Gå til innhold

Jenter i World of Warcraft

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eh, hvorhen presiserer han at du ikke får komme inn fordi du er jente?

Leder i guildet:Hey listen, before you got in the guild we had a guy who wiped us twice on a single night before she left, I suggest you shut up and be happy we're letting you in as healer. ok?

girl*

...?

Jeg ser ikke poenget ditt.

Poenget mitt var at du overreagerer noe jævlig, og at det fint kunne stått "guy" i stedet for "girl" og derav vært diskriminerende mot alle menn. Poenget mitt er at du virker som en av de typiske SV-og-Ottar-damene som skriker likestilling med en gang du får motgang.

"We're already stocked full on dps". Du er feral druid (=Ikke nødvendigvis dps på rogue/warlock-kvalitet). Altså nedprioritert. Samtidig var det ikke flere effektive dps-slots igjen, men han hadde bruk for en healer.

Besides, du må gjerne ha litt gear for å følge dps, skill alene holder ikke.

Hva slags raid er det snakk om?

Poenget ditt står ikke. Han sier til en jente, at de hadde en "jente" som wipet to ganger på en kveld før hun leftet guildet. Ja, hadde han sagt til henne at de hadde en "person" som gjorde det, så blir det noe annet, men det gjorde han ikke.

Derimot at hun ikke får joine fordi han har dps han stoler på allerede blir en helt annen diskusjon, som kan sees ifra begge sider, og den kan hun heller ta som den er.

Folk klarer på en mystisk måte å komme bort ifra det som er sakens kjerne her, i forhold til dps og whatnot. Poenget er at det han sa _var_ faktisk diskriminerende i denne aktuelle saken, og sånn er det.

Nå er det over et år siden jeg sluttet å spille wow regelmessig, men var før TBC ganske aktiv raider (dessverre kan du vel si). Har selv som raidleader opplevd mangel både på healers, dps, tanks etc, og det er klart at noen ganger hadde det vært veldig kjekt om alle kunne spille den stilen du trengte for øyeblikket, men slik er det nå ikke. Forstår kanskje at du ikke fikk være med, men å begrunne det med at en jente engang wipet hele raidet var idiotisk.

At jenter passer som healere har jeg fra mine dager heller dårlig erfaring med (men nå skal det sies at det gikk rykter om at den characteren vi alle trodde var en jente egentlig var en mann, som sendte bilder a søstera seg og utga seg for å være personen på bildet, om det var sant vet jeg ikke). Men uansett den "jenta" spilte prest og var heller middelmådig som healer. Nå vet jeg jo at dette ikke gir meg noe grunnlag til å bedømme om jenter flest er dårligere healere enn menn, eller dårligere dps enn menn. Personlig tror jeg det er lite forskjell. Gode og dårlige spillere finnes blant begge kjønn, men unge "über1337leroy" gutter var i alle fall sterkt overrepresentert da jeg spilte.

Noe av grunnen til at jeg sluttet, var at jeg følte de sosiale egenskapene til mine medspillere sank drastisk. Etterhvert som flere og flere begynte å spille ble det flere og flere idioter som egentlig ikke hører hjemme innenfor sjangeren MMORPG.

Du trenger ikke å ha ubarberte armhuler og bart for å kunne ha noe å si som jente, slike som deg og dine fordommer legger grunnlag for at jeg lager denne tråden da du rett frem slakter det jeg har å si uten å vite spesielt mye om saken.

Eh, hæ? Tingen er - jeg tror de bryr seg fint lite om at du er jente. At du ikke er ettertraktet som cat druid dps forstår jeg godt, du har fint lite å tilby. Hadde du vært tank eller healer er du ettertraktet. Jeg som raidleader tar ikke med folk som ikke vil raidets beste.

Samtidig spinner argumentene dine rundt detaljen "han sier kanskje at jeg ikke kan dpse fordi jeg er jente". Språklig nyanse. Jeg tolket det som at de var fulle på god dps og at det ikke var aktuelt å forkaste de for en feral druid, selv om du er jente. Forsiktig med likestillingingshyling.

Samtidig, hva vet du om meg og fordommer? Opplys meg mer om saken, for grunnlaget ditt for hylingen er svært tynt.

Jeg nevner kanskje at hendelsen i guilden bare var en av veldig mange, det var ikke ment som flaggskipet for mine argumenter eller noe, nevnte det bare fordi det skjedde igår for å vise hvor frekvent slike ting skjer.

