Gå til innhold

Optikk fra gammel speilrefleks (NIKON F 50) på nytt digitalt speilrefleks?


Anbefalte innlegg

Da har eg forstått det slik at Tamronen vil passe direkte på D80 huset uten noen form for adapter el..?

Både Tamronen og Sigmaen ja, men ingen av dem vil vurderes som gromoptikk i dag.

 

Kitzoomen bør være 18-70, eller den nye 16-85 VR - om den finnes som kit med D80 - som faktisk er enda bedre på de fleste punkter.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[...]

Han holder igjen overgangen til speilrefleks pga den kostbare optikken han har til det gamle speilrefleks kameraet.. [...]

 

Svigerfar har følgende optikk fra før:

Begge linsene har autofokus, men har ikke noen peiling på dette. Noen som kan fortelle meg om desse vil passe på D80? Må eg evt ha en overgang av noe slag?

 

SIGMA UC ZOOM. 28-105mm 1:4-5,6 Ø58.

Tamron AF ASPHERICAL LD 28-200mm Ø72 1:3,8-5,6 (IF).

Det er synd å si det, men dette er ikke spesielt kostbar optikk. De har nok kostet en del mer enn de aller rimeligste objektivene p.g.a. stort zoom-område, men lysstyrken er dårlig, og den optiske kvaliteten vil nok heller ikke være noe å skryte av, spesielt på sistnevnte, da stort zoomområde medfører optiske kompromisser. 28-200mm-ere har ofte også dårlig nærgrense.

 

Når det er sagt, så bør det være mulig å bruke dem med full funksjonalitet på alle Nikons DSLR unntatt D40, D40x og D60. F50 var en enklere modell, så D80 høres ut som et fornuftig valg. Skal man ha et halv- eller helproft kamera som D300 eller D3, henger det ikke helt på greip å bruke optikk med så mange kompromisser som de du nevnte.

 

Vedrørende valg av kit-objektiv for D80, så har Nikons 18-70mm rykte for å være optisk og konstruksjonsmessig bedre enn 18-135mm-eren. Det kan også være verdt å vurdere den utgaven av 18-55mm-eren som har VR (billedstabilisator).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...