Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

røde, såre øyne


poetsotf

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Anette_*
Hei!

 

Jeg har vært plaget med røde øyne i 2 år nå. Jeg blir spesielt rød etter jeg har syklet ute (spesielt når d e minusgrader), etter jeg har dusjet, når jeg drikker alkohol, når jeg sitter forran pc og når jeg er i hard fysisk aktivitet.

 

Jeg har vært hos fastlege mange ganger og fått flere typer antibiotika salve/dråper, uten noen virkning. Så begynte jeg på Spersadex med Kloramfenikol i en periode på 10 dager, jeg ble nesten helt hvit på øynene da, men ble rød med en gang jeg var ferdig med denne kuren. Gikk på samme kur en måned senere, men ble rød når jeg var ferdig. Dro så til øyelege, hvor hun fastslo at jeg har tørre øyne. Begynte med kunstig tåreveske (både med og uten konserveringsmidler). Brukte dette så mye som mulig (hver time). Jeg ble litt bedre (40 % bedre), men sliter fortsatt med røde øyne!! Jeg dro til legen igjen, han hadde fått beskjed fra øyelegen at jeg skulle begynne på en ny kur med Spersadex med Kloramfenikol i først en måned, så 2 ukers pause, deretter en ny måned. Jeg har nå brukt det i 2 dager, og har så og si kritthvite øyne, noe som er deilig i den forstand at jeg slipper og tenke på disse øynene (begynner og påvirke meg negativt psykisk!) Så jeg er meget spent om jeg blir bedre når disse 2 månedene har gått. Men tviler på dette, siden Spersadex med Kloramfenikol bare "roer" ned øynene, slik at de ikke reagerer så mye på hva jeg enn reagerer på.

 

Jeg har tatt blodprøver hos fastlegen (allergiprøve), hvor jeg fikk vite at jeg reagerer på katt, hund, hest, kanin og noe midd. Men legen sa at det var så lave utslag på midden, at det ikke kunne være det. Jeg er aldri i nærheten av noen dyr, så kan ikke være det jeg reagere på!

 

Jeg holder leiligheten meget ren og bruker støvsuger med hepa filter. Eneste er at jeg på badet, på siden av dusjen og i taket over dusjen, har en aller annen form for sopp. Det er brune flekker på taket over dusjen, og svarte/gråe flekker ved siden. Kan dette gi røde øyne? Jeg har bodd en annen plass i 4 dager, hvor det både er rent og ikke noen form for sopp. Men var ennå plaget med røde øyne.

 

Når jeg sier røde øyne, vil det si at etter jeg begynte på kunstig tåreveske (3 uker siden), så er øynene ca. 30 % røde. vanskelig og forklare.

 

Nå som jeg går på Spersadex med Kloramfenikol, er jeg meget hvit på øynene, men har fremdeles 3-4 røde striper på høyre øyet. Virker som det aldri går bort. De stripene er der alltid!

 

Jeg skal kjøpe meg skjermbrille, i tilfelle jeg reagerer av pc skjermen. Jeg har prøvd og gå 1 uke hvor jeg ikke bruker PC, og ser på TV. Ble litt bedre, men ikke noe spesielt.

 

Ellers har jeg vært på kostholdbutikk for ett år siden og fått kjøpt meg Euphrasia pollendråper. Jeg brukte det noen ganger i måneden for ett år siden, men sytes effekten ble dårligere etter hvert. I tillegg ble jeg ekstra rød dagen etter jeg hadde brukt det. Jeg ble like hvit som jeg er nå, når jeg går på Spersadex med Kloramfenikol, men bled rød igjen etter 2-3 timer. Euphrasia pollendråper inneholder psykiologisk saltvannoppløsning og vann ekstrakt fra øyentrøst. Dette ble kun brukt i ekstreme tilfeller.

 

Hvis ikke jeg blir bedre etter denne kuren på Spersadex med Kloramfenikol, skal jeg selvklart til øyelege på nytt.

 

Så jeg skjønner ikke hva som kan være årsaken. Har ikke prøblemer med tett nese eller noe slikt. Det eneste er at øynene er røde og at det svir litt av og til på morgenen og kvelden.

