Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

Demperne vil vel ha akkurat samme fjører som passer som de som sitter på allerede. Dog er kanskje demperne litt kortere, så du ikke bunner demperne når du senker mye. (Tommelfingerregelen er at alt over 40mm så må du ha kortere dempere) Men jeg ville nok gått for ihvertfall 60 foran om du skal ha 40 bak. Bilen din ser ganske høy ut i fronten kontra bak.

 

Håper du finner ut av det :)

Håper jeg finner ut av det også! Det er jo ønskelig at når jeg først skal kjøpe fast høyde, er det greit å kjøpe det riktige!

 

De Koni demperne er hovedsaklig uten fjærer, og jeg aner ikke hvilken "range" de opererer i. Håper de er litt fleksible fra 40mm-50/60mm! Dumt om de bunner...

 

 

Har bilde av en temmelig lik Celica her(jorgen på ts-ogn.no):

post-91181-1265572967_thumb.jpg

 

 

Denne har samme felger, bare i 17". Og den er senket 40/40, med originale dempere. Ser at det er litt høyere foran, så jeg tenkte at 10mm vil kompensere perfekt her? Dumt å senke den for mye foran kanskje? Dette her er veldig vanskelig å finne ut av da, så dere som er litt proffere med senking må nesten hjelpe til her om dere gidder! :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes 50/40 senk hørtes greit ut. Evt så kan du først kjøpe 40/40 og kjøpe 10mm senkeskåler foran etterhvert om du finner ut at du trenger det lille ekstra.

 

Bakdelen med å senke den for mye foran vil som oftest gi mer problemer med fartshumper og bunnpanna blir mer utsatt da den kommer nærmere bakken. Jo mer senk, jo mer må du følge med på hull, humper etc i veien. Dette blir dog en vane etterhvert som du går på et par brølere :p

Lenke til kommentar

Senkeskåler?

 

Jeg er spent på hvordan høyden foran blir med tanke på fartsdumper og lignende ja. Jeg vil jo ikke skamsenke bilen, for det er mye lumske steder og veier her jeg holder til, som ikke er så senkevennlige.

 

Jeg er dog blitt mer vant til å kjøre forsiktig med de nye felgene! :)

Lenke til kommentar

Ja, du kan legge inn senkeskåler som senker litt ekstra dersom du ønsker dette. Dette er skåla som fjæra ligger på. Fordelen med dette er at det er en billig løsning for litt ekstra senk dersom du ikke blir helt fornøyd. Ulempen derimot er at fjærene ikke blir stivere, mens bakkeklaringen blir lavere, altså større sjangs for å subbe nedi. Men kjører man senkabil er man vel mer forsiktig uansett, så om det blir et faktisk problem må være opp til hver enkelt å avgjøre.

 

Noe annet du kan gjøre for å sjekke kjørbarheten er å kjøre en tur på disse ikke senkevennlige veiene og sjekke bakkeklaringen over hindrene. Gjorde det samme med min, og jeg har ca 0,5-1cm klaring på laveste punkt under bilen på disse fartsklattene i veien. Så om jeg kjører veldig rolig over så går det akkurat med et nødsskrik.

Lenke til kommentar

Nå må du huske på at Jorgen sin ser lavere ut da den har sideskjørt. Jeg mener at høyden på bilen hans i forhold til hjulbuene og fra sideskjørt og opp ser veldig bra ut. Dog står den på gress, litt juks :p Håper virkelig jeg får til noe liknende. Håper å se flere Celica'er på bilmøter til sommeren! flotte biler :)

Lenke til kommentar

Senking

Skal nok undersøke ganske nøye hvordan ståa er over fartshumper og lignende ja! Heldigvis er jeg vant med å kjøre forsiktig mtp felgene mine, men man veit jo aldri når man må krysse noen absurde hindre.

 

Jeg vil jo helst slippe å tenke alt for mye over alt jeg kan stange nedi når jeg kjører rundt, for det tror jeg er rimelig slitsomt.

