Gå til innhold

ATI Radeon 9700 Pro skuffer meg...


Pep

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har hatt en haug med forskjellige Nvidia baserte skjermkort tidligere.

Hadde blant annet Creative TI4200 inntill jeg fikk ATI Radeon 9700 Pro igår. Enten så er det noe bugs her, eller så skuffer ATI kortet meg noe sinnsykt.

 

Noen tester viser dette:

 

Med Creative TI4200 får jeg dette:

Unreal Tournament: Min.fps 66,4 Max fps 101,6 Avg.fps 95,79

UT 2003: 56/128 fps

3DMark 2001SE: 11790

 

Med ATI Radeon 9700 Pro får jeg dette:

Unreal Tournament: Min.fps 68,2 Max.fps 102,0 AVG 96,1

UT 2003: 59/169

3Dmark 2001SE: 12871

 

TI4200 kortet benytta detonator 41.09, og ATI kortet Catalyst 3.1.

Alle innstillinger klin like under disse testene.

Dette er jo skuffende... :(

I tillegg, fikk jeg masse lagg med ATI kortet. Både i UT2003 og Unreal 2 med akkurat samme innstillinger i spillet som med TI4200 kortet.

Så jeg fatter ingen ting. ATI kortet burde gå smoothere en TI4200?????

Opplever stadig hakking og små grafikkforstyrrelser innimellom. Elendig fps i Unreal 2. Maskina ble i det hele tatt litt ustabil etter å ha plugga i ATI kortet.

Har prøvd med directX 9, brukt detonator remover og alt ser ut til å være ok. Bare stusser på en ting, i enhetsbehandling ligger det to skjermkort. En Primær og en sekundær. Er dette korrekt?Har jo kun det ATI kortet i maskina naturligvis... eller er det "dual screen" opplegget i ATI kortet som gjør dette??Burde jeg tatt en nyinstallasjon av XP for å få bort alt som har med forrige Nvida kort??

I tillegg er bios, Intel Inf drivere +++ alt oppdatert. Sjekket senest igår.

Kan noen hjelpe?Eller har jeg kasta bort 3 lapper på å få noen ørsmå frames ekstra?? :lol:

 

Maskininfo:

Aopen H600B (350W PSU)

Asus P4B533-E (Kun 4x AGP, kan det ha noe med saken å gjøre??)

Pentium 4 2,4GHZ

Kinston HyperX 1024MB (2x512MB)

ATI RADEON 9700 PRO (BBA ATI)

Western Digital 160GB (2x 80GB, 8MB Cache)

Windows XP Pro SP1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Radeon 9700 pro er konge det, lagge-problemer skyldes ofte brukerfeil. Selv disabler jeg programmer som f.eks viruskillere og MSN før jeg fyrer igang spill. Slike småprogrammer KAN være synderen i lagg som følge av diskaksess. Du har vel Catalyst 3.1 installert. Skru av antialiasing og Anisotropic filtring hvis du skal ha maks framerate. Selv synes jeg det er verdt å ha dette på selv om jeg mister litt frames (ikke mye)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Ok, så skal jeg prøve å legge in WinXP på nytt. Da lurer jeg på følgende, hvilken rekkefølge skal drivere legges inn?

 

dvs. Intel chipset INF, Intel App. Accelerator, ATI Driver, ATI Control panel, DirectX9, Audigy2, Xp service pack

 

XP Service Pack1

Intel Chipset INF

DirectX9

ATI Driver

ATI Control Panel

Audigy2 Drivers

Intel App. Accelerator

Lenke til kommentar
Har selv et Crucial 9700 Pro og er meget misfornøyd med det, lagger som .... i Battlefield. Har alle de nyeste driverene.

Hei

Jeg har samme kort som deg og er så langt fornøyd. Jeg har ikke testet BF1942 ennå, men skal gi deg tilbakemelding når det er gjort.

Har du testet kortet ditt? "BENCHMARKS"

Mine resultater ser du i signaturen.

 

AMD XP2600

2x 512 Twinmos m/winbond

ASUS A7N8X Deluxe

Lenke til kommentar

Er det ingen her som skjønner at det er i høyere oppløsninger og med fsaa og af at radeon 9700pro viser sitt potensiale? :roll:

Der er så mangen som viser til default 3dmark 2001 som bare bruker 1024x768 uten noe ekstra, test heller med 3dmark 2003 på sånne kort

radeon 9500 til9700pro er dx9 i hardware

Lenke til kommentar

alle som sier at det er når du skrur opp oppløsningen at radeon yter bedre...har dere ikke sett at han får ca 2-3000 mindre score enn det han burde få med det oppsettet? Det var benchmark-resultatet han klagde på.

 

Seff skal radeon 9700pro mose GF ti4200, samma hvilken oppløsning.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått formatert og lagt inn igjen hele d*** :D

Har nå kun alle drivere (inkl.DX9,Intel Inf,Catalyst 3.1 osv.), Windows XP Pro SP1a, UT, UT2003, Unreal2, BF1942 3DMark01SE og 3DMark03.

 

Benchmarka UT og UT 2003 igjen, like "elendig" resultat, men 3DMark ga nå dette:

 

3DMark01SE (standard) 12998

3DMark01SE (4xAA) 10259

3DMark03 (standard) 4546

 

(Alt er innstilt klin likt som tidligere TI4200 kort, for å sammenligne best mulig. Alt benytta i 1024x768).

I tillegg prøvespilt en del. Og må si at kortet i praksis fortsatt er skuffende, og jeg tror faktisk det ikke er noe som kan være galt nå.

At kortet yter bra med AA på, spiller for meg null rolle. I full action har man ikke sjanse til å se noe spesielt forskjell likevel. Det man hvertfall legger merke til er enda dårligere ytelse. Det som sjokka litt var at jeg fikk "såpass" i 3DMark03. Det undrer meg litt, 3DMark03 gikk ganske så smoothere enn forventa, og at det hakker og er så elendig i praksis i spill er rett og slett underlig. Feks hadde jeg SVÆRT sjelden hakk/lagg i UT2003 med mitt TI4200. Men nå hakker det hele tiden så fort det er ca.4 eller flere spillere på skjermen samtidig(små rykk). Og generelt MYE dårligere FPS enn forventa..Og at det ikke klarer mer enn 100fps i gamle UT..hmm...Har bare såvidt litt mer enn TI4200 jo :cry:

En annen ting også...når jeg kobla til skjermen via standard VGA port, ble det vannrette "bølger" på skjermen. Tok ett søk på problemet, og var ikke den eneste ATI eier som har sliti med det så jeg...men var jo da bare å bruke DVI>VGA overgangen..men likevel..hvorfor??ALDRI hatt behov for det før..

Konklusjonen så langt, er at jeg har ett førsteintrykk på at dette kortet er skralt, dårlig kvalitetsintrykk og dårlig kompabilitet...får prøve det ut og teste litt mer gjennom helga. Sitter jeg fortsatt med samme intrykk så bærer det tilbake for bytting. Og nei, blir aldri noe mer ATI på meg da....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...