Gå til innhold

Lage Night Rider led lys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ja, det er en mulighet. Fikk du den ikke til å virke med de to NAND-portene koblet som en JK-vippe i proteus? må jo ha en ekstra IC om du skal ha en egen med JK-vipper, i stedet for en med flere NAND-porter ettersom du trenger en NAND-port for å realisere oscillatoren også

 

Nei hvis jeg koblet opp nøyaktig likt ditt skjema i proteus så fikk jeg samme resultat som deg. Lysene gikk bare den ene veien, å sette inn en JK vippe gjorde jeg egentlig mest for å finne ut om det var praktisk gjennomførbart i det hele tatt, siden jeg så at det burde virke teoretisk.

Det må selvfølgelig legges til noen buffer transistorer/buffer IC på utgangen da, er ikke mye til dioder du kan drive rett av logikken men dette er jeg sikker på at du er klar over.

 

Skal se litt mer på det men selv tror jeg nå at jeg ville gått for en AVR, mye lettere og så får du bare noen til å skrive programmet for deg, er ikke store greia som skal til.

Lenke til kommentar

må komme meg ned fra fjellet først...

 

med en avr med to porter (16 inn/ut) kan man lage adressering til 40 individuelle dioder samt tre knapper om det skulle være ønskelig...

 

tiny26 (23 kroner fra elfa) burde være tilstrekkelig.

i tillegg trengs vel 5 transistorer (typisk 1.50 stykket)

 

da er vi oppe i rundt 30 kroner... i tillegg kommer selvsagt lysdioder og strømforsyning da.

 

kan sikkert ta programmeringa etter vi er ferdig med forsterkerprosjektet... der er det avr-kontroll for alle penga :D

Lenke til kommentar

Skal ikke begi meg inn på programmering av noe kretser her, men det er jo klart at man får et mest mulig fleksibelt system med en eller annen mikroprosessor.

 

Klarer man seg med et par variasjoner i lysmønster, kommer man langt med noen enkle logikk kretser.

F.eks. som jeg ser i flere av disse kretsene er det brukt en 4017 teller, den er veldig anvendelig til slike ting.

Har selv bruk denne til flere løpelyslignende prosjekt tidligere.

 

Ellers vil jeg anbefale 10mm LED's, delt opp i 2 grupper med 2x10 LED's slik at det totalt blir 20 i bredden og 2 i høyden.

Det burde gi nok lys, og vil ha en bredde på rundt 30 cm og høyde på ca. 3 cm med litt avstand mellom hver LED.

Uavhengig av hvilken logikk man velger for å styre dette, ville jeg valgt noen logikknivå styrte MOS-FET for å drive diodene. Disse koster litt, men da får man lite tap og man kan enkelt bruke andre LED eller flere LED uten at kretsen trenger å bygges om. De klarer høy strøm og har veldig lavt spenningsfall, slik at man enkelt kan drive mange LED's på hver kanal.

 

Et rimelig sted å kjøpe LED på er Ledshoppe, med f.eks. disse i 10mm størrelse, eller alternativt disse i 5mm størrelse. Har ikke sett mange som har bedre priser, og det skal være gratis frakt. Pass på å handle for under 200NOK så man slipper moms. Ikke kjøpt noe der selv, men har sett flere på forumet som anbefaler det.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Genial idé Dynejonas :) Tror vi er nødt til å låne idéen til russebilen vår. Har ikke så mye erfaring med elektronikk selv, så kommer til å trenge hjelp fra folk her på forumet for å få det til.

 

Har kommet fram til at det optimale måtte være 2x32 stk 10mm lysdioder plassert tett i tett. Har som sagt ikke veldig stor erfaring innen dette feltet, men tror at det letteste må være en programmerbar chip når det kommer til så mange lysdioder.

 

Så, hvis dere hjelper meg med alt det teoretiske, skal jeg sørge for at det blir gjennomført i praksis :D Og da blir det selvsagt Youtube-video på dere ;)

 

Det jeg trenger å vite

- Hvilken chip burde jeg velge?

- Hvordan kobler jeg denne til PCen slik at jeg kan programmere den? Gjerne med en kjapp oppramsing av alle komponenter som trengs for å få til dette osv.

- Et kretsskjema :)

- Muligens litt hjelp til koden når vi kommer så langt.

 

Hmm, hva er det jeg egentlig ikke trenger? :p

 

Tusen takk for all hjelp!

Endret av k-mouse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...