 

Jeg er hvitest på øynene på morgenen og formiddagen, etter det blir øynene mer og mer røde, uansett hvor jeg er, hva jeg gjør, hva jeg spiser. Men alt i alt, har jeg merket en viss forbedring når jeg er ute og går eller er på besøk hos andre. Ett godt eksempel på dette er: Dette var før jeg begynte med kunstig tåreveske. Jeg våknet om morgenen med meget røde øyne, sviing. Gikk på jobb (barneskole), hvor jeg bare ble bedre og bedre etter hvert. Kom hjem sliten, men ganske bra på øynene. Men etter ca. 30 min i leiligheten min, begynte jeg og bli rød igjen. Jeg synes luftfuktigheten er høyere hos meg, enn hva den er på skolen. Så skjønner ikke at det kan ha med tørre øyne og gjøre.

 

Så jeg er meget usikker på hva jeg skal gjøre.

 

Det ble mye informasjon, men håper du kan gi meg noen råd uansett Smile Takk på forhånd.

 

MVH En meget lei mann på 20 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Anette_*

Hei

 

Jeg ble så "glad" når jeg lese innlegget ditt! Jeg satt og googlet røde øyne etc. for å finne noen som har samme problem som meg.... og der var du.

 

Jeg har det AKKURAT på samme måte! Jeg hater det virkelig... føler at det er ekkelt å ha øyekontakt med folk. Er en søt jente, som føler meg drit stygg fordi jeg har så røde øyne. Du kjenner sikkert (som meg) når de er røde. Det kan komme når som helst og av hva som helst. Litt vind i øynene, og de er røde. Bare jeg stirrer litt, så blir de røde.

 

Har også tatt allergi tester, men ingen ting og bemerke der... Har vært sånn et år nå, og jeg er så lei meg for dette. Har prøvd pc-briller, men til ingen nytte. Kunstig tårer, men til ingen nytte. Jeg har ikke peiling på hvor/hvordan jeg skal få hjelp. Leger tar ikke dette så seriøst, men det går utover psyken min og det er kjipt for meg!

 

Hvis du finner ut av noe, så MÅ du skrive/svare meg!!!! Jeg skulle gjort mye for å få bukt med de røde øynene mine.

 

Med andre ord, jeg skjønner godt hvordan du har det!

 

Med vennlig hilsen

Anette :cool:

 

 

 

Hei!

 

Jeg har vært plaget med røde øyne i 2 år nå. Jeg blir spesielt rød etter jeg har syklet ute (spesielt når d e minusgrader), etter jeg har dusjet, når jeg drikker alkohol, når jeg sitter forran pc og når jeg er i hard fysisk aktivitet.

 

Jeg har vært hos fastlege mange ganger og fått flere typer antibiotika salve/dråper, uten noen virkning. Så begynte jeg på Spersadex med Kloramfenikol i en periode på 10 dager, jeg ble nesten helt hvit på øynene da, men ble rød med en gang jeg var ferdig med denne kuren. Gikk på samme kur en måned senere, men ble rød når jeg var ferdig. Dro så til øyelege, hvor hun fastslo at jeg har tørre øyne. Begynte med kunstig tåreveske (både med og uten konserveringsmidler). Brukte dette så mye som mulig (hver time). Jeg ble litt bedre (40 % bedre), men sliter fortsatt med røde øyne!! Jeg dro til legen igjen, han hadde fått beskjed fra øyelegen at jeg skulle begynne på en ny kur med Spersadex med Kloramfenikol i først en måned, så 2 ukers pause, deretter en ny måned. Jeg har nå brukt det i 2 dager, og har så og si kritthvite øyne, noe som er deilig i den forstand at jeg slipper og tenke på disse øynene (begynner og påvirke meg negativt psykisk!) Så jeg er meget spent om jeg blir bedre når disse 2 månedene har gått. Men tviler på dette, siden Spersadex med Kloramfenikol bare "roer" ned øynene, slik at de ikke reagerer så mye på hva jeg enn reagerer på.

 

Jeg har tatt blodprøver hos fastlegen (allergiprøve), hvor jeg fikk vite at jeg reagerer på katt, hund, hest, kanin og noe midd. Men legen sa at det var så lave utslag på midden, at det ikke kunne være det. Jeg er aldri i nærheten av noen dyr, så kan ikke være det jeg reagere på!

 

Jeg holder leiligheten meget ren og bruker støvsuger med hepa filter. Eneste er at jeg på badet, på siden av dusjen og i taket over dusjen, har en aller annen form for sopp. Det er brune flekker på taket over dusjen, og svarte/gråe flekker ved siden. Kan dette gi røde øyne? Jeg har bodd en annen plass i 4 dager, hvor det både er rent og ikke noen form for sopp. Men var ennå plaget med røde øyne.

