Gå til innhold

Rockekors eller jernkors?


vidarho

Anbefalte innlegg

Sant nok. Og jeg sier heller ikke at nazistene fant opp jernkorset, men siden Lemmy samler på nazi-effekter, og jernkorset ble mye avbildet på disse, så startet Lemmy/Mötorhead en trend med jernkors i rock n' 'roll. Ergo. hadde ikke nazistene brukt jernkorset, så er det heller ikke sikkert at Lemmy hadde brukt det, og således ville det nok neppe blitt så stort innen rocken...? Eller? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var vel egentlig ikke noe svar akkurat til deg, mere sånn generellt.. :) Men jo, du har jo et poeng, men hva som ville skjedd om ikke nazistene hadde brukt jernkorset blir vel egentlig bare spekulasjoner, i og med at det allerede var en gammel prøyssisk og senere tysk æresutnevnelse, og også brukt som symbol av de teutonske ridderne under middelalderen..

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har lenge lurt på hva konkret forskjellen mellom et rockekors (link 1) og et jernkors er. Har lenge vurdert å kjøpe bassgitaren som det er linket til under, men om jeg ikke har noen måte å forklare at det ikke er jernkors og at jeg ikke er nazist har jeg ikke særlig lyst til å kjøpe den. Regner med at Nikki Sixx ikke var en nazist og at det er rockekors han har på bassen sin. Har også blant annet sett korset i Brides of Destructions "Shut the fuck up"-video. Hjelp!

 

Link1: http://epiphone.com/default.asp?ProductID=...CollectionID=12

 

Nå burde jeg vel egentlig rippe opp i en gammel tråd som dette, men for å få 'the shit straight' for andre som lurer:

Et 'rockekors' er, som jeg har oppfattet det, et jernkors. Det trenger dog ikke ha noe med nazismen å gjøre. Jeg har ikke intensjoner om å ha et langt innlegg om historie, men jeg tror mange bruker det nå til dags av ren fasinasjon av korset, siden det ser dritfett ut. Jeg er iallefall ikke nazist selv om jeg har jernkorset både på beltespenne og på logoen til badnet. Vil tro det bare har sneket seg inn i rock/metal-miljøet. Mange vil nok mene at det står for rebelskhet, mot og ære. Som med The confederate flag, med andre ord.

 

Når det kommer til det med Nikki Sixx og nazisme tar du nok litt feil. Nikki Sixx hadde en periode der han dekorerte huset sitt med jernkors, og holdt på med noen seriøst skumle greier som innebar både nazisme, sort heksekunst og satanisme. I linken i førstepost kan du tydelig se ørna som var mye brukt av tyskerne under WWII. Om du fks. demonterer en Mauser fra krigen vil ørna være på alle mulige skruer og dupeditter(kilde: The Dirt)

Endret av .:McLovin:.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...