Gå til innhold

Hvordan få 1080p eller full HD?

Bloodax

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et lite spørsmål, trenger ikke en lang diskusjon :p

Hvis jeg har 8800GT og kjøper en 24" BenQ G2400W, og kjøper en film som støtter Full HD eller 1080p eller noe. Da blir det vel Full HD eller noe right ? Det samme gjelder vel spill hvis jeg skrur opp oppløsningen til max på den skjermen, med HDMI kontakten plugga i selvfølgelig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
En HD-DVD eller Blu-ray-film mener du? Isåfall må du ha en spiller som støtter det såklart.

joda skaffer det vis ikke bare kjøper/streamer/laster ned en film fra nett.

Skrevet
da blir det crysis på g ass!

Nå er ikke jeg noen autoritet på Crysis, men jeg tror du kan glemme å spille Crysis i full oppløsning med den hardwaren som står i signaturen din...

Skrevet

Hvilken kvalitet får en i forhold hvis en bruker DVI kontakt på en 720p Blu-ray film på pcen?

Fikk tak i en slik for å sjekke, og jeg var mektig imponert over kvaliteten =)

Skrevet

Nå er ikke jeg noen autoritet på Crysis, men jeg tror du kan glemme å spille Crysis i full oppløsning med den hardwaren som står i signaturen din...

Nei du er nok ikke det ;)..har nok spillt det på stue tven 42"...full oppløsning og grafikken på very high(DX10)...lagga men tok AA på 8.

Skrevet

Nei du er nok ikke det ;)..har nok spillt det på stue tven 42"...full oppløsning og grafikken på very high(DX10)...lagga men tok AA på 8.

Det blir ikke 1920*1200 med alt på very high ihvertfall.. Det duger dårlig selv på 3x 9800GTX :p

Skrevet

42" plasma? de har veldig ofte 1024x768 oppløsning, så bra flyt skulle bare mangle da...

tror det er stor forskjell på hva folk mener om god flyt i et spill. noen er fornøyd med 25fps, mens andre syns det lagger under 50fps.

men jeg er litt skeptisk til 1920*1200 oppløsning, dx10 på very high og god framerate.. men det er sikkert bare meg.

Skrevet
42" plasma? de har veldig ofte 1024x768 oppløsning, så bra flyt skulle bare mangle da...

tror det er stor forskjell på hva folk mener om god flyt i et spill. noen er fornøyd med 25fps, mens andre syns det lagger under 50fps.

Det kommer også ann på spillet. I f.eks CS 1.6 vil 30 fps stabilt virke veldig hakkete og upspillbart, mens i andre spill som f.eks R6 Vegas så vil det være spillbart (ihvertfall til en viss grad).

Ikke at jeg kan forklare hvorfor, men regner med at noen har en god forklaring på lager

Skrevet
Hvilken kvalitet får en i forhold hvis en bruker DVI kontakt på en 720p Blu-ray film på pcen?

Fikk tak i en slik for å sjekke, og jeg var mektig imponert over kvaliteten =)

Blu-ray er 1080p, da. Du får nok rimelig god kvalitet.

Skrevet

Ikke noe problem å kjøre full HD over DVI. Sitter selv med en samsung 24" som kjører 1920x1200 (Litt over full hd oppløsning.) på DVI.

Skrevet (endret)

HD-Ready/Full HD osv.. sier kun kun noe om oppløsningen.

Komponent, VGA, DVI og HDMI kan alle vise i 1920x1080p (eller høyere).

Men selv om du får samme oppløsning, så er det ikke det samme med kvaliteten. DVI og HDMI gir som regel bedre bilde pga de er digitale. Eneste praktiske forskjellen mellom HDMI og DVI er at HDMI kan overføre lyd i tillegg.

1920x1200 er som sagt 1200p og er høyere oppløsning enn Full HD, men ettersom dagens filmer er i 16:9 format, (eller bredere format) så vil skjermen skalere filmen slik at det bare blir 1080p. (svarte streker oppe og nede)

Endret av andrull
Skrevet
men ettersom dagens filmer er i 16:9 format, (eller bredere format) så vil skjermen skalere filmen slik at det bare blir 1080p. (svarte streker oppe og nede)

Skjermen vil vise filmen i 1:1, så skalering er ikke nødvendig. :)

Skrevet

Beklager, feil bruk av ord. 1:1 skalering sier vel ikke så mye for de fleste. Men håper/antar du skjønnte hva jeg mente. Filmen er spilt inn i mer widescreen enn skjermen, og du vil derfor ikke få utnyttet de ekstra 120 vertikale pikslene.

Skrevet
HD-Ready/Full HD osv.. sier kun kun noe om oppløsningen.

Komponent, VGA, DVI og HDMI kan alle vise i 1920x1080p (eller høyere).

Men selv om du får samme oppløsning, så er det ikke det samme med kvaliteten. DVI og HDMI gir som regel bedre bilde pga de er digitale. Eneste praktiske forskjellen mellom HDMI og DVI er at HDMI kan overføre lyd i tillegg.

1920x1200 er som sagt 1200p og er høyere oppløsning enn Full HD, men ettersom dagens filmer er i 16:9 format, (eller bredere format) så vil skjermen skalere filmen slik at det bare blir 1080p. (svarte streker oppe og nede)

Takk for et ordentlig svar ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...