 

Når jeg sier røde øyne, vil det si at etter jeg begynte på kunstig tåreveske (3 uker siden), så er øynene ca. 30 % røde. vanskelig og forklare.

 

Nå som jeg går på Spersadex med Kloramfenikol, er jeg meget hvit på øynene, men har fremdeles 3-4 røde striper på høyre øyet. Virker som det aldri går bort. De stripene er der alltid!

 

Jeg skal kjøpe meg skjermbrille, i tilfelle jeg reagerer av pc skjermen. Jeg har prøvd og gå 1 uke hvor jeg ikke bruker PC, og ser på TV. Ble litt bedre, men ikke noe spesielt.

 

Ellers har jeg vært på kostholdbutikk for ett år siden og fått kjøpt meg Euphrasia pollendråper. Jeg brukte det noen ganger i måneden for ett år siden, men sytes effekten ble dårligere etter hvert. I tillegg ble jeg ekstra rød dagen etter jeg hadde brukt det. Jeg ble like hvit som jeg er nå, når jeg går på Spersadex med Kloramfenikol, men bled rød igjen etter 2-3 timer. Euphrasia pollendråper inneholder psykiologisk saltvannoppløsning og vann ekstrakt fra øyentrøst. Dette ble kun brukt i ekstreme tilfeller.

 

Hvis ikke jeg blir bedre etter denne kuren på Spersadex med Kloramfenikol, skal jeg selvklart til øyelege på nytt.

 

Så jeg skjønner ikke hva som kan være årsaken. Har ikke prøblemer med tett nese eller noe slikt. Det eneste er at øynene er røde og at det svir litt av og til på morgenen og kvelden.

 

Jeg er hvitest på øynene på morgenen og formiddagen, etter det blir øynene mer og mer røde, uansett hvor jeg er, hva jeg gjør, hva jeg spiser. Men alt i alt, har jeg merket en viss forbedring når jeg er ute og går eller er på besøk hos andre. Ett godt eksempel på dette er: Dette var før jeg begynte med kunstig tåreveske. Jeg våknet om morgenen med meget røde øyne, sviing. Gikk på jobb (barneskole), hvor jeg bare ble bedre og bedre etter hvert. Kom hjem sliten, men ganske bra på øynene. Men etter ca. 30 min i leiligheten min, begynte jeg og bli rød igjen. Jeg synes luftfuktigheten er høyere hos meg, enn hva den er på skolen. Så skjønner ikke at det kan ha med tørre øyne og gjøre.

 

Så jeg er meget usikker på hva jeg skal gjøre.

 

Det ble mye informasjon, men håper du kan gi meg noen råd uansett Smile Takk på forhånd.

 

MVH En meget lei mann på 20 år.

Lenke til kommentar

Har dere som sliter med dette også problemer med for eksempel tørr hud, flassing o.l?

 

Jeg har tørr hud/flass etc, og dette ligger i familien. Jeg har i godt over et år slitt med chalazions, stier på øyet osv, og jeg føler at de er ganske sta av seg. Hadde det vært bare en gang hadde jeg ikke tenkt noe over det, men når det er konsekvent minst en i et øyelokk er det litt plagsomt, jeg har allerede blitt operert en gang, og fikk sist forrige uke både øyedråper og øyesalve for å få stoppet enda en infeksjon/betennelse i øyet.

 

Jeg har undersøkt mye rundt problemet som jeg har hatt og ser at det er ofte en sammenheng mellom overnevnte huproblemer og diverse øyeproblemer. Problemet er det ofte er andre småting som kan være årsaken.

 

Noen har og nevnt at røde øyne kan skyldes "blepharitis"(betennelse/infeksjon i øyelokkene), det behandles som regel med øyesalve/dråper, så at du/dere har fått det er nok ikke overrasskende.

 

Vaio kan vel nevne om jeg er helt på syre her eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Noen har og nevnt at røde øyne kan skyldes "blepharitis"(betennelse/infeksjon i øyelokkene), det behandles som regel med øyesalve/dråper, så at du/dere har fått det er nok ikke overrasskende.

 

Vaio kan vel nevne om jeg er helt på syre her eller ikke. :)

Det er bra at forumstyret kommer med forslag. :wee:

 

Birken007 har allerede vært hos en Øyelege for sjekk.

