Gå til innhold

Anbefaling av nybegynner kamera til tur og marka


Anbefalte innlegg

Hei

 

Tenkte jeg skulle høre litt med dere som kan litt om speilreflekskamera før jeg begir ut å kjøper et kamera nå

 

Til nå har jeg bare brukt en vanlig Canon kompakt kamera og skal bevege meg over til litt mer avanserte saker,

så jeg er helt fersk.

Så jeg vil gjerne høre hva dere anbefaler, så her kommer hva jeg skal bruke det til.

 

Er mye ute i naturen og tar gjerne endel bilder i løpet av en tur, fugler, fisk, elg, soloppganger/nedganger er vel

det som blir tatt mest bilder av, mye ute bilder med andre ord.

Batteri tid er ganske viktig da en tur fort kan gå over en uke men er det stor forskjell på kameraene på batteritid

fra produsent til produsent?

Ang pris, så spør jeg heller dere hvor mye man bør legge i et kamera får og få noe akseptabelt, jeg skal bare ha

et nybegynner kamera i første omgang men vil gjerne ha noe som holder.

Ang linser og den slags så har jeg ikke snøring på hva som er hva men det kommer regner jeg med så her spør jeg dere

igjen hva jeg trenger til å starte med?

Er ikke redd for å kjøpe brukt men liker å ha tryggheten ved å kunne forholde seg til en butikk hvor man kan ta opp ting

og spørre generelt.

Har lest også at man burde gå og prøve kameraet for å se om det passer i hånda, tenkte jeg skulle spørre først og høre hva jeg skal se etter før jeg tar runden og tester de forskjellige.

 

Vet egentlig ikke om så mye mer hva skal spørre om nå i første omgang, vil gjerne ha noen innspill så skal jeg svare etter beste evne.

 

 

Litt kjapt oppsummert:

Grei batteritid

Mye utebilder

Hvordan pris er minimum for å få noe "greit"?

Nybegynner kamera som er holdbart (eller er alle av grei kvalitet?)

 

Haandtverkern...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er mye ute i naturen og tar gjerne endel bilder i løpet av en tur, fugler, fisk, elg, soloppganger/nedganger er vel

det som blir tatt mest bilder av, mye ute bilder med andre ord.

Til fugler, fisk og elg trenger du lang brennvidde (gjerne 300mm eller mer). Til vanlige "tur-bilder" og soloppgang/nedganger trenger du en vidvinkel, og kanskje en telezoom.

 

Batteri tid er ganske viktig da en tur fort kan gå over en uke men er det stor forskjell på kameraene på batteritid

fra produsent til produsent?

Forskjellen fra produsent til produsent er minimal, men batteritiden varierer stort mellom ulike modeller - hvor selvfølgelig de dyreste modellene kommer best ut. Jeg merket en fordobling av batteritid da jeg gikk fra Canon 350D til Canon 1D Mark II. Nå har jeg under gode forhold tatt over 1900 bilder med mitt 1D-kamera. Stort mer er vanskelig å få til med dagens kamera.

 

Grei batteritid

Ikke kjøp de billigste modellene, da de gjerne har redusert batteritid - spesielt under kalde forhold.

 

Mye utebilder

Kamera som er noenlunde godt skikket for å tåle vær og vind er en fordel hvis du skal ta mye utebilder. Likevel tåler de aller fleste kamera mye uteaktivitet så lenge det taes godt vare på.

 

Hvordan pris er minimum for å få noe "greit"?

Tja, det er enormt vanskelig å si - alt avhenger av hvor mye du er villig til å betale. Mange har ikke noe imot å handle kamerautstyr for 20.000 kroner uten å kunne en skjit om hvordan man kan utnytte utstyret til det fulle. Andre vil heller begynne i det små med et såkalt "entry-kamera" og billige objektiv, og heller utvide med bedre objektiv og kamera senere.

 

Nybegynner kamera som er holdbart (eller er alle av grei kvalitet?)

Canon 30D, Canon 40D, Nikon D80 og Nikon D200 er alle gode kandidater. Hvis du vil begynne i det små kan du se på Canon 350D eller 400D. Vil du legge ekstra mye i det kan du kjøpe en brukt 1D Mark II eller Olympus E3 for rundt 10.000 kroner (vet ikke hva E3 koster, men 1D Mark II koster ihvertfall mellom 9.000-10.000 på bruktmarkedet til foto.no).

