Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

røde, såre øyne


poetsotf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjelper det deg mye med de øyedråpene, antoinette? I så fall kan det tenkes at du kan ha god nytte av de lamellene jeg snakket om kalt Lacrisert som skal sørge for å holde øynene fuktige hele dagen. (www.lacrisert.com) Med disse slipper du å hele tiden dryppe deg selv. Kanskje du skal spørre legen din om dette siden han er klar over at du har tørre øyer, og at det er et problem for deg.

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar
Hei (nå har jeg fått reg. meg Ü)

 

Selvsagt kan vi samarbeide! Det er bedre når det er 2 på saken, og nå har jeg bestemt meg for at jeg SKAL bli kvitt de røde øynene, koste hva det koste vil... og uansett HVA det skal til. Så den som finner en løsning først, må gi beskjed til den andre. Deal? :D I tilleg til den gode hjelpen fra eskhyo, vaio etc... skal vi finne ut av det.

 

Jeg har vært på apoteket i dag og kjøpte noen øyedråper som heter Systane. I følge damen, var dette Rolls Roysen av øydråpene (komfortøyedråper). I tillegg holder flasken seg et halvt år fra den er åpnet. Så nå drypper jeg som en gal ;) Disse er for tørre øyne, og det vet jeg at jeg har. På morgenen er alt bare et tåkehav...

 

Før de fant ut at jeg hadde en autoimun reaksjon den gangen, så tok jeg vel allergi tester herifra og til månen. Og de fant ikke allergi for noen ting... (annet enn litt irritasjon ovenfor skaldyr - men det er uviktig her). Pc briller funker ikke på min rødhet i hvertfall, og tror at rødheten forsterkes når du bruker pc - fordi da kan man sitte og stirre og "glemme" å blunke, og da blir de tørre...og dermed røde.

 

Det tar nok litt tid, men jeg skal ordne meg for utredning hos en revmatolog, så den tid jeg får svar derifra, skal jeg gi beskjed...om det kan hjelpe deg da.

 

Freaker helt ut når øynene er røde jeg... i tillegg har jeg veldig grønne øyne, så når de er røde (i det hvite) syntes dette så godt. For grønt er primærfargen til rødt...og fremhever denne. Jeg som er så fornøyd med øyefargen min i tillegg, så blir inntrykket helt herpa av den dritt rød fargen. (oops, merket jeg hisset meg litt opp her nå Ü)

 

Jeg skjønner i hvertfall veldig godt hvordan du har det. Det er virkelig noe som setter seg i hodet på en.

Setter veldig pris på alle de gode tips og råd fra alle. Det er mer informasjon jeg har fått enn av noen andre. Så takk for det! :yes:

 

(det ble antoinette, for anette var tatt)

 

 

Jess! Vi skal klare og få bort dette, ingen tvil der!! skal si ifra, når jeg får den minste informasjon om dette!

 

Har du blitt hvitere på øynene av Systane til nå? er det allergiøyedråper, eller kunstig tårevæske, eller kanskje begge deler? :)

 

Høres kjempe bra ut! Får håpe du får time snarest mulig da :D

 

Såpass! kan tenke meg det blir ekstra ille da, siden rødheta blir framheva, huff :/

 

Det finnes nok av øyedråper vi kan få tak i, som kan lindre. Men av erfaring, så hjelper dette bare noen timer, før man må dryppe på nytt. Men er jo forsåvdt bedre enn ingen ting :D

 

Har 2 spørsmål:

 

-Tror du at du har den autoimmune sykdommen? kanskje vanskelig og svare på..

 

- Blir du ekstra rød på øynene etter en dusj?

 

birken700 :D

Lenke til kommentar
Hjelper det deg mye med de øyedråpene, antoinette? I så fall kan det tenkes at du kan ha god nytte av de lamellene jeg snakket om kalt Lacrisert som skal sørge for å holde øynene fuktige hele dagen. (www.lacrisert.com) Med disse slipper du å hele tiden dryppe deg selv. Kanskje du skal spørre legen din om dette siden han er klar over at du har tørre øyer, og at det er et problem for deg.

 

 

hei hei

Øyedråpene fungerer ikke enda i hvertfall, men jeg startet jo i dag (ved 11 tiden) Men om det viser seg at dette kan ha en god effekt, skal jeg definitivt prøve lacrisert og snakke med lege om dette. Veldig fin nettside! Skal sette meg mer inn i dette! Thanks!

