Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Obskurt problem - treghet i cat5 kablet nettverk


Anbefalte innlegg

Har 3 maskiner (heretter kalt A, B og C) som alle har GBit ethernet-interface. Alle er koblet sammen i en Gigabit svitsj.

 

Overføringer mellom maskin A og B går med Gbit-hastighet.

Overføringer mellom maskin A og C går med Gbit-hastighet.

Overføringer mellom maskin B og C går kun med 100MBit hastighet.

 

Altså er det utelukket at det er noe problem med den fysiske kablingen.

 

Hvordan kan det være så mye kollisjoner eller uenigheter på etheren at det reverteres til 100MBit speed mellom B og C, når begge disse oppnår full pupp mot maskin A?

 

Har prøvd å sette nettverkskortet i B til både auto, samt å tvinge det til 1000MBit full duplex. Ingen forskjell.

 

Maskin A : Integrert ethernetkontroller på hovedkort, Gigabyte GA-EP35-DS3R : Realtek 8111B

Maskin B : Integrert ethernetkontroller på hovedkort, Asus P5B : Marvell Yukon.

Maskin C : Integrert ethernetkontroller på hovedkort, DFI RS482 Infinity: Realtek RTL8110SB

 

Innspill velkomne :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å bytte på kablene, eventuellt prøvd andre nettverkskabler.

Eller så kan det være at den ene maskinen har for lang kabel til å oppnå mere enn 100Mb.

Dette vil automatisk justeres ned hvis datakvaliteten blir dårlig, noe som kan skje ved for lang kabel eller ved at det er en feil på kabelen.

Prøv også andre porter på svitsjen hvis ikke dette hjelper.

Endret av Wowaddict
Lenke til kommentar
Har du prøvd å bytte på kablene, eventuellt prøvd andre nettverkskabler.

Eller så kan det være at den ene maskinen har for lang kabel til å oppnå mere enn 100Mb.

Dette vil automatisk justeres ned hvis datakvaliteten blir dårlig, noe som kan skje ved for lang kabel eller ved at det er en feil på kabelen.

Prøv også andre porter på svitsjen hvis ikke dette hjelper.

 

Du har ikke lest posten min nøye nok : I og med at det faktisk går gigabit trafikk over alle kablene er det jo ikke noe i veien med kablene.

Har forøvrig også prøvd 2 forskjellige gb svitsjer, samt ulike porter på begge..

Lenke til kommentar
Har du prøvd å bytte på kablene, eventuellt prøvd andre nettverkskabler.

Eller så kan det være at den ene maskinen har for lang kabel til å oppnå mere enn 100Mb.

Dette vil automatisk justeres ned hvis datakvaliteten blir dårlig, noe som kan skje ved for lang kabel eller ved at det er en feil på kabelen.

Prøv også andre porter på svitsjen hvis ikke dette hjelper.

 

Du har ikke lest posten min nøye nok : I og med at det faktisk går gigabit trafikk over alle kablene er det jo ikke noe i veien med kablene.

Har forøvrig også prøvd 2 forskjellige gb svitsjer, samt ulike porter på begge..

 

Kan jo hende det er en mindre svakhet i kabelen til B og C som kun vises når det går trafikk mellom disse? Har du mulighet til å forsøke med andre kabler?

 

Bruker du Cat5 eller Cat5e?

Lenke til kommentar
Du kan utelukke at det er kollisjoner,det får du kun på en HUB som kjører half duplex.

Du skriver 100MBps det tilsvarer jo 8*100=800Mbps som ikke er en dårlig hastighet? Hvis det ikke er en skrivefeil?

 

Sorry. Skrivefeil. Skulle være liten b, altså 100 megabit :S

Lenke til kommentar

Det finnes en del operativsystem bugs som kan gjøre sånne ting. (eks Vista + Media Player skal visstnok skape en syk performance drop). Anbefaler deg å sjekke forskjellene på Maskin B og A.

 

Prøvd med et nytt nettverkskort?

Prøvd med krysset kabel mellom B og C? (kutte ut switchen)?

Lenke til kommentar
Kan jo hende det er en mindre svakhet i kabelen til B og C som kun vises når det går trafikk mellom disse? Har du mulighet til å forsøke med andre kabler?

