Gå til innhold

Fordommer mot sigøynere?


Anbefalte innlegg

Hvis man har foreldre som er sigøynere men man selv bryter med kulturen og heller lever som en gjennomsnittelig person i landet. Er man da fortsatt sigøyner, eller er sigøyner kunn ett begrep for dem som følger kulturen dems?

De finnes også sigøynere som har valgt å leve et normalt liv blant mennesker (studere, jobbe osv) og i Romania betrakter vi dem ikke lengre som sigøynere. Men personnlig traff jeg bare en i hele mitt liv (32) så tror jeg at de er bare unntaket fra regelen

Endret av deadcountess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det første jeg har bodd i romania (flytta i april tilbake til norge) og sigøynere er kjempe cool og snille og gavmilde, mine bestevenner er sigøynere kj?resten min er sigøyner. de var kanskje thieves før, men ikke nå!. :D

 

Vel...hva kan jeg si...jeg er ganske sjokkert. Jeg vet ikke hvor lenge har du bodd i Romania. Jeg har levd der i nesten 30 år og min opplevelse er helt forskjellig, og har aldri hørt noen som har positiv inntrykk av sigøynere. Så langt jeg vet er de snille bare mot de som gir dem penger.

Endret av deadcountess
Lenke til kommentar
For det første jeg har bodd i romania (flytta i april tilbake til norge) og sigøynere er kjempe cool og snille og gavmilde, mine bestevenner er sigøynere kj?resten min er sigøyner. de var kanskje thieves før, men ikke nå!. :D

 

Vel...hva kan jeg si...jeg er ganske sjokkert. Jeg vet ikke hvor lenge har du bodd i Romania. Jeg har levd der i nesten 30 år og min opplevelse er helt forskjellig, og har aldri hørt noen som har positiv inntrykk av sigøynere. Så langt jeg vet er de snille bare mot de som gir dem penger.

 

synes du? hvor bodde du?

Lenke til kommentar

Det er nok litt mer nyansert enn at de enten var tyver før, men ikke nå, eller at alle sigøynere er verdiløs dritt. De er mennesker som alle andre, men kulturen deres oppfordrer jo ikke akkurat til god moralsk oppførsel.

 

Selv har jeg ingen fordommer mot sigøynere, har egentlig ikke møtt så mange av de at det gjør noe. De skal vist opprinnelig være fra India har jeg hørt, men vandret til Europa for lenge siden.

 

Har selv tater blod i familien, men merker ikke mye til det. Har jeg forstått rett så er tatere sigøynere som har vært her i noen århundrer, mens vanlige sigøynere har kommet de siste 150 årene.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Det er nok litt mer nyansert enn at de enten var tyver før, men ikke nå, eller at alle sigøynere er verdiløs dritt. De er mennesker som alle andre, men kulturen deres oppfordrer jo ikke akkurat til god moralsk oppførsel.

 

Selv har jeg ingen fordommer mot sigøynere, har egentlig ikke møtt så mange av de at det gjør noe. De skal vist opprinnelig være fra India har jeg hørt, men vandret til Europa for lenge siden.

 

Har selv tater blod i familien, men merker ikke mye til det. Har jeg forstått rett så er tatere sigøynere som har vært her i noen århundrer, mens vanlige sigøynere har kommet de siste 150 årene.

tater og sigøyner er ikke det samme,

Lenke til kommentar
For det første jeg har bodd i romania (flytta i april tilbake til norge) og sigøynere er kjempe cool og snille og gavmilde, mine bestevenner er sigøynere kj?resten min er sigøyner. de var kanskje thieves før, men ikke nå!. :D

Problemet er vel ikke hvordan de oppfører seg ovenfor sine egne, men hvordan de oppfører seg i samfunnet.

Lenke til kommentar
Sigøynere eller rumenere eller hvor enn nå disse agressive tiggerene kommer ifra. Jeg liker dem ikke, jeg rett og slett hater dem. De er svin og et råttent eple.

 

Slik opererer dem i kr.sand:

Dagtid:

Spiller diverse instrumenter langs gata og noen sitter strategiske plasser og tigger

Kveld:

løper rundt med cowboyhatter, blingbling lys eller gårsdagens roser (om ikke eldre)som de har handelsavtale med plantasjen om.

Disse blir prakket på fulle folk, og dersom en full person henger ved en ATM for å ta ut penger så løper 3 stykker bort til han og lurer stakkarsen.

 

Selv ber jeg dem å dra til helvete. Ja, jeg sier det rett ut! Flere ganger har jeg tatt tiggerene og flyttet dem over på andre siden av gata da de henger langs køene inn til utesteder.

 

Er jeg på et skikkelig drittsekkhumør så forfølger jeg dem slik at de blir sure. De er en pest og forsøpler sentrum på kveldstid når folk vil ut og slappe av med en pils.

 

Det jeg har lyst til, men ikke fått gjort er å forfølge dem til der de bor for å faktisk se hva slags standard de bor i. For jeg mistenker at de har det bedre enn fler av dem som er trygdet.

 

Kunne vi ryddet gatene for disse mennesken samt fått vekk dem som driver med salg av sex så hadde det fort vært mer koselig å dra ut for å slappe av.

 

vi har de samme i stavange , og vi har og de som går rundt på kvelden og bare tigger , men dagen før eller etter ser samme person selger jall , så de bytter på hva de gjør .

 

de får ikke solg meg juggel eller noen penger i fra meg .

