Gå til innhold

Mac Pro for redigering


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt PC for redigering i alle år. Men har tenkt litt på å gå over til Mac. Tenkte da på Mac Pro. Men er helt grønn på dette området. Hva bør en satse på for oppsett? Mac Pro Hva må man ha for å få nogenlunde maskin her? Tenkte en pris på ca 30-40 lapper. Vil det holde for et nogenlunde bra oppsett? Og hvordan er det å jobbe med Mac kontra PC? Gir det noe mere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til den prisen får du en Mac Pro med 8 kjerner (Xeon prosessorer), 4GB RAM, en ektra SAS disk på 15000rpm og en NEC Spectraview 2690 med 95% Adobe fargerom.

 

Jeg klarer ikke se for meg mange andre maskinoppsett som skulle være et bedre utgangspunkt for digital bildebehandling.

 

Det høres jo bra ut. Skjermer har jeg, så det slipper jeg å kjøpe. Tenkte å satse på Final Cut Studio 2. Da jeg har brukt Ppro CS3 før. Hvilket oppsett jeg går for, er ennå usikkert. Men mest mulig kraft for penga.

Lenke til kommentar
Tenkte å satse på Final Cut Studio 2. Da jeg har brukt Ppro CS3 før.
Berre so du er klar over det: Programma i CS3 (med nokre få unnatak) er tilgjengelege for Mac, so om du vil fortsetje med PPro kan du kjøpe det i staden. FCS2 er derimot kanskje meir for pengane, ettersom dei utgåvene av Creative Suite som tilbyr noko tilsvarande koster ein god del meir.
Er det mulighet for å oppgradere selv, slik som med pc?

Ser at prisene for minne og hardiskoppgraderinger er jo mongodyre.

Meiner det skal vere mogeleg ja. Eit tips som ofte går att til folk som skal kjøpe Mac er å kjøpe RAM og HDD andre stader enn Apple Store. Butikkar som Komplett har ogso vegvisarar som raskt lar deg finne fram til den minnetypen som passer di maskin.
Lenke til kommentar
Tenkte å satse på Final Cut Studio 2. Da jeg har brukt Ppro CS3 før.
Berre so du er klar over det: Programma i CS3 (med nokre få unnatak) er tilgjengelege for Mac, so om du vil fortsetje med PPro kan du kjøpe det i staden. FCS2 er derimot kanskje meir for pengane, ettersom dei utgåvene av Creative Suite som tilbyr noko tilsvarande koster ein god del meir.
Er det mulighet for å oppgradere selv, slik som med pc?

Ser at prisene for minne og hardiskoppgraderinger er jo mongodyre.

Meiner det skal vere mogeleg ja. Eit tips som ofte går att til folk som skal kjøpe Mac er å kjøpe RAM og HDD andre stader enn Apple Store. Butikkar som Komplett har ogso vegvisarar som raskt lar deg finne fram til den minnetypen som passer di maskin.

Men kan man kjøpe en ny Mac, uten HDD og RAM da? Og kan man kjøpe Mac andre steder enn på "eplehuset"? Prisene de har, er jo skyhøye. Ellers virker jo Mac litt låst. Ikke så mye å trikse og fikse med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Kjøp RAM fra www.transintl.com. Det gjorde jeg, og fikk det dobbelte til samme pris som 4. Nå er det enda billigere, spess pga dollarkursen. En Mac Pro er det beste kjøpet jeg noen gang har gjort! Det er en fryd å redigere på! :)

Lenke til kommentar
Men kan man kjøpe en ny Mac, uten HDD og RAM da? Og kan man kjøpe Mac andre steder enn på "eplehuset"? Prisene de har, er jo skyhøye. Ellers virker jo Mac litt låst. Ikke så mye å trikse og fikse med.

Det er vel det som er hele poenget med Mac :)

 

Tom

Poeng? Eller bakdel?

Lenke til kommentar
Macer kommer ferdig konfigurert, men i forskjellige utgaver. Det går fint ann å kjøpe basisutgave av Mac Pro og bytte hd, ram og skjermkort veldig lett.

 

det er jo det som er så dumt. Skal man "kaste" de delene som ikke holder mål i basis utgaven da? Da er det vel nesten bedre å kjøpe det man trenger med en gang? Selv om prisene er helt på jordet.

Lenke til kommentar
Kjøp RAM fra www.transintl.com. Det gjorde jeg, og fikk det dobbelte til samme pris som 4. Nå er det enda billigere, spess pga dollarkursen. En Mac Pro er det beste kjøpet jeg noen gang har gjort! Det er en fryd å redigere på! :)

Bra å høre at det holder mål da. Har redigert mye på PC, med masse feil. Så det kunne vært godt å slippe. Har hørt mye positivt om Mac, når det gjelder video redigering. Gøy å jobbe, når ting holder mål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...