 

Om slike senkeskåler finnes til mitt understell er jo dette noe å vurdere. Finnes det justerbare senkeskåler? Det ville jo ha vært best.

 

Avventer svar fra noen importører av KONI demperne, og prisen havner på ca 1700 PER demper virker det som. Dette uten fjærer. Så blir vel rundt 8-9k ferdig med fjærer inn til meg.

 

 

 

Nytt tema: 2DIN multimediaspiller

Nytt tema! Fristelsen har falt for en multimediaspiller, i 2DIN format. Altså en stor skjerm, i forhold til 1DIN som jeg har nå, som er "vanlig".

 

Det er et sykt stort hav av slike spillere der ute, men har funnet en som virker bra til prisen.

post-91181-1265751386_thumb.jpg

 

Hovedstikkord her er:

  • GPS
  • DVD spiller
  • Mulighet for TV
  • 8GB internminne
  • Stor skjerm(2DIN)
  • BILLIG!

Flere bilder:

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

post-91181-1265751524_thumb.jpg

post-91181-1265751740_thumb.jpg

post-91181-1265751798_thumb.jpg

post-91181-1265751842_thumb.jpg

post-91181-1265751874_thumb.jpg

post-91181-1265751892_thumb.jpg

post-91181-1265751917_thumb.jpg

post-91181-1265751967_thumb.jpg

 

YouTube film:

Se filmen hos Youtube

 

Specs (Hentet fra en med 1DIN vippeskjerm, men 99% like specs)

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Spillerens funksjoner

• 4x45W Forsterker

• Motorisert 7” Touchskjerm med vipping opp/ned

• Avtakbart frontpanel (beskyttelse mot tyveri). Medfølger et etui.

• AM/FM Radio med RDS som viser navnet på radiostasjonen

• Ipod tilkobling bak spilleren. Legg Ipoden for eksempel i hanskerommet og styr musikken direkte fra skjermen. Støtter også lading for de fleste Ipod modeller.

• USB inngang som kan brukes til minnepenn og andre musikkenheter med USB tilkobling

• SD inngang for musikk og bilder

• Sonefri CD/DVD avspiller

• V-CD med 8GB lagringsminne. Mulighet for å lagre opptil 6 CD-er internt i spilleren!

• Bluetooth til overføring av telefonsamtaler og musikk direkte fra telefonen.

• Innebygd hands-free (mikrofon)

• Støtte for eksisterende rattstyring kontroll funksjon

• Dekktrykk overvåkningssystem – kompatibel med biler som har slik funksjon som standard

• Dual zone så du kan høre på musikk/radio og samtidig bruke GPS. Spilleren tar automatisk pause på musikken når GPS veilederen ber deg for eksempel å svinge av til venstre, deretter slår musikken seg på igjen etter svingen.

• Picture in picture funksjon

• Oppstarts logo funksjon av ditt bilmerke som vises når spilleren slås på

• Innebygget DVD-T tuner for mottak av digitale TV sendinger. Kompatibelt med enkelte land i Europa, (ikke Norge for øyeblikket)

• Valgfri bakgrunnsfarge (blå rød, lilla) for knapper i panelet og tilleggs LCD skjerm via menyen

• Støtte for ryggekamera – kan aktiveres automatisk når giret settes i revers

• Fjernkontroll støtte

• Støtter DVD/CVD/CD/MP3/MPEG4/DIVX/CD-R/WMA/JPEG

• Video/ Lyd-utgang for ekstra skjerm eller forsterker

• Video inngang til for eksempel ryggekamera eller spillkonsoll

 

 

Noen av spillerens GPS funksjoner:

• Nyeste IGO8 GPS programvare

• Utrolig brukervennlig meny

• Norsk meny og talespråk (mann og dame) + mange andre utenlandske språk!

• Kart over hele Europa, med nyeste kartene tilgjengelig pr. dags dato!

