Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Aprilia RS 50ccm 05 - Forgasserproblemer


TGL

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Aprilia RS 50ccm 05 modell som jeg er veldig fornøyd med. Men har en del problemer med finjustering av forgasseren. Selv har jeg ikke noe problemer med å kjøre den, men det er snart tid ffor å selge den og jeg vil gjerne at den er i tipp topp stand når den skal selges.

 

Motor spesifikkasjon:

 

05 motor, am6

Metrakit RK Oval Carbon

og 98 dyse (på anbefaling av prof mekaniker)

 

Når jeg kjører så går det fint fra 0-7k rpm, men da sliter den opp mot 8k, er det nedoverbakke er det ikke noe problem, men er det flat bakke, liten helning oppover eller oppoverbakke, da kommer den seg bare ikke forbi 8k. Den slurrer altså kraftig ved 8k. Som om jeg plutselig slipper gassen helt (selv om jeg ikke gjør det,) så det kan bli veldig rykkvis kjøring fordi motoren gir effekt og så slipper den og så gir den og så slipper den osv. Ved flat bakke kan jeg legge meg ned for å minske luftmotstand. Ellers må jeg bruke choken selv om motoren er varm til å finjustere luft/bensin forholdet slik at den kommer forbi 8k. Jeg kan også bruke kickdown, slik at jeg har høy akksellerasjon mot 8k rpm da går det bra. Når den først er forbi 8k oppfører den seg slik den burde, høy resonanse kick og aksellerasjonen går bra. Dersom jeg er ute å cruiser til hytten eller noe i f.eks 5. gir på flat bakke i "oppreist" stilling så synker turtaller gradvis og jeg må gire ned for å så gi på igjen og så ligge å cruise litt før turtallet synker igjen med full gass. Sykkelen greier å holde tritt med tilsvarende sykler uten problemer, men det er veldig plagsomt! Og heller ikke noe bra salgsargument.

 

Har prøvd å finjustere forgasseren mange ganger, men får det aldri til å stemme helt. Noen som har en metode jeg kan bruke for å få det riktig? Jeg ønsker aller helst å unngå å betale i dyre dommer for nok en service.

 

Setter pris på all hjelp. :)

Endret av TGL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som om du bruker feil dyse her. Hvis du må bruke choke for å få den forbi 8k, vil det si at den får for lite bensin. Ta en prat med den proffe mekanikeren din om dette, og forklar at motoren får for lite bensin.

 

Det er i allefall slik jeg tolker problemet ditt..

Lenke til kommentar
Prøv med større hoveddyse. Symptomene tyder på at den ikke får nok bensin på bånn gass.

 

Før brukte jeg 110 dyse, samme problemene da. Det er det som gjør meg så usikker, kjørt uten luftfilter også. Den går noenlunde bedre, men det er jo ikke helt sunt for motoren.

 

Hvor stor dyse bør jeg eventuelt ha da?

Endret av TGL
Lenke til kommentar

Du kan også prøve å justere splinta på speednåla et hakk ned eller to. (Altså så nåla kommer høyere opp).

 

Ellers er rent luftfilter også en fordel. Sjekk også at den ikke suger falsk luft mellom forgasser og sylinder. (Innsugspakninger). Har du mulighet så er det bare å prøve med enda høyere dyse. Du ødelegger ingenting med å prøve.

 

Når du gir bånn gass over 8000rpm; Hvis motoren plutselig dauer (som om du slår av tenninga) så er det trolig for lite bensin. Men hvis den "drukner", og da ofte hakker og "gurgler" kan det være at den får for mye. Men det at du kan dra den over 8000rpm hvis du skrur på choken tyder mest på at den får for lite.

 

Å kjøre med luftfilteret helt av kan i noen tilfeller gi mindre luft enn med luftfilter grunnet turbulens i luftinntaket. Det er derfor mange racing-sykler har en slags "trompet" på forgasseren.

fcr-ddi4.jpg

Lenke til kommentar
Du kan også prøve å justere splinta på speednåla et hakk ned eller to. (Altså så nåla kommer høyere opp).

 

Ellers er rent luftfilter også en fordel. Sjekk også at den ikke suger falsk luft mellom forgasser og sylinder. (Innsugspakninger). Har du mulighet så er det bare å prøve med enda høyere dyse. Du ødelegger ingenting med å prøve.

 

Når du gir bånn gass over 8000rpm; Hvis motoren plutselig dauer (som om du slår av tenninga) så er det trolig for lite bensin. Men hvis den "drukner", og da ofte hakker og "gurgler" kan det være at den får for mye. Men det at du kan dra den over 8000rpm hvis du skrur på choken tyder mest på at den får for lite.

 

Å kjøre med luftfilteret helt av kan i noen tilfeller gi mindre luft enn med luftfilter grunnet turbulens i luftinntaket. Det er derfor mange racing-sykler har en slags "trompet" på forgasseren.

 

Skal prøvekjøre litt i morgen hvis det er opphold (bor i Bergen :() Virket som jeg fikk ett ok forhold i dag faktisk, men har ikke fått testet den ordentlig i bakker og på lange strekk enda. Ellers vil jeg prøve det med nåla. Så takk for tipsene så langt. :)

 

Ellers hører dere fra meg ;)

 

En ting til, på forgasseren så har jeg en tapp som virker som har en forbindelse med flotørkammeret, utgangen er helt oppe ved siden av der kjølevesken går "inn" i forgasseren. Jeg har ikke funnet noen ledninger som er ledige, og så vidt jeg husker har jeg aldri sett noen andre Aprilia'er som har det heller. Noen som vet hva det er? Og om det er meningen at det skal være sånn? Røret går først vannrett inn mot midten av forgasseren, men stopper før den går inn i hulrommet, deretter TROR jeg at den går vinkelrett nedover inn i flotørkammeret, altså at det er en av de to andre dysene utenom hoveddysen som man finner inni flotørkammeret.

(Skal legge ved bilde så snart jeg får kameraet til å funke igjen.)

Lenke til kommentar
Har du fjerna plomba i luftfilteret?

 

Viste ikke at den fantes en gang? Hvordan ser den ut? Luftfilterboksen er ren og pen, nytt filter og alle åpninger er store og åpne. Jeg har i alle fall ikke funnet noe som smaler inn boksen på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Det er ei plombe i luftfilteret eller i slangen mellom luftfilteret og gasseren

 

Men vet dessverre ikke akkurat hvordan den ser ut på RS

 

Det er ingen plombering på min RS i luftfilteret, isåfall er luftfilterets plombering støpt. For det er ingen som helst insnevring mellom filteret og forgasseren. Åpningen er like stor som forgasseren selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...