Gå til innhold

Intervju: Mannen bak Arch Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut til at intervjuet til Robin har fanget interessen til noen på distrowatch.com ... og gjort HW.no litt mer internasjonal :)

 

Fra Distrowatch.com Weekly:

"Last week was a slow one in terms of interesting distribution news, but a few items caught our interest. A Norwegian hardware site has published an interview with Aaron Griffin, the project leader of Arch Linux."

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Ser ut til at intervjuet til Robin har fanget interessen til noen på distrowatch.com ... og gjort HW.no litt mer internasjonal :)

 

Fra Distrowatch.com Weekly:

"Last week was a slow one in terms of interesting distribution news, but a few items caught our interest. A Norwegian hardware site has published an interview with Aaron Griffin, the project leader of Arch Linux."

 

Det forklarer kanskje hvorfor den engelske versjonen blir så mye lest. Positivt overasket!

Lenke til kommentar
Noe som bør være med i en test er hvor vanskelig det er å installere et GUI.

 

Sist jeg prøvde Arch klarte jeg ikke å få X til å funke :blush: Men det er nok også litt min feil :) Jeg gidda ikke prøve så veldig lenge.

 

-C-

Å installere gui er sjelden vanskelig. Er jo bare å bruke bruke pakkebehandleren(pacman i dette tilfellet) og installere X og gui etter ditt ønske(gnome, kde, fluxbox, xfce, osv).

Det folk heller gjerne feiler med er oppsettet av xorg.conf , noe som er likt for alle linux der gui ikkje er med fra standard av.

Rekner med det var der du og feilet...?

 

 

Som et ledd i å tilpasse seg den største brukergruppen av ArchLinux brukere, Tyskere, så vil nå ArchLinux migrere til tysk.

http://bbs.archlinux.org/index.php

 

Da var det slutt for min del. :D

 

Ørjan...

Hmmm, kjip sak... Men som det står der kommer nok communitiet til å lage alt om til engelsk og da.

Men det gjor meg og litt mer skeptisk til Arch ja... Tror eg klarer meg foruten. Heller sjekke ut draco nærmere muligens. Være litt nasjonalistisk ^^ hehe

Lenke til kommentar

Jeg må si at alt jeg har lest om archLinux høres bra ut ( her og andre plasser )

 

men jeg lurer på hvor mye/lite som følger med .

 

jeg kjører ubuntu nå og iriterer meg over alle disse programmen som ligger instalert som jeg føler jeg ikke trenger , men ikke er sikker på om systemet trenger ^^

 

etter hva jeg har skjønt er Arch veldig nært en ren kjerne .

man legger in en vindusbehandler som X selv og deretter Ked/gnome eller tilsvarende , og så alt annen man føler man trenger .

 

og sånsett kan jeg ende med en install uten noe extra unødvendig minnebrukende programmer ?

Lenke til kommentar

I Arch starter du omtrent bare med et verktøy for å redigere tekst, Linux-kjernen og en pakkebehandler (og enkelte must have programmer og drivere). Etter det installerer du alt selv ja, men vær forberedt på å være tolmodig og å lære deg alt selv gjennom å lese på forum og på wikiet. Arch er veldig anderledes enn Ubuntu og tar mer tid, men når systemet endelig er oppegående er det virkelig sweet å ha med å gjøre, for å ikke nevne at du slipper å oppdatere hver sjette måned da Arch alltid er up-to-date :)

Lenke til kommentar

du legger inn drivere for trådløst, grafikk og lydkort om det trengs. Deretter kan du legge inn X. Og du kan velge mellom en minimumsinstallasjon av kde, full kde, eller KDEMod som er en variant som er tilpasset av noen ivrige ildsjeler i communityet. I utgangspunktet skulle du da ha et fullt brukbart system.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Geniale med arch er måten det er bygget opp på, og hvor behaglig det er i bruk for oss som ikke er avhengig av bloat (som ubuntu) og liker å redigere filer i nano.

 

Jeg brukte selv gentoo i 3 år før jeg gikk over til arch på mine standardsystemer som ikke kjører FreeBsd, og må ærlig talt ikke si at jeg savner noe utenom emerge :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...