Lenke til kommentar
For det første jeg har bodd i romania (flytta i april tilbake til norge) og sigøynere er kjempe cool og snille og gavmilde, mine bestevenner er sigøynere kj?resten min er sigøyner. de var kanskje thieves før, men ikke nå!. :D

Problemet er vel ikke hvordan de oppfører seg ovenfor sine egne, men hvordan de oppfører seg i samfunnet.

 

kaller du meg en sigøyner?. du har kanskje rett, jeg mener jeg og broren behaved verre der enn her. mens søstra mi alltid var snill, kanskje det var derfor hun aldri fikk noen venner.

Lenke til kommentar
For det første jeg har bodd i romania (flytta i april tilbake til norge) og sigøynere er kjempe cool og snille og gavmilde, mine bestevenner er sigøynere kj?resten min er sigøyner. de var kanskje thieves før, men ikke nå!. :D

Problemet er vel ikke hvordan de oppfører seg ovenfor sine egne, men hvordan de oppfører seg i samfunnet.

 

kaller du meg en sigøyner?. du har kanskje rett, jeg mener jeg og broren behaved verre der enn her. mens søstra mi alltid var snill, kanskje det var derfor hun aldri fikk noen venner.

Med egne mener jeg ikke nødvendigvis folk som er sigøynere av fødsel, men folk som de selv ser på som sine egne: venner og daglig omgangskrets.

Lenke til kommentar
For det første jeg har bodd i romania (flytta i april tilbake til norge) og sigøynere er kjempe cool og snille og gavmilde, mine bestevenner er sigøynere kj?resten min er sigøyner. de var kanskje thieves før, men ikke nå!. :D

Problemet er vel ikke hvordan de oppfører seg ovenfor sine egne, men hvordan de oppfører seg i samfunnet.

 

kaller du meg en sigøyner?. du har kanskje rett, jeg mener jeg og broren behaved verre der enn her. mens søstra mi alltid var snill, kanskje det var derfor hun aldri fikk noen venner.

Med egne mener jeg ikke nødvendigvis folk som er sigøynere av fødsel, men folk som de selv ser på som sine egne: venner og daglig omgangskrets.

 

Men de eneste vennene mine i 3 år var sigøynere. da er jeg en sigøyner da?.

Lenke til kommentar
Sigøyner som i person som lever seg rik på trygd og lureri -> ja de kan jeg gjerne ha fordommer mot!

 

Sigønyer som en etnisk gruppe eller kultur -> vanskeligere å ha fordommer mot..

 

Jeg tror vi må begynne å definere forskjellen på de to over.

 

Det er ingen forskjell. Hele sigøynerkulturen går ut på å lure og snylte. Det er ikke enkeltpersoner det er snakk om. Samtlige, altså absolutt alle, sigøynere i Norge går på trygd. Ikke èn eneste er en samfunnsnyttig borger.

Endret av johnx2
Lenke til kommentar

Som fengselsbetjent har jeg møtt veldig mange sigøynere, og nesten alle er veldig høflige og sjarmerende. Fascinerende å se hvordan de har bevart sin måte å leve på. Når det er sagt, er de jeg har møtt, samt familiene deres som kommer på besøk, ikke til å stole på i det hele tatt! De juger og stjeler så fort de kan, men de gjør det med et smil i hvert fall.. :)

De er snåle, sjarmerende, dramaqueens, kan ikke lese eller skrive, har morsomme navn og er til tider meget irriterende og påtrengende.

Det er ikke ofte jeg skjærer alle over en kam, men når det gjelder sigøynere så gjør jeg det. Det er grunn til å utvise skepsis i møte med dem, men de er i det store og hele hyggelige, dah!

Svindler deg med et smil!

Jeg spurte en gang ei sigøynerjente på 5-6 år hvorfor hun røyker og fikk beskjed om at det skal jeg gi faen i! He, he!

:)

Lenke til kommentar
Det er nok litt mer nyansert enn at de enten var tyver før, men ikke nå, eller at alle sigøynere er verdiløs dritt. De er mennesker som alle andre, men kulturen deres oppfordrer jo ikke akkurat til god moralsk oppførsel.

 

Selv har jeg ingen fordommer mot sigøynere, har egentlig ikke møtt så mange av de at det gjør noe. De skal vist opprinnelig være fra India har jeg hørt, men vandret til Europa for lenge siden.

 

Har selv tater blod i familien, men merker ikke mye til det. Har jeg forstått rett så er tatere sigøynere som har vært her i noen århundrer, mens vanlige sigøynere har kommet de siste 150 årene.

tater og sigøyner er ikke det samme,

 

Selvfølgelig er tatere og sigøynere to forskjellige folk. Man kan se på tetere som en kultur, som et folk med historie, men sigøynere bare vandrer og lever på andre samfunn. Tatere har moral og verdier. Men sigøynere oppdrar barna sine rett og slett til å bli flinke tyver. Ifølge sigøyneres kultur en som jobber er bare dum og udugelig(f eks en jente aldri gifter seg med en som "gjør" ingenting, bare jobber).

Lenke til kommentar
Som fengselsbetjent har jeg møtt veldig mange sigøynere, og nesten alle er veldig høflige og sjarmerende

...

Det er ikke ofte jeg skjærer alle over en kam, men når det gjelder sigøynere så gjør jeg det. Det er grunn til å utvise skepsis i møte med dem, men de er i det store og hele hyggelige, dah!

Svindler deg med et smil!

 

Ja, de er alltid sjarmerende og høflige når de ikke har andre alternativ.

 

Som rumener har jeg møtt mye flere sigøynere enn nesten alle som skriver på forum.

 

I Romania disse snille mennesker dreper og torturerer politifolk og deres familier. Det var masse av slik i Romania.

Endret av deadcountess
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...