Gå til innhold

Trenger råd til Musikk-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sonicboy:

 

Oppsettet ditt ser greit ut til det budsjettet, i hvert fall hvis du skal ha med hovedkort på samme budsjettet. Har ikke så mye peiling på AMD-hovedkort, så der kan jeg ikke hjelpe deg, men cirka en tusenlapp bør holde. De siste fem hundre bør du vurdere å investere i litt dyrere minne, en diskettstasjon (kan være greit å ha) og eventuelt større harddisk, men 80gb burde holde en stund hvis ikke du skal ha mye annet enn musikk på maskinen også.

 

Ville også vurdert å gå for Intel i stedet for AMD (se tidligere post), men på akkurat XP2000/P4 2.0, så er amd en god del billigere, selv om vifte kommer i tillegg. Utvider du budsjettet med cirka en tusenlapp får du en P4 2,53GHz...

Lenke til kommentar
Sonicboy:

 

Oppsettet ditt ser greit ut til det budsjettet, i hvert fall hvis du skal ha med hovedkort på samme budsjettet. Har ikke så mye peiling på AMD-hovedkort, så der kan jeg ikke hjelpe deg, men cirka en tusenlapp bør holde. De siste fem hundre bør du vurdere å investere i litt dyrere minne, en diskettstasjon (kan være greit å ha) og eventuelt større harddisk, men 80gb burde holde en stund hvis ikke du skal ha mye annet enn musikk på maskinen også.

 

Ville også vurdert å gå for Intel i stedet for AMD (se tidligere post), men på akkurat XP2000/P4 2.0, så er amd en god del billigere, selv om vifte kommer i tillegg. Utvider du budsjettet med cirka en tusenlapp får du en P4 2,53GHz...

 

Ikke kom med bullshit om at Intel er best, etter hva jeg vet så er AMD kjappere på konvertering av musikk og lignene.

Han kunne jo da likesågodt kjøpe en BOXED XP2500+, koster 1774kr.

Billig og bra hovedkort: Abit NF7-S. Ram så kan du kjøpe Twinmos PC3200 koster 727kr for 512MB.

 

Ikke kjøp intel, det blir dyre greier, dyrt hovedkort og dyr prosessor.

Pengene du sparer på å kjøpe AMD kan du bruke på f.eks den skjerm nr.2 du pratet om.

Lenke til kommentar
Fusion:

 

Hva i all verden skal han med et Abit NF7-M? Kan det kjøre dual-head med onboard vga-chip'en? (skal han ikke ha hovedkort på PC'en? ville isåfall være veldig unødvendig med en flerskjermløsning hvis han ikke har hovedkort uannsett...)

 

Begynn å les poster og svar på det de som trenger hjelp vil ha svar på!!! Ikke noe vits i å anbefale løsninger som ikke dekker hans behov.

 

Diskuterte ikke med deg, og leste heller ikke godt hva som stod her. Svarte bare på Webknight, han trodde Asus AN78X hadde innebygd skjermkort, siden det ikke hadde det ga jeg han et eksempel med et som hadde.

 

Hvis du klarer å lese litt selv, så ser du at Musikeren kom med 2 skjerm løsningen etter det innlegget jeg svarte på. Jeg leste derfor ikke helt ned innen jeg svarte på WebKnight sitt innlegg.

Jeg rettet bare på WebKnight siden han trodde Asus A7N8X hadde innebygd skjermkort.

Fikk da ikke med meg at han senere skuffe annskaffe en skjerm nr. 2.

 

Slutt og lek admin.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal drive med spill i det hele tatt, men vurderer 2 skjermer ville jeg tittet på Matrox sitt G550 kort...meget bra 2D og 2-skjermsløsning og ikke minst det har passiv kjøling som standard ! Prisen burde ikke være så aller verst heller hvis du titter litt rundt.

Lenke til kommentar

Fusionboy:

 

Mener ikke å virke grinete eller pirkete, er bare lei av diskusjoner som sporer av.

 

Angående løsningen for sonic boy, så ser jeg meg nødt til å påpeke følgende:

 

-Han VILLE ha vga innebygd grunnet stramt budsjett. En løsning med Asus P4GE-V/L Hovedkort S478/533, 333DDR hovedkort og P4 2,53 Ghz vil koste cirka 300 kroner mer tilsvarende XP2500 og ABIT NF7-M.

 

For musikerens tilfelle vil en løsning tilsvarende ditt AMD tips komme på cirka 400 kroner mer (ASUS P4PE), ikke nok forskjell til å kjøpe noe særlig skjerm...

 

Intel/AMD debatten gidder jeg ikke gå videre inn på det jeg skrev i et tidligere innlegg med mindre musikeren eller sonic boy spesifikt etterlyser det.

 

Både AMD og Intel er bra systemer som sannsynligvis begge to kommer til å dekke dine behov!

Lenke til kommentar
Ikke nok til å kjøpe en skjerm nei, men det hjelper godt med 400kr ekstra. Kunne jo eventuelt kjøpt mer ram for pengene.

