Gå til innhold

Trenger råd til Musikk-PC


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite prosjekt på gang hvor jeg skal bygge mitt eget hjemmestudio, men jeg vet ikke helt hva slags pc jeg skal kjøpe :roll: Den skal bare brukes til å spille inn musikk og ikke noe annet. Jeg har allerede kjøpt Cubase SX og Terratec EWS88 MT...

 

Hardware.no har jo anbefalt en pc:

- AMD Athlon XP 2400+

- ASUS A7N8X (NVIDIA nForce2)

- 512 MB Twinmos DDR400 (2 x 256 MB)

- ATI Radeon 9000 64 MB

- Seagate Barracuda V120 GB (7200rpm)

- Yamaha CRW-F1 44x/24x/44x

- LG 19" 99G

- NoiseControl Miditower, støydempet

- NoiseControl Strømforsyning, 300W

- Microsoft Internett Hardware Value Pack (mus inkl.)

- MIST Silent Twin

 

Er denne PC'en bra eller er det noe jeg burde forrandre på den??? Noen mener Intel er best og noen mener AMD...

Jeg har ikke så veldig mye greie på data så jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg litt...???

 

PS: Husk at denne PC'en skal bare brukes til MUSIKK, ikke spill eller lignende...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det bare meg, eller mangler fyren et lydkort?

 

Det er nok et integret lydkort i maskinen men hvis du skal drive på et mer proffesjonellt basis, så bør du legge ut litt i lydkortet.

 

Du finner skikkelige lydkort hos:

www.procom.no og kanaskje også

www.mariosmusikk.no

 

Så er jeg enig i at skjermkortet er litt mye, hvis du ikke skal spille, hvis det er noe onboard, så holder det.

 

P.S.

Det er mange musikkere som mener Machintosh er best, har du sjekket dette altarnativet?

De har tross alt mye fetere maskiner, og siden kjente musikere som for eksempel Mike Rutherford(fra Genesis) bruker det, så ligger det nok noe i det. Synes bare at du skal hode muligheten oppe, siden du ikke skal spille, og du skal drive med musikk, så er Mac ganske konge.

Det er på spillefronten jeg mener Mac sliter litt (er litt dyre), men når det gjelder musikk så er det stabilt og konge.

Lenke til kommentar

Lydkortet du har valgt har jeg bare hørt positive ting om, sikkert et bra valg. (Bruker selv DMX6fire, som er nesten samme kortet, bare med litt andre inn og utganger)

 

Når det gjelder Mac som noen nevnte, så er det ikke lenger sånn at de er bedre til musikk enn PC'er. Hovedargumentet før har vært stabilitet, men med WinXP er pc'en blitt like stabil. Dessuten er ytelsen en del bedre i forhold til pris. Grunnen til at mange profesjonelle i dag bruker Mac er ganske enkelt at det er det systemet de er lært opp på, og det funker jo bra. Det avgjørende ved valg av plattform i dag bør ganske enkelt være hva du har hatt tidligere. Har du brukt pc hele livet er det best å fortsette med pc. Og siden du kjører Cubase SX (bra valg!), og ikke Logic, blir PC et selvsagt valgt.

 

Av erfaringer jeg har fått fra en del andre som driver med musikk på PC, så anbefales Intel, primært grunnet mer stabile hovedkort. Det kan tenkes at du etterhvert skal investere i diverse DSP prosessorer og annet som krever PCI-sloter. Her er det vanligere at AMD-kort kan skape konflikter. AMD er primært en spillprosessor... og prisen er for tiden nesten den samme.

 

Angående CPU-kraft, så er det bare tull å spare på pengene her. Det du trenger mest i en musikk pc er nok følgende:

 

-Kraftig prosessor, skal du bruke en del effekter og gode softsynths samtidig er det ikke noe problem å overbelaste prosessoren, særlig hvis du også samtidig vil ta opp med lav latency, hvilket du i hvert fall vil. Bruk så mye penger du kan avse på en prosessor. Nå får du P4 2,53 til under to tusen, og for et par hundre til har du 2,66.

 

-Kjapt minne (512 mb bør holde, selv bruker jeg 1 GB), kan være greit å kjøpe 512mb moduler for være sikker på å ha nok plass til eventuelle utvidelser, pris og ytelse er ikke særlig forskjellig.

 

Samtidig er en kjapp harddisk å anbefale. Dette påvirker særlig antall audiospor du kan spille av om gangen. Tror Seagate er grei nok den, skal i hvert fall være nokså stille. Jeg plages litt av en WD1200JB som bråker litt mer enn den burde...