Og fra en spesialist, er det lite sannsynlig at hun/han mister denne diagonose.

 

Derimot er ikke en optalmolog, spesialst i Revamtologi, og derfor er det fornuftig å påpeke en utredelse for det.

 

Det er også viktig å forstå at 30% av populasjonen, i Norge, sliter med Revmatiske sykdommer. Og mer enn 50% er bærer el. risikorgrupper for revamtisme; fra "Skandinavian Journal of Rheumatology" (eller hva den kalles)

 

Forresten Ueland, har du blitt uredet for Revmatisme el. autoimmune/allergi?

f.eks Atopisk eksem? (send en pm)

 

 

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Forresten Ueland, har du blitt uredet for Revmatisme el. autoimmune/allergi?

f.eks Atopisk eksem? (send en pm)

 

 

vaio ;)

 

 

Hei Vaio

 

Vet du ikke spurte meg, men ville så gjerne høre med deg (siden du kan så mye Ü)

Jeg fikk nemlig en automimunsykdom som var helt forferdelig for en stund siden. Det var en hudspesialist som til slutt fant ut av det. Fikk skikkelig problemer med veskende sår i alle slimhinner, og sår/merker på kroppen.

 

Var hos øyelege (vedr. de røde øynene mine), og han ville at fastlegen min skulle henvise meg til reumatolog. Han var spesielt opptatt av denne autoimunreaksjonen jeg også hadde hatt problemer med tidligere.

 

Jeg har aldri tatt meg "bry" med å gå videre med dette, da jeg opplever at å starte "kampen" med å få svar, ender opp med at man ikke får det...og bruker mye penger og krefter.

 

Tror/syntes du jeg burde? Eller det jeg lurer på (som sikkert er vanskelig å svare på) tror du jeg da kan få bort de røde øynene mine til slutt? Jeg håper sånn på det.... Ü

 

Hilsen Anette

Lenke til kommentar

Jeg tror det er store sjanser for at det kan være en autoimmun sykdom. Ikke ta det som står her for god fisk og konkluder med at dere har "Immunogenic conjunctivitis", men jeg synes absolutt dere bør sjekkes for autoimmune sykdommer. Er det kanskje andre i familiene deres som har autoimmune sykdommer som leddgikt o.l.?

 

"Immunogenic conjunctivitis" er en ikke-infeksjonsrelatert inflammasjon funnet i sammenheng med sykdommer i immunsystemet som Graves' disease, leddgikt, Sjögrens syndrom, Wegener's granulomatose og andre.

 

Symptomene er ofte minimale: Pasienten klager over kroniske røde øyne. En eller begge øynene kan være involvert.

 

En autoimmun sykdom kan allerede være kjent, men noen ganger er de røde øynene det første, eller det mest opplagte, tegnet på sykdommen. Det kan ofte bli feiloppfattet som en infeksjonssykdom og bli behandlet uten effekt.

 

Vær oppmerksom på kronisk røde øyne! De kan oftest ikke skyldes infeksjonnsykdommer.

 

Sjögrens? "Sjogren's Syndrome: Sjogren's syndrome is an autoimmune disorder in which immune cells attack and destroy the glands that produce tears and saliva."

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar

Sjögrens? "Sjogren's Syndrome: Sjogren's syndrome is an autoimmune disorder in which immune cells attack and destroy the glands that produce tears and saliva."

 

Hei

 

Med fare for å virke som en hypokonder, må jeg alikavel svare deg.

Jeg er ikke det altså, har bare noen plager, som jeg så gjerne skulle blitt kvitt med....

 

Jeg har nå googlet sjøgrens syndrom, og fant en fin beskrivelse av professor Hans-Jacob Haga (Haukeland sykehus - revmatologisk avd.) ...jeg ble helt forbauset når det stod at "det er påvist økt hyppighet av div. underlivsplager og spesielt endometriose". Og jeg HAR endometrisose.... det er jo helt sjukt! Har opperert 3 ganger (lapraskopi) for dette. Kanskje dette har en sammenheng....????

 

Bare for å få det på papiret, så er jeg ingen sjukling. Er en blid og opplagt jente som bare har noen plager Ü

Lenke til kommentar
Tror/syntes du jeg burde? Eller det jeg lurer på (som sikkert er vanskelig å svare på) tror du jeg da kan få bort de røde øynene mine til slutt? Jeg håper sånn på det.... Ü

 

Hilsen Anette

Det kan jeg ikke svare deg. Men kan lese at du har fått en nokså sjeldent hudlidelse (den begynner med P ikke sant?)

