Gå til innhold

Har tenkt å starte med RYP (Grunnprogrammet). Har ett par spm.


JV

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lyst til å kaste meg på styrketrening og se om jeg ikke kan klare å bygge meg opp litt.

 

I den anledning har jeg noen spørsmål (ryr sikkert på med flere senere som kanskje dukker opp her om jeg ikke finner noe svar).

 

Jeg vet lite om kosttilskudd og hva jeg bør kjøpe av dette. Jeg tenkte å bestille meg proteinpulver fra PF. Whey Tech. Noe annet jeg bør ha eller holder dette om jeg spiser rimelig bra?

 

Jeg har ingen andre jeg kjenner som trenger der jeg skal trene. Vil det gå greit å gjennomføre dette selv om jeg ikke har noen som kan hjelpe meg når det blir i tyngste laget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RYP fungerer bra det. Har gjennomført flere av de programmene selv.

 

Vær nøye med å følge progresjonen i programmet, og ikke ta for hardt i når du setter målet til å begynne med. Hvis du ikke er erfaren innen styrketrening er det bedre å sette 10 rep maks litt for lavt enn å ha det for høyt.

 

I tillegg er det alltid viktig å ha en person å trene sammen med når du skal ta hardt i. Spesielt i benkpress der det er rom for å skade seg skikkelig om du f.eks. bommer på stativet etter endt sett. (En fyr på treningsstudioet jeg gikk på før knakk et ribben ved at han "mista" 80 kg på brystkassa.) Du har vel uansett en kompis som trenger litt trim? :)

 

Når det gjelder kosttilskudd er det syke mengder å velge mellom. Det meste er bortkastede penger om du ikke er proff. Proteinpulver er en grei start siden det er noe av det vanskeligste å få nok av gjennom normal mat. Så lenge dette er for å bli litt sterkere og komme i bedre form, vil du få mye igjen for bare proteinpulver og normalt bra kosthold. Det eneste jeg kanskje ville kjøpt i tillegg er vitamin/mineral-tilskudd som også er viktig ved hard trening.

 

 

Andre plasser jeg vil anbefale deg å ta turen til er:

http://www.treningsforum.no

http://www.iform.no

Lenke til kommentar
Noe annet jeg bør ha eller holder dette om jeg spiser rimelig bra?
Hvis du spiser rimelig bra så behøver du minimalt med kosttilskudd som nybegynner.

 

Men basert på alle de tidligere personene her inne som sier at de spiser "rimelig bra" så tør jeg vedde på at du spiser ganske dårlig! ;) (No offence)

Lenke til kommentar
Noe annet jeg bør ha eller holder dette om jeg spiser rimelig bra?
Hvis du spiser rimelig bra så behøver du minimalt med kosttilskudd som nybegynner.

 

Men basert på alle de tidligere personene her inne som sier at de spiser "rimelig bra" så tør jeg vedde på at du spiser ganske dårlig! ;) (No offence)

 

Hehe... du kan nok ha rett i det. Men jeg er helt klar for å legge om for å få mest mulig effekt av treningen.

 

Det som er synd er da at jeg ikke her noen å trene sammen med. Mener dere da at tereningen er litt dødfødt uten en partner?

Lenke til kommentar

Jeg ble nettopp ferdig med RYP selv og jeg trente alene. Fremgangen programmet legger opp til er lett å følge, og jeg hadde ingen problemer med å trene alene i 5 rep perioden. Husk på å perfeksjonere kostholdet ditt før du kjøper noen form for tilskudd. Mat>pulver.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...