Det sier ingenting om frekvens, ei alvorligheten.

Min grunn til misnøye til å begynne med var at jeg ble nektet plass på raidet FØR medlemmene ble valgt ut, og ja, det var faktisk en feral dps som ble valgt ut til å bli med. Hans gear var i tilleg mer litt mer tank-rettet, og han fikk bli med kun fordi de hadde ganske god kontroll på encounteret og var mer rettet som en slags farm for å geare opp noen av de undergearede spillerene, da de fleste i guildet er i SSC/TK gear. Raidet var til Prince i Kara

Ja, så hadde han faktisk bruk som offtank på enkelte steder, selv om det stort sett er unødvendig. Jeg trenger ikke offtank selv som tank i karazhan.

Som du sikkert er klar over har Karazhan 10 raidspots. Minst en av disse må gå til tank og minst to må gå til healers, med mindre gear er på veldig høyt nivå. Altså plass til mellom 7 og 5 dpsere. Samtidig ønsker ingen å bruke hele dagen i karazhan, samt at det allerede er en del supportklasser og rene dpsklasser (warlock, mage, rogue, hunter) melder seg. Altså meget begrenset plass til en feral druid som jeg tror har dårligst dps av alle supportklassene, målt i ren dps.

Feral er godt egnet til tanking, derimot, så jeg skulle tro du har bedre sjanse som det. Evt. som healer, men det var du jo ikke villig til.

Tittelen er jenter i wow. I mitt guild har vi mange av dem. Aldersmessig spenn fra yngst til eldst er vel nesten 50 år. Generelt sett er de dyktige og pålitelige.

Når det gjelder eksemplene dine så vil jeg mene at om du ikke får plass pga raidet er besatt for den rollen du kan spille så er det bare å akseptere det.

Om du hadde meldt interesse før andre og ble forbigått, aksepter det eller forlat guildet. Det kan tenkes at klassebalanse alene gjorde at det ikke var plass til nettopp deg eller at andre grunner spilte inn som gear, skills, tid i guildet osv.

Det er mange svært unge som spiller spillet. Det er mange umodne voksne som spiller spillet. At humoren reflekterer det bør ikke komme som noen overraskelse. Om du finner det støtende, rapporter eller finn et annet spill.

Jeg for min del har større problemer med særdeles emosjonelle personer enn fjortishumor.

Poenget ditt står ikke. Han sier til en jente, at de hadde en "jente" som wipet to ganger på en kveld før hun leftet guildet. Ja, hadde han sagt til henne at de hadde en "person" som gjorde det, så blir det noe annet, men det gjorde han ikke.

Derimot at hun ikke får joine fordi han har dps han stoler på allerede blir en helt annen diskusjon, som kan sees ifra begge sider, og den kan hun heller ta som den er.

Folk klarer på en mystisk måte å komme bort ifra det som er sakens kjerne her, i forhold til dps og whatnot. Poenget er at det han sa _var_ faktisk diskriminerende i denne aktuelle saken, og sånn er det.

Viste ikke at det kom til å bli så stor sak rundt detaljene i det ene tilfellet, kan godt redigere inn mer utfyllende utdrag og informasjon rundt det om noen sterkt ønsker det.

for å ramse opp;

- Det var ett raid som var mer rettet mot å geare opp noen av de undergearede da de fleste for lengst var ferdige med Kara.

- Det var ikke noen farlig encounter for for de fleste i raidet, de hadde mer enn bra nok gear til å slippe til semi-fantastisk dps.

- En feral druid som jeg vet av erfaring at jeg slår i dps fikk bli med.

- Jeg ble ikke nektet å bli med på grunn av speccen min eller av noen erfaring, men fordi raidleaderen var redd jeg kom til å gjøre noen grove feil som wipet oss, slik han av erfaring viste at jenter har en tendens til.

Joda, fordi det fint kunne stått "guy" der. Det er igjen snakk om en språklig nyanse hvorav girl (eller guy) peker til person, ikke spesifikt med "girl" eller "guy" som grunn. Det står person.

Som dps ville jeg heller ikke hatt en feral druid som Raid leader.

Det er nemlig dette jeg også reagerer på. Hun syter fordi hun blir diskriminert som jente, mens hun her ble nektet slot fordi hun ville komme som dps. Feral druid dps. Altså hyler hun diskriminering selv om nektelsen har grunnlag i noe helt annet.

