Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Planlegging av sikrings/koblingsboks

 

Det begynner å bli grådig mye kabler og sånt nedi motorrommet nå, så jeg har begynt å fundere på tanken om en custom sikrings/koblingsboks.

 

Tanken er rett og slett å kvitte meg med de plastikksikringsholderne som flyter overalt, og få samlet alt på ett sted. Jeg kan også legge til flere sikringer om jeg får behov for dette.

 

 

 

Sikringsboks.png

Grovskisse over hvordan den skal fungere og se ut. OBS: Antall sikringer er random.

 

 

Planen er å plassere denne boksen på siden av batteriet, slik at den ikke er i veien for noe. Det kan hende det finnes en bedre plassering, men dette skal jeg tenke nøye på før jeg gjør noen endelige valg.

 

Tenkte å få inn noen automatsikringer også, om jeg får behov for dette. Sikringene som er tegnet opp, er vanlige ANL sikringer, altså den flate versjonen:

 

232anl_sikring.jpg

 

Men jeg vil også få inn vanlige sikringer, som ser slik ut:

 

14021.jpg

 

Og disse kan lett festes med en slik(takk crea):

35-642_l.jpg

 

 

Samt ordne noe som gjør det enkelt å koble til laderen min. F.eks en kontakt, istedet for å knote med klemmer og greier når jeg skal lade.

 

 

Om noen har noen gode forslag slik at jeg kan videreutvikle på denne planen, så kom med de! Bilder, kommentarer, tips osv er jeg veldig mottakelig for nå!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Koblingsboks -skisse!

Da har jeg lekt meg litt med SketchUp, og laget en grovskisse over boksen. Slik blir layouten ca. Utrolig lett det er å lage en ting etter at den er skisset opp i SketchUp, da er man faktisk sikker på at alt passer. - Om man sager til riktig da! :)

 

post-91181-1271422726,0502_thumb.png

 

Det som mangler er da de små sikringene, men tenkte at jeg kunne plassere de det første og beste "ledige" stedet. Plass skal vi nok klare å få til, de er jo ikke så store.

 

Kom gjerne med innvendinger! Og ikke minst, SI IFRA OM JEG GJØR NOE FEIL! Det er nemlig dumt når jeg står der den dagen jeg kobler alt via denne, og at noe galt skjer fordi jeg har sendt strøm feil sted osv.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Plassert det godt gjemt, sier ikke hvor av sikkerhetsmessige årsaker! :) Eneste jeg kan si er at man ikke ser det!

 

Så, strøm fra ryggelyset. Jo, i teorien kan man "bare" gjøre det. Men jeg vil ha muligheten til å sette på kameraet utenom å sette bilen i revers(man kan gjøre det på spilleren), så jeg måtte finne en kilde som gav strøm under ACC. Altså når du vrir om nøkkelen.

 

Så må man gi strøm input til spilleren fra ryggelyset, slik at den skjønner at "hey, nå skal vi rygge litt ja". Da må man frem med multimeter og lete etter strøm foran.

 

Så det er ikke "bare-bare" dette gitt! For at alt skal funke skikkelig så må det gjøres nøye. Samt hull i karosseri, men dette slapp jeg heldigvis da det allerede var hull der for meg. :D

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Den er helt grei tror jeg! Og det blir også vanskelig å stjele den, da den er en del av skiltholderen.

 

Jeg skal komme tilbake med modellopplysningene om ryggekameraet jeg har, Romy!

 

 

Har også skisset opp litt til med koblingsboksen:

 

post-91181-1271670639,1722_thumb.png

 

Redusert litt på kobberbanene, slik at de ser mer "slick" og mindre ut. Har også fikset en feil, nemlig at den delen som tar imot sikringene, var jo samme metallstykke. Hva hadde skjedd da, om jeg hadde prøvd med det? Jo, Da blir det jo bare en kurs, og ikke 5 som jeg har planlagt.

 

Trenger også litt tips ang:

- Kabelstørrelse fra batteri og inn til koblingsboksen. Bør denne være grovest mulig? Batteriterminalene jeg har kan ikke ta imot større enn 1GA (Tror den er ca 35kvmm). Om jeg kjører 35kvmm fra batteri til koblingsboks, blir det mindre strøm fordelt på hver kurs da? Ene forsterkeren min har jo en 35kvmm kabel som går rett til batteripol i dag.

 

- Sikring mellom koblingsboks og batteri. Er dette noe vits? Eller er det smør på flesk?

 

- Sikring mellom dynamo og sikringsboks(Har dratt en egen mellom batteri og dynamo). Er dette noe vits, eller smør på flesk dette og?

 

Skal nemlig ut å handle litt kabler og ymse etterpå, så greit å vite hva jeg trenger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...