Gå til innhold

Rockekors eller jernkors?


vidarho

Anbefalte innlegg

Har lenge lurt på hva konkret forskjellen mellom et rockekors (link 1) og et jernkors er. Har lenge vurdert å kjøpe bassgitaren som det er linket til under, men om jeg ikke har noen måte å forklare at det ikke er jernkors og at jeg ikke er nazist har jeg ikke særlig lyst til å kjøpe den. Regner med at Nikki Sixx ikke var en nazist og at det er rockekors han har på bassen sin. Har også blant annet sett korset i Brides of Destructions "Shut the fuck up"-video. Hjelp!

 

Link1: http://epiphone.com/default.asp?ProductID=...CollectionID=12

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, fordi det er tøft?

Nok en gang referer jeg til Wikipedia, hvor det står nevnt i artikkelen jeg linket til at mange har tatt etter Lemmy i Motörhead, som jeg forstår det som startet med det.

 

Akkurat som Judas Priest gjorde lakk, lær og motorsykler kult, og mange andre band tok etter. :)

(Og for den saks skyld også visse fargede og svært stygge plastikksko jeg har sett hakket for mye av i fjor sommer.)

Lenke til kommentar

Det er sant som Sebbe sier, og det er jo enda en grunn til at det har fått negativ betydning, etter hva korsfarererne gjorde i "det hellige land". Selv ser jeg ingen grunn til å ikke bruke jernkorset, jeg har selv et belte med mange små jernkors på og Black Label Society t-skjorta mi prydes av et jernkors.

Lenke til kommentar

Greit at jernkorset ikke har noe med nazismen å gjøre, men hva var det som populariserte dette symbolet, om ikke andre verdenskrig og den tyske krigsmakten? Jernkorset blir som et "uangripelig" opprørssymbol. Man skjønner at det er litt lefling med forbudte ting, uten at bæreren har tatt'n helt ut og gått for den ugjenkallelige sjokkverdien i et hakekors. Sex Pistols brukte hakekorset for sjokkverdi, og det å bruke det tyske jernkorset er sjokkverdi light.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tja, fordi det er tøft?

Nok en gang referer jeg til Wikipedia, hvor det står nevnt i artikkelen jeg linket til at mange har tatt etter Lemmy i Motörhead, som jeg forstår det som startet med det.

 

Akkurat som Judas Priest gjorde lakk, lær og motorsykler kult, og mange andre band tok etter. :)

(Og for den saks skyld også visse fargede og svært stygge plastikksko jeg har sett hakket for mye av i fjor sommer.)

 

 

Noe av grunnen til at Lemmy frontet denne trenden er nok hans fascinasjon for nazi-effekter. Selv om han regner seg selv som en anarkist (og dermed ikke en nazist), så har han en stor samling med Nazi memorabilia liggende på lur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...