 

Noe du også burde vurdere om du er på et stramt budsjett er hvilket nivå du skal legge deg på, og hva du skal ta opp. Kabinettet, PSU og kjøler i oppsettet ditt koster litt ekstra mye for å være stillegående, men det er ikke dermed sagt at dette er kritisk. Hva slags musikk skal du spille inn? Jeg antar at du i hvert fall skal bruke en del live instrumenter, siden du har kjøpt et lydkort med 8 inn/ut. Kommer du til å bruke mye mic'er? I så fall håper jeg du er klar at lydkortet ditt ikke har mic-innganger... Det er primært ved opptak med mikrofon at en stille pc er kritisk, for å unngå å fange opp støy fra pc under opptak. (Hvis du da ikke skal ta opp i et annet rom osv, men jeg antar her at du planlegger et "soveromsstudio"?) Ved opptak av gitar og synther er ikke dette noe problem, og sannsynligvis ikke ved oppmikking av blås heller, da disse har såpass høyt lydnivå. Vokal og stryk er derimot mer følsomt. (Ved opptak av trommer skal det mye til før pcstøy fanges opp) Med mindre du skal mikse utrolig følsom/klassisk musikk, vil ikke støy nivået fra pc'en plage deg. (Selv har jeg som nevnt bråkete harddisk, og har også 9700pro skjermkort og en del vifter, hører ikke pc'en under inn/avspilling.)

 

Dette ble litt langt men jeg kunne gjerne skrevet mer...

Noe mer du lurer på?

Lenke til kommentar

Tusen takk for innlegget ditt Gunnar :p (endelig en som forstår hva jeg er ute etter)

 

Jeg har ca mellom 10'000 - 15'000kr på å bruke på denne musikk-PC'en.

 

Jeg vet at jeg ikke kan ta opp med mic'er rett inn i lydtekortet, så jeg har kjøpt en 8 kannalers pre-amp med xlr, peak og 48+...

 

Når det gjelder isolasjon rundt mic'en så vet jeg halvveis hvordan jeg skal ha det. Det blir ikke et helt avskilt rom, men en skillevegg som jeg kler med eggekartonger( eggekartonger er forresten suverene til lyd isolasjon!). Hva som funker best kan jeg uannsett eksperimentere litt med.

 

Jeg kommer hovedsakelig bruke PC'en til live-opptak av instrumenter og litt midi... (IKKE mp3, som noen trodde!)

 

Jeg lurer på om jeg om jeg kommer til å innvistere i en ekstra skjerm etterhvert slik at jeg får 2 skjermer... Er det da samme hvilket skjermkort jeg kjøper så lenge det har "passiv" kjøling???

Lenke til kommentar

Det viktigste hvis du skal ha to skjermer er at skjermkortet støtter det. Ikke alle gjør det, men du skal nok klare å finne noen til en rimelig penge. Det du da også må passe på er at du kan ha forskjellig bilde på de to skjermene, enkelte skjermkort lar deg bruke to skjermer, men bare som kloner (samme bilde på begge).

 

Tror personlig ikke at det med passiv kjøling er kjempekritisk, men det koster vel ikke så mye mer heller, snarere tvert om, gir bare dårligere ytelse (hvilket du ikke vil merke noe til så lenge du bare jobber med musikk, og ikke 3d).

Lenke til kommentar

PS: Husk at denne PC'en skal bare brukes til MUSIKK, ikke spill eller lignende...

 

Da kan du kutte ut skjermkortet - Radeon 9000 - Benytt det integrerte, duger for den skjermen og oppløsningen du kommer til å kjøre 1280 x 1024... Ingen vits å skyte spurv med kanon her :)

 

Når fikk Asus A7N8X intigrert skjermkort? Må være noe nytt det da, for det har ikke jeg fått med meg.... :roll:

Lenke til kommentar

Hvis du har lest posten og forstått essensen, så bør du ha fått med deg følgende:

 

-Hovedkortet var bare et midlertidig forslag, kan komme til å bli byttet ut med S478. Men det kunne da vært relevant å vurdere et hovedkort med innebygget grafikk.

 

-Han vil ha mulighet til å kjøre en flerskjermsløsning, og da forsvinner hele dette dilemmaet uannsett. Hvilket er til det beste, da også innebygd grafikk på hovedkortet kan være en konfliktkilde.

Lenke til kommentar

PS: Husk at denne PC'en skal bare brukes til MUSIKK, ikke spill eller lignende...

 

Da kan du kutte ut skjermkortet - Radeon 9000 - Benytt det integrerte, duger for den skjermen og oppløsningen du kommer til å kjøre 1280 x 1024... Ingen vits å skyte spurv med kanon her :)

 

Når fikk Asus A7N8X intigrert skjermkort? Må være noe nytt det da, for det har ikke jeg fått med meg.... :roll:

 

Sorry, gikk litt fort i svingene tidligere i dag, Fusi har rett, intet integrert VGA på denne.. What was I thinking... :shrug:

Lenke til kommentar

hiver meg på denne tråden med et lignende spørsmål:

 

en kompis av meg skal ha en pc som skal brukes til studiobruk, hva ville dere anbefalt for 7000 kr ?

 

tenkte litt på noe følgende:

 

xp2000 (736 kr)

hansol 19" (1997 kr)link

512 mb ram (ca 500 kr)

seagate barracuda V 80gb (995 kr)

chieftech midi (600-900 kr)

mist-kjøler e.l (400 kr)

logitech optisk mus/tastatur (614 kr)

 

men hvilket hovedkort ?

vga og usb2 må være onboard.

 

ikke tenk på cd-brenner og lydkort

ville dere gjort noen forrandringer ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...