Lenke til kommentar

Hilsen Anette

Det kan jeg ikke svare deg. Men kan lese at du har fått en nokså sjeldent hudlidelse (den begynner med P ikke sant?)

 

 

??? Fikk ikke noe navn på sykdommen jeg, annet at det var en autoimunsykdom.. hvor kroppen reagerer på noe inne i seg selv??? Skulle slutte på p-piller (som jeg gjorde) og så ble det bedre???

 

Har aldri fått noe ordentlig svar, og nå er det disse røde øynene (og noen ganger får jeg rødt utslett på brystkassen og i ansiktet).... Hvilken sykdom på P mente du?

 

(takk for god informasjon forresten)

Lenke til kommentar
"Immunogenic conjunctivitis"

Det eneste måte å utrede om "Kreatoconjuctivits Sicca" er autoimmune eller ei, er å ta en serologisk blodtest for ANA, ANCA, AMDA osv.

Det finnes subkatagorier for Ks: SKS og NSKS (non-sjøgren CS) :ermm:

Nei, Dette er en av grunnene jeg ikke har lyst til å blir en revmatolog :wee:

Lenke til kommentar
Kanskje dette har en sammenheng....????

 

Jeg vil si at det er en stor nok sannsynlighet for en sammenheng til at du burde utredes for diverse autoimmune sykdommer. Føler symptomene dine passer veldig godt for Sjögrens. Husk at det finnes mange grader av denne sykdommen.

 

Det er litt farlig å peke på symptomer da man ofte kan kjenne etter og føle disse selv om man i utgangspunktet ikke la merke til dem. Jeg spør derfor om du har noen andre ting du kan klage over ved din helsetilstand. Hva som helst.

 

Jeg føler kanskje Vaio har mer kompetanse enn meg til å vurdere om dette kanskje kan være Sjögrens siden han har kommet vesentlig lengre i studiet enn meg. Han har jo i tillegg nevnt at det godt kan være en autoimmun sykdom.

Lenke til kommentar
Jeg føler kanskje Vaio har mer kompetanse enn meg til å vurdere om dette kanskje kan være Sjögrens siden han har kommet vesentlig lengre i studiet enn meg. Han har jo i tillegg nevnt at det godt kan være en autoimmun sykdom.

Du er kanskje mer teoretisk orientert, og jeg mer Klinisk.

Du har en vesentlig fordel i form for en god forståelse i norsk medisinkultur.

Du kan lese, at jeg driter meg ut i andre felt som "medisinering (reseptfri eller ei) og behandligsmetoder" :closedeyes:

 

Jeg synes at du er en flink med-kollega. :thumbs:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg er kjempe takknemlig for deres tilbakemeldinger!!!

 

Dette er informasjon jeg skal undersøke nærmere. Blir så glad på en måte, men det fins grenser for hva man skal legge ut om seg selv på internett....Ü (av symptomer mener jeg)

 

Har dere navn på flere autoimun sykdommer? Har ikke spesielt problemer med leddene mine, men slimhinnene er det definitivt noe i veien med....

 

Beklager hvis jeg maser, blir bare litt gira når jeg får ny informasjon.

 

Takk igjen! Syntes dere er veldig flinke jeg. Revmatologer eller ikke Ü

Lenke til kommentar

Så mange nye innlegg:D Har jobbet, så har ikke fått sett før nå.

 

Hei Anette!

Da har vi jo samme problem. Håper vi kan samarbeide for og bli kvitt de røde øynene fortest mulig (:

 

Denne autoimmune sykdommen, tror jeg for mitt vedkomne ikke stemmer. Jeg har nesten garantert allergi av en eller annen form. Noe øyelegen også nevnte. Men skal få sjekket dette for og være på den sikre siden -er så rart at det KUN er de røde øynene, ikke noen andre symptomer.

 

Er helt enig med deg Anette!! Føler også at legen (e) ikke tar meg så alvorlig som jeg ønsker. De bare hiver ut noe øyedråper.. Føler at jeg ikke kan bestille ny time hos legen min, siden jeg da føler at jeg er så til bry.. :S

 

Når det gjelder det phsykiske: Herregud! Det går helt utrolig mye utover det sosiale, jobb, familie. Vil jo bare stenge seg inne, så ingen skal se disse røde øynene. Er vell bare og bite tenna sammen..

