Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tid for update!

...og denne gangen er det senk!

 

#Prolog

Ja, senk er en fin ting. Det er faktisk slik at dette er vel noe av det første de fleste pleier å gjøre på en bil. Men jeg? Nei, jeg har faktisk drøyet to år med dette!, så det er vel på tide!

 

De som følger med her, vet vel at det har vært mye frem og tilbake med senking. Det har vært et tema som har dukket opp til diskusjon i ny og ne, men endelig fikk jeg bestemt meg, og det ble den lovlige veien. Noe som sikkert er best i lengden!

 

Og valget falt på Koni Sport dempere og Lesjafors -40mm fjører. Sammen skal visstnok dette være gull og glitter, så vi satser på det!

 

Produktene som er blitt hentet:

 

mini-IMG_7801.jpg

 

 

mini-IMG_7802.jpg

 

 

mini-IMG_7803.jpg

 

Ja, detta blir saker å få på bilen! *gni seg i hendene*

 

 

 

 

 

 

Og ja, det kommer her:

 

mini-IMG_7789.jpg

Så, hva begynner man med når man skal bytte dempere? Jo, man jekker opp bilen og får den skikkelig stødig med et par bukker!

 

 

mini-IMG_7785.jpg

Deretter er det jo bare å ta av hjulet..

 

 

mini-IMG_7787.jpg

Og deretter begynner vi med å ta av demperen. Den er festet i navet, og i topp av støtdempertårnet. Her skrur vi av 3 muttere i topp.

 

 

mini-IMG_7788.jpg

Slik ser det ut. Ser litt sulint ut det her?

 

 

mini-IMG_7790.jpg

Deretter de boltene som holder navet. Dette er jo noen skikkelige jævler som man må ta i så man driter i buksa for å få av.

 

 

mini-IMG_7791.jpg

Siden jeg er både matcho og dreit i buksa, så fikk jeg de jo av til slutt.

 

 

mini-IMG_7794.jpg

Så var det bare å dra den ut!

 

 

mini-IMG_7795.jpg

Og så, må vi bruke ei fjærklemme for å komprimere fjæra slik at vi kan demontere resten.

 

 

mini-IMG_7799.jpg

Og så fikk vi demontert litt. Mye slitte gummiforinger jeg burde ha kjøpt nye av Toyota. Får vel gjøre dette snart, selv om de er DYRE!

 

 

mini-IMG_7798.jpg

Så skal demperen ut av fjærbeinet. Jeg skal nemlig bruke opp igjen denne delen.

 

 

mini-IMG_7804.jpg

Det var bare å skru av en heftig bolt til, og dra ut den gamle demperen. Deretter pusse og kose med fjærbeinet, og deretter slenge på noen lag med lakk.

 

 

mini-IMG_7805.jpg

Brukte Hammerrite, da det sitter ganske godt, og ser greit ut.

 

 

mini-IMG_7806.jpg

En til

 

 

mini-IMG_7815.jpg

Så monterer vi den nye demperen.

 

 

mini-IMG_7814.jpg

Først skal det litt frostvæske oppi det gamle fjørbeinet, slik at ting ikke fryser og sprekker der nede.

 

 

mini-IMG_7817.jpg

Så kliner vi demperen oppi. Perfect fit!

 

 

mini-IMG_7818.jpg

Så på med ny festemutter. Dette skal helst sitte som f*en, så det gjelder å stramme til alt man har. Gjerne til man driter på seg.

 

 

mini-IMG_7819.jpg

Så montere på igjen litt forskjellige ting.

 

 

mini-IMG_7809.jpg

Slik blir det da!

 

 

mini-IMG_7820.jpg

Også fester man de igjen, og skrur på hjulene!

 

 

 

Nå tror dere det sikkert er gjort i løpet av 15 min, men det er MYE jobb. Det å være forsiktig med å få ut demperen utenom å ripe opp alt man har av lakk, samt jekke opp bilen forsiktig, osv osv. Ting tar tid! Brukte faktisk flere dager bare på forhjulene.

 

 

Bak skal jeg ta litt senere i vår, da det er litt mer knotete, da jeg må kappe og borre litt.

 

 

 

Hvem vil se hvordan det ble?

Lenke til kommentar

Nice AnaXyd!

 

Du burde jo sendt med det etter bildet å da så vi slipper å vente leenge på det!

Det er både kjedelig å spennende å vente på det, så hiv det ut ;)

Regner med det vil se bedre ut, men vil det ikke bli litt merkelig om bilen er stivere foran enn bak? Har bare erfaring fra min der ingenting rører seg og jeg kan vel egentlig si at det hadde nesten vært bedre om man bare hadde setti inn en metallstolpe isteden for de coiloverne jeg har fordi det er jo like stivt mener jeg!

 

Gleder meg faktisk til å få på orginalfjørene jeg å senke senere, men skal ikke ha på max på coiloverne igjen. greit nok at den sitter bedre på veien, men man merker jo hver eneste flekk på veien! I tilegg hørtes det ut som bilen skulle gå hva hverandre hvis jeg traff et litt større hull i veien... (Jada jeg vet at man skal holde seg unna hull i veien, men det ekke så lett på smale veier der det kommer bil imot!):p

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel; hvem vil ikke se hvordan det ble? :hmm:

 

Btw; kan jeg få ta på deg? Litt? Jeg elsker bilen din. Og deg.

Ta på meg, ta på meg! Men bare litt.

