Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt hovedkort, dødt allerede?


Anbefalte innlegg

Jeg fkk da i dag mitt nye gigabyte DS3P hovedkort, som hadde hørt at skulle være et bra hovedkort for prisen.

 

Jeg innstalerte hovedkortet, og la opp alle kabler osv. på nytt, og var veldig nøye.

Så boota jeg opp, og gikk inn i bios for å aktivere legacy usb support, samt sette cdrom til 1. boot device.

Så skull jeg innstalere windows, men da fungerte ikke min SATA dvd-brenner, ingenting skjeded når jeg trykka på eject knappen, og den lysa ikke.

 

Så da testa jeg med flere strømkontakter, men fremdeles ingen reaksjon, jeg tenkte at jeg kanskje måtte innstalere noen spesielle drivere for dette i windows, så jeg fant fram min gamle plextor IDE brenner, og da funka den.

 

Jeg kom så langt som til formateringsskjermen under xp innstaleringen, da fikk jeg en blåskjerm med: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Så fjerna jeg 3 av ram brikkene, og prøvde igjen, og fikk jeg innstalert windows, og alle driver osv.

Satte inn resten av ramen, og det fungerte utmerket.

 

Så tenkte at jeg skulle prøve å klokke litt, så jeg restarta, og gikk inn i bios, satte cpu frekvensen til 2,6Ghz, ram til 800mhz, og vcore på 1,3.

Så restarta jeg, og da ble skjermen svart, så jeg resetta bios, og da funka den igjen, så prøvde jeg litt mere vcore, og da fikk jeg svart skjerm igjen, så jeg resetta bios, men denne gangen forblir skjermen svart.

 

Maskinen starter, og vifta på skjermkortet fyrer opp på 100%, også restarter den igjen etter ca. 5 sec. Dette gjør den om og om igjen til jeg ikke orker mer, og tar ut strømmen.

 

Har da prøvd å resette bios, testa ram brikkene èn etter èn, og kobla fra hdd, uten lykke.

 

Noen som har en viss aning om hva som kan være feil? :ermm:

 

Hardware er:

Gigabyte DS3P

Intel Xeon X3210

4*1GB OCZ Xtc Gold 6400

8800 GTS 640MB

500GB Samsung

500watt bZerk psu

Endret av marius883
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt du 2,6V til minne? Forsto ikke den helt.

Hadde selv problemer med volt til minne med mitt nye p35 hovedkort. Måtte få satt til 2.1 på geil pc6400 ultra før det ble ordentlig stabilt. Slet med restart og blåskjerm før det.

 

Det at den starter opp i 3 sek for å restarte igjen er visst rimelig normalt på p35 chipset. Bare å google p35 + double boot.

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Satt du 2,6V til minne? Forsto ikke den helt.

Hadde selv problemer med volt til minne med mitt nye p35 hovedkort. Måtte få satt til 2.1 på geil pc6400 ultra før det ble ordentlig stabilt. Slet med restart og blåskjerm før det.

 

Det at den starter opp i 3 sek for å restarte igjen er visst rimelig normalt på p35 chipset. Bare å google p35 + double boot.

 

Satte 2,6ghz på cpu, og minnet opplevde jeg også som ustabilt på stock, så kjørte 2,1v på det jeg og, og da var den stabil, men så fort jeg oveklokka bare litt, så klikka den, og nå får jeg ikke liv i den i det hele tatt!

Lenke til kommentar

En litt merkelig ting, men i dag når jeg prøvde litt, og tok ut 2 av ram brikkene, så starta maskinen helt normalt, og var fjell stabil, men så fort jeg setter inn alle 4 brikkene igjen, så nekter den å boote.

Og det er ikke ram brikkene det er noe galt med, for jeg har testet èn og èn brikke, og da fungerer alle, men så fort man setter inn alle samtidig, så fører det bare til restart etter restart.

 

Har nå lyktes i å stabilisere pcen på 3,2ghz og 1,3vcore, samt 2gb med ram på 800mhz@4-4-4-12

Lenke til kommentar
En litt merkelig ting, men i dag når jeg prøvde litt, og tok ut 2 av ram brikkene, så starta maskinen helt normalt, og var fjell stabil, men så fort jeg setter inn alle 4 brikkene igjen, så nekter den å boote.

Hva er merkelig med det,dette tas opp i alle hardware forum.

 

Har svart på dette en del ganger før,svaret er nogenlunde likt for alle hovedkort.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=893096

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...