Gå til innhold

Refusjon fra billettservice


Anbefalte innlegg

Jeg satt her med 2 billetter til en konsert som ble avlyst og ringte derfor til billettservice for å få refundert billettene, noe jeg trodde skulle gå greit. Joda, etter 10 minutter med venting så fikk jeg svar. Det som er problemet er at jeg fikk beskjed om at gebyret ikke ville bli refundert. Jeg blir altså snytt for 50 kroner, 25 kroner per billett, som jeg ikke får tilbake! Dette kan da umulig være riktig? Jeg skal da for svingende ikke betale gebyr for billetter som er verdiløse? Ikke nok med det, men jeg må jo betale (i form av telefoni) for å få refundert pengene også, dette burde da gå automatisk?

 

Er det noen lov jeg kan vise til for å i det minste få refundert gebyret? Det er ikke det at 50 kroner er så mange penger, men med det antallet kunder dette selskapet har så blir det penger for dem. For meg er dette en prinsippsak. Jeg forventer at hele beløpet refunderes når de ikke klarer å levere varen, som i dette tilfellet var en konsert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selger har utført en tjeneste. Nemmelig og selge billetten. En annen ting så står dette klart i avtalene og du godtar disse ved kjøp av varen.

Du kan fortsatt ikke få dårligere vilkår enn det loven gir. Nå veit jeg ikke hva loven sier for noe her, men jeg mistenker at de fleste av disse "gebyrene" er nettopp for at de skal tjene penger uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har jo ikke fått varen, så jeg stiller meg veldig kritisk til at jeg ikke får refundert gebyret - men jeg får vel skrive til forbrukerrådet å høre om dette faktisk er normal praksis. Det er jo ikke så rent få konserter og arrangement som blir avlyst i løpet av ett år, det vil jo i praksis si at de kan arrangere falske konserter og tjene penger på å avlyse dem. For meg høres det veldig rart ut.

Lenke til kommentar
Jeg har jo ikke fått varen, så jeg stiller meg veldig kritisk til at jeg ikke får refundert gebyret - men jeg får vel skrive til forbrukerrådet å høre om dette faktisk er normal praksis. Det er jo ikke så rent få konserter og arrangement som blir avlyst i løpet av ett år, det vil jo i praksis si at de kan arrangere falske konserter og tjene penger på å avlyse dem. For meg høres det veldig rart ut.

 

Du har ikke fått varen og den har du fått pengene tilbake for.

Du har fått tjenesten "selge deg en billett og utføre den transaksjonen" og den har du betalt for.

 

Om det er normal praksis? Billettservice har vel tilnærmet 100% monopol så det er rimelig normal praksis ja..

 

Ellers er det ikke bukken og havresekken som du antyder her. Hverken Posten eller Billettservice som tjener de kr 25 arrangerer konserter.

Lenke til kommentar
Blir litt som å sende et brev. Man får ikke igjen pengene for porto hvis brevet kommer tilbake i retur. Tjenesten man har betalt et gebyr for er utført.

 

 

Vel, hva hvis posten roter bort brevet ditt da? Får du virkelig ikke erstattet portoen? Blir vel mer riktig å sammenlikne det med en pakke. Hvis posten roter bort en sporbar pakke, får man ikke erstattet innholdet og portoen? Det er jo det som faktisk har skjedd her.

Lenke til kommentar

Kanskje ved første øyekast, men en slik luremodell hadde ikke funket. La oss si du skulle fake et show. Du kan ikke bare annonsere en konsert når bandet ikke er booket. Dette vil bli avvist kjapt, og du vil havne i trøbbel. Du må ha en avtale med bandet, og det er ikke gjort i en håndvending. Før du får alt i boks har du nok betalt depositum til både band og lokale, transport er ordnet, agenter skal ha sitt, og du har kastet bort mye av din egen tid også. Så selv om du selger et par tusen billetter og sitter igjen med noen laken i gebyr, er det ikke sikkert du vil gå i pluss i det hele tatt. Ingen artister eller kunder vil ta i deg med jerntang etter en eller to sånne hendelser heller.

Lenke til kommentar
Kanskje ved første øyekast, men en slik luremodell hadde ikke funket. La oss si du skulle fake et show. Du kan ikke bare annonsere en konsert når bandet ikke er booket. Dette vil bli avvist kjapt, og du vil havne i trøbbel. Du må ha en avtale med bandet, og det er ikke gjort i en håndvending. Før du får alt i boks har du nok betalt depositum til både band og lokale, transport er ordnet, agenter skal ha sitt, og du har kastet bort mye av din egen tid også. Så selv om du selger et par tusen billetter og sitter igjen med noen laken i gebyr, er det ikke sikkert du vil gå i pluss i det hele tatt. Ingen artister eller kunder vil ta i deg med jerntang etter en eller to sånne hendelser heller.

 

Enkelte band kan man glatt selge 40.000 billetter til. Med 25kr i gebyr så blir det 1.000.000 det, trenger ikke mer enn en eller kanskje to slike for å klare seg godt etterpå.

Lenke til kommentar

25,- er dårlig betalt for en papirlapp hvor du må betale for papir, blekk, printere, pcer, en bestillingsløsning og folk til å gjøre jobben.

 

Men det er som andre sier her. Billettservice tar jeg betalt for jobben å formidle billetten noe de har gjort uavhengig av om arrangøren av konserten overholder sin avtale eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...