 

Bruker du Cat5 eller Cat5e?

 

Kan jo hende...Men dog rart når jeg klarer å kjøre gigabit hastighet over samme kabelen fra en annen pc..

Forøvrig Cat5e. FTP - foiled twisted pair.Skjermen er dog ikke koblet til jord i endepunktene.

Lenke til kommentar
Det finnes en del operativsystem bugs som kan gjøre sånne ting. (eks Vista + Media Player skal visstnok skape en syk performance drop). Anbefaler deg å sjekke forskjellene på Maskin B og A.

 

Prøvd med et nytt nettverkskort?

Prøvd med krysset kabel mellom B og C? (kutte ut switchen)?

 

Har ikke noe ekstra gb nettverkskort dessverre, men tenkte bestille et par stykker av ulikt fabrikat for å teste litt. Krysset kabel mellom dem er et hett tips. dessverre medfører dette en del hassle (den ene boksen står i kjellern - 3 etasjer unna), så må ta med boksen opp i nærheten av den andre. Om jeg først gjør det går det jo an å prøve en annen kabel her også - just for the hell of it.

 

Forøvrig er maskin A en vista-boks, maskin B en XP boks og maskin C er en Ubuntu boks.

Endret av cozmo_
Lenke til kommentar

Du kjører tydeligvis et Cat6 system på Cat5 kabler som ikke er beregnet til hastigheter over 100 mb s.

Kan være verdt å sjekke kablene ( Cat5/Cat5e/Cat6 ) + lengden på kablene. Spesielt verdt å sjekke om lengdene kommer opp mot 10 Meter eller lengre.....

 

http://www.connectworld.net/syscon/support.htm

The Simple Answer:

CAT-5 is rated to 100M

CAT-5e is rated to 350M

CAT-6 and CAT6e is rated to 550M or 1000M depending on your source

CAT-7 is supposedly rated to 700M or presumably 1000M

 

PS. ja, jeg har lest innlegget ditt nøye,

og jeg vil anbefale å være særdeles nøye med kablene og skifte til Cat6/Cat6e som skal kunne kjøre 550mbits-1000mbits litt avhengig av omstendighetene.

 

Bignasty :cool:

Endret av BigNasty
Lenke til kommentar
På papiret kjører de 100 Mbps men aktuell hastighet på 5e rundt Gbps hastighet.

Prøvd å bytte rekkefølgen på kablene for å se om hastighetsfordelingen fortsatt er lik?

 

For så vidt ikke i og med at det er et stjernenett....

 

Skal ta en test i kveld med en annen kabel og se om det gjør noen forskjell.

 

Uansett er det rart at noen av nettverkskortene klarer å frakte gb hastighet over dagens kabler, mens noen ikke.

Signalstyrke på kortet kanskje ?..

 

Frister mest å bare prøve nye nic'er. Kable om er mye jobb :(

 

Du kjører tydeligvis et Cat6 system på Cat5 kabler som ikke er beregnet til hastigheter over 100 mb s.

Kan være verdt å sjekke kablene ( Cat5/Cat5e/Cat6 ) + lengden på kablene. Spesielt verdt å sjekke om lengdene kommer opp mot 10 Meter eller lengre.....

 

http://www.connectworld.net/syscon/support.htm

The Simple Answer:

CAT-5 is rated to 100M

CAT-5e is rated to 350M

CAT-6 and CAT6e is rated to 550M or 1000M depending on your source

CAT-7 is supposedly rated to 700M or presumably 1000M

 

PS. ja, jeg har lest innlegget ditt nøye,

og jeg vil anbefale å være særdeles nøye med kablene og skifte til Cat6/Cat6e som skal kunne kjøre 550mbits-1000mbits litt avhengig av omstendighetene.

 

Bignasty :cool:

 

Takk for konstruktivt innspill!

 

Det kan godt hende at en bedre kabel vil løse problemet, men det forklarer jo likevel ikke hvorfor noen nettverkskort klarer å dytte gb hastighet over dagens kabler, mens andre ikke klarer det...

