Gå til innhold

Hvordan gi (ufarlig) elektrisk støt?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har prøvd en elektrisk kulepenn som skal gi støt når du trykker på den. Jeg åpnet en sånn en gang, og fant et/to batterier og en liten skive inni. Det jeg lurer på er om jeg selv kan bygge noe lignende jeg kan gi støt med? I såfall, hvilke komponenter trenger jeg? :ermm:

Endret av Heine M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp en lighter som bruker statisk elektrisitet, altså uten flint. Demonter "støt-mekanismen" og bruk ledning til å videreføre støtet til hva du måtte ønske.

 

Eventuelt kan du ta en elektrolytt-kondensator i en dugelig størrelse, og lade den opp med LIKESPENNING. Når vedkommede tar på kondensatoren vil den lade seg ut, og det vil føles som støt. Husk å ikke bruke mer likespenning enn det som står på kondensatoren, ellers vil det si poff. Jo større kondensator og større spenning, jo mer støt vil den gi.

 

EDIT: Kondensatoren kan være svært farlig hvis den er stor.

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar

en sånn kondensator som er i et engangskamera fungerer konge, der har du ferdig lademekanisme også. lagde en slik selv. Gjør bare litt vondt, og kanskje et lite brannsår. er kjempemorro:)

 

det er bare å lodde på to ledninger på kontaktpunktene til blitslampa på kameraet, og lade det opp sånn man skal. med en gang de to ledningene treffer noe lades kondensatoren ut.

 

ps. testa den på meg selv før jeg brukte den på andre, fikk et lite brannsår i hånda :p

Lenke til kommentar

Ja, jeg har hatt det ganske morsomt med de engangskameraene jeg og, var å fikk en stappfull pose av brukt6e engangskameraer i en photoshappe... :p

Men jeg vil helst ha noe du ikke får brannsår av... (merkelig nok :p)

Det fungerer vel å lade dem opp bare litt, da blir det vel antakelig vis ikke noe brannsår? :hmm:

Lenke til kommentar

forslagene du har fått med kondensator er ekstremt farlige, da utladingen vil gå fort og føre til veldig høy strøm.

jeg vet ikke hvordan du kan lage det, men den trygge måten å gjøre det på er likestrømspulser med høy spenning (150 - 1000V 150 kiler litt, 1000 er svært ubehagelig) med svært liten strøm. (>20mA)

Lenke til kommentar

har selv lekt meg mye med engangskamera og gud vet hvor mange ganger jeg har fått en kavring av de. har også eksperimentert med å seriekoble batterier og paralellkoble kondensatorer i disse engangskamera kretsene.

og den kraftigste jeg lagde hadde 6 kondensatorer og 6 1,5v batterier og den var på kanten til å være farlig.

 

vil heller ikke si at disse sakene med engangskamera er spesiellt farlige så lenge man holder seg til andre områder enn hjertet og nakken.

 

fannt ut at den beste måten å fikse disse er å lodde ut blitzen og lodde på to ledninger i steden og å koble sammen de to messingpinnene som fungerer som "avtrekker" for å så montere denne inn i kamera chassiset og trekke ut de to ledningene. så er det bare å lade opp 3 sekunder og slippe ned hendelen igjen og sette den i armen på en kamerat.

 

men hold deg til armer og bein, f.eks i nakken gjør dette drittvondt.

Lenke til kommentar
demonter en Lysarmatur med lysrør, eller oppvaskmaskin. Begge inneholder en kondensator. hhv 0.47uF og 1uF. Begge tåler å bli plugget rett i "kontakten" og vil gi en heftig opplevelse på dem som er klåfingret.

 

Anbefaler denne. du kan godt benytte en litt større kondensator, og lad den gjennom en diode, så er du sikker en spenning på ca 110V på den. Ikke farlig i det heletatt, men du får en liten karamell når du tar den imot. Så bruksanvisningen er som følger:

 

1. lad opp kondensator.

2. finn ett offer.

3. kast kondensatoren til vedkommende og si "ta i mot", og se vedkommende skvetter.

Lenke til kommentar

Har selv eksperimentert en del med engangskameraer. Fikk taki rundt 10 stykker fra en fotobutikk, slik som en lengere opp her. Åpne det opp og koble fra ledningene som går til blitzen. Denne lades opp og spenningen utløses når ledningene kortsluttes. Kortsluttes de mot metall kommer det to kraftige lysglimt og et rimelig kraftig smell.

 

Støtet slik det oppleves er nesten på høyde med et vanlig strømgjerde, etter hva jeg husker. Evnt. kan du jo bruke noe så harmløst som tenningssystemet til en el-lighter.

Lenke til kommentar
Takker for svar... :D men hvor stor burde kondensatoren være for å gi et greit nok støt? :hmm:

 

1 Farad. HAHA kødder :!:

 

Den kan være liten du. 50µF eller 500F? eller mindre.. Bare det er høy nok spenning.

 

Vi kan regne på det hvor mye strøm man får ut fra en 1 Farad Kondensator som er laddet fullt med en spenning på 1000 volt. Men jeg husker ikke formelen... Those days back then.

 

demonter en Lysarmatur med lysrør, eller oppvaskmaskin. Begge inneholder en kondensator. hhv 0.47uF og 1uF. Begge tåler å bli plugget rett i "kontakten" og vil gi en heftig opplevelse på dem som er klåfingret.

 

Anbefaler denne. du kan godt benytte en litt større kondensator, og lad den gjennom en diode, så er du sikker en spenning på ca 110V på den. Ikke farlig i det heletatt, men du får en liten karamell når du tar den imot. vedkommende skvetter.

 

Ja. For jesus skyld ikke put kondensatorene rett i 230volt veksel. Da kan det smelle. Var ett parr hull i taket i mitt klasserom.

 

Som jeg husker så har kondensatorene i dag (elektrolytt) en sikring iform for en diode eller hva faen det var, slik at og koble de feil på en likestrøm ikke skulle fåresake i et bigbang eller/og syre overalt.

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...