Gå til innhold

Nettbutikk med ny design


Anbefalte innlegg

Forstår ikke hvorfor dere skal diskutere om det er reklame eller ikke. Selvfølgelig så tjener PS.no på det, men jeg synes det er grei info å få (Selv om jeg viste det før denne artikkelen ble skrevet :p). Det blir jo nesten det samme når Intel lanserer ny prosessor og Hardware.no skriver en artikkel om det.

 

Akkurat. Det ville vært idiotisk om hw.no ikke kunne skrive om nettbutikker da det kan være "god/dårlig" reklame for den enkelte butikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selfølgelig bør HW.no være nøytral angeående kvalititen på pris/servise og diverse andre saker angående handelopplevelsen. Fordi da vil de ha mer troverdighet hos lesere. Men å sette fokus på annonsørene og omtale dem med/uten sammenheng, er jo greit, tross alt lever de av annonse-intektene.

 

Jeg har vært på PS.no noen ganger, og de bør tenke mer brukervennlighet i site-navigasjon om meny-systemetet. Det er ofte for mange unødvendig klik for å komme seg fram. For brukere av nettbutikkene, en Behagelig handeleopplevelse er viktigere en behagelig ustsende.

 

Ellers, hadde det vært fint om de kunne pynte litt på prisene også.

Lenke til kommentar

Synes det gamle designet var veldig bra, det nye krever for mye av meg som bruker,

slitsomt å lese, lav kontrast, virker litt vel firkantet, bokstavelig talt. Mye unødvendig luft.

 

Forsiden er krise, ser ut som vareutvalget er sterkt redusert, at man bare har noen få varer å selge.

 

Fikk litt Mamut-webshop feeling, ikke bra.

Endret av lqpl
Lenke til kommentar

Tja, blitt litt mer orden med det nye. De har fått inn noen nye varegrupper også, som har fort blitt vanskelig å finne. Står også at ikke all funksjonalitet er på plass enda, og det er bare å komme med forslag til dem om en ønsker.

 

Jeg likte disse, liker forøvrig nye hw og. Greit med litt forandring også.

 

PS er en av mine favoritter og nye nettsider endrer ikke på det.

 

Til de som ønsker å forandre noe: http://www.ps.no/risogros.aspx

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Med så mange menninger om vansklig navigasjon, bør PS.no tenke på forbederinger.

 

Jeg har selv utviklet min første webshop i 1997 og siden har jobbet mye med utvikling av ehandel-løosninger. Etterhvert klarte jeg å utviklet "Brukervennlige" navigasjons-systmer som jeg slengte på alle prosjektene. Men jag har flere ganger opplevd at noen av mine kunder/webshop eiere, ville heller ha "vanskelige" navigasjons-systemer. De argumenterte med at på denne måten vil kunden bli tvunget til å se på flere varer og dette kan føre til mer salg. Noe som jeg har alltid avvist, og jeg håper at PS.no ikke tenker i disse baner.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg må si at PS.no sitt nye design var triste saker. Jeg synes teksten er vanskelig å lese pga. liten skrift og fargevalg som gjør det utydelig. Jeg liker heller ikke dynamiske sider pga. oppløsningen på skjermen min. Komplett.no er min soleklare referanse.

 

Etter 1-2 måneder med HW sitt nye design, så klarer jeg heller ikke å venne meg til disse sidene. Jeg synes hovedsiden er direkte rotete, og jeg merker at jeg er kun innom sidene 1-2 dager i uka, mot tidligere når jeg fulgte med hver dag. Designet har kanskje blitt bedre, men funksjonalitet er langt dårligere.

Lenke til kommentar

Glimrende, vil jeg si om PS's nye webutikk. :thumbup: Ryddig & rent, dessuten liker jeg at kategoriene og undermenyer blir "high-lighted" når man fører musepekeren over (det hadde de ikke i gamle designen)

 

Fant dog en bug de bør fixe. Når man er inne på en vare, så er det nederst på siden "kunder som kjøpte dette produktet kjøpte også" bilde av 4 andre produkter -prisen der er imidlertidig uten MVA, riktig pris fremmkommer først når man klikker seg inn på produktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Det har nesten blitt en usynlig "standard" på hvordan nettbutikker skal se ut, og PS følger ingen av dem. Å fjerne sidelementene får brukerne til å miste essensielle ankerpunkter for hvordan helheten skal oppleves. Netshop led også av noe lignende tidligere før de klarte å redde seg noenlunde ut av knipen med _enda_ et nytt utseende.

 

Poenget er at man aldri skal tulle med viktige elementer som sidemenyer (se Komplett og Netshop) fordi folk _FORVENTER_ at de skal være der. De er en inutitiv og naturlig del av hvordan du og jeg leter etter varer. Jeg siterer Josiah Cole's punkt 5

 

DO NOT try to reinvent the website navigation. Put it on the top, the left, hell even the right will work but do not try to reinvent the way people interact with digital interfaces while trying to actually sell your product or service. People will get confused, then annoyed, then pissed, then gone.

