NoviKaNa Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 Hei! Jeg har planer om innkjøp av ny laptop til høsten, samt at jeg lurer på å kjøpe ny skjerm (evnt. TV). Ser at de fleste LCD-tv'er har PC-input (VGA?), og oppløsning lik pc-skjermer. Blir bilde like bra på en LCD-tv som på en PC-skjerm? Laptopen jeg tenker på å kjøpe (T61) har SXGA+-oppløsning, altså 1400x1050; vil PC-en kunne gi oppløsningen som LCD-tv'n/skjermen trenger (1680x1050)? Heller nok mest mot en skjerm, men prisforskjellen er ikke SÅ stor, og om kvaliteten er like bra kan en TV være like aktuelt.
Andrull Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 (endret) En LCD-TV er som regel på 32" eller mer, mens en LCD-skjerm gjerne er på en 20-24". En vanlig oppløsning for TV-skjerm er 1366x768 (WXGA), mens den er 1680x1050-1920x1200 på LCD-skjerm i 20-24". Md andre ord har du typisk en 50-75% høyere oppløsning på et skjermareal som er halvparten av TVen. Dette gjør at du rent optimalt burde ha TVen ca 3-4 ganger lengre unna enn det PC-skjermen er. (for at skarpheten skal bli den samme) Så med andre ord så ville jeg bedømt dette ut fra hvor langt unna du kommer til å sitte. Er jo også litt stillig å ha en TV, enn en mindre skjerm. Selv om den kanskje ikke er like effektiv pga dens lave oppløsning. Kjøper du en TV med Full-HD så blir saken litt annen, og du kan sitte en del nærmere, selv om LCD-skjermen fortsatt vil ha høyere tetthet. (kan raskt blir litt slitsomt for øynene å sitte for nærme på en skjerm med dårlig skarphet) Endret 6. april 2008 av andrull
Arve Systad Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 (endret) Kort og godt; Nei. Ein TV-skjerm blir typisk alt for stor for PC bruk, spesielt om du samanliknar med oppløysinga. På 32" LCD-TVar er det vanlig med 1366x768, medan ein (eksempelvis) 22" LCD-skjerm vil ha 1680x1050. Dessuten blir TV-storleikane typisk for store reint fysisk til bruk med PC. Dog er jo ein TV fortsatt ein TV, så du vil kunne bruke den til nettopp dette. Men til bruk som PC-skjerm ville eg nok gått for ein ordinær PC-skjerm. Edit: Akkurat for sein, jah. Endret 6. april 2008 av Arve Systad
Stigma Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 HDTV kan fint brukes som PC-skjerm, gitt at du (a) har plass til å sitte litt unna skjermen, og (b) at du kan akseptere at det er noe mer etterslep og dårligere fargegjengivelse osv. enn på en tilsvarende PC-monitor til samme prisen. Det kan fort være verdt tradeoffen dog, for en 40" PC-sljerm er nais (og nei, jeg synes det er helt fint størrelse, gitt at du ikke sitter en halv meter unna. Jeg sitter ca 1,5meter unna). Jeg hadde aldri kjøpt en HDskjerm UTEN full HD dog. 1280x720 er alt for lite oppløsning for en PC i mine øyne, men 1920x1080 klarer du deg endelig lenge med - det blir tilsvarende til hva en 24" monitor har. -Stigma
NoviKaNa Skrevet 7. april 2008 Forfatter Skrevet 7. april 2008 Takk for svar! TV'n jeg så på i farten, Samsung LN22A450, oppgir en oppløsning på 1680x1050, noe som er likt med PC-skjermen jeg så på, LG W2252. Begge er 22", og jeg hadde ikke planer om noe større egentlig. Stort sett eneste grunnen til at jeg kunne tenkt meg en skjerm er at jeg per i dag har en meget dårlig 20" rør-tv med kun composit-inngang. Ukens høydepunkt er å streame fotballkamp(er) via web-tv, og det vil bedre kvaliteten veldig om jeg kan koble til via VGA fremfor composit/s-video. Hm, må gruble litt, men det heller vel mot skjerm tror jeg. Takk for tilbakemeldinger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå