Gå til innhold

Hvorfor blir ikke jøder også kritisert?


Anbefalte innlegg

I alle slike antireligiøse poster nevnes kristne og muslimer som den store fienden. Hvorfor blir ikke jødene nevnt? Er noen her inne redd for å tråkke på jødenes tær? Er de noe bedre enn kristne og muslimer, eller er dere virkelig så redde for å få stempelet antisemittister i fjeset (som alltid skjer, fordi det er den beste unnskydningen til å forsvare seg fra kritikk)?

 

Hvis jødedommen er så mye bedre enn kristendommen, vil jeg gjerne se argumentene, postet her.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at en av grunnene til at jødedom kritiseres såpass lite på dette forumet er rett og slett fordi jøder er en ekstrem minoritet (rundt 20 millioner jøder på verdensbasis), og har dermed liten makt på de aller fleste områder (den makten jøder har er stort sett sekulær). I Norge spesielt er de verken en del av statskirken, og er lite omtalt i media (ettersom jødedom er mye mer integrert i europeisk kultur, noe som fører til færre verdikonflikter). Derfor får de lite oppmerksomhet, og dermed lite kritikk.

Lenke til kommentar

Du finner mange jødiske advokater og skuespillere i USA. Mulig du vil kritisere dem?

 

Men uansett så gjør de færreste jøder noe vondt i religionens navn, mulig du vil komme inn med Israel men der er det heller snakk om å landet israel og ikke jødedommen.

 

Uansett så finnes det så få jøder at om de ville funnet på noe virkelig dumt så hadde de ikke klart seg så lenge.

Lenke til kommentar

Mange jøder er kun jøder kulturelt sett, det florerer med ateister der.

dessverre har en nutcasene som laller rundt med fletter, sorte klær og hatter også, det er disse som er problemet.

Så en dokumentar om sitausjonen mellom Palestina og Israel her om dagen, Hebron og Gaza er virkelig noe som media har glemt. Israelerne kommer ikke godt ut av den dokumentaren, ordet rasstapp var det som slo meg.

Men jøder generelt sett, nei dem har jeg ikke noe problemer med, de er mennesker som alle andre, kristne, muslimer, hinduer whatever.

Jødedomen derimot, den kunne jeg fint greid meg uten, på linje med de andre religionene vi belemres med her i verden.

 

Ett forsonende trekk ser en i videoen under, ville en sett noe lignende i en Norsk kirke under konfirmasjon montro? Her har foreldrene gjort en god jobb med å la barna tenke sjøl.

 

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Hvorfor blir ikke jøder også kritisert? ...

Det er da ikke så lenge siden den jødiske skikken med å omskjære guttebarn var diskutert, så at jødedommen ikke kritiseres her på forumet stemmer ikke. Kanskje man kunne ha fokusert mer på jødedommen enn hva man tidligere har gjort, men det kunne helt sikkert vært mer fokus rundt mye annet også. Har du lyst, har du lov. ;)

 

Hvorfor KRITISERE NOEN RELIGION? kan ikke alle bare respektere hverandres tro?

er det virkelig sånn at jeg skal bli kritisert fordi at jeg kansje synes en type bil er bedre en andre? Ol eksempler

Når f.eks. homofili fremstilles som en unaturlig, valgt handling, som kan og bør forandres på, bør jeg da helst bare respektfullt tie? Jeg synes ikke det, om man er uenig i noe så har man like mye rett til å ytre sin mening som det du har nå når du setter spørsmål ved religionskritikk. Og slik bør det fortsatt være. :)

Lenke til kommentar
I alle slike antireligiøse poster nevnes kristne og muslimer som den store fienden. Hvorfor blir ikke jødene nevnt? Er noen her inne redd for å tråkke på jødenes tær? Er de noe bedre enn kristne og muslimer, eller er dere virkelig så redde for å få stempelet antisemittister i fjeset (som alltid skjer, fordi det er den beste unnskydningen til å forsvare seg fra kritikk)?

 

Hvis jødedommen er så mye bedre enn kristendommen, vil jeg gjerne se argumentene, postet her.

 

Jøder blir også kritisert, men det er lenge imellom.

Du hadde foresten vigrid-tråden det det ble fremlagt mye guff om jødene.

Så har du Israel tråden som viser hvordan Jøder grefser til seg landområder de ikke eier, og henretter de som protesterer. (akuratt som de gamle historiene i Torah/GT)

Ellers så har du den tråden om jødiske slakteritualer (eller tortur som det heter på godt Norsk) og omskjæringstråden som også vedrører muslimer.

 

For å være helt ærlig har jeg ikke noe spesielt forhold til jøder da de etter hva jeg vet ikke direkte har skapt mye problemer i Norge.

 

Men når det gjelder Israel-jødene kan de for min del tvangsflyttes eller hives på bålet.

Blir på samme nivå som om samer okkuperer og badikerer finnmarksvidda med en helvetes mur og begynner å henrette nordlændinger. -Helt uakseptabel oppførsel!

 

Er man antisemittist om man kritiserer jøder ved overgrep og folkemord?

Javel, da er jeg vell en antisemittist

Lenke til kommentar
Greit greit, men med jøder er det litt annerledes. De definerer seg som et folk mer enn et religion. Derfor finnes det mange ateistiske jøder. Mange av de flinkeste vitenskapsfolkene er jo jøder, ikke glem det.

Det er ikke helt rktig

 

Her er en liten artikkel om Jøder:

http://home.online.no/~ol-enge/art02/03-3Guds_utvalgte.htm

 

Så man kan godt være av Hebraisk ætt og være ateist, på lik linje som å være av aseatisk ætt og være Jøde. (selv om det egentlig blir litt feil da Torah/GT er meget klar på at hebreerne er Guds folk og resten er kveg)

 

Snakker vi om Hebraisk eller turkomongolske folkeslag?