 

Var hos optiker her om dagen, hvor han sa at jeg er litt nærsynt, men tror kanskje han mente "litt langsynt", siden jeg bruker skjermbriller med styrke +1. Kan ikke noe om briller, så tar sikkert feil. Har brukt disse i 2 dager nå, men merker ikke noe spesiell forskjell.

 

Ellers har jeg kjøpt meg noen øyedråper som heter Livostin. Skal prøve disse ut når jeg er ferdig med første delen av Spesadex kuren (2 uker). Hun på apoteket sa at hun egentlig ikke ville selge meg denne, siden den er forbeholdt mennesker med pollenallergi. Men siden øyelegen sa at jeg kunne prøve den ut, så gikk det bra. Spørsmålet er jo da om jeg kan bruke denne sammenhengende over FLERE år?!..

 

Vaio: Når det gjelder denne autoimmune sykdommen, finnes det medisin som tar bort de røde øynene da/Gjør oss helt frisk?

 

Anette: Så du blir ekstra rød på øynene etter du har dusjet?? Også må du lage deg en profil her inne, så vi kan holde kontakt over PM :)

Lenke til kommentar
Så mange nye innlegg:D Har jobbet, så har ikke fått sett før nå.

 

Hei Anette!

Da har vi jo samme problem. Håper vi kan samarbeide for og bli kvitt de røde øynene fortest mulig (:

 

Denne autoimmune sykdommen, tror jeg for mitt vedkomne ikke stemmer. Jeg har nesten garantert allergi av en eller annen form. Noe øyelegen også nevnte. Men skal få sjekket dette for og være på den sikre siden -er så rart at det KUN er de røde øynene, ikke noen andre symptomer.

 

Er helt enig med deg Anette!! Føler også at legen (e) ikke tar meg så alvorlig som jeg ønsker. De bare hiver ut noe øyedråper.. Føler at jeg ikke kan bestille ny time hos legen min, siden jeg da føler at jeg er så til bry.. :S

 

Når det gjelder det phsykiske: Herregud! Det går helt utrolig mye utover det sosiale, jobb, familie. Vil jo bare stenge seg inne, så ingen skal se disse røde øynene. Er vell bare og bite tenna sammen..

 

Var hos optiker her om dagen, hvor han sa at jeg er litt nærsynt, men tror kanskje han mente "litt langsynt", siden jeg bruker skjermbriller med styrke +1. Kan ikke noe om briller, så tar sikkert feil. Har brukt disse i 2 dager nå, men merker ikke noe spesiell forskjell.

 

Ellers har jeg kjøpt meg noen øyedråper som heter Livostin. Skal prøve disse ut når jeg er ferdig med første delen av Spesadex kuren (2 uker). Hun på apoteket sa at hun egentlig ikke ville selge meg denne, siden den er forbeholdt mennesker med pollenallergi. Men siden øyelegen sa at jeg kunne prøve den ut, så gikk det bra. Spørsmålet er jo da om jeg kan bruke denne sammenhengende over FLERE år?!..

 

Vaio: Når det gjelder denne autoimmune sykdommen, finnes det medisin som tar bort de røde øynene da/Gjør oss helt frisk?

 

Anette: Så du blir ekstra rød på øynene etter du har dusjet?? Også må du lage deg en profil her inne, så vi kan holde kontakt over PM :)

 

 

Glemte og legge ved ett svar jeg har fått på www.klara-klok.no (legesvar):

 

Hei.

 

Jeg forstår at du har vært til nøye utredning og forsøkt mye forskjellig behandling. Du har nok sensitive øyne og du har allergi - muligens mot mer enn hva allergi prøvene viste. Jeg tror nok ut i fra det du forteller at det er allergien som gir deg røde øyne. I tillegg har du sensitive øyer og det skal nok lite til før du reagerer på ytre stimuli. Du kan be legen din om å henvise deg til en allergolog for videre utredning m.t.p allergi for å kunne bedre få en pekepinne på hva du absolutt ikke tåler slik at du kan holde deg unna det. I tillegg vil jeg anbefale deg å forsøke allergi dråper på øynene og eventuelt en allergi tablett daglig for å se om det bedrer dersom du ikke har forsøkt det.

