Gå til innhold

PCI-EXPRESS kontra PCI raid5 controller kort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ganske stor forskjell på sånt. Hvor mange disker er det snakk om? Husk at PCI maks tillater 133MB/s i overføringshastighet. Og skal du ha en ordentlig HW-kontroller, eller en fake HW-kontroller? Link gjerne til noen av produktene du vurderer :)

Lenke til kommentar
Det er egentlig ganske stor forskjell på sånt. Hvor mange disker er det snakk om? Husk at PCI maks tillater 133MB/s i overføringshastighet. Og skal du ha en ordentlig HW-kontroller, eller en fake HW-kontroller? Link gjerne til noen av produktene du vurderer :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=924331

 

dette er mitt problem, så tenkte jeg og gå for denne eller denne

 

selvom en jeg kjenner mener jeg og huske at mistet et raid pga raidkontrollern av dette merket.

 

har plass til 4 disker og har 4 disker 500 gb WD, som har jeg skal ha i raid5

Har:

2 pci plasser ledig

2 pci-express x1 ledic

1 pci-express x16 ledic

 

kjører gammelt pci skjermkort

 

så en løsning med pci eller pciexpress er vel det jeg er ute etter :)

Lenke til kommentar
PCI vs. PCI-E er rått parti, bare å gå for PCI-E da.

 

PCI-X funker fortsatt greit, og det er grei tilgang på brukte kontrollere, men om du allerede har et hovedkort uten pci-x er det bare å droppe det.

 

 

bah, ser ut som det ikke er mye pci express kort med raid 5 på lager :(

Lenke til kommentar

Jeg har et Rocketraid pci-e x1 som jeg kjører raid-5 med 4 x 500 gb samsung. Dette fungerer helt fint.

 

Har også 4 SAS kontrollere som kan kjøre både sata og sas på samme kontrolleren, men her snakker vi ganske mye prisforskjell og ikkje minst ytelsesforskjell!

 

Samsungraidet mitt trenger jeg ikkje å ha på Adaptec kontrollerene, da det bare er til stuffing av filer (lagring)

 

Til OS og litt andre ting bruker jeg Adaptec 31605, da jeg liker performance :D

 

Spørsmålet er egentlig bare pris. Vil du ha ytelse i toppklassen, da koster det. Vil du ha grei ytelse, så velg noe billigere. Kan i alle fall anbefale rocketraid 2300. Med de 4 samsungdiskene mine på dette kontrollerkortet får jeg ca 120-130 i lese og skrivehastighet. Dette synes jeg er ganske greitt i raid-5.

 

Til sammenligning er jeg oppe i nærmere 400 MB/s med Adapteckontrolleren og 4 SAS disker da.

Lenke til kommentar
Jeg har et Rocketraid pci-e x1 som jeg kjører raid-5 med 4 x 500 gb samsung. Dette fungerer helt fint.

 

Har også 4 SAS kontrollere som kan kjøre både sata og sas på samme kontrolleren, men her snakker vi ganske mye prisforskjell og ikkje minst ytelsesforskjell!

 

Samsungraidet mitt trenger jeg ikkje å ha på Adaptec kontrollerene, da det bare er til stuffing av filer (lagring)

 

Til OS og litt andre ting bruker jeg Adaptec 31605, da jeg liker performance :D

 

Spørsmålet er egentlig bare pris. Vil du ha ytelse i toppklassen, da koster det. Vil du ha grei ytelse, så velg noe billigere. Kan i alle fall anbefale rocketraid 2300. Med de 4 samsungdiskene mine på dette kontrollerkortet får jeg ca 120-130 i lese og skrivehastighet. Dette synes jeg er ganske greitt i raid-5.

 

Til sammenligning er jeg oppe i nærmere 400 MB/s med Adapteckontrolleren og 4 SAS disker da.

jau, men det kortet som jeg har linket til over er det ingen som har inne (pci-express x1 kortet), skulle gjerne ha fått tak i det så fort som mulig :)

Lenke til kommentar

hva med softwareraid? da vet du at raidet alltid kan overføres til en ny maskin. har en pc med linux softraid (raid 5 med 5 disker, q6600) og ved maks overføring så er det maks 2-3% i ytelse den krever. Pcie er absolutt og anbefale, og billige raidkontrollere vil ikke være noe spesielt bedre ytelsesmessig. btw kjører på samme hovedkort som deg med pci skjermkort :p (du har jo 8 sataporter på det, er jo bare å bruke dem å spare penger.)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...