Gå til innhold

Teiteste ting til pc.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg hadde en i486DX2-66 MHz med 4 MB minne (stock). Oppgraderte med ekstra 16 MB så jeg kom opp i vannvittige 20 MB minne !

 

For de ekstra 16 MB betalte jeg 8.000 kr !

Han far kjøpte seg en kule av en datamaskin for en stund siden (92-93?). Det var en 486-DX2 66Mhz med 8mb ram. Jeg var helt i hundre og nå skulle jeg spille spill for alle penga! Brukte alle pengene jeg hadde spart i evigheter og kjøpte meg bilspillet "Screamer", men gleden varte ikke lenge fordi spillet var CD-rom basert. Sta som pappa er så skulle vi IKKE levere tilbake spillet, nei vi skulle kjøpe CD-Rom. En soundblaster CD-rom- og lydkort pakke kostet vel en 6000 på den tiden, men det var ikke dyrt nok for han far. Etter mye problemer med å finne ut hvordan vi skulle innstallere de nye vidunderdelene så fikk vi omsider det hele til å funke... sånn halvveis hvertfall. Spillet hakket som fy og etter at vi ringte inn til Supporten til spillet fant vi ut at vi måtte ha minst 12mb ram. På den tiden fikk man aldri kjøpt ferdigmaskiner med mer enn 8mb ram så pappa ble ganske så oppgitt. Vel, 8mb og mange tusen kroner senere funket både spill og maskin glimrende. Erfaringen vi fikk av dette dataeventyret er: ALLTID LES MINIMUM REQUIREMENTS! Det kan koste dere mye penger hvis dere ikke gjør det, i pappa sitt tilfelle var det rundt 10.000 kroner! :o

Lenke til kommentar

Jeg har en del.

 

Kjøpte på nittitallet en gang en Jaz-drive som rommer en hel GB... de kostet den gangen ca 700-900 pr stk.

 

For å bruke det måtte jeg kjøpte et SCSI-kort, og jeg valgte et bra SCSI kort, men det viste seg å være feil "standard", så da måtte jeg bruke enda litt penger på adapter.

 

Også kjøpte jeg scanner på et lagersalg... uff... brukt 2 ganger tror jeg.

 

Ja, jeg gjorde masse dårlig innkjøp da jeg var ung, men no more !!!

Lenke til kommentar

kjøpte før jul pc. og hver gang jeg ser en reklame for xp2400 som koster 900kr blir jeg så arg av av jeg betalt 2k for den. og da skal jeg ikke begynne å nevne rammen, grafikkort, osv....

pcen min har tilsammen, siden jul sunket 3000 i verdi på noen månder. å rekne ut hvor mye jeg egentlig betaler for å sitte her å klukke og kuke med pc hver dag tør jeg ikke.

og hver "glanyhet" om pci express, hammer, radeon 10k, nvidia fx jeg ser her på hw får lommeboka til å svi av huden på låret mitt.

konklusjon: Strikking er vel en fin håbby?

Lenke til kommentar
En soundblaster CD-rom- og lydkort pakke kostet vel en 6000 på den tiden, men det var ikke dyrt nok for han far.

 

det var nok litt i meste laget. husker vår cdspiller/lydkort-combo bare kostet 3000,- .. 1x og pro audio spectrum 16.

Kanskje det, men det kosta mye mer enn 3000 kroner. Pakken besto av 4x cd-rom, SB16 lydkort, mic, høytalere og masse cd`er. Skal ikke se bort ifra at vi betalte for mye, men det kosta hvertfall 5 lapper!

Lenke til kommentar

Har vel egentlig ikke gjort så mange bom-kjøp.

 

Må isåfall vere en Creative DVD 12x spiller fra SpaceWorld. Den kosta f... meg 3000k, og så jeg den på Elkjøp til litt over 2000 dagen etter. Spurte om jeg kunne få pengene tilbake av SpaceWorld, men neida, helv"#¤ asså.... :lol::evil:

Lenke til kommentar
Mitt desidert dummeste kjøp må ha vært en IBM-harddisk. IBM burde ikke fått lov til å produsere harddisker  :evil: .

Har jo selvfølgelig kjøpt andre dumme ting som en diskettstasjon som aldri ble blir brugt. Husker faktisk at jeg kjøpte den for å kjøre iIBM discdoctor eller noe. Hjalp jo ikke noe særlig det heller  :shrug:

 

Javel? Jeg har gjort et par gode kjøp når det gjelder IBM-harddisker. Rimelige og raske. Ikke mye feil med dem heller, med unntak av en (eller to?) modeller. 75GXP var det vel som var dårlig? De før og etter har vært i toppen når det gjelder både ytelse og pris.

 

Dårlig kjøp, tja.. Kjøpte trådløst tastatur/mus til 850,- som hadde så dårlig forbindelse at det nærmest var umulig å bruke det. Hakket sinnsykt og tastetrykk ble ikke registrert. Ellers er det klart man har kjøpt en del der prisen har sunket mye (harddisker, ram, skjermkort, cpu osv), men det kvalifiserer vel ikke som dårlig kjøp, de var jo verdt så mye på den tiden. F.eks. et Voodoo2 12MB til et par tusenlapper.

 

gode kjøp når det gjelder ibm??? jaja de er jo så bra at verken komplett eller digital impulse vil ta de inn noe mer... pga så mye retur

 

Smal

Lenke til kommentar

Det teiteste jeg har kjøpt må vel være pc`n.(økonomisk sett)

Betalte 14 000 for 1,5 år siden og no er den ikke verdt en dritt.Pluss at jeg har brukt noen tusenlapper på oppgradering og ekstrautstyr.

Må snart ha nytt HK,RAM og CPU og da ryker 3-4k til...

PC`n er en eneste lang utgift som man nesten bare MÅ oppgradere.Ikke no vits i med en pc som ikke kan brukes til noe.

PC=dyrt!

Lenke til kommentar

Sammenliknet med flyreiser, øl, frisør, motorsykler og biler er PC faktisk ufattelig billig!

 

Hva så om en bruker 10-15 lapper i året på PC, tenker jeg.

 

Men matematisk sett:

 

1. kjøp en ny bil til kr 600.000. Etter 1 år får du gjerne 520.000 for den, verditap 80.000 kr på ett år, ca 13 %.

 

2. kjøp en ny PC til kr 25.000. Etter 1 år får du gjerne 15.000 for den, verditap 10.000 kr på ett år, eller 40 %.

 

PC faller utvilsomt mye raskere i verdi enn bil. Bil og PC er begge forbruksgjenstander. Forskjellen er at du kan kjøpe bra mange nye PCer og oppgradere annenhver uke og likevel tape mindre enn hva du taper på kjøp av bil.

 

Og hva er likheten mellom PC og bil?

 

Begge deler er livsviktig, nødvendig og gøy :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...