• TMC maskinvare for live trafikkinformasjon. Informerer hvis det for eksempel blir stillegående kø mot din retning så du kan ta en raskere kjørerute istedenfor!

• Kart fra Tele Atlas som er kjent for å være blant de beste for Europa

• 3D funksjon over kart, bygninger og bensinstasjoner

• Nyeste Premium POI’s, (points of interest) i hele Europa!

• Fotoboks varsler over hele Europa! Nyoppdatert 15. November 2009!

• Fartsmåler, ”veilederen” sier ifra når du overtrer fartsgrensa (valgfri funksjon)

• Varsler om gater det er innkjøring forbudt på

• Skiftbar bakgrunnsbilde på menyen

• Kompass

• Mulighet for å oppdatere GPS programvare og kart i fremtiden når nåværende programvare blir utdatert

• GPS støtter også andre kjente programvarer som: ROUTE66, TOMTOM, Garmin med mer

• Route66 programvare kan følges med isteden for IGO hvis ønskelig

 

 

Utstyr som følger med

• Fjernkontroll

• Oppbevaringsboks til avtakbare panelet

• GPS antenne

• DVB-T antenne for Digital-TV

• IPOD kabel

• USB kabel

• ISO kabel

• Feste for montering

• Touchpenn

• 2GB høyhastighets SD-kort (60x) med kart over Europa for GPS

• Instruksjonsbok (engelsk)

 

Tekniske spesifikasjoner

• Typebetegnelse: HL-701GB

• Standard størrelse iso/1-din

• Høyopplyst HD TFT skjerm med 800x480 piksler 16:9

• Forsterker: 4x45W Max

• Digital TV- Tuner

• Integrert mikrofon

• GPS modul: 400Mhz Samsung høy ytelse prosessor, 64 MB SDRAM EMS minne

• Windows CE 6.0 kjerne operativsystem (GPS)

• To SD kort innganger

• Mini USB inngang

• Elektronisk og mekanisk anti-shock system

• SUB-Woofer Line out

• Lyd encoder: Linear PCM/Dolby Digital/Dolby professional edit II/DTS

• A/V output

• A/V input (AUX in)

 

 

Har også bestilt opp interiørpanel som matcher 2DIN. Skal visst være få modifikasjoner som skal til for at det skal bli så smooth jeg vil ha det.

post-91181-1265754027_thumb.jpg

 

Problemet derimot, er hvordan "look" jeg skal ha. Jeg har vansker med å bestemme meg, men har liksom litt lyst på den jeg har vist bilder av over her. De ulike layoutene jeg kan få tak i:

 

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
1

post-91181-1265754275_thumb.jpg

2

post-91181-1265754292_thumb.jpg

3

post-91181-1265754409_thumb.jpg

4

post-91181-1265754460_thumb.jpg

5

post-91181-1265754508_thumb.jpg

 

Fordelen med den jeg har avbildet mye tidligere her(nr 4), er at man kan ta av navigasjonsknappene. Dette gjør det svært lite spennende for tyver å stjele, da de mangler selve navigasjonsopplegget. Uten dette får man jo ikke start på saken engang. Det lyser også et lite rød tyverilys når man tar den av også. Sjekk ut filmen, så ser dere.

 

 

 

 

SÅ! Hva syntes dere?

  1. Ser spilleren bra ut?
  2. Noen av dere som har erfaringer med disse?
  3. Generelle erfaringer som jeg kunne ha trengt?
  4. Hvilken layout?
  5. Blir det fett?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Senking

Skal nok undersøke ganske nøye hvordan ståa er over fartshumper og lignende ja! Heldigvis er jeg vant med å kjøre forsiktig mtp felgene mine, men man veit jo aldri når man må krysse noen absurde hindre.

 

Jeg vil jo helst slippe å tenke alt for mye over alt jeg kan stange nedi når jeg kjører rundt, for det tror jeg er rimelig slitsomt.