 

Dersom det viser seg at du har muggsopp i leiligheten kan det være svært irriterende og skadelig for hud og slimhinner inkludert luftveier og øyer. Muggsopp lever overalt og de produserer mikroskopiske sporer som spres i luften. Muggsoppen liker seg spesielt godt dersom det er høy luftfuktighet. Dersom et begrenset område har oppvekst av sopp, kan du skrubbe den vekk med sterkt klorinvann. Det er viktig å fjerne muggsoppen og få den ut av huset. Dersom problemet er ganske stort syntes jeg du burde vurdere å flytte fra den leiligheten du bor i. Da vil du kanskje etterhvert bli bedre og bedre.

 

Håper dette var til litt hjelp. Lykke til.

Lenke til kommentar
Vaio: Når det gjelder denne autoimmune sykdommen, finnes det medisin som tar bort de røde øynene da/Gjør oss helt frisk?

 

Selv om du spør Vaio tillater jeg meg å svare.

 

Det finnes mange medisiner som kan bedre/kurere forskjellige symptomer ved autoimmune sykdommer, men det varierer veldig ofte fra pasient til pasient hva som virker/virker best. Hvis det for eksempel er slik at en av dere (da kanskje spesielt Anette) ofte føler at øynene er tørre kan det hjelpe med en spesiell lamelle som legges på øyet (Eks. lacrisert) for å bevare fuktigheten.

 

Andre medisiner som antimalariamidler kan også hjelpe til med å senke aktiviteten i immunforsvarene deres. En autoimmun sykdom går jo på at kroppen angriper seg selv med sitt eget immunforsvar.

 

Bromhexidin kan i enkelte tilfeller også hjelpe med å heve spytt- og tåreproduksjonen.

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar
Vaio: Når det gjelder denne autoimmune sykdommen, finnes det medisin som tar bort de røde øynene da/Gjør oss helt frisk?

 

Selv om du spør Vaio tillater jeg meg å svare.

 

Det finnes mange medisiner som kan bedre/kurere forskjellige symptomer ved autoimmune sykdommer, men det varierer veldig ofte fra pasient til pasient hva som virker/virker best. Hvis det for eksempel er slik at en av dere (da kanskje spesielt Anette) ofte føler at øynene er tørre kan det hjelpe med en spesiell lamelle som legges på øyet (Eks. lacrisert) for å bevare fuktigheten.

 

Andre medisiner som antimalariamidler kan også hjelpe til med å senke aktiviteten i immunforsvarene deres. En autoimmun sykdom går jo på at kroppen angriper seg selv med sitt eget immunforsvar.

 

Bromhexidin kan i enkelte tilfeller også hjelpe med å heve spytt- og tåreproduksjonen.

 

Takk for svar! :)

Okay, ennå bra det finnes gode medisiner mot dette da!! :D Hva kan egentlig være grunnen til denne sykdommen? Hvorfor angriper kroppen seg selv? :O

Lenke til kommentar
Så mange nye innlegg:D Har jobbet, så har ikke fått sett før nå.

 

Hei Anette!

Da har vi jo samme problem. Håper vi kan samarbeide for og bli kvitt de røde øynene fortest mulig (:

 

Denne autoimmune sykdommen, tror jeg for mitt vedkomne ikke stemmer. Jeg har nesten garantert allergi av en eller annen form. Noe øyelegen også nevnte. Men skal få sjekket dette for og være på den sikre siden -er så rart at det KUN er de røde øynene, ikke noen andre symptomer.

 

Er helt enig med deg Anette!! Føler også at legen (e) ikke tar meg så alvorlig som jeg ønsker. De bare hiver ut noe øyedråper.. Føler at jeg ikke kan bestille ny time hos legen min, siden jeg da føler at jeg er så til bry.. :S

 

Når det gjelder det phsykiske: Herregud! Det går helt utrolig mye utover det sosiale, jobb, familie. Vil jo bare stenge seg inne, så ingen skal se disse røde øynene. Er vell bare og bite tenna sammen..

 

Var hos optiker her om dagen, hvor han sa at jeg er litt nærsynt, men tror kanskje han mente "litt langsynt", siden jeg bruker skjermbriller med styrke +1. Kan ikke noe om briller, så tar sikkert feil. Har brukt disse i 2 dager nå, men merker ikke noe spesiell forskjell.

 

Ellers har jeg kjøpt meg noen øyedråper som heter Livostin. Skal prøve disse ut når jeg er ferdig med første delen av Spesadex kuren (2 uker). Hun på apoteket sa at hun egentlig ikke ville selge meg denne, siden den er forbeholdt mennesker med pollenallergi. Men siden øyelegen sa at jeg kunne prøve den ut, så gikk det bra. Spørsmålet er jo da om jeg kan bruke denne sammenhengende over FLERE år?!..