 

Ellers vil jeg avslutte med å si at det er fotografen (og ikke utstyret) som tar bildene, og anbefale deg til å bruke mer penger på optikk (objektiver, eller linser om du vil) enn kamerahuset.

 

Håper dette hjalp deg noe. :)

Lenke til kommentar

Japanphoto selge nå Nikon D80 (kun hus ikke objektiv) for 4995,-. det er en meget god pris for et meget bra kamera.

Objektiv? Kommer helt an på lommeboka. 18-200 VR burde være et godt start-objektiv. Det har vibrasjonsreduksjon som vil hjelpe deg godt ved håndholdte naturbilder. Priser fra ca.5500,- billigere om du vil gå for brukt. Så kan du se etterhvert om du trenger mere tele, større lysfølsomhet eller mere vidvinkel.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg tror værsikrede Pentax K10D med 18-55mm og 50-200mm til 9000 er en kanon pakke for det bruket du nevner. Du får

18-200 mm i brennvidde å leke med, så du kan både ta vide flotte landskapsbilder og solnedgangbilder - men også snike deg inn på naturen. Om du vil velge vekk litt bildekvalitet for vekt og praktisk i bruk, så finnes det også en 18-200 til 2700. Da lander du på 9700 fordi Pentax K10D alene koster 7000).

Lenke til kommentar

Takker for kjempegode svar hittil, da har jeg hvert fall en pekepinn på hva jeg skal se etter.

Jeg vet også at det er personen bak kamera som tar bildene(hehe) men følte at jeg kom litt til kort med dette lille kompaktkameraet.

 

Jeg tror ikke jeg kommer til å legge 20 lapper på bordet med engang, jeg vil heller kjøpe et kamera som jeg kan modnes med og så får jeg se hva jeg trenger etterhvert.

Men det nevnes her en pris på 5000 for hus, rundt der høres ut som en grei pris for min del, så kommer objektiver(hehe, kalte det linser jeg, er det utdatert ord det eller?) og litt ekstra oppå der igjen? Så hvis man sier en grense på 6-700, så kommer man et stykke med det? Må vel ha et minnekort, veske, ekstra batteri?

 

Hvordan er dette med objektiver? Er det sånn at objektiver til Nikon passer til Canon eller tar jeg helt feil her?

Er også ganske flink til å vare på redskapen generelt men hvordan er det med vedlikehold av et speilreflekskamera?

 

Sikkert mye dumme spørsmål men lærer så lenge man lever.

Lenke til kommentar

Samsung gx-10, samme som pentax k10d til en rimeligere penge.

Værtettet og har tatt ca 1300bilder på 1 batteri.

Og ekstra batterier koster slikk og ingenting fra ebay.

 

Anbefales, da jeg har det mye med meg på fjellet og sjøen, uten problemer.

Er heller ikke noe spesielt forsiktig med det, så det er rimilig robust, og værtettet som nevnt tiligere.

Er også på tur eller kommet ny versjon gx-20

 

Her har scandinavianphoto gx-10 + 18-200mm til 6600kr

 

Fåes også i kombo med 18-55mm til ca 5500kr

 

Er samme som Pentax så her er det vell egentlig nesten bare tilgjengelighet..

 

Er i så fall godt fornøyd med mitt kamra som jeg begynte med som fersking på, og er det vell ennå:)

Kunne virkelig tenkt meg GX-20\K20D da de er bedre på høy ISO for mindel, så er jo noe og tenke på.

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Men det nevnes her en pris på 5000 for hus, rundt der høres ut som en grei pris for min del, så kommer objektiver(hehe, kalte det linser jeg, er det utdatert ord det eller?) og litt ekstra oppå der igjen? Så hvis man sier en grense på 6-700, så kommer man et stykke med det? Må vel ha et minnekort, veske, ekstra batteri?

D80 er ikke værtettet og har ikke innebygget stabilisator. Men det er ellers et flott kamera! I tillegg til kamera og objektiv skal du kjøpe veske og minnekort. Ekstra batteri er greit å ha dersom du skal være lenge ute i naturen i dagesvis av gangen, eller om du skal være ute i -20.

Hvordan er dette med objektiver? Er det sånn at objektiver til Nikon passer til Canon eller tar jeg helt feil her?

Hvert kamera-system (Pentax/Samsung, Nikon, Canon, Fourthirds) kan kun bruke tilpassede objektiver. Du må altså kjøpe objektiver tilpasset Pentax dersom du kjøper en Samsung GX-10 eller Pentax K10D (eller K20D).

