Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefaling av "litt eldre" bil med turbo, eller som har muligheter for å putte turbo i?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Ekkel hoste du har der, vil du ha en repsils?

 

Vet godt at ft bare kom i 740 og 940, men siden du skrev turbo intercooler så tenkte jeg kanskje det var en turbo intercooler, ikke en bastard.

 

Hehe, ok ok. Ikke meninga å være nedlatende. Bilen jeg nevnte ble levert som en 240 GL.

Lenke til kommentar

Som sakt. Kjøp deg en ford sierra ohc. og hiv turbo på den.

Enkel og grei løsning. Har du en motor som er i ok stand, så kan du ta ut 160-200 gamp uten og gjøre om noe spes på motor. og det holder bra også.

 

GI beskjed hvis du finner deg en sierra, så har jeg KOMPLETT turbo kitt med alt du trenger + bruksanvisning :)

Lenke til kommentar
helst bakhjulsdrift ja... Men jeg lurte på... Eldre bmwer, er de brukbare å putte turbo i?

 

Så absolutt! Finn en gammel E30 eller noe slikt med sekser. De tåler en god del på orginal innmat.

 

..men ha i bakhodet at du ikke får den godkjent hvis du velger denne løsningen.

I tillegg så anbefales det ikke å begi seg ut på et sånt prosjekt hvis du er "helt grønn" som du sier selv :)

Endret av 240b230ft
Lenke til kommentar

bare for å opplyse trådstarter litt, så kan jeg forklare hvordan man "putter turbo" på en sugemotor, i mitt tilfelle en sierra med pinto motor. Det jeg merker på diverse forum er ofte at folk maser om at innmaten ikke tåler turbokonvertering. Men det som gjør at innmaten ofte går til helvete er at motoren ikke får nok bensin og går for magert. Da blir det alt for varmt, og stempler kan smelte osv. Ellers så kan det lønne seg å ha en motor i relativt god stand (noe jeg skulle få erfare :p )

 

egentlig så er dette lekende lett, personlig så synes jeg det var for lett. dette gjelder da hvis du har grunnleggenes kunnskaper om motorens og turboaggregatets funksjon. kan begynne med å nevne noen deler du trenger;

 

- Turbo aggregat (feks en garret t3, passer fint til en 2liter)

- Downpipe (må ofte lages selv/tilpasses)

- Oljeslanger og nipler til olje-tur og retur (ofte må man borre hull til oljeretur)

- Trykkrør og Silikonslanger

- Eksosmanifoil med flens som passer turboen. (må sveises selv)

- Trykk/temp målere (lufttrykk, oljetrykk og oljetemp har jeg.)

- Intercooler, ikke nødvendig, men greit å ha.

- Oljekjøler, jeg kjører/kjørte uten, men olja blir for varm.

- Boostcontroller, ikke nødvendig, men greit å ha.

- 2,5" eksosanlegg eller større.

- Tilleggsinnsprut, nødvendig om man skal over 0,2kg trykk på pinto'n

 

Total pris på dette ble mellom 10 og 15.000kr, og da var 90% kjøpt brukt. Tør egentlig ikke å regne ut den egentlige prisen :p

 

Det man gjør er jo logisk nok å montere eksosmanifoil, turbo, trykkrør/slanger, oljetilførsel til turboen, måler osv. det er jo greit nok, bare rett og slett montering. Oljetrykket til turboen tok jeg fra det hullet sensoren til oljelampa sitter. satt på et y-ledd der, slik at jeg fikk koblet på oljetrykksmåler og oljetilførsel til turboen. Den orginale oljetrykkvakten trenger man ikke, så lenge man har oljetrykk så er det olje på motoren.

 

Så må man testkjøre, se at trykk og temp er riktig. jeg kjørte ei uke eller to på 0,3kg trykk og da merket man at bilen gikk magert på toppen av turtallskurven. Oljetrykk bør ligge på 1,5-3kg på tomgang, og 2,5-4kg under kjøring. Når motoren er kald, kan trykket være litt høyere.

 

Siden jeg ville ha mer effekt så tenkte jeg å lage meg et ekstra innsprøtyningssystem. Det jeg gjorde da var å skaffe meg en såkalt "trykkvakt" eller "trykkbryter" som det også heter. Denne kjøpte jeg hos GikTurbo.

 

Denne hendige saken fungerer slik at man justerer den med et skrujern, slik at den kutter kontakten når man oppnår ønsket trykk, i mitt tilfelle; 0,3kg. noen trykkvakter kan også fungere slik at de slutter kretsen når ønsket trykk oppnås. Hvis bryteren bryter kretsen når ønsket trykk oppnås, så må man bruke et vekselrelè(kjøpte mitt på mekonomen, 56kr).

 

I tillegg til trykkvakten så trenger man en ekstra dyse. jeg hadde noen dyser liggende fra en audi s2, disse skal vel holde til rundt 60hk pr stk, altså omtrent det dobbelte av en standard sierra pinto dyse. dysen ble festet i en slange, som deretter ble tredd nedpå en nippel, som jeg har festet forsvarlig i trykkrøret (ca15cm fra gasspjeldet). Deretter satt jeg et t-stykke på bensinslangen som går inn på fuelrailen. Man trenger ingen returslange, da trykket her blir styrt av den orginalmonterte bensintrykksregulatoren(BTR/FPR) Jeg koblet også en rødvarsellampe på samme kretsen, slik at den lyser når tilleggsinnsprutet går.

 

Med et vekselrelè, så koblet jeg det slik at relèet gav strøm ut på 87a utgangen når trykkvakten kuttet jordingen. Dysen + varsellampe var da koblet til 87a. Og husk for all del å bruk sikring når du trekker kabler fra batteriet.

 

Det som skjer nå, er at når innsuget oppnår et trykk på 0,3kg, så startet tilleggsprutet(trykkvakten kutter jordingen til vekselrelèet, slik at det gir 12v ut på 87a), og en rød varsellampe lyser inne i bilen, samt at en stk dyse spruter for fullt og gir et bensinforbruk som ikke ligner grisen. Inne i bilen, så kjenner man et godt skyv i det tilleggssprutet starter.

 

Nå har jeg nettopp sprengt stempelringene + toppakningen på min motor, så nå spruter det eksos og olje opp oljeåndinga, oljepåfyllinga og opp fra peilepinnehullet. Dette skjedde på 0,6kg ladetrykk, så det er ikke så holdbart at det gjør noe, men morro, det er det absolutt! :D

 

sierran gikk omtrent som en 740tic med b23et som var chippet og kjørte på 0,9kg i trykk. :) Nå skal det sies at motoren på denne bilen hadde utslitt kamaksel + tvilsomme stempelringer fra første stund, så tror nok det skal gå enda bedre når jeg får byttet til en motor som er i bedre stand.

 

Håper de grønne fikk en grei innsikt i hvordan man gjør dette nå :)

 

hvis noen driver med det samme, så kan jeg være behjelpelig med bilder osv.

Endret av Gridset
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...