Lenke til kommentar
Hjelper det deg mye med de øyedråpene, antoinette? I så fall kan det tenkes at du kan ha god nytte av de lamellene jeg snakket om kalt Lacrisert som skal sørge for å holde øynene fuktige hele dagen. (www.lacrisert.com) Med disse slipper du å hele tiden dryppe deg selv. Kanskje du skal spørre legen din om dette siden han er klar over at du har tørre øyer, og at det er et problem for deg.

 

 

hei hei

Øyedråpene fungerer ikke enda i hvertfall, men jeg startet jo i dag (ved 11 tiden) Men om det viser seg at dette kan ha en god effekt, skal jeg definitivt prøve lacrisert og snakke med lege om dette. Veldig fin nettside! Skal sette meg mer inn i dette! Thanks!

 

 

Hehe, bare husk å ikke bli for imponert og overbevist av lacrisert. Husk at siden er ren reklame for produktet med relativt subjektive omtalelser.

Lenke til kommentar

Har du blitt hvitere på øynene av Systane til nå? er det allergiøyedråper, eller kunstig tårevæske, eller kanskje begge deler? :)

 

Høres kjempe bra ut! Får håpe du får time snarest mulig da :D

 

Såpass! kan tenke meg det blir ekstra ille da, siden rødheta blir framheva, huff :/

 

Det finnes nok av øyedråper vi kan få tak i, som kan lindre. Men av erfaring, så hjelper dette bare noen timer, før man må dryppe på nytt. Men er jo forsåvdt bedre enn ingen ting :D

 

Har 2 spørsmål:

 

-Tror du at du har den autoimmune sykdommen? kanskje vanskelig og svare på..

 

- Blir du ekstra rød på øynene etter en dusj?

 

birken700 :D

 

Merker ikke noe forskjell enda, men startet jo i dag... Det er kunstige tårer, som har noe gel i seg. Derfor holder den vist bedre i selve øyet, enn andre kunstige tårer (som man blunker fort bort) Kommer med tilbakemelding så fort jeg merker evt. forbedringer!

 

Jeg må le litt... øyedråper til den store gullmedalje.. he he..

Vet det finnes noe som heter clear eyes, men det er vist veldig skadelig for øyet. (tror ikke det er lov i Norge lenger), men av de får man kritt hvite øyne.

 

Ang. autoimunsykdommen skal jeg prøve å forklare dette så kortfattet jeg greier.

 

Det startet med at jeg fikk røde øyne... så fikk jeg periodevis helt plutselig veskende øyne (så ut som øyekatarr), videre utviklet det seg til sår i alle slimhinner, og til slutt på kroppen. Dette kom som hissige "anfall" på kroppen ca hver 5-6 uke. Og til slutt endte jeg hos en hudspesialist som sa det var en autoimun reaskjon (erytea multiforme)

 

Nå er dette heldigvis helt borte, men jeg føler fortsatt et kjempe ubehag i øynene mine (og litt slimhinner - høres litt ekkelt ut...men sånn er det nå) Med andre ord, alt utviklet seg sakte men sikkert over tid, til det til slutt liksom ekspoderte i kroppen. Men nå er dette helt borte. Jeg har opperert i magen min. Og for en tid tilbake siden endte den siste operasjonen dårlig. Eller det skjedde komplikasjoner med narkose oppvåkningen, det var en forferdelig dag... så dermed har jeg blitt litt legesky. :blush:

 

Så når jeg dro til øyelegen bare for å få dråper for å bli kvitt rødheten (trodde det var så enkelt jeg), så ville han ha meg til revmatolog og ble veldig opptatt av den reaskjonen jeg hadde. (jeg så jo ikke noe samenheng der) Jeg orket ikke å gå videre med dette. Både fordi leger ikke tar det seriøst (som du har opplevd) samt at jeg kanskje har fått litt skrekken etter den ekle episoden på sykehuset.... Nå sitter jeg å lurer på om jeg kan ha noe autoimun greier fortsatt i kroppen, men det vet jeg jo ikke før jeg kommer meg til en revmatolog. Jeg fikk aldri noe svar, diagnose eller medisiner.