Eller snakker vi om mennesker praktiserer religionen jødedom?

Eller rett og slett mennesker som angivelig oppfyller begge kriteriene (Israel-Jøder)?

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

sånn jeg ser det er det noen grunner

 

 

1. det er bare 14-15 millioner jøder i hele verden, de nesten alle ortodoske eller reformerte

så du har 2 små grupper som begge sånn sett sammenlignet med mange versjoner av jøder og kristene er ganske liberale og nøytrale, du finner så klart syke jøder også, men siden det er så få av dem og så får rettinger skal litt til å få helt syke versjoner som dukker opp av kristene.

 

2. konsentrasjons leirene har gitt jøder "get out of jail card" nesten all krittik av jøder kommer i form av kritikk av israel, men pga. utryddelsen av jøder har de mye mindre kritikk en hva de kanskje egentlig skulle hatt.

 

og som nevnt over, mange jøder er bare jøder i navnet, de kaller seg jøder da alle som er født av jødisk mor er jøder, men de følger ikke toraen noe mer enn jeg følger bibelen

Lenke til kommentar
Jeg mente IKKE folkeslaget som kalles "jøder", men jøder, som de som tilhører jødedommen.

Det var det jeg prøvde å si..

Jøder er en gruppe som tilhører jødedommen.

"Israel-Jøder" er forøvrig ikke et eget folkeslag, men mennesker med avstamming fra turkomongolske folkeslag.

"Israel-Jøder" har forøvrig heller ingen avstamming fra hebraisk eller Israelittisk ætt og teknisk sett er det ingenting som tilsier at de hverken kan kalle seg Guds folk eller gjøre krav på landområder i Palestina.

Hverken på religiøst grunnlag eller noe annet.

http://home.online.no/~ol-enge/art02/03-3Guds_utvalgte.htm

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Jødene driver ikke misjon. (De har til og med prøveperiode hvis noen vil bli jøder, er ikke bare rett frem og "bli" jøde.)

 

Selv innholdet i religionen er sikkert kritikkverdig det(mye konservativt vås, å se på seg selv om utvalgt er naivt), men de prakker det ikke på andre. Folk kan tro på hva de vil for min del, men sekundet de prakker på andre og krever at andre skal følge sine regler så blir jeg irritert.

 

En annen faktor er nok at jødedommen er en rimelig liten religion.

 

Hvorfor KRITISERE NOEN RELIGION? kan ikke alle bare respektere hverandres tro?

er det virkelig sånn at jeg skal bli kritisert fordi at jeg kansje synes en type bil er bedre en andre? Ol eksempler

Hvis du prøver å presse andre til å velge samme blir som deg så kan du godt blir kritisert synes jeg.

Lenke til kommentar
I alle slike antireligiøse poster nevnes kristne og muslimer som den store fienden. Hvorfor blir ikke jødene nevnt? Er noen her inne redd for å tråkke på jødenes tær? Er de noe bedre enn kristne og muslimer, eller er dere virkelig så redde for å få stempelet antisemittister i fjeset (som alltid skjer, fordi det er den beste unnskydningen til å forsvare seg fra kritikk)?

 

Hvis jødedommen er så mye bedre enn kristendommen, vil jeg gjerne se argumentene, postet her.

 

Jødene driver ikke med misjon, så i et religiøst perspektiv er de enklere å tolerere slik sett. Jeg må presisere at jeg ikke har noe prinsipielt mot misjon, men kristne og muslimer har gjerne brukt våpen, trusler, lover osv. så det stiller seg litt annerledes enn demokratisk misjon der man bare driver og forklarer hvorfor ens eget synspunkt er rett.

 

Men viktigst av alt, i Norge, er nok mest at det er så få jøder her at det rett og slett er vanskelig å huske på dem. Pleier av og til for rettferdighetens skyld å nevne dem men det blir litt påtatt. Pleier aldri å nevne bahaier heller.

Lenke til kommentar

Det er jo en selvfølge at jøder blir mindre kritisert enn kristne og muslimer, for jøder er et folkeslag ikke tilhengere av en spesiell religion, så eventuell kritikk ville jo blitt rasisme. Tror judaistene er det rette begrepet og det er jo bare naturlig at judaisme blir mindre kritisert fordi det er en mye mindre religion, og en religion som ikke sprer seg på samme måte som kristendom eller islam og som svært få misjonerer for.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Hvorfor KRITISERE NOEN RELIGION? kan ikke alle bare respektere hverandres tro?

er det virkelig sånn at jeg skal bli kritisert fordi at jeg kansje synes en type bil er bedre en andre? Ol eksempler

Jeg kan respektere at du tror på Gud, og kristendommen. Men jeg kommer aldri til å respektere kristendommen.

Lenke til kommentar
Hvorfor KRITISERE NOEN RELIGION? kan ikke alle bare respektere hverandres tro?

 

Catch 22.

Du er mot kritikk og vil ha respekt. Men dette fremfører du som kritikk.

 

Automatisk respekt for noens standpunkter kan ikke ligge til grunn i en slik diskusjon, fordi alle vil på en eller annen måte kunne kreve respekt.

Lenke til kommentar
I alle slike antireligiøse poster nevnes kristne og muslimer som den store fienden. Hvorfor blir ikke jødene nevnt?

De blir nevnt, men de er så få og de holder som regel kjeft.

 

 

Hvorfor KRITISERE NOEN RELIGION? kan ikke alle bare respektere hverandres trob

Respekterer du nazisme?

 

er det virkelig sånn at jeg skal bli kritisert fordi at jeg kansje synes en type bil er bedre en andre?

Smak i biler er ikke en ideologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...