Endret av Lycantrophe

Men han ga deg jo muligheten til å være med som healer, du kan jo få DPS gear for det også. Og siden mange hadde godt gear, hadde jo ikke du behøvd og heale for fullt.

Men ja, jeg syns det er feil at han klassifiserer alle jenter som en. Eller at han klassifiserer etter kjønn generelt.

Endret av Heart Break Kid

Lycantrophe: Hva ville meningen med setningen vært om det sto guy der? "Vi hadde en person som wipet raidet vårt i forrige uke, derfor tar vi ikke inn en annen person nå"?

Det gir jo ingen mening :).

Forøvrig, feral-druiden som fikk være med var kanskje kjappere enn deg til å søke? Kanskje han er god-kompis med lederne?

Endret av Alastor
- Jeg ble ikke nektet å bli med på grunn av speccen min eller av noen erfaring, men fordi raidleaderen var redd jeg kom til å gjøre noen grove feil som wipet oss, slik han av erfaring viste at jenter har en tendens til.

Si meg, har du aldri raidet med denne raidleaderen før? Er du resto til vanlig?

"- Jeg ble ikke nektet å bli med på grunn av speccen min eller av noen erfaring, men fordi raidleaderen var redd jeg kom til å gjøre noen grove feil som wipet oss, slik han av erfaring viste at jenter har en tendens til."

Hvis dette er tilfelle så skjønner jeg godt at du dro. Men skaff deg litt tanke-gear, da kan du off-tanke på bosser med adds, og gjøre dps ellers. Da blir det som regel lett å skaffe seg PuGs til kara.

Joda, fordi det fint kunne stått "guy" der. Det er igjen snakk om en språklig nyanse hvorav girl (eller guy) peker til person, ikke spesifikt med "girl" eller "guy" som grunn. Det står person.

Som dps ville jeg heller ikke hatt en feral druid som Raid leader.

Det er nemlig dette jeg også reagerer på. Hun syter fordi hun blir diskriminert som jente, mens hun her ble nektet slot fordi hun ville komme som dps. Feral druid dps. Altså hyler hun diskriminering selv om nektelsen har grunnlag i noe helt annet.

Vel, det er der vi er uenige. Jeg bryr meg rett vest i om hun syter pga dps eller om de hadde dps-ditt, ikke trengte dps-datt. Jeg bryr meg om at ut ifra akkurat de ordene han sa (i henhold til den informasjon Ninety har gitt) så er det faktisk diskriminering. Det står ikke person, det står "jente", sagt til en jente. Han har hatt en dårlig erfaring med en "jente" og bruker det som en grunn til en "jente".

Jeg kan virkelig ikke skjønne at du kan mene noe annereldes, ut ifra den infoen vi er gitt ang. denne aktuelle saken.

Tråden åpnes igjen.

Fra nå av er det ingen vits i å diskutere følgende.

- Hvorvidt CAT DPS er teh win eller ei.

- Om en person whiner for mye

- hvem som bryter retningslinjene og ikke.

Det vi kan diskutere, er hva som menes med følgende utsagn:

Leder i guildet:Hey listen, before you got in the guild we had a girl who wiped us twice on a single night before she left, I suggest you shut up and be happy we're letting you in as healer. ok?

Og ikke minst de andre punktene.

Det tilfellet plasserer seg pent inn mellom mange tilfeller av diskriminering og forskjellsbehandling jeg og andre jenter online blir utsatt for. En gang hissa jeg meg veldig opp når jeg leste en lang blog der noen la ut om hvordan det lå i menns natur å drepe og at dps var naturlig for menn, og at kvinner som regel var bedre healere en damage ettersom instinktet til kvinnen lå i å "pleie og ta vare på". Når skal noen blant menn ta standpunkt til slike ting og si at nok er nok? Mange ganger har jeg opplevd comments som IRL kunne blitt oppfattet som seksuel trakasering, for å quote én;

"Hey Baby, can I lift up your skirt and do you?"

Eller andre ganger, når jeg for eksempel går AFK og human-characteren min setter seg på kne, kan jeg komme tilbake å se en male character med skrittet i ansiktet på characteren min, vitsende med blowjob-comments til forbipaserende. Er dette greit?

Endret av Alastor

Når det gjelder de to siste tingene, så er det ikke sånn at "menn" må "stand up for great justice" og si ifra her - dette omhandler idioter, og idioter i spill. Det at de er menn, og gjør det mot ei jente er av mindre betydning - det handler om idiotisk humor og idiotiske personer.

De finnes over alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...