 

Jeg har ikke tenkt over om jeg blir spes. rød etter at jeg har dusjet. Skal sjekke neste gang. Gør du?

 

Føler at jeg blir rød av og på gjennom hele dagen. Vet som deg at pc trigger det VELDIG. Men det kan komme av alt og ingenting. Finnner liksom ikke noe mønster på det. Men når jeg fester, DA blir de røde da! Men det gjør det (heldigvis) for mange andre også.

Lenke til kommentar

Et par spørsmål til:

 

Hvilke medisiner bruker du? Alt fra paracet til spesifikke medisiner.

Bruker du sminke i ansiktet, og spesielt rundt øynene?

Bruker du alltid en spesiell parfyme? Har du prøvd å gå en hel dag usminket og uten parfyme (kanskje en kjedelig søndag eller noe) og kjent på hvordan øynene er da?

Har du prøvd å bytte vaskemiddel? (Dumt spørsmål, men kan jo være)

Har du ofte forkjølelse- eller influensalignende lidelser?

Har du tørre/såre lepper?

 

Jeg tror fortsatt det kan være noe som sitter igjen fra erythema multiforme, eller en annen autoimmun sykdom som har kommet sammen med den, men det er alltid lurt å tenke litt differensielt. :)

 

Husk til slutt at jeg bare er under et år ute i medisinstudiet, så alt jeg sier kan være bullshit. Det jeg driver er bare idémyldring uten særlig grunnlag i faget. :)

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar
Et par spørsmål til:

 

Hvilke medisiner bruker du? Alt fra paracet til spesifikke medisiner.

Bruker du sminke i ansiktet, og spesielt rundt øynene?

Bruker du alltid en spesiell parfyme? Har du prøvd å gå en hel dag usminket og uten parfyme (kanskje en kjedelig søndag eller noe) og kjent på hvordan øynene er da?

Har du prøvd å bytte vaskemiddel? (Dumt spørsmål, men kan jo være)

Har du ofte forkjølelse- eller influensalignende lidelser?

Har du tørre/såre lepper?

 

Jeg tror fortsatt det kan være noe som sitter igjen fra erythema multiforme, eller en annen autoimmun sykdom som har kommet sammen med den, men det er alltid lurt å tenke litt differensielt. :)

 

Husk til slutt at jeg bare er under et år ute i medisinstudiet, så alt jeg sier kan være bullshit. Det jeg driver er bare idémyldring uten særlig grunnlag i faget. :)

 

 

Jeg tar ingen medisiner. Da jeg fikk erytea multiforme brukte jeg p-piller og noen ganger paracet/ibux. Dette sa hudlegen kunne skyldes reaksjonen. Hun ba meg slutte på dette, og da forsvant utbruddene. (Hudlegen hadde hatt én jente hos seg, med lignende symptomer, hun som ble sendt til rikshospitalet for full utredning - og da var det p-piller eller ibux som hadde utslått seg hos henne)

 

Bruker lite sminke, går mye uten sminke også - spesielt om somrene. Har også prøvd å gå uten sminke en hel mnd. for å teste om jeg ble bedre. Men dessverre, gjorde ikke det.

 

Har byttet parfyme mange ganger. Glemmer å bruke det i perioder også, så jeg tror ikke det kan være det?

 

Skal prøve å bytte vaskemiddel - for det har jeg ikke gjort enda Ü

 

Har ikke mye forkjølelse eller influensa. Men det renner fra nesen min dagen lang :blush:

Har mye vann i nesen...he he

 

...og ja, dessverre, blir fort tørr og sår på leppene. Men smører meg med leppepomade fra apoteket. Så da synes det ikke.

 

 

Det er ok! Jeg setter veldig pris på din ídemyldring. Ofte kan studenter være vel så flinke som en lege som kanskje er litt lei, og ikke orker bryet? Jeg tar ikke det du sier som en diagnose, men det er veldig kjekt med ídeer fra en som tydelig er flink på skolen ;)

Lenke til kommentar
Vaio: Når det gjelder denne autoimmune sykdommen, finnes det medisin som tar bort de røde øynene da/Gjør oss helt frisk?

 

Autoimmune, Allergi og Revmatisme er egentlig forskjellige definisjoner til "nokså" samme problem.

