Gå til innhold

Test: Chieftec CX-05B-B


Anbefalte innlegg

det med stpr viftegrill passer bedre på noen kabinetter enn andre. f.eks. så synes jeg det ser ganske bra ut på stacker kassa mi, og det faktum at jeg har 4 stk 120mm vifter i sidedøra gjør en perforert sidedør nødvendig. det er ikke like pent på cosmos kassa, men direkte stygt er det ikke, og med dagens varmeutviklig på de råere skjermkorta så synes jeg det egentlig er greit at de dyrere og mer enturiast retta kassene har dette.

 

når du har hardware fra 10k og oppover så er det gjerne normalt at man har en dyrere kasse også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kom gjerne med forslag på kabinetter dere vil vi skal teste, så får vi det nok sikkert til! :)

Fint at folk deler erfaringer med kabinettet! :)

 

Skal ellers få bedre bilder neste gang jeg tester et sort kabinett (og det blir ikke lenge til) - hadde bare én blitz i studioet i helga.

 

Jeg la ikke merke til at bildene var mørke, kanskje jeg har lys skjerm?

 

Uansett, hvordan kan dette kalles en test når det ikke er testet noen som helst kjøleegenskaper? Hvis jeg husker riktig, så er kjøleegenskapene blitt testet i nærmest samtlige kabinetter hittil.

 

Kan vel også ta med at jeg kunne ønsket en test av SilverStone TJ07 hvis mulig.

Lenke til kommentar

fin test synest jeg :) men er litt uenig i ting som blir lagt vekt på. som "verktøyfri motering" det er i mine øyne en pest og plage, jo fler skruer og jo mindre skinner jo bedre. slike ting ryker som regel og jeg synest faktisk at det er en u-ting.

 

når man kommer en meter ifra ser man da om det er plast eller stål?

 

jeg synest også at alu kabinetter er noe dritt :) jo tyngere jo bedre.(tenker støy og sånn) og en gutt som drar på TG har bare godt av den treninga og slepe et 20kg kabinett på lan skal jo sitte på ræva i 5 døgn

 

noe jeg ser som et lite minus her er de 3 9cm viftene i sida, ei god 14cm i front der hadde vært tingen.

 

støv filter? det er vel mest for de som sjelden aldri åpner pc. jeg er inne og skrur litt hver måned minst, og har fin tid og blåse støv av vifter og komponenter. men er sikkert kjekt og ha.

 

men for 600,- så virker dette som et fint kjøp

 

 

angående ønske: cooler master stacker 830 eller 831, de er vel noe av det heftigste der ute??

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Kjøleevnen har svært liten - om noen - relevans for en slik test. I Overklokking.no -tiden tok vi aldri med temperaturer på rene kabinett-tester. Årsaken er rett og slett at det er for vanskelig å kontrollere de viktigste parametrene, i tillegg til at matnytten er bortimot null. En temperaturtest sier bare hvordan kabinettet "yter" med akkurat den og den hardwaren. Og personlig synes jeg det er LANGT viktigere at kabinettet er av god kvalitet, har gode løsninger, har høy finish og så videre, enn om kabinett A eller B gir meg bittelitt bedre temperatur.

 

Man kan argumentere fram og tilbake over temaet, men min erfaring og konklusjon er at temperaturmålinger for det meste er irrelevant i en kabinett-test.

 

Når det gjelder montering av hardware, er det selvfølgelig noe vi kan gjøre - selv om matnytten også her er begrenset. Når det gjelder spørsmålet om full-lengde PCI-kort: Sjekk opp lengden på kabinettet, så ser du fort om det vil gå. Har dessverre ikke noen slike kort liggende, så det blir vanskelig.

Lenke til kommentar

leifeinar: du påpeker en hardwaretesters evige dilemma: hva skal man vektlegge? For min del baserer jeg rett og slett på erfaring og hva jeg personlig synes er bra eller dårlig. Så blir det opp til leseren å finne ut om han/hun er enig med mine uttalelser eller ikke. :)

Lenke til kommentar

Enig med EC i at temperaturmålinger er rimelig bortkastet. Noen kabinetter har plass til 120mm vifter, andre til 92mm og 80mm vifter. Hva man tolererer av støy (og turtall på viftene) varierer stort fra person til person, så det er enda et usikkerhetsmoment. I tillegg spiller maskinvaren inn.

Lenke til kommentar
Det jeg ser som det største problemet på dette kabbinettet, er monternigs mulighetene på 5 1/4".

Her er det ikke muligheter til å skru noe fast, som mindere dype viftestyringer o.l.

 

Hurtig løsningene her virker topp, helt til man skal ha noe annet en et CD/DVD-Drev.

Jeg brukte skiver under skruehodene for å feste inn en Sunbeam Rheobus.

For det første er det en skikkelig pain-in-the-ass å koble flere harddisker til, spesielt hvis du har noe korte ledninger fra strømforsyningen. For det andre fungerer det ikke med SATA-kabler av typen med 90-graders kontakt, spesielt ikke hvis du har vifter i bakkanten. For det tredje er det SVÆRT liten plass til viftene, så og si alle vifter jeg hadde liggende ble for tjukke.

 

Godt mulig at det er litt bedre plass i CX-05B-B, men utifra bildene så det helt likt ut.

