Gå til innhold

Kommentar: Vis oss de ekte varene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Journalist Simen Willgohs er lei av å se konseptmodeller som lukter, er laget av søppel og er helt urealistiske.

 

 

 

Les mer

 

Jeg henger ikke helt med i dine betraktninger. Det du egentlig etterlyser er at produsentene skal gi ut informasjon om kommende modeller/konsept på et mye tidligere tidspunkt enn det de gjør i dag, og heller kutte ut drømmemodeller ala' luktetelfoner, søppeltelefoner ol.? Men hvor mye kritikk får ikke den produsenten som lanserer en ny telefon året før den blir lansert?

Lenke til kommentar

Generelt en noe rotete kommentar. Mye pga av hvordan man blander begreper, er konseptmodell er nok ikke en prototype. Konseptmodeller er aldri ment å komme i produksjon for salg.

 

Ser man på omsetningen til mobilprodusentene, blir ikke det å samle en håndfull i overkant kreative personer til å lage sprøe produkter rare kostnaden. I det konseptmodeller skal over fra tegnebrettet til å bli en faktisk mobiltelefon involveres flere folk og nytenking må på plass. Tar man med seg noe lærdom fra dette som kan overføres til modeller som skal i produksjon, har plutselig utviklingen av konseptmodellen blitt god butikk.

 

Jeg har ikke noe problem med at telefonprodusenter slår seg litt på brystet og faktisk viser frem hva de er i stand til å lage i media. All PR er som kjent god PR. En og annen surmaget kommentar kan de helt sikkert leve med.

Lenke til kommentar
Og bananfasongen fra samme konseptstudie dukket som kjent opp i den første filmen i Matrix-trilogien, da som Nokia 8100.

 

Nå het vel modellen i Matrixfilmen 8110. Men i Norge var den offisielle Matrixtelefonen det som var den tids råeste telefon, nemlig 7110. I filmen hadde 8110 samme "kule" funksjon som 7110, nemlig at dekslet spratt opp ved at man trykket inn en knapp på telefonen.

Lenke til kommentar

Konseptmodellene og prototypene plager meg ikke.

 

Det som plager meg er disse amobil-journalistene som kritiserer absolutt alt de kommer over ved mobilbransjen. Er det ikke prisene på abonnementene, eller antallet abonnementer, eller mangelen på tjenester eller overfloden av tjenster (de blir visst forvirret når prisene oppgis i annet enn hele kroner og de må ta stilling til hvilket abonnement som passer for dem og om de vil bruke mms eller sms) krisiterer så er det jammen at telefonene lanseres for tidlig, eller for sent, eller ikke i det heletatt.

 

Bruk heller tiden på å skrive konstruktive artikler om nyheter i bransjen, ikke kast dritt på alt som rører seg.

Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldinger. Vi tar selvfølgelig alle innspill til oss.

 

Angående "klaging" og "kritisering" i kommentarer, så har dette mange forklaringer. En av dem er at kommentarer ofte kommer som følge av et behov for å kommentere saker vi mener er urettferdig eller feil, og at denne kritikken da egner seg best i form av en kommentar. En annen grunn er nok at hva vi ser på som et problem varierer. Noen er mer dedikerte til mobilverdenen enn andre, og disse vil kanskje se enkelte problemstillinger som andre ikke syns er like relevante. Antallet entusiaster er stort på Amobil, og det merkes i stort engasjement. Det må vi ta høyde for. Men vi tar til oss innspillet, så det vil nok dukke opp flere "positive" kommentarer fremover, uten at vi skal bli en eneste hyllest til alt bransjen gjør. :)

 

Angående rot med konsept og prototype, så er dette helt riktig. Men om en leser kommentaren som helhet, så er det underliggende poenget at vi heller vil se konsept som så kan gjøres om til prototyper. Når vi snakker om telefoner du kan hive i vaskemaskinen, så er ikke det tilfelle.

 

Feilen med 8110 skal bli rettet. Takk for merknaden.

Lenke til kommentar

Det ser fremdeles ikke ut til at du har skjønt dette med konseptmodeller og hvordan industridesign, kreativitet og nytenkning fungerer. Du sier dere vil ha konseptmodeller som kan gjøres rett over til prototyper. Om man ikke skulle kunne leke fritt med tanker og ideer ville man fremdeels levd i huler for å dra det litt langt, eller kanskje driti i å komme opp av sjøen i første omgang. Uten konseptmodeller ville vi aldri hatt ting som video, mp3, kamera, internet og lignende på mobilen.

 

Men som jeg merker meg mer og mer blir journalistikken på amobil og generelt i hw-nettverket dårligere og dårligere, ikke at det er unikt for hw-nettverket, men det er tydleig at lesertall er viktigere enn god journalistikk om dagen. synes dette er en trist utvikling, men det er nå en trend og den vil sansynligvis fortsette 4-5 år til før alt og alle er lei. Akkurat samme tendens i politikken ser det kanskje aller best i USA om dagen med Hillary og Obama.

 

Nå om dagen må man alltid overdrive ekstremt og provosere maksimalt for å få litt høyere lesertall/seertall etc. Det blir for dumt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...