 

Allergi, oppstå når immunsystemet i kroppen reagere med uskadelige fremmedlegeme i kroppen.

Autoimmune, er når immunsystemet i kroppen reagere med kroppens egne celler/proteiner/dna.

Revamtisme, er når autoimmune-lidelsen føre til problemer med muskler og ledd.

(Sjøgren er definert som en reumatisk sykdom/revmatisk lidelse)

til synonym betyr det at øyevippen og øyenbrun er også "hår."

 

Mitt råd er at du utrede om du har noe "revmatisk" bak tørrheten.

 

Ja. Det finnes veldig veldig gode medisin(er) for revmatiker.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Vaio: Når det gjelder denne autoimmune sykdommen, finnes det medisin som tar bort de røde øynene da/Gjør oss helt frisk?

 

Selv om du spør Vaio tillater jeg meg å svare.

 

Det finnes mange medisiner som kan bedre/kurere forskjellige symptomer ved autoimmune sykdommer, men det varierer veldig ofte fra pasient til pasient hva som virker/virker best. Hvis det for eksempel er slik at en av dere (da kanskje spesielt Anette) ofte føler at øynene er tørre kan det hjelpe med en spesiell lamelle som legges på øyet (Eks. lacrisert) for å bevare fuktigheten.

 

Andre medisiner som antimalariamidler kan også hjelpe til med å senke aktiviteten i immunforsvarene deres. En autoimmun sykdom går jo på at kroppen angriper seg selv med sitt eget immunforsvar.

 

Bromhexidin kan i enkelte tilfeller også hjelpe med å heve spytt- og tåreproduksjonen.

Akkurat, jo fortere "legen" finner årsaken. Jo bedre medisin/behandling du kan få.

 

Forresten birken007: Livostin og Zyrtec er samme "medisin."

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Nå sitter jeg å lurer på om jeg kan ha noe autoimun greier fortsatt i kroppen, men det vet jeg jo ikke før jeg kommer meg til en revmatolog. Jeg fikk aldri noe svar, diagnose eller medisiner.

 

Jeg har ikke tenkt over om jeg blir spes. rød etter at jeg har dusjet. Skal sjekke neste gang. Gør du?

 

Føler at jeg blir rød av og på gjennom hele dagen. Vet som deg at pc trigger det VELDIG. Men det kan komme av alt og ingenting. Finnner liksom ikke noe mønster på det. Men når jeg fester, DA blir de røde da! Men det gjør det (heldigvis) for mange andre også.

Anette.

 

Revmatologer er veldig snille mennesker. :wee:

Det er revmatologer som har, mest kunnskap og best peiling, på autoimmun-lidelser.

Derfor er det kun de, som kan gi deg den best behandlingen.

 

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Nå sitter jeg å lurer på om jeg kan ha noe autoimun greier fortsatt i kroppen, men det vet jeg jo ikke før jeg kommer meg til en revmatolog. Jeg fikk aldri noe svar, diagnose eller medisiner.

 

Jeg har ikke tenkt over om jeg blir spes. rød etter at jeg har dusjet. Skal sjekke neste gang. Gør du?

 

Føler at jeg blir rød av og på gjennom hele dagen. Vet som deg at pc trigger det VELDIG. Men det kan komme av alt og ingenting. Finnner liksom ikke noe mønster på det. Men når jeg fester, DA blir de røde da! Men det gjør det (heldigvis) for mange andre også.

Anette.

 

Revmatologer er veldig snille mennesker. :wee:

Det er revmatologer som har, mest kunnskap og best peiling, på autoimmun-lidelser.

Derfor er det kun de, som kan gi deg den best behandlingen.

 

vaio ;)

 

Men så bra da :D Jeg har bestemt meg jeg nå, det blir å komme seg til revmatolog.

Kommer bare til å ta litt tid, for jeg har nylig flyttet til ny by, og har ikke fått byttet fast lege enda en gang.

Så må jeg finne ut om de har noen flinke revmatologer her... men det har de helt sikkert.

 

Hadde liksom gitt opp litt (vedr dette da), men nå er jeg skikkelig klar for å komme til buns, én gang for alle.

 

Var hos noen venner i går, hun ene er en veldig kunskapsrik sykepleier, og da snakket vi litt om dette - hun konkluderer med mye av det dere har nevnt...