 

Vaio: Når det gjelder denne autoimmune sykdommen, finnes det medisin som tar bort de røde øynene da/Gjør oss helt frisk?

 

Anette: Så du blir ekstra rød på øynene etter du har dusjet?? Også må du lage deg en profil her inne, så vi kan holde kontakt over PM :)

 

 

Glemte og legge ved ett svar jeg har fått på www.klara-klok.no (legesvar):

 

Hei.

 

Jeg forstår at du har vært til nøye utredning og forsøkt mye forskjellig behandling. Du har nok sensitive øyne og du har allergi - muligens mot mer enn hva allergi prøvene viste. Jeg tror nok ut i fra det du forteller at det er allergien som gir deg røde øyne. I tillegg har du sensitive øyer og det skal nok lite til før du reagerer på ytre stimuli. Du kan be legen din om å henvise deg til en allergolog for videre utredning m.t.p allergi for å kunne bedre få en pekepinne på hva du absolutt ikke tåler slik at du kan holde deg unna det. I tillegg vil jeg anbefale deg å forsøke allergi dråper på øynene og eventuelt en allergi tablett daglig for å se om det bedrer dersom du ikke har forsøkt det.

 

Dersom det viser seg at du har muggsopp i leiligheten kan det være svært irriterende og skadelig for hud og slimhinner inkludert luftveier og øyer. Muggsopp lever overalt og de produserer mikroskopiske sporer som spres i luften. Muggsoppen liker seg spesielt godt dersom det er høy luftfuktighet. Dersom et begrenset område har oppvekst av sopp, kan du skrubbe den vekk med sterkt klorinvann. Det er viktig å fjerne muggsoppen og få den ut av huset. Dersom problemet er ganske stort syntes jeg du burde vurdere å flytte fra den leiligheten du bor i. Da vil du kanskje etterhvert bli bedre og bedre.

 

Håper dette var til litt hjelp. Lykke til.

 

 

 

 

Hei (nå har jeg fått reg. meg Ü)

 

Selvsagt kan vi samarbeide! Det er bedre når det er 2 på saken, og nå har jeg bestemt meg for at jeg SKAL bli kvitt de røde øynene, koste hva det koste vil... og uansett HVA det skal til. Så den som finner en løsning først, må gi beskjed til den andre. Deal? :D I tilleg til den gode hjelpen fra eskhyo, vaio etc... skal vi finne ut av det.

 

Jeg har vært på apoteket i dag og kjøpte noen øyedråper som heter Systane. I følge damen, var dette Rolls Roysen av øydråpene (komfortøyedråper). I tillegg holder flasken seg et halvt år fra den er åpnet. Så nå drypper jeg som en gal ;) Disse er for tørre øyne, og det vet jeg at jeg har. På morgenen er alt bare et tåkehav...

 

Før de fant ut at jeg hadde en autoimun reaksjon den gangen, så tok jeg vel allergi tester herifra og til månen. Og de fant ikke allergi for noen ting... (annet enn litt irritasjon ovenfor skaldyr - men det er uviktig her). Pc briller funker ikke på min rødhet i hvertfall, og tror at rødheten forsterkes når du bruker pc - fordi da kan man sitte og stirre og "glemme" å blunke, og da blir de tørre...og dermed røde.

 

Det tar nok litt tid, men jeg skal ordne meg for utredning hos en revmatolog, så den tid jeg får svar derifra, skal jeg gi beskjed...om det kan hjelpe deg da.

 

Freaker helt ut når øynene er røde jeg... i tillegg har jeg veldig grønne øyne, så når de er røde (i det hvite) syntes dette så godt. For grønt er primærfargen til rødt...og fremhever denne. Jeg som er så fornøyd med øyefargen min i tillegg, så blir inntrykket helt herpa av den dritt rød fargen. (oops, merket jeg hisset meg litt opp her nå Ü)

 

Jeg skjønner i hvertfall veldig godt hvordan du har det. Det er virkelig noe som setter seg i hodet på en.

Setter veldig pris på alle de gode tips og råd fra alle. Det er mer informasjon jeg har fått enn av noen andre. Så takk for det! :yes:

 

(det ble antoinette, for anette var tatt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...