Gå til innhold

Lage Night Rider led lys


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har lyst til å lage lys som skal stå på bilen lik det KITT har i Night Rider. Nå har det seg sånn at jeg ikke har peiling på elektronikk, men jeg tror jeg skal klare å lage dette med litt hjelp.

 

Jeg finner bare tegninger av lys med 8 og 16 led, men jeg kommer til å trenge noe som 2-3 rader med 40 leds. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

 

Alle inspill motas med takk.

 

 

Hilsen Jonas

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en link til eller nærmere beskrivelse av det kitet du vil kopiere hadde vært hjelpsomt...

 

er det kun snakk om å få lys i ca 100 lysdioder ved hjelp av strøm fra bilens 12V anlegg? Du kan da for eksempel seriekoble en motstand og det antall dioder du får "plass" til med 12 volt (typisk 2-3 dioder) og så parallellkoble så mange slike serier du trenger, for eksempel 40 stk. Motstandsverdi og antall dioder du kan koble sammen i hver serie avhenger av data for de aktuelle diodene.

 

eksempel:

 

du vil bruke dioder med spenningsfall over ledende diode (ON Voltage) = 3,2V (typisk verdi). Diodene kan maks håndtere 20 mA strøm. Hvis du kobler to av disse i serie vil spenningen over dem bli 6,4 Volt, og ettersom spenningen i en bil vanligvis varierer mellom 11 og 15 volt vil du da ha fra 4,6 til 8,6 volt spenning over formotstanden (worst case). hvis vi aldri vil overstige 20 mA må vi ta utgangspunkt i den høyeste spenningen og bruke ohms lov: 8,6V/20mA = 430 Ohm. De nærmeste standardverdiene for motstander er 390 og 470 Ohm. Ettersom bilen under kjøring vanligvis vil ha ca 14 Volt ville jeg rundet av oppover. Konklusjon: To dioder og en 470 Ohms motstand kobles i serie, med positiv spenning på den ene enden og jord på den andre. Du kan parallellkoble så mange slike du vil.

 

Hjelper dette deg på vei?

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Skal få strøm fra bilens 12V anlegg. Det jeg trenger hjelp til er å forstå tegningene til dette, og hva jeg må kjøpe.

 

Her er noen linker:

http://www.bit-tech.net/modding/2002/06/22/knight_rider/3

http://www.electronics-lab.com/projects/motor_light/028/

http://www.electronics-lab.com/projects/au.../011/index.html

http://www.attiny.com/knightrider.htm

http://www.charlton.vic.edu.au/mark/electr...ts/k-rider.html

 

 

Det er sånn her det skal se ut:

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

aha, da står det litt mer klart for meg.

 

har ikke så mye tid til å se på det akkurat nå, men den nederste av disse ser ut til å være mulig å skalere opp til 32 dioder per rekke ved å utvide kretsen litt (kanskje må teller-IC'en byttes ut). Det fine med denne kretsen fremfor de andre (for din del) er at denne kan du bare koble opp, og den vil fungere, mens de andre benytter mikroprosessorer som må programmeres først.

 

Kan ta en nærmere titt på det over påske hvis ingen andre kommer meg i forkjøpet :)

Lenke til kommentar

har laget ett utkast jeg mener skal fungere som jeg har koblet opp i multisim nå. Får dessverre ikke testet den da multisim ikke er særlig stødig på simulering av logiske kretser :hmm: Kretsen jeg har tegnet opp består av seks IC'er og driver 32 lysdioder som går fra side til side (frem og tilbake). Det er imidlertid ikke vanskelig å lage litt kombinatorikk og en dreiebryter som kan veksle mellom de ulike mønstrene (lysene går bare en vei, lysene starter på hver sin side og går mot midten eller omvendt osv).

 

Imidlertid er det bare en lysdiode som lyser i gangen (to om jeg skal lage det mønsteret som går fra midten og utover eller omvendt). Skal sette meg ned og se om jeg ikke får ordnet det slik at ved sveip fra side til side er det 3-4 dioder som lyser av gangen. Ser litt penere ut, i hvertfall når man har såpass mange dioder :cool:

 

kommer tilbake med kretsskjema!

Lenke til kommentar

Vel, da er den endelig klar; min versjon av Knight Riders "pustende" LED-scanner. Den fungerer som følger:

først tennes de ytterste diodene på hver side, deretter de nest ytterste, og så de innenfor der igjen, og når de fjerde diodene fra ytterkanten tennes, slukker de ytterste, slik at det er maks seks dioder som lyser samtidig. Mønsteret flytter seg innover og forsvinner når det når midten, før det sprer seg ut til hver side igjen.

 

Det er totalt 24 dioder, 12 på hver side (man kan koble to dioder på hver "kanal", eller til og med tre om man bruker dioder med lavt spenningsfall). Dette fordi det var det høyeste antallet jeg fikk til uten å bruke enda en demux'er.

 

Her er kretsskjemaet. Her er bare de 12 diodene på den ene siden tegnet inn (LED1 er ytterst, LED12 er nærmest midten). De 12 på den andre siden skal kobles slik at du trenger enda tre formotstander koblet i samme mønster, og den ytterste dioden på den andre siden skal kobles til samme NOR-port som den ytterste på denne siden (LED1) osv.

 

post-78758-1205962384_thumb.jpg

 

OBS! Formotstandene R3, R4 og R5 har tilfeldige (men typiske) verdier og må beregnes på nytt ettersom hvilke dioder du vil bruke og hvor mange du vil ha på hver kanal. C1, R1 og R2 har jeg heller ikke beregnet riktige verdier til enda. R1 er ett potmeter koblet som en rheostat, som justerer hastigheten på sveipet.