 

Og Birken700, i går drakk jeg litt, og øynene mine var kanskje litt bedre enn før. Kanskje Systane hjalp litt?

Men i dag er de helt jævlige igjen... men jeg drypper fortsatt :D

Lenke til kommentar
:wee:

Jeg må si at øyene mine er mer rødt, etter en 12timers vakt.

Du får først utrede om det er noe revmatisk bak tørrheten, først.

 

lykketil

 

vaio ;)

 

hvilken connection har revmatsmise (leddgikt) med røde øyne?

fikk selv diagnosen revmatisme for 4-5 år siden men plages ikke med røde øyne

Lenke til kommentar
:wee:

Jeg må si at øyene mine er mer rødt, etter en 12timers vakt.

Du får først utrede om det er noe revmatisk bak tørrheten, først.

 

lykketil

 

vaio ;)

 

hvilken connection har revmatsmise (leddgikt) med røde øyne?

fikk selv diagnosen revmatisme for 4-5 år siden men plages ikke med røde øyne

Revmatisme gjelder ikke bare leddgikt.

Det er dessverre en vanlig misforståelse.

Lenke til kommentar
Nå sitter jeg å lurer på om jeg kan ha noe autoimun greier fortsatt i kroppen, men det vet jeg jo ikke før jeg kommer meg til en revmatolog. Jeg fikk aldri noe svar, diagnose eller medisiner.

 

Jeg har ikke tenkt over om jeg blir spes. rød etter at jeg har dusjet. Skal sjekke neste gang. Gør du?

 

Føler at jeg blir rød av og på gjennom hele dagen. Vet som deg at pc trigger det VELDIG. Men det kan komme av alt og ingenting. Finnner liksom ikke noe mønster på det. Men når jeg fester, DA blir de røde da! Men det gjør det (heldigvis) for mange andre også.

Anette.

 

Revmatologer er veldig snille mennesker. :wee:

Det er revmatologer som har, mest kunnskap og best peiling, på autoimmun-lidelser.

Derfor er det kun de, som kan gi deg den best behandlingen.

 

vaio ;)

 

Men så bra da :D Jeg har bestemt meg jeg nå, det blir å komme seg til revmatolog.

Kommer bare til å ta litt tid, for jeg har nylig flyttet til ny by, og har ikke fått byttet fast lege enda en gang.

Så må jeg finne ut om de har noen flinke revmatologer her... men det har de helt sikkert.

 

Hadde liksom gitt opp litt (vedr dette da), men nå er jeg skikkelig klar for å komme til buns, én gang for alle.

 

Var hos noen venner i går, hun ene er en veldig kunskapsrik sykepleier, og da snakket vi litt om dette - hun konkluderer med mye av det dere har nevnt...

 

Og Birken700, i går drakk jeg litt, og øynene mine var kanskje litt bedre enn før. Kanskje Systane hjalp litt?

Men i dag er de helt jævlige igjen... men jeg drypper fortsatt :D

 

 

Kan godt tenkes at Systane hjalp ja, øynene er i alle fall fuktige nok da. Men jeg merket når jeg kun gikk på kunstige øyedråper, at øynene var mer enn nok fuktig, men allikevell litt rød, så det MÅ jo være noe annet! Jeg bruker nesten bare kunstige øyedråper i geleform, tror det er best?!

Kan jeg også si til legen min at jeg vil bli undersøkt hos revmatolog? Eller, må det andre tester til først? (:

Lenke til kommentar
Kan jeg også si til legen min at jeg vil bli undersøkt hos revmatolog? Eller, må det andre tester til først? (:

Hei Birken007

Spør først om en bloodtest for revmatiske sykdommer. (Det ta ikke mye tid, og kan utrede mange spekulasjoner)

Hvis det kommer positiv utslag, så vil fastlegen din gir deg en henvendelse.

 

vaio ;)

Lenke til kommentar
Kan jeg også si til legen min at jeg vil bli undersøkt hos revmatolog? Eller, må det andre tester til først? (:

Hei Birken007

Spør først om en bloodtest for revmatiske sykdommer. (Det ta ikke mye tid, og kan utrede mange spekulasjoner)

Hvis det kommer positiv utslag, så vil fastlegen din gir deg en henvendelse.

 

vaio ;)

 

Okay, skjønne (: Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...