Jeg har et Chieftec Mesh kabinett, med samme løsning for harddiskene, og jeg har ikke slike problemer - nå er det heller ikke særlig tett mellom harddiskene mine, men jeg kan ikke se at det skal være spesielt vanskelig å koble på flere. Jeg har heller ikke noe problemer med å få plass til en 25mm tykke vifte bak harddiskene. Største ulempen etter min erfaring er at SATA-kabler med vanlige, rette kontakter har litt for liten plass når sidedekslet settes på - ledningen blir bøyd hardt nok til at plasten misfarges - slik at man må skaffe kabler med kontakter med 90-graders knekk. Jeg tror kanskje den sideveis løsningen ble utviklet før de fant ut at SATA var noe å ta hensyn til. Jeg er ikke sikker på hvordan SATA-kablene og viftene kommer i veien for hverandre hos deg? Hos meg så er SATA-kablene på motsatt side av harddisken i forhold til viftene.

Lenke til kommentar

Jeg syns i allefall at dere burde teste med å montere hardware.

det kan gi deg et helt annet syn på kabinettet, hvor enkelt dette er. hvor stor plass det er for de ønskede deler, mulige kabelløsninger, vil en Thermright Ultra 120 Extream evt passe i dette kabinettet?

teste medfølgende vifter og støy av disse!

 

Helt enig med at å teste tempratur blir tull men test medfølgende vifter, bråk, størrelese og luftmengde hadde vært grei info..

Lenke til kommentar

Medfølgende vifter vil naturligvis alltid bli testet og kommentert. Når det gjelder montering av hardware, vurderer vi det fra gang til gang. På midi- og maxitower av normal størrelse (slik som Chieftec CX-05B) er som regel plassen god nok for de fleste behov. Har man spesiell hardware må man ta det med i vurderingen av kabinettet man kjøper. Det var nevnt full-lengde PCI-kort tidligere; dette er ikke så veldig vanlig for en "vanlig forbruker" å ha, ergo er det lite interessant å ta høyde for det i en vanlig test. Og jeg har personlig alltid rådet folk til å vurdere kabinettet de ønsker å kjøpe opp mot den maskinvaren som skal inn i det. Du kjøper ikke et miditower om du skal ha komplett vannkjøling, for å si det slik. :) Da går du for maxitower eller et stort serverkabinett.

 

Jeg valgte bevisst å ikke montere hovedkort ++ i dette kabinettet, ettersom det ikke vil være problemer å montere vanlige komponenter. Jeg har derimot opplevd at kabinetter er utformet slik at man måtte koble alle kabler på hovedkortet FØR man satte inn harddisker, ettersom de "dekket" deler av mobo. Det ble behørig dokumentert. :)

 

Takker for alle innspill - skal ta dem med meg videre, ettersom jeg kommer til å teste ganske mange kabinetter framover. Har jo bred erfaring på området, men det er alltid nyttig å høre hva dere ønsker i en test. Kan imidlertid ikke love at jeg kan gjøre alle til lags - hva som blir tatt med vil bli en vurdering fra min side. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke alle som er klar over størrelsene på ting, eks var ikke klar over at mitt skjermkort var langre enn hk. det gjør at i mitt tilfele kan jeg ikke bruke HD racket i ovre seksjon i det kabinettet jeg har.. eller så er jeg veldig fornøyd med utstyret mitt)

 

(spesifikasjoner i sig)

 

Tror det er få som sjekker lengde med første gangs kjøp eg selvbygger pc..

Endret av BoC_SantaCruz
Lenke til kommentar
leifeinar: du påpeker en hardwaretesters evige dilemma: hva skal man vektlegge? For min del baserer jeg rett og slett på erfaring og hva jeg personlig synes er bra eller dårlig. Så blir det opp til leseren å finne ut om han/hun er enig med mine uttalelser eller ikke. :)

 

min post var ikke ment som kritikk, som du sier folk har forskjellige erfatinger :)

 

Jeg syns i allefall at dere burde teste med å montere hardware.

 

jeg også savner kanskje dette.... litt lett info som om mobo glir lett inn og " god plass til en ninja kjøler" " et hd3870 x2 passer fint" eller ikke

 

full montering og temp testing blir uansett egentli for dumt siden alle har forskjellige parametre som virker inn, støytoleranse osv

Lenke til kommentar

Tar det ikke som kritikk. :) Bare artig å få poengtert at å teste hardware faktisk krever et nøytralt og nyansert syn på ting. :)

 

Skal ta med meg videre ønsket om montering av hardware, og vil gjøre det i den grad jeg finner det nødvendig. I aim to please... ;)

Lenke til kommentar

Dersom mine puselanker får røff behandling av et kabbis, vil behandlingen fra min side være tilsvarende når pluss- og minus-sidene skal nevnes. Jeg har slaktet "freddy kruger -kabinetter" før... :)

Skarpe kanter i et kabinett er i mine øyne likestilt med stryk-karakter. Det må gå an å bruke kabinettet uten å risikere å kutte seg opp. Manglende avrunding av kanter forteller bare om slett produksjon og at produsenten er mer opptatt av å tjene mest mulig penger enn av å faktisk lage gode produkter.

Typisk ser man slikt på billigkabinetter produsert av relativt ukjente produsenter i østen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...