Gå til innhold

Wine 1.0 snart klar


Anbefalte innlegg

Vel, det går fremover med Wine også. Vi får håpe at version 1.0 blir bra!

 

Men jeg er skeptisk. Personlig er jeg skuffet over Wine. En ting er at bakoverkompatibiliteten ikke har vært god, men verre er det at mange programmer krever ganske mye fikling og tilpasning for å virke.

 

I så måte kan en front-end til Wine, som hjelper til med installering og tilpasning være noe for oss som ikke elsker å leve med Wine-dokumentasjonen og hjelpeforumer halve døgnet. Et slikt program er PlayOnLinux. Etter min mening er dette programmet et must hvis man skal bruke Wine. Les mer om PlayOnLinux på Linux.com: Play Windows games on Linux with PlayOnLinux.

Prøvde nettopp PlayOnLinux, og wow! Elsker det allerede :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tweaker play on linux wine "optimalt" for det spillet du starter ?

 

og kan det starte steam og css med tweaks med et trykk ? (alla: cd ~/.wine/drive_c/Program\ Files/Steam && WINEDEBUG=-all wine steam -applaunch 240 -dxlevel 80 -console)

Endret av Krabba
Lenke til kommentar

Ble selv veldig overrasket når jeg begynte å kjøre Wine igjen etter lang tids fravær. Tidligere møter har vært alt annet enn hyggelige, men nå kjører en haug av vanlige programmer uten noe plunder:

Photoshop CS2

Xara Xtreme 3

Clue

SilkyPix Dev. Studio

IE6

 

Alt la seg inn som snarveier i startmenyen, og ev. med en snarvei på skrivebordet. Bra!

Skal innrømme at selv om ting fungerer, så betyr det ikke at det er helt som i Windows: Ganske irriterende at at de forskjellige verktøyene i Photoshop 9 ikke husker posisjonen sin fra gang til gang. Blir releativt rotete. But it's getting there ...

 

Det går litt opp og ned med stabiliteten, men ofte er det ikke Wine som direkte er feilkilden. F.eks. for min del lot Cæsar 3 seg plutselig ikke spille med den siste versjonen (0.9.57). Det skulle vise seg at Wine bare "avslørte" en bug i driverne til intel 965 chipsettet.

Lenke til kommentar

Enormt som wine har utvikla seg i det siste. Bra!

Bruker wine til å køyre diverse program kvar einaste dag, og sett stor pris på at det skjer saker og ting i utviklinga.

 

Hugsa for berre nokre få år sidan at eg og kjentfolk hadde kjempeproblem med bakoverkompatibiliteten. Dette har eg ikkje mykje problem med no, men fint at det står på dagsorden til utviklarane.

Lenke til kommentar
Er det Vista du snakker om så ønsker jeg gjerne at du begrunner hva du mener med "bra" da halve internett har en annen erfaring.

 

Har du prøvd vista? Forandringer i det gode, stabile og gammeldagse(xp) blir aldri tatt godt imot. Jeg personlig har så godt som ingen problemer med vista på min selvbygde maskin. Slipper hvertfall å tulle med x server da :!: . Neida, vi avslutter her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...