Er også ganske flink til å vare på redskapen generelt men hvordan er det med vedlikehold av et speilreflekskamera?

Det ikke allverdens. Det er fint å tørke av skjermen av og til, og det er lurt å tenke seg om 150 000 ganger før du bytter objektiv midt i en sandstorm. Og være veldig forsiktig på stranda. Om du får støv på sensoren så finnes det både blåsebelger og våtrens.

Lenke til kommentar

Mi erfaring er at det viktigaste er at kamera og optikk er så lite og lett som mulig, visst ikkje blir det gjerne til at du legg kameraet igjen heime ;).

 

I tillegg til det så er bildestabilisering ein veldig nyttig ting å ha, skulle eg ha kjøpt nytt idag så ville eg absolutt ha satsa på eit hus med stabilisering.

 

Værtetting er sjølvsagt bra og ha, men dette kostar ekstra, og for å få det så må du vel opp i vekt trur eg, eg hadde prioritert lav vekt (går sjeldan tur i regn ;))

Lenke til kommentar

Canon 400D eller det nye 450D er jo ypperlige kamera som ikke står tilbake for langt dyrere modeller når det gjelder bildekvalitet, ei heller er de dårlig bygget (som enkelte mener), min sønn kjøpte 400D da det kom ut,dette brukes på Svalbard under tildels svært ekstreme forhold sommer som vinter uten problem .

 

Et 400D eller 450D med en 18-55 IS og en 55-250 IS så kommer du svært langt, bilder tatt med nevnte objektiv finner du i min sign "mine bilder"

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
.....

min sønn kjøpte 400D da det kom ut,dette brukes på Svalbard under tildels svært ekstreme forhold sommer som vinter uten problem .

.......

Det var en meget skuffet Canon 400D eier i Hammerfest lørdag som var. Han kom litt for nær en drag-scooter som startet (han glemte at ca. 400 hk scooter kaster snøen noen meter bakover).

Pratet med stakkaren på søndagen og fremdeles var kamera dødt, men snøen som kom inn i øregangene og trusa var nå smeltet.

Lenke til kommentar

Har med mitt GX-10 på fjell turer med scooter og tar bilder både i snøvær, snøfokk uten problemer, så ser jo at værtetting klart kan være en fordel, har da ennå ikke stått bak scootern og prøvd og ta bilde av snøen som kommer fra beltet da:)

 

På sjøen har jeg også knipset en god del bilder i ruskevær, og eneste jeg da har gjort er og tørket av kamraet med en fuktig klut for og fjerne evnt salt i fra kamraet når jeg kommer inn.

 

Hovedsaklig er det eneste jeg gjør, er og tørke av linsa når den begynner og bli mye vann på:)

Lenke til kommentar

Nok heltehistorier nå...

 

Til trådstarter: Tar du visse forhåndsregler, og ikke bruker utstyret uvettig og uforsiktig (holder deg unna saltvann og kondens) er alle kameraene på markedet brukbare. Enkelte er bedre enn andre - ja. Men som sagt, tar du vare på utstyret og ikke bruker det uvettig - holder det seg tett.

Lenke til kommentar
Pentax K10D/Samsung GX-10 er solid, vanntett og har større søker enn EOS 350D/400D. Dessuten har den innebygget stabilisator. Jeg kan ikke finne noe bedre kamera for en friluftsmann for under 10 000.

Parret med en DA* 16-50 f/2.8, så er hele pakka værtett. Kan kanskje bli litt lite tele i en del situasjoner, men da finnes DA* 50-135mm f/2.8 og DA* 200mm f/2.8 eller DA* 300mm f/4. I tillegg er kontoen tom, og vel så det :(

 

Tom

Lenke til kommentar
Nok heltehistorier nå...

....

Man kan aldri vite hva man kan oppleve når man ferdes rundt omkring på moder jord.

Tror ikke den engelske hurtigrute turisten hadde drag-racing med snøscooter i tankene da han kjøpte sin D400, like lite som jeg hadde Sahara sand i tankene ved D80 kjøpet. :D

 

Kjøp utstyr etter livstil. Ikke la utstyret sette begrensninger for bruken.

Lenke til kommentar

Dere gjør det ikke enkelt for meg nå.. Ser at det er litt delte meninger her og bra er det.

Ser det prates mye om værtetting og slikt her, da må man opp mot 10 lapper?