 

source: http://www.josiahcole.com/2007/02/14/a-web...9-commandments/

 

Les og lær.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Nei huffda.

 

Bruker jeg skjermens fulle bredde (1680px) er siden forferdelig ut. Endrer jeg størrelsen på vinduet tilsvarende 1280px ser alt langt bedre ut. Alt for mye tomrom ellers.

 

Sleng på en wrap med width: 1024px; margin: 0 auto; eller noe i den duren og designet er reddet.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Dersom PS.no hadde solgt grafisk design, hadde det vært riktig at dette var en stor nyhet, akkuratt som når Intel lanserer ny CPU og HW skriver om det. Men jeg skjønner ikke journalistikken i å rapportere at en butikk har pusset opp i lokalene sine og ommøblert litt. Hadde det bare vært noe MER det ble skrevet om. Men det er greit at HW gjør det klart at dette er en artikkel de helt og holdent har stått for selv og den ikke er betalt reklame. Samtidig er det litt trist. Stor fan av HW og håper ikke dere går mot en stil der dere lager bittesmå "nyhetssaker" der det kanskje er 2 linjer med faktisk journalistikk. Mange nettsteder som bruker den metoden får å lage flest mulig sider med reklamevisninger.

Lenke til kommentar
Dersom PS.no hadde solgt grafisk design, hadde det vært riktig at dette var en stor nyhet, akkuratt som når Intel lanserer ny CPU og HW skriver om det. Men jeg skjønner ikke journalistikken i å rapportere at en butikk har pusset opp i lokalene sine og ommøblert litt. Hadde det bare vært noe MER det ble skrevet om. Men det er greit at HW gjør det klart at dette er en artikkel de helt og holdent har stått for selv og den ikke er betalt reklame. Samtidig er det litt trist. Stor fan av HW og håper ikke dere går mot en stil der dere lager bittesmå "nyhetssaker" der det kanskje er 2 linjer med faktisk journalistikk. Mange nettsteder som bruker den metoden får å lage flest mulig sider med reklamevisninger.

Så det var galt av HW å rapportere f.eks Intels logobytte?

Lenke til kommentar
Det har nesten blitt en usynlig "standard" på hvordan nettbutikker skal se ut, og PS følger ingen av dem. Å fjerne sidelementene får brukerne til å miste essensielle ankerpunkter for hvordan helheten skal oppleves. Netshop led også av noe lignende tidligere før de klarte å redde seg noenlunde ut av knipen med _enda_ et nytt utseende.

 

Poenget er at man aldri skal tulle med viktige elementer som sidemenyer (se Komplett og Netshop) fordi folk _FORVENTER_ at de skal være der. De er en inutitiv og naturlig del av hvordan du og jeg leter etter varer. Jeg siterer Josiah Cole's punkt 5

 

DO NOT try to reinvent the website navigation. Put it on the top, the left, hell even the right will work but do not try to reinvent the way people interact with digital interfaces while trying to actually sell your product or service. People will get confused, then annoyed, then pissed, then gone.

 

source: http://www.josiahcole.com/2007/02/14/a-web...9-commandments/

 

Les og lær.

 

Sidemenyene osv fungerer da på samme måte som hos komplett, selv om det her er "startside" først. Varegruppene er fordelt horisontalt øverst, og kategoriene til venste. Akkurat likt komplett. Nestshop har en litt annen løsning, der man har begge menyer på samme sted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Variasjoner fra førsteside til undersider er jo selvfølgelig greit sålenge visse elementer gjentas. Jeg er antageligvis ikke alene om å savne venstremenyene med alle produktgruppene hvor man raskt og enkelt kan finne frem. Folk er vant til dette. Slik forsiden til PS opptrer idag, virker den "mangelfull".

 

Undersidene er forøvrig veldig bra, slik bør forsiden også være!

 

Og litt stil-kritikk til PS:

 

Hvorfor i alle dager bruke inline-stiler, PLUSS en div OG en tabell for å bruke bredden?

 

<div style="text-align:center;font-size: xx-small; font-family: Sans-Serif;width:100%">

<table id="ctl00_tblBody" style="width:100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Jeg synes menysystemet var helt greit.. derimot likte jeg ikke at det ble litt unødvendig klikking i underkategorier.. Også enig i at det er altfor lav kontrast på siden, og mye unødvendig luft.

 

Jeg vet ikke helt hvorfor de valgte å bytte design. Som oftest gjør man det fordi det skal bli bedre, og jeg syntes ikke det ble sånn veldig mye bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...