 

Skal prøve både ny kabel og nytt nettverkskort, og poste status :-)

Lenke til kommentar
For så vidt ikke i og med at det er et stjernenett....

 

Skal ta en test i kveld med en annen kabel og se om det gjør noen forskjell.

 

Uansett er det rart at noen av nettverkskortene klarer å frakte gb hastighet over dagens kabler, mens noen ikke.

Signalstyrke på kortet kanskje ?..

 

Frister mest å bare prøve nye nic'er. Kable om er mye jobb

 

Hvis du bytter kabelrekkefølgen og hastigheten fortsatt er likt fordelt så kan du ihvertfall

utelukke at det er kablene det er noe feil med.

Lenke til kommentar
CAT-5 is rated to 100M

CAT-5e is rated to 350M

CAT-6 and CAT6e is rated to 550M or 1000M depending on your source

CAT-7 is supposedly rated to 700M or presumably 1000M

Hva er det disse tallene egentlig betyr?

Det kan ikke være lengde, for den er 100M. Det kan ikke være hastighet for Cat5e støtter fint 1Gbit@100M. Cat5e er forøvrig normalt ratet til 125MHz som sammenfaller med frekvensene som 100Mbit og 1Gbit bruker. Cat6 er normalt ratet til 200MHz 250MHz.

 

Er det noen som kan avklare?

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
CAT-5 is rated to 100M

CAT-5e is rated to 350M

CAT-6 and CAT6e is rated to 550M or 1000M depending on your source

CAT-7 is supposedly rated to 700M o r presumably 1000M

Hva er det disse tallene egentlig betyr?

 

Er det noen som kan avklare?

Ikke med på de tallene jeg heller. :hmm:

Ser ut som lenken det er hentet på er en smule foreldet også, siden den snakker om cat 6 og 7 som ikke godkjente standarer. Er jo en stund siden de ble godkjent nå....

 

Til trådstarter:

 

Prøv om mulig å flytt på maskinene for å se om feilen følger maskinene eller punktene. Da har du i alle fall utelukket noe. Ser for meg at det kan være noe i opperativsystemene som kan gjøre dette. Hva bruker du til å overføre med?

Endret av Big_JJ
Lenke til kommentar
Ikke med på de tallene jeg heller. :hmm:

Ser ut som lenken det er hentet på er en smule foreldet også, siden den snakker om cat 6 og 7 som ikke godkjente standarer. Er jo en stund siden de ble godkjent nå....

 

Til trådstarter:

 

Prøv om mulig å flytt på maskinene for å se om feilen følger maskinene eller punktene. Da har du i alle fall utelukket noe. Ser for meg at det kan være noe i opperativsystemene som kan gjøre dette. Hva bruker du til å overføre med?

 

Jepp. Skal gjøre en test på dette - bare jeg får tid :-) Har bestilt et par nye NIC'er også nå - så da får vi se om det blir noen løsning på det hele.

 

Takk for all hjelp!

 

cozmo

Lenke til kommentar

Har du forsøkt å oppgrader firmware på nettverkskortene? Spesielt den maskinene som har trøbletet nett? Husk at ikke alle typer hardware software spiller like bra sammen. Kan det være noe kødd md portene på switchen din. Forsøk å bytte. Det er rapportert en del ustabilitet i forbindlese med VISTA og overføring. Den bruker SMB versjon 2 til mapping av disker. Funker bra mot 2008 server men dårlig mot tidligere windowsversjoner. Selv hadde jeg så mye nettverkskødd med overføring til fra server med en vista klient at denne ble nedgradert (eller oppgradert alt etter som hvordan man ser det) til XP igjen. Da funket alt som en drøm igjen.

 

Enkleste måten og teste inkompabilitet på ip er å sette alle tre maskinene ved siden av hverandre og kjøre en krysset kabel mellom to og to maskiner og sjekke at hastighet er lik alle veier. Dette måler man alltid best ved FTP overføring.

 

Google litt på nettverkskorte på den "dålige" maskinen og se om andre har lignende feil.

 

Det er ikke uten grunn at Intel og Broadcom kort foretrekkes i miljøer der performance på nettet er viktig. Det er faktisk forskjell på komponenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...