 

Svært som du maser. Som GL påpeker tidligere er det normalt fordelaktig med Intel fremfor AMD av følgende grunner:

-Intelprosessorene er generelt sett mer stabile

-De er mer kompatible med sære musikkprogrammer, og spesiell HW

-De fleste lydeffekt/moduler til (nye) musikkprogrammer er optimalisert for P4 prosessoren og kjører da VESENTLIG KJAPPERE enn en tilsvarende AMD.

Lenke til kommentar

Svært som du maser. Som GL påpeker tidligere er det normalt fordelaktig med Intel fremfor AMD av følgende grunner:

-Intelprosessorene er generelt sett mer stabile.

 

:lol::lol::lol::lol:

Du er faen meg ikke god... AMD er ikke ustabilt, de som mener det nå må rett og slett være dumme, eller være intel fans. I dette hus har det vørt 6 AMD system, ingen av de har vært ustabile og alle hadde VIA chipsett, så ikke kom å si at AMD er ustabilt. Det er heller brukeren av et ustabilt AMD system som er ustabil.

AMD+nforce2=Stabilt, veldig stabilt.

 

resten av det du sa sier jeg ok til, skal ikke krangle om det.

Men det er dette med pris, så er det generelt billigere å kjøpe AMD når man har et stramt budsjett.

Lenke til kommentar

Jeg leste en artikkel på internett (www.itavisen.no/art/1295698.html) for ikke så lenge siden hvor det stod hvilket komponenter jeg burde kjøpe og hvilket jeg burde styre unna... De skrev blant annet av VIA-chipsettene skapte mye problemer for musikk-PC'er...

De anbefalte heller BX og Intel-chipsettene.

 

Så begynte jeg å lure på; Har ASUS A7N8X (nForce2) VIA-chipsett, og hvilket hovedkort har BX- eller Intel-chipsett?

Lenke til kommentar

nforce bruker nforce chipsettet og det er veldig stabilt, men kan ha problemer med PCI. Intel har IKKE mer stabile eller bedre prosessorer, det har heller ikke hovedkort for P4 (ihvrtfall ikke SiS og denslags piss). Det er viktig å påpeke at i så fall må du kjøpe hovedkort med chipsett fra Intel og i fleste tilfeller hovedkortet laget av Intel. Da blir ting bra men desverre dyrere enn andre løsninger

Lenke til kommentar
Jeg synes prosessoren også er litt stor til lydinnspilling. Athlon XP 1700 koster mye mindre og gjør ingen forskjell til formålet ditt. Den trenger også mindre kjøling som fører til mindre støy.

 

Han skriver han skal spille inn musikk, da komprimerer du filer osv. da er det greit med rask prosessor, slipper at det tar horelangtid

Lenke til kommentar

hmm.

Tydelig at noen som svarer ikke har fått med seg hva som skjer i et hjemmestudio.. (hint: lydeffekter i sanntid, IKKE mp3 komprimering)

 

Er forøverig litt skeptisk til nForce, siden den har så mange features. Mulig man kan skru dem av i bios, hvis ikke kan det fort bli konflikter..

Lenke til kommentar

Alle dere som tror at musikkproduskjon består av å forandre filformat, og å spille mp3 på en super pc har ikke noe her å gjøre. Selv bygger jeg pc'er optimalisert for lyd-bruk. Har bygget flere maskiner til personer som skal ha dem i lydstudioer osv. Har vel bygget 10-15 maskiner i løpet av 1 års tid, så jeg har mye erfaring med dette.

 

Gunnar Lium har forstått dette. Jeg vil tro at han driver med lydproduskjon selv (!?) ettersom han har påpekt de fleste ting :).

 

1. I musikkproduksjon er Pentium et klart valg. De fleste programmene er optimalisert for Pentium og fungerer best da. Lydkort og lignende fungerer også best på Pentium systemer. Ikke spar på penga når det gjelder prosessoren heller, kjøp en 2,4ghz+.

 

2. Seagate hardiskene fungerer bra, og er stille.

 

3. Strømforsyningene i Chieftec kabinettene er meget støysvake nå, og de er lette å bygge i. Koster litt mindre enn NoiseControl kabinettet (vet ikke om det er verdt de pengene du sparer).

 

4. Hvis du ikke driver med 3d, så kjøp et Matrox G550 kort. Dette kortet er knivskarpt på 2d, og har supre flerskjerms funksjoner. 3d ytelsen er dessverre fraværende.

 

5. Asus hovedkortene, med I850 chipset er blant de beste til lyd, sats på dette :).

 

Tror det var alt. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar

Jobber nok litt med lydproduksjon, men dessverre mest på hobbybasis for øyeblikket...

 

I850-brikkesett er nok de som gir mest ytelse for øyebliket, men koster jo til gjengjeld også en del mer enn for eksempel I845 eller E7205. Hvis du skal ha 512mb minne blir forskjellen cirka 800 kroner fra I845 (f.eks. ASUS P4PE GL/F/S-ATA) mens en E7205 løsning ligger cirka midt i mellom (f.eks. ASUS P4G8X). Siden det kan bli aktuelt å utvide til 1 GB minne vil prisforskjellen bli enda støre, oppmot 1500 kroner. Årsaken til dette er at I850-brikkesett benytter RD-minne, (istedenfor DDR), som er noe raskere og dyrere.

 

Med et budsjett på under 15000 blir fort I850 litt dyrt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...