Det blir litt smertegrense for min del ang pris, er helt fersk her og vil starte litt rolig så får jeg se

Hva behovet blir etter hvert.

Fikk et tilbud her på en Canon 400D til 4 lapper, er det et greit tilbud? dette var med batteri, minnekort osv

men uten optikk, så får jeg heller kanskje legge litt penger i optikk?

Skal ta en tur i dag og prøve de nevnte modellene og se hva som sitter bra i hånden.

 

Ang saltvann og sandstormer så blir det lite av det altså, har et mål om å skaffe meg dette kameraet innen april/mai måned så jeg får prøvd å få tatt noen bilder av orrfuglen når den titter fram i månedskiftet.

Kommer til å være flink med å ta vare på utstyret og de forbeholdene så tror ikke det skal være noen fare.

 

Men ser det er 2 navn (Canon og Nikon) som nevnes ofte også har man noen andre merker ute(Samsung, Pentax, Sony osv)

Er dette produsentene som det er verdt å prate om når det diskuteres speilrefleks? Finnes det ikke så mange andre aktører på markedet?

Bare spør litt jeg, har ikke så ille mye peiling her så prøver å danne meg et bilde her.

 

Og hva i alle dager er det med denne D'en som de skall putte i betegnelsen av kameraene? Blir jo så forvirra av denne jungelen med D40, 400D, 350D,K10D osv..

 

Haandtverkern.

Lenke til kommentar

Haha, velkommen til forvirringens dal. Det er utolig hvor mye man klarer å diskutere ting som er nesten like, og kameraene i dag har svært like specs. Det du skal velge, kanskje mer enn bare kamera, er system. For uansett hva du kjøper, så kommer du til å sitte med en masse utstyr som bare passer til det systemet - og du er dermed nesten dømt til å holde deg til det fremover. Alle systemene har sine svorne fantaster som påstår at sitt eget er mye bedre enn alle andres. Litt som Volvo vs VW rånere. (Ikke at denne diskusjonen har vært så preget av det, men jeg regner med at du har lest en del andre tråder rundt omkring også).

 

Canon og Nikon er veldig gode, og svært tilgjengelige merker. De har vært på markedet i årevis, og kommer til å være der en god stund fremover. De selges i en hver liten fotosjappe, og du kan finne biter du trenger på de mest udde steder. Pentax er litt mindre lett å finne, men har sine tro disipler, blant annet fordi de har beholdt den samme fatningen i årevis - og du kan skru nærmest et hvilken som helst Pentaxobjektiv på et helt nytt hus. Kvalitetsmessig er de helt like. Kjøper du de billige får du de billige, kjøper du grisedyrt får du proffkvalitet.

 

Tips: kjenn hvordan de forskjellige kameraene ligger i hånda, og føles å bruke. Mennesker har forskjellige fingre, og noen kameraer føles gode for noen og ikke for andre. Det er du som skal bruke dette kameraet. Du skal mye på lange turer: sjekk vekt. Du skal ikke ha med deg mye før man begynner å tenke at trillebag hadde vært en god idé. Kamera, enn 2-3 objektiver, stativ, blits, filtere, regntrekk, ekstra batterier - det blir fort noen kilo. Vurder hva du trenger. Kanskje en proffkompakt kan gjøre mye av jobben? For eksempel Canon G9 eller tilsvarende? DSLR blir meningsløst om du bare skal bruke objektivet som fulgte med, og den innebygde blitsen. (Noen vil sikkert være veldig uenig med meg i dette).

 

Personlig endte jeg opp med Nikon D40. Den var absolutt billigst, kjennes veldig god i hånden, er lett og enkel ingangsport. Du kan kjøpe 3 x D40 kit for prisen på huset til noen av de andre kameraene som fort nevnes her. Jeg valgte å heller bruke penger på en god blits og en telezoom. Fremdeles har jeg brukt mindre penger enn andre gjør bare på huset. Mister jeg denne i bakken, er det bare å kjøpe en ny uten at jeg faller død om økonomisk. I tillegg sliter PC-en min om jeg forsøker å jobbe på bilder som er noe særlig større enn 6 megapixler, det er svært sjelden jeg lager bilder som er større enn 50 x 30 cm. Da får jeg leve med at noen pixler kanskje blir synlige.

 

Lykke til med valget, uansett hva du kjøper blir det nok en helt annen fotofølelse enn det en kompakt kan gi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...