 

 

Til dere andre, takk for ros! Siden dere er så snille, så får dere følgende bilde:

 

mini-IMG_7847.jpg

 

 

Og et til da, som en teaser på en photoshoot jeg driver med:

mini-IMG_7862.jpg

 

 

Hvorfor i helvette har jeg det klistremerket i bakruta enda? :hmm:

 

 

EDIT: Det viser seg at det kommer en klakkelyd når jeg svinger mye i en av demperne. Høres ut som det er fjæra som ikke er heeeeelt på plass, så noen som har noen stalltips utenom å demontere alt igjen?

Endret av AnaXyd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
EDIT: Det viser seg at det kommer en klakkelyd når jeg svinger mye i en av demperne. Høres ut som det er fjæra som ikke er heeeeelt på plass, så noen som har noen stalltips utenom å demontere alt igjen?

 

Dra å rist litt i det å se hvor det kommer fra, men du kan vel ikke slå eller noe sånnt i og med at du har lakkert det. Du må vel sikkert ta den av hvis du har litt uflaks :p

 

prøvde forresten å finne skinnseter til min i dag, men jeg endte på 1800$ å det ble litt mye synes jeg xD

 

Den Ebay selgern du refererte til finnes ikke på Ebay lengre heller, så det er jo flott xD

 

Forresten så liker jeg resultatet du fikk av senkingen foran :) Stå på å dette blir en av de få skikkelig STRØKNE celicaene i norge :) Er jo mange celicaer her til lands, men ikke mange pleier de så bra, spesiellt ikke så bra som du gjør! :) Stå på vegard (det er det du heter ikke sant?)

 

 

Forresten så har jeg funnet noe som jeg vurderer på min celica og tenkte at du kanskje var interessert også? :)

Det er sånne gassdempere til panseret sånn at du slipper den stanga som ofte er iveien hvis man jobber i motorrommet ;)

 

her er linken til den iallefall:

Hood Lifters

 

Fant også denne lille artigheten, noen klistermerker:

linkyyy

Endret av xXxTRONDERNxXx
Fikset quote-tag
Lenke til kommentar

EDIT: Det viser seg at det kommer en klakkelyd når jeg svinger mye i en av demperne. Høres ut som det er fjæra som ikke er heeeeelt på plass, så noen som har noen stalltips utenom å demontere alt igjen?

 

Du kan jekke opp bilen og feste på fjerklemmene mens demperen fortsatt står montert. Deretter er det bare å stremme fjæra og snurre den på plass. Du ser i demperskåla hvor den skal ligge, da det er spor der hvor den skal ligge.

 

Kommer lyden også ved kjøring rett frem på ujevnt underlag/humper, så kan det være toppbolten i tårnlageret som ikke er festet skikkelig. Altså den bolten som sitter i midten på toppen av demperen mellom de tre boltene. Denne må festes godt ellers vil tårnlageret ligge å klappre.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Genialt å ta bilder ved kornsilo`n da :D

 

Blank og herlig var den ihvertfall!

Kornsilo'n er perfekt til å ta bilder! Mange detaljer som er perfekte å bryte opp med en bil. Første gangen jeg tar bilder der, så jeg var litt skeptisk til at noen kom å jagde meg vekk. Skal ihvertfall tilbake igjen!

 

Ååh, for en bil. :love: Blir helt forelska, jeg.

Godt å høre! :) Jeg begynner å bli ganske forelska selv... :wee:

 

Vri litt på fjæra.

Prøvde dette, og det kom en lignende klakkelyd. Men desverre hjalp det ikke når jeg var ute å kjørte igjen.

 

Bilen er faen meg for strøken ass... :D

 

Gleder meg til photoshoot'en! Håper du får tatt bilder store nok til skrivebordet mitt (1680*1050). :wee:

Takk! :D Jeg kan legge opp noen hi-res bilder for dere, da jeg tar photoshootbildene i raw format med speilreflekskamera på 15mpix, så det bør holde!

 

Kjøp en GT4 og hent over drivverk og motor asap! Det er en ordre :D

Det frister noe jøtt ja! Om noen tar på seg jobben, så betaler jeg!

 

EDIT: Det viser seg at det kommer en klakkelyd når jeg svinger mye i en av demperne. Høres ut som det er fjæra som ikke er heeeeelt på plass, så noen som har noen stalltips utenom å demontere alt igjen?

 

Du kan jekke opp bilen og feste på fjerklemmene mens demperen fortsatt står montert. Deretter er det bare å stremme fjæra og snurre den på plass. Du ser i demperskåla hvor den skal ligge, da det er spor der hvor den skal ligge.

 

Kommer lyden også ved kjøring rett frem på ujevnt underlag/humper, så kan det være toppbolten i tårnlageret som ikke er festet skikkelig. Altså den bolten som sitter i midten på toppen av demperen mellom de tre boltene. Denne må festes godt ellers vil tårnlageret ligge å klappre.

Takk for grundig redegjørelse. Jeg måtte av med hele saken igjen, for å se om jeg hadde montert noe galt. Fant ut at koppen i toppen ikke var helt riktig plassert, så nå tror jeg det skal funke!

 

strut.jpg

 

Koppen som henvises til med "arrow" det er snakk om. Denne pilen stod ikke rett ut hos meg! :innocent:

 

Så, samtidig som jeg tok ut alt igjen, demonterte jeg og lakkerte opp alle delene. Så nå blir det helt strøkent under der!

 

Driver samtidig med noe sprell med calipperne, håper det blir bra! *tease*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...