Gå til innhold

Nytt rom = ny TV - Plasma eller LCD? Hjelp! (15-20 lapper)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Nylig flyttet inn i nytt hus og nytt, større rom. Frem til nå har filmtitting/tvserier blitt inntatt fremfor dataskjermen, med hodetelefoner. Denne epoken ønsker jeg slutt på, og skal derfor gå til innkjøp av ny TV, med tilhørende 5.1 anlegg.

Når det gjelder valget av TV, er jeg veldig i tvil. Jeg har tilnærmet ingen erfaring med flatskjermer - hverken plasma eller LCD. Jeg har hørt mye rart om begge to, og har lest endel her på forumet, og andre plasser. Tvilen om hvilken som er "best" blir ikke akkurat mindre.

Jeg har pr. dags. dato store mengder tv-serier (dvd, pdtv og 720p) og HD-materiale (720p og 1080p) på PC-en. Jeg ønsker i hovedsak å kunne se disse smertefritt på en ny TV.

Rommet ser sånn grovt tegnet slik ut;

rommetwebgt3.jpg

Sofaen kommer mest sannsynlig til å bli byttet ut med 2 gode stoler. I utgangspunktet faller valget på at TV'en blir hengende på veggen hvor pulten er nå. Veggen helt til høyre er egentlig en vegg av skap-dører (integrert i veggen) - jeg kan derfor ikke ha TV'en her.

Sitter jeg i sofaen, er det ca. 2,7m frem til veggen ved pulten.

I utgangspunktet har jeg tenkt alt fra 15 000 til 20 000 kroner på en ny TV. Kan selvsagt strekke meg noen lapper ekstra dersom det er verdt det.

1) Hva slags TV burde jeg valgt? LCD eller Plasma?

Har hørt at svartnivået er betydelig bedre på Plasma - og jeg kommer i hovedsak til å bruke TV'en når lyset er av. Burde kanskje gå for Plasma da?

2) Størrelsen på TV'en? Siden det "bare" er 2,7m avstand, ønsker jeg ikke at den skal bli "for" stor.

3) Må jeg ha en 1080p TV for å best mulig kunne spille av 1080p-materialet jeg har på PC-en? Eller vil en 720p TV fint klare å nedskalere 1080p-materiale til 720p uten at det blir "stygt"?

Og hva med 1,365 x 768 oppløsningen som er på mange HD-Ready TV'er? Blir vel umulig å få til 1:1 pixelmapping?

4) Har i utgangspunktet tenkt å gå til anskaffelse av en egen HTPC, hvor jeg mest sannsynlig setter inn en BD-spiller. Må jeg da tenkte på noe spesielt med TV'en?

Alle tips blir mottatt med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville iallefall kjøpt maks 47". Gode valg i din prisklasse kan være samsung sin LE46M8, Sharp LC46X20. Begge disse har knallkvalitet på bildet, og er lekre å se på. Finnes også i 40/42" om du synes 46" blir for stort :).

Skrevet

Jeg frykter at dersom jeg kjøper LCD, så vil jeg hate baklyset. Er dette så ille som folk skal ha det til? Eller, for å si det slik; er svartnivået _så_ mye bedre på plasma, at det er overlegent sammenliknet med LCD?

Skrevet

Om du frykter slik, kjøp et sted du får bytta tven om du ikke er fornøyd.

Jeg synes baklys osv på min lcd-tv er ikke-eksisterende, dvs at jeg ikke tenker over det :).

Om du er lysten på plasma, så får du jo pioneer i den prisklassen, rå bildekvalitet der, uten tvil - men det koster å være kar. Fantastisk tv er det iallefall :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...