en temmelig ape-aktig måte å tenke på. Hvis du tror samfunnet er en slags apeflokk der du skal være sjefen, så burde du kanskje prøve å tenke på folk som dine medmennesker og handle deretter for å få respekt. Hvis du prøver å vinne respekt ved å oppføre deg som en gorilla, så kan det kanskje virke som folk respekterer deg fordi de vil unngå gorilla-oppførselen, men det blir garantert snakking bak ryggen din.

Agreed.

det er rett og slett slik samfunnet og vi mennesker fungerer.

mennesker handler utifra sosial verdi hele tiden. dette er instinkter som er der for en grunn.

Lenke til kommentar

Er du mye sterkere enn han kan du legge han i bakken med hodet hans låst mellom knærene dine og knipse han på nesen og ørene. Dette må foregå nokså kontrollert for at han ikke skal tro at du "klikket i vinkel".

 

Kanonkent: Det at alle er like mye verdt betyr ikke at de har samme status i gjengen. Det med at trådstarter har hatt en "solskinnsoppvekst" fordi han "klikket i vinkel" er bare tull. Enhver person med respekt for seg selv ville markert seg i denne situasjonen, synes jeg.

Endret av betten
Lenke til kommentar

Hev deg over det å le av han? Hvis han er så mye dårligere enn deg. Ikke la deg pirke på. La det bare prelle av som vannet på gåsa. :)

 

Skal du ta igjen gjør ett smart pek mot han med mange tilskuere så de får se hvem som styrer showet.

 

Er du kommet så langt at du må ta igjen fysisk. Ta igjen hardt og kort så han skjønner at du mener alvor. Mener da ikke ting som skader han, men ting som kan gjøre vondt som setter han på plass. :). Neste gang han tuller ta igjen så han forstår.

 

Ikke klikk i vinkel, men sett han opp mot veggen f.eks. og si at nok er nok.

Klikker du i vinkel og mister kontrollen er det du som blir idioten igjen. Det er viktig å ha kontroll over situasjonen. :)

 

Bruk hodet uansett.... det legger folk merke til.... Oppfører du deg som en hodeløs høne så har du deg selv å takke. Det smeller tilbake på deg igjen.

Lenke til kommentar
Hva kan jeg si? Vi er like verdifulle! Han går med mindre kule folk enn meg. Jeg er alltid grei med han. Det betyr ikke at jeg fortjener å bli slått. Er ikke sånn at jeg går rundt å prøve å være kulere enn han eller noen andre. Jeg bare er det. Er vel noen her som mener jeg høres ut som en egoistjævel som tror han er tøff nå...men noen skjønner vel hva jeg mener.

 

Jeg trodde disse "kulhetsgreiene" og "respektpratet" tok slutt på ungdomsskolen, men det er kanskje jeg som husker feil? :hmm:

Uansett skal du ikke finne deg i å bli klasket i ansiktet.

Lenke til kommentar

Slå han hardt i magen med albuen når han kommer bak deg. Si at det bare var et uhell. Det viktige er at de andre ikke oppfatter det. Gjør det gjerne flere ganger hvis han ikke tar hintet. Det funker som oftest fett.

 

For de av dere som ikke vet det er det å ikke bli respektert fordi du ikke har vært så mye frampå i det siste ekstremt irriterende. Skal du ikke få lov til å ta en tenkepause iblant uten at folk skal være endre sitt syn på deg?

Lenke til kommentar

Rangstige? Faen er det for noe kødd? Skulle ønske du hadde gått på skolen min. Jeg hadde bitchslappet deg for morroskyld jeg. Hadde noen i min vennegjeng hatt samme mentalitet som deg, så hadde den personen funnet seg venneløs ganske fort.

 

Huff så original tankegang: "Jeg er bedre enn ham", det var virkelig enestående og unikt.

 

Edit: Løsningen på problemet sett ifra dine sko er forøvrig ikke værre enn at du bitchslapper ham og spør hvem som slo hardest, eller bare ler med.

 

"Jasså. Skal vi se hvem som kan slå hardest her?". Bare prøv å hold en litt humoristisk tone. Se på det som en lek, eller en liten utfordring.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Det var da veldig mye til fenomenet "jeg-er-på-internett-og-anonym-dermed-kan-jeg-si-ting-jeg-har-lyst-til-å-gjøre-men-aldri-tør-gjøre-i-virkeligheten"!

 

Klikker du vinkel pga at han (som er kompisen din, mao han har til en viss grad lov) driver å kødder med deg, mister du all respekt raskt. Du kan derimot ta igjen med samme sheit, altså på et køddenivå - et seriøst køddenivå, ingen skjulte trussler.

 

Du kan f.eks. ta tak i hånden hans, vri den sakte rundt (med et lekent smil om munnen, du er med på leken her), etter hvert som det begynner å gjøre vondt for han kan du si med en ertende stemme: "Så du er rastløs, ja. Neste gang du er rastløs kan du komme å si i fra til meg, så kan jeg fike til deg slik at du blir kvitt denne rastløsheten. ;)"

 

Evnt kan du drite han ut: "Det der var bare barnslig/unødvendig/teit etc." med en alvorlig tone som signaliserer at det rett og slett var upassende. Tenk at en liten unge velter et glass med vann midt på bordet i håp om det skal være morsomt for de andre. Så fortsetter du med det du holdt på med i utgangspunktet. Altså ikke gi han den oppmerksomheten han søker, ikke reager på hva han gjør - IKKE la han vippe deg av pinnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...