 

Futurlec.com har alle delene veldig billig. Jeg anbefaler at du studerer dataarkene for hver enkelt brikke slik at du er sikker på å koble rett. Anbefaler også at du tegner opp kretsskjemaet for hånd med blyant og papir for å få litt bedre oversikt.

 

IC'er som er brukt er:

U1 - CD4093, IC med 4 nand-porter

U2 - CD4516, 4-bits tellekrets

U3 - CD4514, 4-bits demultiplexer (demux)

U4, U5, U6, U7 (NOR-portene som du ikke ser navnet på) - 4 stk CD4025, IC med 3 tre-inputs NOR-porter

 

5-volts drivspenning til IC'ene lager du med en 7805-regulator som vist på denne siden (helt nederst). De KAN også drives av 12 volt, men ettersom de tåler maks 15 Volt, og spenningen i bilen ved noen tilfeller kan tippe over dette, syns jeg 5 Volt er mye tryggere.

 

kretsen ser ut til å fungere (la inn nyeste versjon av Multisim), i hvertfall sveiper den "opp" (fra LED1 til LED12) riktig, men den går ikke ned igjen. Enten er det noe som må kobles annerledes, ellers er det multisim som ikke håndterer vippen som formes av U1B og U1C riktig. Skal se om jeg får testet mer over påske, nå kræsjet nettopp multisim og jeg hadde selvfølgelig ikke lagret kretsen :(

 

når det gjelder valg av dioder, ser disse ut til å være identiske med de som ble brukt i 2008-versjonen av KITT. Riktignok har KITT hele 480 stykker av dem... Fordelen med disse er at spenningsfallet over dem bare er 1,85 Volt, slik at man fint kan koble tre dioder per kanal, og dermed få totalt 72 dioder (muligens kan til og med 4 gå bra, men da begynner marginene å bli litt små i forhold til forsyningsspenningen).

 

om du eller noen andre bygger denne kretsen er det obligatorisk å legge ut video av resultatet :p er voldsomt spent på å få vite om den fungerer og hvordan det vil ta seg ut. Vurderer faktisk å bygge en selv til å sette i grillen på Audi 80'en min ;)

Endret av ventle
Lenke til kommentar

her lukter det mikrokontroller lang vei...

enklest og billigst, og du kan endre lysmønstrene akkurat slik du vil ha dem selv, etter du har koblet opp det hele...

 

edit: forresten så vil du med ventle sitt design ikke kunne fade lysdiodene inn og ut, slik at du får en jevn "lysstrøm" bortover...

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar

det er jeg enig i, men jeg tror ferdigprogrammerte IC'er er mer aktuelt for trådstarters vedkommende...

 

edit: med tre ganger så mange NOR-porter skal jeg klare å implementere fading :p

 

edit 2: kanskje det ikke er så vanskelig å få til fading med IC'er likevel. Får se på det over påske :hmm:

Endret av ventle
Lenke til kommentar

17$ for alle dele jeg trenger ti å lage dette her:P Latterlig billig.

Men de diodene du linket til er vel sikkert helt greie å bruke. Ikke veldig dyre heller.

 

Og med fading: så lenge lysstrømmen går fortnok bortover så vil det se ut som lyset beveger seg, man ser bare at det skifter hvis det går veldig sakte.

Lenke til kommentar

hvis dere vil at diodene skal ha litt fading effekt er det bare å sette en kondensator på rundt 100-200 uF i paralell med lysdioden. du får da en mer glødelampe-aktig tenning og slukking av dioden. men du bør prøve med en diode og finne ut av hvor stor kondensator du trenger for at det skal tenne og slukke i det tempoet som er passe for deg. det kan godt tenkes at 100 uF gir en for treg effekt for deg.

lysdiode_med_kondensator.bmp

Lenke til kommentar

Med mindre jeg tenker feil nå, vil ikke en kondensator i parallell med lysdioden ha noen effekt utover litt høyere strømtrekk den første klokkepulsen. Dette fordi spenningen over ledende diode, og dermed også en parallellkoblet kondensator, er konstant, og kondensatoren vil ikke bli ladet opp til høyere spenning enn diodefallet. Når så strømmen kuttes vil kondensatoren begynne å lade ut fra denne spenningen og nedover, MEN, ettersom spenningen er under ett diodefall vil den ikke klare å lage lys i dioden, og dermed heller ikke lades ut mer enn sin egen lekkasjestrøm tillater... om jeg ikke har oversett noe vesentlig nå?

Lenke til kommentar
kretsen ser ut til å fungere (la inn nyeste versjon av Multisim), i hvertfall sveiper den "opp" (fra LED1 til LED12) riktig, men den går ikke ned igjen. Enten er det noe som må kobles annerledes, ellers er det multisim som ikke håndterer vippen som formes av U1B og U1C riktig. Skal se om jeg får testet mer over påske, nå kræsjet nettopp multisim og jeg hadde selvfølgelig ikke lagret kretsen :(

 

Ved å blant annet erstatte U1B og U1C med en 7476 (TTL JK FlipFlop, klarte ikke å få den til å virke med 4027 like enkelt) og bruke carry utgangen fra 4516 til å trigge vippa som veksler mellom høy og lav på U/D inngangen på 4516.

Vippa vil altså trigges hver gang telleren har kommet til enden og dermed får den aldri fullført syklusen sin og vil vandre frem og tilbake :p

Simulasjonen i proteus viser nå at den scaner frem og tilbake som den originale KITT scanneren.

post-74238-1206242528_thumb.jpg

Lenke til kommentar

ja, det er en mulighet. Fikk du den ikke til å virke med de to NAND-portene koblet som en JK-vippe i proteus? må jo ha en ekstra IC om du skal ha en egen med JK-vipper, i stedet for en med flere NAND-porter ettersom du trenger en NAND-port for å realisere oscillatoren også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...