 

Om slike senkeskåler finnes til mitt understell er jo dette noe å vurdere. Finnes det justerbare senkeskåler? Det ville jo ha vært best.

 

Dette vil du komme til å måtte gjøre uansett, så lenge du har på senk stort sett. Men senker du ikke så mye, så ligger det bare i bakhodet, og går automatisk etterhvert. Etter at jeg kjørte min en stund og gikk over til en annen bil med god bakkeklaring kjørte jeg mellom fartshumpene i veien fortsatt :p Tenkte ikke over det før etter ei stund, siden det var naturlig for meg å kjøre slik.

 

Justerbare senkeskåler fins ikke, men du kan få tak i skåler som senker forskjellig, alt fra 5-15mm har jeg lest uten at jeg har sjekket opp selv.

Lenke til kommentar

Så ikke ut som Kenwood DNX-5220 hadde så bra navigasjonsopplegg versus den jeg har sett meg ut. Så ikke ut som Kenwood hadde 3D kart, og designet så litt barnslig ut(på GPS'n).

 

Kenwood er selvsagt et bra merke det, og jeg har hørt mye godt om spillerne deres.

 

Pioneer sine spillere er jo møkkdyre. Om jeg skal ha et oppsett med GPS og sånt, blir det over 10 høvdinger, etter hva jeg har sett!

 

Men kom gjerne med flere modeller folkens, ingenting er bestemt enda! :) Bare at jeg skal ha 2DIN!

 

EDIT: Smalt igang en poll på layoutene! Setter pris på om dere stemmer folkens!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Du som har ordentlig anlegg AnaXyd, ikke bare tenk looks. Tenk også på kvaliteten på spilleren. Selv har jeg en 1din med utkjørbar skjerm, ville vurdert dette også, da det ser bra ut, og du har den kjekke plassen under hvor vi kan legge fra oss mobil og div i våre kjære celicaer :)

Skal få tatt et bilda av hvordan min 1din 7" touch ser ut i celicaen i løpet av kvelden evt etter jobb.

 

2din er kult det, men skal du ha noe du blir ordentlig fornøyd med tror jeg du må på pioneer eller kenwood, en 1 din med flip out er noe jeg ville tenkt på hvertfall :) Da har du akkurat de samme mulighetene som på en 2din. GPS/ryggecam/stor skjerm (7")/USB/aux/sd-kort/video inn og mye mer.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i mossing91. i tillegg til det han sier så minkes vel faren en del for innbrudd da skjermen ikke er synlig. Og på mange så kan du vel ta av fronten slik at sjansen igjen minkes.

Stemmer, den er absolutt ikke attraksjon for tyver når den går ned, og prisen på de er også litt hyggeligere :)

Hos meg kan jeg ta av fronter, og bak der sitter også input til cd/dvd og sd kort leseren. Digger denne komboen da jeg kan ha masse musikk på sd kort, og samtidig ha en dvd film i spilleren. Er også drit kult når spilleren kjører seg opp ^^,

Lenke til kommentar

Men det ser unektelig bedre ut med 2DIN-spiller. Ikke dekker skjermen for luftekanalene heller :)

 

Stemte på layout fire, da den er mest praktisk. Et hjul til volum (et must!), og noen snarveisknapper, som samtidig kan tas av for tyverisikring må jo være det beste valget. Jeg er klar over at Pioneer-anleggene er dyre, men ofte får du det du betaler for også i denne bransjen.

Lenke til kommentar

For det første, så syntes jeg personlig at det ser uintegrert ut med 1DIN vippeskjerm. Det er svært upraktisk med tanke på at den dekker for ventilasjonen, og det ser liksom litt...vanlig ut.

 

Dere må vel si at det ser svært bedre ut med 2DIN som er integrert perfekt inn i dashbordet?

 

Men ja, lydkvaliteten er noe jeg er skeptisk til. Et "noname" produkt er det vanskelig å si noe ang selve lydkvaliteten. Men har spilleren fryktelig mye å si på lyden da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...